-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Hur vi lär
Häftad bok. Prisma. 2 uppl. 1998. 316 sidor.
Nära nyskick. Oläst bok.
Hel och fin.
Under bokstaven M.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9789151828411 -
Att uppfatta sin omvärld : varför vi förstår...
Häftad bok. Stockholm : AWE/Geber. 1984. 302 sidor.
Mycket gott skick. Pärmen är en aning nött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9120070403
- Titel
- Att uppfatta sin omvärld : varför vi förstår verkligheten på olika sätt
- Författare
- Marton, Ference - Wenestam, Claes-Göran
- Förlag
- Stockholm : AWE/Geber
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Stockholm : AWE/Geber 9120070403 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776 -
Hur vi lär
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2008. 316 sidor.
Mycket gott skick. Helt oläst. Omslaget lite vikt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172276123
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 461 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det den studerande lär sig och hur går den inlärningen till?
Tolv forskare besvarar frågan i denna bok som är en produkt av ett nära och tio år långt samarbete inom en svensk-engelsk forskargrupp. Boken kartlägger, bl.a. med hjälp av djupintervjuer, studenternas sätt att läsa, skriva uppsats och lösa problem, något som berikar våra insikter i inlärningsprocessen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172276123 -
Om lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2010. 283 sidor.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010274
- Titel
- Om lärande
- Författare
- Booth, Shirley
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför är en del bättre på att lära sig än andra? För 25 år sedan gav sig en grupp forskare i kast med att söka förklara skillnader mellan olika former av lärande. Denna bok är resultatet av denna systematiska forskning. Boken ger oss en nyckel i form av kritiska skillnader som pekar på meningen i den lärande personens värld. Författarna redogör mycket detaljerat för de empiriska resultat som banat väg för teoretiska insikter och diskuterar den specifika kvalitativa forskning som har tillämpats och utvecklats.Författarna anser att den form av lärande som har studerats är den mest grundläggande, nämligen en föränd-ring i individens sätt att se, erfara, hantera och förstå aspekter av världen. Författarna förenar konkurrerande forskningsmetoders särdrag i ett sammanflätat och helt erfarande av lärande. Att erfara är alltid att lära sig någonting, på något sätt och i något sammanhang. Genom att författarna fokuserar på hur den studerande erfar lärande, smälter innehållet, handlingen och sammanhanget samman och blir till delar av den lärande personens erfarande. På empirisk väg avslöjas kritiska skillnader i sättet att erfara dessa aspekter av lärande, och en teoretisk struktur utvecklas för den dynamik som åstadkommer en förändring i personens medvetande. Steg för steg utvecklas en ny, djupgående syn på lärande. Med bokens analytiska redskap och begreppsapparat får läsaren dessutom en förmåga att lära och hjälpa andra att lära, genom att skapa förutsättningar som uppmuntrar den mest grund-läggande formen av lärande: att erfara en aspekt av världen på ett nytt sätt.Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen och institutionerna för pedagogik. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 9789144010274 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 2006. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274379
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 213 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 241 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 2 9172274379 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9151828413
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9151828413 -
Att uppfatta sin omvärld : varför vi förstår...
Häftad bok. Stockholm : AWE/Geber. 1984.
Mycket gott skick. Oläst lite slit på pärmen
3Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9120070403
- Titel
- Att uppfatta sin omvärld : varför vi förstår verkligheten på olika sätt
- Författare
- Marton, Ference - Wenestam, Claes-Göran
- Förlag
- Stockholm : AWE/Geber
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Stockholm : AWE/Geber 9120070403 -
Lärare av i morgon
Häftad bok. Stockholm : Lärarförb. Första upplagan uppl. 2002. 238 sidor.
Gott skick. Pärmen något vikt på baksidan och något skavd på pärmen framtill. Se bilder. Annars i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096865
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb Första upplagan 9185096865 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Gott skick. Markeringar med färgpenna och några anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på försättsblad. Ett mindre antal understrykningar i blyerts inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 2006. 168 sidor.
Nära nyskick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789172274372
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 213 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 241 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 2 9789172274372 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Mycket gott skick. Lärarförbundet 2001. 238 sid. Häftad. sparsamt streckad (blyerts) med någon marginalanteckning. F.ö Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776 -
Structural dynamics of learning
Häftad bok.
Mycket gott skick. Almqvist & Wiksell 1970. Gulnad. Gåvotillskrift från författaren. Ference Marton är numera professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet. Detta är Martons doktorsavhandling. Tryfferad med inbjudan till disputationen. - - - - - - - - - - - - Fra läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Lärare av i morgon
Häftad bok. Stockholm : Lärarförbundet. 2004. 238 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen flikade hörn. Läsveck på ryggen. Namnad på inlagans första blad. Färgöverstrykningar i vissa kapitel. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096865
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförbundet 9185096865 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096865
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 9185096865 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Nyskick. Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklar läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 1:5 uppl. 2003. 238 sidor.
Nära nyskick. Har några hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 1:5 9185096776 -
Att uppfatta sin omvärld : varför vi förstår...
Häftad bok. AWE/Geber. 1984.
Nära nyskick. stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - Vad är det egentligen som styr människors tankar och idéer om världens beskaffenhet? … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9120070403
- Titel
- Att uppfatta sin omvärld : varför vi förstår verkligheten på olika sätt
- Författare
- Marton, Ference - Wenestam, Claes-Göran
- Förlag
- Stockholm : AWE/Geber
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
AWE/Geber 9120070403 -
Hur vi lär ( orig. titel : The Experience of...
Häftad bok. Rabén & Sjögren Bokförlag. 4:e tryckningen, 1:a svenska uppl. 1990. 316 sidor.
Mycket gott skick. Pärmen sliten på kanter och hörnen. Några små spår efter hundöron. Några understrykningar och några anteckningar med blyerts. Två sidor har mörka spår efter kanske en kopierings papper som hamnat emellan men texten är helt läslig. 21,2 cm x 13,3 cm. 461 g läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129576979
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Entwistle, Noel - Hounsell, Dai - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Rabén & Sjögren Bokförlag 4:e tryckningen, 1:a svenska 9789129576979 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096865
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 1 9185096865 -
Om lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 283 sidor.
Mycket gott skick. Få tecken på användning. Utan anteckningar och understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010274
- Titel
- Om lärande
- Författare
- Booth, Shirley
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför är en del bättre på att lära sig än andra? För 25 år sedan gav sig en grupp forskare i kast med att söka förklara skillnader mellan olika former av lärande. Denna bok är resultatet av denna systematiska forskning. Boken ger oss en nyckel i form av kritiska skillnader som pekar på meningen i den lärande personens värld. Författarna redogör mycket detaljerat för de empiriska resultat som banat väg för teoretiska insikter och diskuterar den specifika kvalitativa forskning som har tillämpats och utvecklats.Författarna anser att den form av lärande som har studerats är den mest grundläggande, nämligen en föränd-ring i individens sätt att se, erfara, hantera och förstå aspekter av världen. Författarna förenar konkurrerande forskningsmetoders särdrag i ett sammanflätat och helt erfarande av lärande. Att erfara är alltid att lära sig någonting, på något sätt och i något sammanhang. Genom att författarna fokuserar på hur den studerande erfar lärande, smälter innehållet, handlingen och sammanhanget samman och blir till delar av den lärande personens erfarande. På empirisk väg avslöjas kritiska skillnader i sättet att erfara dessa aspekter av lärande, och en teoretisk struktur utvecklas för den dynamik som åstadkommer en förändring i personens medvetande. Steg för steg utvecklas en ny, djupgående syn på lärande. Med bokens analytiska redskap och begreppsapparat får läsaren dessutom en förmåga att lära och hjälpa andra att lära, genom att skapa förutsättningar som uppmuntrar den mest grund-läggande formen av lärande: att erfara en aspekt av världen på ett nytt sätt.Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen och institutionerna för pedagogik. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 1 9789144010274 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9151828413
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9151828413 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776 -
Lärare av i morgon
Häftad bok. Stockholm : Lärarförb. 2002.
Nära nyskick. Väldigt fin och nästintill oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096862
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 9789185096862 -
classroom discourse and the space of learning
Häftad bok. Routledge. 1 uppl. 2011. 242 sidor.
ISBN 9780805840094
Gott skick.
FRI FRAKT inrikesRoutledge 1 9780805840094 -
Inärning och omvärldsuppfattning - en bok om...
Normalt skick Limhäftad/Pocket AWE/Gebers, Stockholm 1983, Ngt snedläst, inlagan gulnad, en hel del understrykningar och anteckningar i blyerts. 168s … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inlärning och omvärldsuppfattning
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 1999. 168 sidor.
Gott skick. Namnad på försättsblad. Svaga blyertsnoteringar förekommer i texten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151835952
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 251 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inlärning och omvärldsbevakning är en bok om och för den studerande människan. Den bygger på ett omfattande forskningsarbete, utfört av bokens författare på Pedagogiska institutionen vid Göteborgs universitet. Det centrala temat är den typ av inlärning som påverkar och modifierar vår bild av omvärlden – därav bokens titel.
Andra frågor som tas upp är:
Vad är det man lär sig?
Vad minns man av det man lärt sig?
Hur bär man sig åt vid inlärningen?
Hur kan man påverka inlärningsförmågan?
Vad är sambandet mellan inlärning och undervisningen?
Norstedts Akademiska Förlag 2 9789151835952
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn