-
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 228 sidor.
Nyskick. Ett exemplar i nyskick utan spår av läsning. Inga markeringar eller överstrykningar.
Missa inte att du kan köpa fler böcker av mig på samma frakt!
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144091037
- Titel
- Barndom, lärande och ämnesdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144091037 -
DET LEKANDE LÄRANDE BARNET i en utvecklingsp...
Häftad bok. Liber. Andra uppl. 2014. 256 sidor.
Nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Outlånad. Om det inte var för bibliotekets egen stämpel kunde boken ses som förlagsny. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna. som är inplastade. ANDRA UPPLAGAN. ” Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar u läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber Andra 9789147114597 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Konsten att lära barn estetik : En utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Bokförlag. 2:a uppl. 2011. 160 sidor.
Nära nyskick. Pytte små slitage på pärms hörnen. Bladen med ny skick. Inga anteckningar. Oläst. 21,5 cm x 14 cm. 317 gram. (låda20240221-2?0).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043449
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Bokförlag 2:a 9789113043449 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts i några kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Glittrig diamant dansar : små barn och språkd...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 185 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026848
- Titel
- Glittrig diamant dansar : små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om en helt ny form av språkdidaktiskt arbete med fokus på poesi som ett verktyg för språkutveckling. Att barn skulle tycka att poesi är tråkigt är en myt. Det visar Ingrid Pramling Samuelssons och Niklas Pramlings spännande forskning om yngre barn och deras poesiskapande.
Tidigare studier kring barn och poesi har ofta fokuserat på äldre barn och deras läsning av andras (vuxna språkkonstnärers) poetiska alster. Här får vi i stället en spännande inblick i hur man aktivt kan jobba med förskolebarn och yngre skolbarn och deras eget poesiskapande som ett sätt att göra dem till skickliga språkbrukare. Med hjälp av till exempel metaforer, liknelser, rim och onomatopoetiska ord kan barnen beskriva sådant som deras språk annars inte skulle ha räckt till för. I boken studeras både de dikter som barnen skapar och det pedagogiska arbetet med att skapa dessa. Här introduceras också "poesin som redskap" med vilkas hjälp man kan betrakta och skapa dikter.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026848 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147005703
- Titel
- Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber 9789147005703 -
Förskolans arbete med hållbarhet
Inbunden bok. Lund, Studentlitteratur. 2021. 224 sidor.
Mycket gott skick. Flexband. Obetydligt kantstötta hörn. Illustrerad. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144152059
- Titel
- Förskolans arbete med hållbarhet
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 250 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 530 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbetet med hållbarhetsfrågor i förskolan och att stödja alla barns lärprocess mot mänsklig, samhällelig och miljömässig hållbarhet under de tidiga åren är i dag en nödvändighet. Frågan är inte längre om utan hur förskolan ska ta sig an utbildning för hållbarhet.
I Förskolans arbete med hållbarhet står utbildning och undervisning i fokus. Syftet med boken är att du som arbetar i förskolan eller utbildar dig till förskollärare ska ges kunskap, inspiration och metoder för att arbeta med hållbarhet. Med utgångspunkt i förskolans läroplan och i färsk forskning inom utbildning och undervisning för hållbarhet i förskolan, går författarna igenom begreppet och dess hela innebörd för utbildningen, för förskolans verksamhet och för personalens kompetensutveckling. Författarna understryker även vikten av hållbarhetsarbetet ur ett globalt perspektiv.
Förskolans arbete med hållbarhet innehåller teman från praktiskt arbete med hållbarhet i olika förskolor i Sverige och internationellt. Boken vänder sig till blivande förskollärare och förskolepersonal i förskolans praktik.
Lund, Studentlitteratur 9789144152059 -
Konsten att lära barn estetik en utvecklingsp...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedt. uppl.2. 2011. 160 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043449
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789113043449 -
Glittrig diamant dansar små barn och språkdid...
Inbunden bok.
Gott skick. Norstedts. uppl.1. 2010. 185 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026848
- Titel
- Glittrig diamant dansar : små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om en helt ny form av språkdidaktiskt arbete med fokus på poesi som ett verktyg för språkutveckling. Att barn skulle tycka att poesi är tråkigt är en myt. Det visar Ingrid Pramling Samuelssons och Niklas Pramlings spännande forskning om yngre barn och deras poesiskapande.
Tidigare studier kring barn och poesi har ofta fokuserat på äldre barn och deras läsning av andras (vuxna språkkonstnärers) poetiska alster. Här får vi i stället en spännande inblick i hur man aktivt kan jobba med förskolebarn och yngre skolbarn och deras eget poesiskapande som ett sätt att göra dem till skickliga språkbrukare. Med hjälp av till exempel metaforer, liknelser, rim och onomatopoetiska ord kan barnen beskriva sådant som deras språk annars inte skulle ha räckt till för. I boken studeras både de dikter som barnen skapar och det pedagogiska arbetet med att skapa dessa. Här introduceras också "poesin som redskap" med vilkas hjälp man kan betrakta och skapa dikter.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789113026848 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 256 sidor.
Nära nyskick. Ren och fin.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052059
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789147052059 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nyskick. Fin bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Förskolan - Arena för barns lärande
Häftad bok. Liber. 2011. 157 sidor.
Mycket gott skick. Vilken roll spelar förskolan för de yngsta barnens lärande? I den här boken presenterar sju forskare sina studier om vad som karakteriserar förskolan som lärandemiljö. I ett treårigt projekt har de undersökt olika förskolors pedagogiska kvalitet, föräldra läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099610
- Titel
- Förskolan - arena för barns lärande
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken roll spelar förskolan för de yngsta barnens lärande? I den här boken presenterar sju forskare sina studier om vad som karakteriserar förskolan som lärandemiljö. I ett treårigt projekt har de undersökt olika förskolors pedagogiska kvalitet, föräldrars och lärares attityder till förskolan och barns lärande, samt barns förståelse och agerande inom fyra områden: matematik, språk och kommunikation, samspel och flerspråkighet. I boken utgår forskarna från bland annat följande frågor: Vilka förutsättningar för lärande har de yngsta barnen i förskolan? Vad lär de sig? Vilken roll spelar förskolans kvalitet? Vilka attityder har lärare och föräldrar till förskolan och barns lärande?
Liber 9789147099610 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2006. 152 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015224
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Inger Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans läroplan Lpfö-98 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till förskolan, arbetslaget och varje lärares bedömning i mötet med barnen.Boken som har skrivits på uppdrag av Skolverket är ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Den fokuserar på barns lärande, lärares förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan. Barn föds med lust och förmåga att erfara och lära i ett kontinuerligt samspel med omgivningen. De första åren i ett barns liv består av ett ständigt utforskande av omvärlden, vilken det erövrar genom att utveckla kunskaper av olika slag. Boken lyfter fram det faktum att barn är kompetenta, och skildrar hur förskolan kan stödja, stimulera och utmana barns livslånga lärande i riktning mot de mål läroplanen anger. Den här andra upplagan har uppdaterats med avseende på de senaste årens forskning och allmänna råd som har påverkat och utvecklat arbetet i förskolan.Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskolan samt verksamhetens lednings- och utbildningsansvariga. Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144015224 -
Förskolan och barns utveckling : grundbok för...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 288 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694638
- Titel
- Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare
- Författare
- Lindgren, Anne-Li - Pramling, Niklas - Säljö, Roger
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan alla barn i Sverige deltar i någon form av förskoleverksamhet. Därmed är förskolan en central del i samhället. Förskolan ska erbjuda aktiviteter och innehåll där barn, med olika bakgrund och intressen, ska utvecklas enskilt och i grupp.
Förskolan och barns utvecklig ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner:
Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
Uppföljning och utveckling i förskolan
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men den kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola.
Anne-Li Lindgren (red.) är professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Niklas Pramling (red.) är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Roger Säljö (red.) är professor i pedagogik och pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet.
Lise-Lotte Bjervås har en bakgrund som förskollärare, men är numera lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och forskar om förskolebarns lärande i matematik.
Polly Björk-Willén är fil.dr i Tema Barn och biträdande professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet.
Asta Cekaite är professor vid Tema Barn, Linköpings universitet.
Anette Emilson är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation.
Ann Frisén är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och professor på deltid vid Högskolan Väst.
Jan-Erik Johansson är professor emeritus i förskolepedagogik vid Høgskolen i Oslo och Akershus i Norge.
Susanne Klaar är fil.dr i pedagogik och har en bakgrund som förskollärare och Ma/NO-lärare i årskurs 1–7.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Caroline Liberg har sin vetenskapliga bakgrund inom allmän språkvetenskap och är nu professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.
Ulf P. Lundgren är professor emeritus vid Uppsala universitet.
Anna Palmer är docent i förskoledidaktik och lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Stockholms universitet.
Hanna Palmér är docent i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.
Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Cecilia Wallerstedt är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694638 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nära nyskick. Namnad. Någon enstaka understrykning i blyerts.
Titta på alla andra annonser jag har på böcker på både svenska och engelska.,ljudböcker och filmer!
Allt du handlar vid 1 köp har frakten 62:-Titta på alla andra annonser jag har på böcker på både svensk läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Didaktiska studier - från förskola och skola...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Välbevarad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664136 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 256 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052059
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789147052059 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999. 150 sidor.
Mycket gott skick. boken är namnad med få understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010472
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144010472 -
Barns samlärande [Elektronisk resurs] : en fo...
Häftad bok. Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution. 2000.
Mycket gott skick. boken är varsamt läst med några markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314123
- Titel
- Barns samlärande [Elektronisk resurs] : en forskningsöversikt
- Författare
- Williams, Pia - Sheridan, Sonja - Pramling Samuelsson, Ingrid - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution 9189314123 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. boken är namnad med några markeringar i annars i fint skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Grundläggande färdigheter
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 176 sidor.
Mycket gott skick. Namn skrivet på första bladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144619514
- Titel
- Grundläggande färdigheter
- Författare
- I Pramling Samuelsson - A-C Mårdsjö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla barns förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i kunskapsprocessen är viktiga mål för verksamheten i skola och förskola.
Denna bok skildrar en fenomenografiskt inspirerad didaktik, ett arbetssätt som bygger på en tillit till barns vilja och intresse för att lära sig. Pedagogens uppgift blir att hitta ett innehåll som barnet kan relatera sina erfarenheter till. Det handlar om att inte hindra det aktiva barnet utan följa, stödja, utmana och dela erfarenheter - att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144619514 -
Att förstå det lilla barnets värld - med vide...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 112 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049554
- Titel
- Att förstå det lilla barnets värld - med videons hjälp
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 195 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ser barnets värld och perspektiv ut? Förstår vi vad barnet försöker uttrycka? Förstår barnet oss vuxna? Av videoobservationer lär man sig mer såväl om sina barn som om sig själv. Att gång på gång studera vardagen kan ge nya infallsvinklar.
Om författarna
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogikvid Göteborgs universitet. Marita Lindahl är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren och verksam vid Åbo Akademi.
Liber 1 9789147049554 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
9789140664136 -
The child's conception of learning
Häftad bok. Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis. 1983. 194 sidor.
Mycket gott skick. Författadedikation på försättsblad. Liten vikning på främre pärmsida (se bild)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173461318
- Titel
- The child's conception of learning
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- English
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis 9173461318 -
Glittrig diamant dansar : små barn och språkd...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 185 sidor.
Mycket gott skick. laminatband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026848
- Titel
- Glittrig diamant dansar : små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om en helt ny form av språkdidaktiskt arbete med fokus på poesi som ett verktyg för språkutveckling. Att barn skulle tycka att poesi är tråkigt är en myt. Det visar Ingrid Pramling Samuelssons och Niklas Pramlings spännande forskning om yngre barn och deras poesiskapande.
Tidigare studier kring barn och poesi har ofta fokuserat på äldre barn och deras läsning av andras (vuxna språkkonstnärers) poetiska alster. Här får vi i stället en spännande inblick i hur man aktivt kan jobba med förskolebarn och yngre skolbarn och deras eget poesiskapande som ett sätt att göra dem till skickliga språkbrukare. Med hjälp av till exempel metaforer, liknelser, rim och onomatopoetiska ord kan barnen beskriva sådant som deras språk annars inte skulle ha räckt till för. I boken studeras både de dikter som barnen skapar och det pedagogiska arbetet med att skapa dessa. Här introduceras också "poesin som redskap" med vilkas hjälp man kan betrakta och skapa dikter.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026848 -
Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet
Häftad bok. Stockholm: Liber AB. 1:5 uppl. 2011. 112 sidor.
Mycket gott skick. Första uppl. (och femte tryckningen). "Alla förskolor i Sverige är skyldiga att arbeta med kvalitet och årligen genomföra kvalitetsredovisningar till kommunen. [...] Syftet med boken är att synliggöra vad kvalitetsarbete, kvalitetsredovisning och kvalitet läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093762
- Titel
- Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Läs mer
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
Stockholm: Liber AB 1:5 9789147093762 -
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2015. 228 sidor.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144091037
- Titel
- Barndom, lärande och ämnesdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Studentlitteratur AB 9789144091037 -
Lärande i musik – Barn och lärare i tongivand...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1:1 uppl. 2014. 120 sidor.
Nära nyskick. Oläst. Små spår av hantering/förvaring. Rester av borttagen prislapp på framsidan. "'Lärande i musik' visar hur man kan förstå lärande och undervisning i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Författarna tar upp centrala musikpedagogiska frågor så läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140687630
- Titel
- Lärande i musik - barn och lärare i tongivande samspel
- Författare
- Wallerstedt, Cecilia
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I de senaste skolreformerna har musiken fått en tydligare framskrivning i förskolans och framförallt grundskolans mål. Musik är viktigt, men reduceras ofta till något som ”bara” är kul. Med den här boken vill författarna visa att musikundervisning ytterst handlar om att göra barn till aktiva medskapare i olika musikkulturer, både som lyssnare och utövare. För att åstadkomma detta behöver lärare som undervisar i musik, liksom lärare i andra konstnärliga ämnen, utveckla ett professionellt och gemensamt språk för att tala (och tänka) om sin praktik.
Lärande i musik visar hur man kan förstå lärande och undervisning i musik utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Författarna tar upp centrala musikpedagogiska frågor såsom fritt skapande, improvisation och komposition och inte minst hur professionella medskapare i form av lärare kan stötta barns musikaliska lärande. Ett av bokens budskap är vikten av samspelet mellan barn och lärare i lärsituationen Hur kan läraren genom lyhördhet och genom att ställa frågor som utgår ifrån barnets egna upplevelser berika barns erfarenheter och uttryck i musikämnet?
Boken förenar empirisk forskning och teori och innehåller en mängd konkreta exempel från förskolan, grundskolan och fritidshemmet. Den tar upp flera principer för lärande och undervisning i estetiska ämnen, vilket gör att den även kan användas i kurser inom till exempel kultur, estetik och kommunikation.
Författarna är verksamma vid Linnécentret för forskning om lärande och medier (LinCS) vid Göteborgs universitet. De har forskat mycket om yngre barn och lärande i musik och har två större forskningsprojekt bakom sig, det senaste är ett internationellt EU-projekt om barns skapande med en ny musikteknologi.
”Vi har tänkt mycket på klassikern Kreativitet i barndomen av Vygotskij när vi skrivit boken. Den är bra och vi vet att den ofta läses i lärarutbildningen, men det har hänt mycket inom den sociokulturella teoritraditionen sedan dess, och även i samhället i stort. Det hoppas vi blir synligt i vår bok!”
Gleerups Utbildning AB 1:1 9789140687630
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn