-
Brister eller olikheter? - Specialpedagogik p...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2004. Häftad, 67 sid. Inplastade omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144012837
- Titel
- Brister eller olikheter? - Specialpedagogik på alternativa grundvalar
- Författare
- Hans Atterström - Roland S Persson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 67 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.Några av bokens huvudpunkter är:Hurdan skola vill vi ha?Olika historiska specialpedagogiska modellerFlerkompetens och flervetenskaplighetBarn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystemBristmodell kontra differentieringsmodellSpecialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetensBoken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
9144012837 -
Brister eller olikheter? : specialpedagogik p...
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; 2000 Häftad Mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144012837
- Titel
- Brister eller olikheter? - Specialpedagogik på alternativa grundvalar
- Författare
- Hans Atterström - Roland S Persson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 67 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.Några av bokens huvudpunkter är:Hurdan skola vill vi ha?Olika historiska specialpedagogiska modellerFlerkompetens och flervetenskaplighetBarn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystemBristmodell kontra differentieringsmodellSpecialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetensBoken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
9144012837
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn