Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789140687111

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv

Lärande ur ett livsvärldsperspektiv

Häftade böcker. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2015.

Inom den livsvärldsfenomenologiska traditionen är människors livsvärld grunden för både forskning och teoriutveckling om lärande. Liv och värld, kropp och själ, objekt och subjekt, fysiskt och psykiskt, individ och samhälle är inte isolerade ståndpunkter. I stället utgör livsvärlden en pluralistisk och integrativ utgångspunkt för att förstå människors lärande.
I den här boken presenteras forskning kring elevers och lärares lärande i skolan utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. I livsvärlden är individer och deras värld, samt det innehåll som ska läras, centrala dimensioner. Med grund i livsvärldsteorin utvecklar författarna innebörder i dessa dimensioner och hur de samverkar i lärandet.
Bokens olika kapitel tar sin utgångspunkt i människors konkret erfarna värld samt i teorier om livsvärlden. Här behandlas livsvärldsfenomenologiska grunder för att förstå elevers och lärares lärande i skolan, betydelsen av förtroendefulla relationer i skolan, emotionell lyhördhet i lärares arbete, betygsättning i skolan, relationen mellan kropp och kunskap, existensens betydelse för lärande samt bildning i det senmoderna samhället.
Jan Bengtsson var professor i didaktik med filosofisk inriktning vid Göteborgs universitet.
Inger C. Berndtsson är fil. dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet.

Förlagsfakta

ISBN
9789140687111
Titel
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv
Författare
Jan Bengtsson (red.) - Inger C. Berndtsson (red.)
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2015
Bandtyp
Häftad
Vikt
400 g
Språk
Svenska