-
Konstens nationella identitet. Om tysk och ös...
Häftad bok. Drau Förlag. 1 uppl. 2008. 572 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163333415
- Titel
- Konstens nationella identitet. Om tysk och österrikisk modernism i svensk konstkritik 1908-1934
- Författare
- Kollnitz, Andrea
- Förlag
- Drau Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 572 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 165 x 200 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1095 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frigörande kraft eller sjukliga deformationer, äkta nordisk konstkaraktär eller farliga främmande inflytanden den svenska konstkritiken under tidigt 1900-tal rymmer många, starka och inte så sällan kluvna bilder av tysk och österrikisk modernism.
Konstvetaren Andrea Kollnitz avhandling undersöker den svenska konstkritkens reaktioner på tysk och österrikisk modernism mellan 1908 och 1934. Har man tidigare trott att tysk modernism var allmänt illa omtyckt i Sverige visar Kollnitz analyser ett starkt svenskt engagemang för den tyska konsten något som i stort sett ignorerats av den franskorienterade svenska konsthistorieskrivningen.
- Min avhandling visar hur tysk, österrikisk och inte minst svensk konstidentitet tolkas och formas i kritikens nationalistiska retorik. Jag har analyserat konstkritikens retoriska strategier och bildspråk i en debatt som både handlar om nationell självmanifestation och bemötandet av radikal internationell modernism, säger Andrea Kollnitz.
Genom att tolka tysk och österrikisk konst som produkt och bevis för en viss nationalkaraktär och ofta som motsats till den franska konsten definierar den svenska kritiken hur svensk konst är. Retorikens dramatiska och metaforrika bilder av tyska utställningar i Sverige presenterar en kluven svensk identitet. Å ena sidan känner sig svenskarna samhöriga med den tyska konstens nordiska karaktär och fascineras av expressionismens kraftfulla uttryck. Å andra sidan dras de till den franska och klassiska konstens mer behagfulla och harmoniska egenskaper.
Kritikens ambivalenta reaktioner på tysk modernism speglar också en rädsla för internationalisering och modernisering. Genom sina diskussioner om tysk radikal modernism bidrar konstkritiken liksom andra av tidens texter till att forma en moderat rationell svensk självbild utan farligt radikala inslag.
Kollnitz undersöker även samspelet mellan nationalistiska och modernistiska konstideal inte minst när det gäller konstnärsrollen. Fallstudier om den svenska receptionen av konstnärer som Emil Nolde, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, Gabriele Münter, Franz Marc,Wassily Kandinsky och Käthe Kollwitz visar att avantgardisterna inte bara förknippades med revolutionär förnyelse och internationell öppenhet. De tolkades även genomgående som nationella symboler och legitimerades eller anklagades utifrån nationalistiska argument inte bara i sina tyskspråkiga hemländer utan även i en nationalistiskt och rasbiologiskt präglad svensk konstpolitik.
Drau Förlag 1 9789163333415 -
Konstens nationella identitet. Om tysk och ös...
Häftad bok. Drau Förlag. 1 uppl. 2008. 572 sidor.
Nära nyskick. Oläst. ill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163333415
- Titel
- Konstens nationella identitet. Om tysk och österrikisk modernism i svensk konstkritik 1908-1934
- Författare
- Kollnitz, Andrea
- Förlag
- Drau Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 572 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 165 x 200 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1095 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frigörande kraft eller sjukliga deformationer, äkta nordisk konstkaraktär eller farliga främmande inflytanden den svenska konstkritiken under tidigt 1900-tal rymmer många, starka och inte så sällan kluvna bilder av tysk och österrikisk modernism.
Konstvetaren Andrea Kollnitz avhandling undersöker den svenska konstkritkens reaktioner på tysk och österrikisk modernism mellan 1908 och 1934. Har man tidigare trott att tysk modernism var allmänt illa omtyckt i Sverige visar Kollnitz analyser ett starkt svenskt engagemang för den tyska konsten något som i stort sett ignorerats av den franskorienterade svenska konsthistorieskrivningen.
- Min avhandling visar hur tysk, österrikisk och inte minst svensk konstidentitet tolkas och formas i kritikens nationalistiska retorik. Jag har analyserat konstkritikens retoriska strategier och bildspråk i en debatt som både handlar om nationell självmanifestation och bemötandet av radikal internationell modernism, säger Andrea Kollnitz.
Genom att tolka tysk och österrikisk konst som produkt och bevis för en viss nationalkaraktär och ofta som motsats till den franska konsten definierar den svenska kritiken hur svensk konst är. Retorikens dramatiska och metaforrika bilder av tyska utställningar i Sverige presenterar en kluven svensk identitet. Å ena sidan känner sig svenskarna samhöriga med den tyska konstens nordiska karaktär och fascineras av expressionismens kraftfulla uttryck. Å andra sidan dras de till den franska och klassiska konstens mer behagfulla och harmoniska egenskaper.
Kritikens ambivalenta reaktioner på tysk modernism speglar också en rädsla för internationalisering och modernisering. Genom sina diskussioner om tysk radikal modernism bidrar konstkritiken liksom andra av tidens texter till att forma en moderat rationell svensk självbild utan farligt radikala inslag.
Kollnitz undersöker även samspelet mellan nationalistiska och modernistiska konstideal inte minst när det gäller konstnärsrollen. Fallstudier om den svenska receptionen av konstnärer som Emil Nolde, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, Gabriele Münter, Franz Marc,Wassily Kandinsky och Käthe Kollwitz visar att avantgardisterna inte bara förknippades med revolutionär förnyelse och internationell öppenhet. De tolkades även genomgående som nationella symboler och legitimerades eller anklagades utifrån nationalistiska argument inte bara i sina tyskspråkiga hemländer utan även i en nationalistiskt och rasbiologiskt präglad svensk konstpolitik.
Drau Förlag 1 9789163333415 -
Konstens nationella identitet. Om tysk och ös...
Häftad bok. Drau Förlag. 1 uppl. 2008. 572 sidor.
Nyskick. Mjukhäftad med invikta flikpärmar. Oläst exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163333415
- Titel
- Konstens nationella identitet. Om tysk och österrikisk modernism i svensk konstkritik 1908-1934
- Författare
- Kollnitz, Andrea
- Förlag
- Drau Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 572 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 165 x 200 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1095 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frigörande kraft eller sjukliga deformationer, äkta nordisk konstkaraktär eller farliga främmande inflytanden den svenska konstkritiken under tidigt 1900-tal rymmer många, starka och inte så sällan kluvna bilder av tysk och österrikisk modernism.
Konstvetaren Andrea Kollnitz avhandling undersöker den svenska konstkritkens reaktioner på tysk och österrikisk modernism mellan 1908 och 1934. Har man tidigare trott att tysk modernism var allmänt illa omtyckt i Sverige visar Kollnitz analyser ett starkt svenskt engagemang för den tyska konsten något som i stort sett ignorerats av den franskorienterade svenska konsthistorieskrivningen.
- Min avhandling visar hur tysk, österrikisk och inte minst svensk konstidentitet tolkas och formas i kritikens nationalistiska retorik. Jag har analyserat konstkritikens retoriska strategier och bildspråk i en debatt som både handlar om nationell självmanifestation och bemötandet av radikal internationell modernism, säger Andrea Kollnitz.
Genom att tolka tysk och österrikisk konst som produkt och bevis för en viss nationalkaraktär och ofta som motsats till den franska konsten definierar den svenska kritiken hur svensk konst är. Retorikens dramatiska och metaforrika bilder av tyska utställningar i Sverige presenterar en kluven svensk identitet. Å ena sidan känner sig svenskarna samhöriga med den tyska konstens nordiska karaktär och fascineras av expressionismens kraftfulla uttryck. Å andra sidan dras de till den franska och klassiska konstens mer behagfulla och harmoniska egenskaper.
Kritikens ambivalenta reaktioner på tysk modernism speglar också en rädsla för internationalisering och modernisering. Genom sina diskussioner om tysk radikal modernism bidrar konstkritiken liksom andra av tidens texter till att forma en moderat rationell svensk självbild utan farligt radikala inslag.
Kollnitz undersöker även samspelet mellan nationalistiska och modernistiska konstideal inte minst när det gäller konstnärsrollen. Fallstudier om den svenska receptionen av konstnärer som Emil Nolde, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, Gabriele Münter, Franz Marc,Wassily Kandinsky och Käthe Kollwitz visar att avantgardisterna inte bara förknippades med revolutionär förnyelse och internationell öppenhet. De tolkades även genomgående som nationella symboler och legitimerades eller anklagades utifrån nationalistiska argument inte bara i sina tyskspråkiga hemländer utan även i en nationalistiskt och rasbiologiskt präglad svensk konstpolitik.
Drau Förlag 1 9789163333415 -
Modernism och mode
Häftad bok. Carlsson. 1 uppl. 2014. 316 sidor.
Mycket gott skick. Oläst. Lätt slitage. Utgallrad biblioteksbok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173316729
- Titel
- Modernism och mode
- Författare
- Kollnitz, Andrea - Wallenberg, Louise
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Modernism och mode diskuteras modets starka och mångfacetterade betydelse för modernismen och dess olika uttryck under perioden 1900-1960 i tio icke tidigare publicerade essäer författade av såväl svenska som internationella forskare. Boken, som är den första omfattande svenska publikationen i ämnet, visar hur mode inom modernismen ges en uttalad och proklamerad position som konst under en tid då den kommersiella modeproduktionen mer och mer kopplas till massproduktion och -konsumtion.
Boken belyser bland annat Isaac Grünewalds och Sigrid Hjerténs modemedvetna själviscensättning, modedesignern Jean Patous kreationer mellan konst och business, Elsa Schiaparellis surrealistiska modedesign, modets roll inom den italienska futurismen och ryska konstruktivismen, Magos modernistiska filmkostym, filmen som modernistiskt allkonstverk och modets filosofiska betydelser i förhållande till modernism och modernitet.
Carlsson 1 9789173316729 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173316729
- Titel
- Modernism och mode
- Författare
- Kollnitz, Andrea - Wallenberg, Louise
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Modernism och mode diskuteras modets starka och mångfacetterade betydelse för modernismen och dess olika uttryck under perioden 1900-1960 i tio icke tidigare publicerade essäer författade av såväl svenska som internationella forskare. Boken, som är den första omfattande svenska publikationen i ämnet, visar hur mode inom modernismen ges en uttalad och proklamerad position som konst under en tid då den kommersiella modeproduktionen mer och mer kopplas till massproduktion och -konsumtion.
Boken belyser bland annat Isaac Grünewalds och Sigrid Hjerténs modemedvetna själviscensättning, modedesignern Jean Patous kreationer mellan konst och business, Elsa Schiaparellis surrealistiska modedesign, modets roll inom den italienska futurismen och ryska konstruktivismen, Magos modernistiska filmkostym, filmen som modernistiskt allkonstverk och modets filosofiska betydelser i förhållande till modernism och modernitet.
Carlsson 1 9789173316729
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn