-
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Matematikundervisningens dilemman : hur lärar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 251 sidor.
Nära nyskick. Det är en del understrykningar i blyerts på ca ca 25 sidor och ett märke av gem på en sida. Omslget lite nött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144044002
- Titel
- Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4–9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal som förs mellan lärare och elever. Analyserna visar på en rad dilemman som uppstod under de flesta av lektionerna. Flera av dessa dilemman uppstod om en följd av de ramar som läraren valt vid sin planering av undervisningen, såsom val av arbetssätt, arbetsformer och arbetsmaterial. Istället för att gynna kommunikationen av ett ämnesinnehåll visar sig ofta dessa val av ramar snarast förhindra en meningsfull kommunikation. I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärningen optimeras. Hon bygger upp sina argument utgående från en mångårig beprövad erfarenhet som lärare och lärarutbildare. Under senare år har det skrivits en rad rapporter om svenska elevers problem med matematik. Dessa rapporter har i allmänhet beskrivit problemen från ett utifrånperspektiv. I den här boken kan man följa vad som faktiskt händer under ytan. Författaren visar på hur man kan lösa en del av de beskrivna problemen och detta görs från ett inifrånperspektiv, dvs. utgående från elevers och lärares möjligheter att förändra situationen. Boken riktar sig i första hand till lärare, lärarstuderande och lärarutbildare, men bör även läsas av såväl skolpolitiker som skolledare. Den är skriven på ett enkelt och lättfattligt språk och är också lämplig för kompetensutveckling av lärare från förskolan till gymnasieskolans A-kurs.
Studentlitteratur AB 1 9789144044002 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Gott skick. Rätt många hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Matematikundervisningens dilemman : hur lärar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 251 sidor.
Nyskick. I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4-9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144044002
- Titel
- Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4–9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal som förs mellan lärare och elever. Analyserna visar på en rad dilemman som uppstod under de flesta av lektionerna. Flera av dessa dilemman uppstod om en följd av de ramar som läraren valt vid sin planering av undervisningen, såsom val av arbetssätt, arbetsformer och arbetsmaterial. Istället för att gynna kommunikationen av ett ämnesinnehåll visar sig ofta dessa val av ramar snarast förhindra en meningsfull kommunikation. I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärningen optimeras. Hon bygger upp sina argument utgående från en mångårig beprövad erfarenhet som lärare och lärarutbildare. Under senare år har det skrivits en rad rapporter om svenska elevers problem med matematik. Dessa rapporter har i allmänhet beskrivit problemen från ett utifrånperspektiv. I den här boken kan man följa vad som faktiskt händer under ytan. Författaren visar på hur man kan lösa en del av de beskrivna problemen och detta görs från ett inifrånperspektiv, dvs. utgående från elevers och lärares möjligheter att förändra situationen. Boken riktar sig i första hand till lärare, lärarstuderande och lärarutbildare, men bör även läsas av såväl skolpolitiker som skolledare. Den är skriven på ett enkelt och lättfattligt språk och är också lämplig för kompetensutveckling av lärare från förskolan till gymnasieskolans A-kurs.
Studentlitteratur AB 1 9789144044002 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 372 sidor.
Mycket gott skick. Rakt och rent ex. Inga anteckningar eller markeringar i texten. Ägarsignatur insidan främre pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:8 uppl. 2002. 372 sidor.
Mycket gott skick. Rakt ex, ej läsränder. Markeringar med blyerts på tre (3) sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur 1:8 9789144022178 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Mycket gott skick. Lättare utvändiga bruksspår.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Matematikundervisningens dilemman : hur lärar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 251 sidor.
Gott skick. Markeringar med överstrykningspenna i kapitel 5-7.
I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärn läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144044002
- Titel
- Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4–9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal som förs mellan lärare och elever. Analyserna visar på en rad dilemman som uppstod under de flesta av lektionerna. Flera av dessa dilemman uppstod om en följd av de ramar som läraren valt vid sin planering av undervisningen, såsom val av arbetssätt, arbetsformer och arbetsmaterial. Istället för att gynna kommunikationen av ett ämnesinnehåll visar sig ofta dessa val av ramar snarast förhindra en meningsfull kommunikation. I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärningen optimeras. Hon bygger upp sina argument utgående från en mångårig beprövad erfarenhet som lärare och lärarutbildare. Under senare år har det skrivits en rad rapporter om svenska elevers problem med matematik. Dessa rapporter har i allmänhet beskrivit problemen från ett utifrånperspektiv. I den här boken kan man följa vad som faktiskt händer under ytan. Författaren visar på hur man kan lösa en del av de beskrivna problemen och detta görs från ett inifrånperspektiv, dvs. utgående från elevers och lärares möjligheter att förändra situationen. Boken riktar sig i första hand till lärare, lärarstuderande och lärarutbildare, men bör även läsas av såväl skolpolitiker som skolledare. Den är skriven på ett enkelt och lättfattligt språk och är också lämplig för kompetensutveckling av lärare från förskolan till gymnasieskolans A-kurs.
Studentlitteratur AB 1 9789144044002 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Grundläggande aritmetik : Matematikdidaktik f...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2008. 307 sidor.
Nyskick. Syftet med grundskolans matematikundervisning är att eleverna ska utveckla kunskaper inom matematik. De ska också utveckla sin förmåga att använda matematiken i vardagliga sammanhang och inom andra ämnesområden.
Vissa grundläggande matematikkunskaper är läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 9789144008745 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Mycket gott skick. Ej namnad. Ej smutsig. Inga under- eller överstrykningar. Inga hundöron. Något snedläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Gott skick. Tusch och bläckmarkeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 173 sidor.
Gott skick. Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetss läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042251
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144042251 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
GRUNDLÄGGANDE ARITMETIK - Matematikdidaktik...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 308 s., upplaga 1:5, inb. förlagets dek. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
9789144008745 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 176 sidor.
Mycket gott skick. Boken innehåller en del understrykningar och markeringar, men
är annars praktiskt taget i nyskick. Leverans kan inom Stock-
holmsområdet göras av säljaren personligen till överenskommen
adress. Totalkostnaden blir då 70 kr. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042251
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144042251 -
Matematikundervisningens dilemman : hur lärar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 251 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144044002
- Titel
- Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4–9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal som förs mellan lärare och elever. Analyserna visar på en rad dilemman som uppstod under de flesta av lektionerna. Flera av dessa dilemman uppstod om en följd av de ramar som läraren valt vid sin planering av undervisningen, såsom val av arbetssätt, arbetsformer och arbetsmaterial. Istället för att gynna kommunikationen av ett ämnesinnehåll visar sig ofta dessa val av ramar snarast förhindra en meningsfull kommunikation. I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärningen optimeras. Hon bygger upp sina argument utgående från en mångårig beprövad erfarenhet som lärare och lärarutbildare. Under senare år har det skrivits en rad rapporter om svenska elevers problem med matematik. Dessa rapporter har i allmänhet beskrivit problemen från ett utifrånperspektiv. I den här boken kan man följa vad som faktiskt händer under ytan. Författaren visar på hur man kan lösa en del av de beskrivna problemen och detta görs från ett inifrånperspektiv, dvs. utgående från elevers och lärares möjligheter att förändra situationen. Boken riktar sig i första hand till lärare, lärarstuderande och lärarutbildare, men bör även läsas av såväl skolpolitiker som skolledare. Den är skriven på ett enkelt och lättfattligt språk och är också lämplig för kompetensutveckling av lärare från förskolan till gymnasieskolans A-kurs.
Studentlitteratur AB 1 9789144044002 -
Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 307 sidor.
Mycket gott skick. Mjukband. Några anteckningar i blyerts.............// Syftet med grundskolans matematikundervisning är att eleverna ska utveckla kunskaper inom matematik. De ska också utveckla sin förmåga att använda matematiken i vardagliga sammanhang och inom andra ämn läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1 9789144008745 -
Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 176 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042251
- Titel
- Huvudräkning - En inkörsport till matematiken
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144042251 -
Matematikundervisningens dilemman : hur lärar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 251 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144044003
- Titel
- Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 251 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin uppmärksammade doktorsavhandling, Matematikundervisningens konkreta gestaltning, beskriver Madeleine Löwing ett antal matematiklektioner i skolåren 4–9. Hon följer den kommunikation som sker i klassrummet och analyserar därvid kvaliteten i de samtal som förs mellan lärare och elever. Analyserna visar på en rad dilemman som uppstod under de flesta av lektionerna. Flera av dessa dilemman uppstod om en följd av de ramar som läraren valt vid sin planering av undervisningen, såsom val av arbetssätt, arbetsformer och arbetsmaterial. Istället för att gynna kommunikationen av ett ämnesinnehåll visar sig ofta dessa val av ramar snarast förhindra en meningsfull kommunikation. I den här boken följer Madeleine Löwing upp sitt avhandlingsarbete med att ge konstruktiva exempel på hur olika dilemman kan hanteras och hur läraren kan välja ramar som istället leder till att inlärningen optimeras. Hon bygger upp sina argument utgående från en mångårig beprövad erfarenhet som lärare och lärarutbildare. Under senare år har det skrivits en rad rapporter om svenska elevers problem med matematik. Dessa rapporter har i allmänhet beskrivit problemen från ett utifrånperspektiv. I den här boken kan man följa vad som faktiskt händer under ytan. Författaren visar på hur man kan lösa en del av de beskrivna problemen och detta görs från ett inifrånperspektiv, dvs. utgående från elevers och lärares möjligheter att förändra situationen. Boken riktar sig i första hand till lärare, lärarstuderande och lärarutbildare, men bör även läsas av såväl skolpolitiker som skolledare. Den är skriven på ett enkelt och lättfattligt språk och är också lämplig för kompetensutveckling av lärare från förskolan till gymnasieskolans A-kurs.
Studentlitteratur AB 1 9144044003 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144022174 -
Grundläggande geometri : matematikdidaktik fö...
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 208 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072838
- Titel
- Grundläggande geometri : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 405 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver geometrins didaktik och presenterar undervisning som kan ge elever möjligheter att lära sig geometriska begrepp och få kontinuitet i inlärningen, från förskola till årskurs 9.
Lektionsstudier av undervisning i geometri visar att många elever idag saknar såväl grundläggande begrepp som termer för att beskriva dessa. Boken har därför fokus på hur lärare kan hjälpa elever att bygga upp och successivt utveckla geometrins begrepp och funktionella verktyg för problemlösning i skola och vardag. Detta ger elever möjligheter att arbeta med geometri på ett kreativt sätt för att förstå geometriska formler och deras uppbyggnad.
I boken lyfter författaren fram teorier för hur grundläggande geometriundervisning kan byggas upp. Innehållet bygger på såväl ämnesdidaktisk teori för geometriundervisning som erfarenheter av många års utbildning och kompetensutveckling av lärare. De kunskapsområden som lyfts fram i boken bygger på utvärderingar av svenska elevers geometrikunskaper och erfarenheter från skolprojekt om mätning och geometri. Författaren presenterar dessutom förslag på hur elever i olika åldrar kan tillägna sig goda geometrikunskaper.
Till boken hör en webbsida, där kan läsaren ta del av kompletterande material. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärare som undervisar i matematik på grundskolan, men kan även med behållning läsas av föräldrar och andra som är intresserade av den grundläggande geometrin.
Studentlitteratur 1 9789144072838 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 372 sidor.
Mycket gott skick. Frontpärm nedre högra hörn en stukning. Ovansidan är kanten lite stött. Två blad vars övre högra hörn har varit vikna. Inga anteckningar eller understrykningar, ingen ägarsignatur. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144022178 -
Grundläggande aritmetik – Matematikdidaktik f...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1:3 uppl. 2009. 307 sidor.
Nära nyskick. En kod för digitalt material finns på omslagets insida; jag vet inte om denna kod ännu är funktionell.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144008745
- Titel
- Grundläggande aritmetik : matematikdidaktik för lärare
- Författare
- Madeleine Löwing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 635 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Målet för matematikundervisningen är att elever skall lära sig matematik som kan användas i såväl samhälle och yrkesliv vid vidare studier i matematik och andra ämnen.
En viktig del av matematiklärarens yrkeskunnande är att känna till hur elever i olika åldrar bygger upp sina matematikkunskaper. Undervisningen bör därför inriktas mot att eleverna lär sig matematiska modeller som bygger på räknelagar och räkneregler som i sin tur utgör verktyg vid lösning av olika typer av problem. I fördjupat lärande lär de sig också att använda giltiga matematiska modeller på ett insiktsfullt sätt.
För att bygga upp en sådan undervisning behövs en teori som stöder lärare i arbetet med matematik. I boken beskrivs en teori för detta - en skolämnesteori med fokus på aritmetik. Bokens innehåll bygger på såväl internationell forskning som ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om undervisningsprocessen, elevers tänkande och matematikämnets didaktik.
Till boken hör en webbsida: www.studentlitteratur.se/aritmetik. Där kan läsaren ta del av kompletterande material i form av facit till övningsuppgifterna, diagnos och träningsmaterial i aritmetik, Winnetkakort samt exempel på tentamensfrågor för studenter. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärarstuderande och lärare samt för föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig det matematikinnehåll som beskrivs i grundskolans kursplaner.
Studentlitteratur AB 1:3 9789144008745
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn