Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789186428396

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Om Kristi efterföljelse

Om Kristi efterföljelse

Inbundna böcker. Catholica AB. 2004. 391 sidor.

Varför är Om Kristi efterföljelse så älskad? Efter Bibeln finns det ingen andlig bok som fått en sådan spridning. Man talar om 3000 upplagor på ca hundra språk. En av hemligheterna med bokens popularitet är att den passar alla. Texten kräver inget särskilt intellektuellt bagage, den kan läsas av lärda och olärda. Det räcker att man vill fördjupa sin tro och utveckla ett innerligare förhållande till Gud och Jesus Kristus. Boken talar inte i första hand till intellektet utan till hjärtat. Man finner knappast någon sammanhängande lära i den, men den förmedlar liv. Och liv är det som alla söker efter. De stora existentiella frågorna, som varje människa förr eller senare ställer sig, finner i denna bok ett svar. Vad är meningen med livet och med döden, vart är jag på väg, varifrån kommer jag? Författaren går direkt på sak. Han förlorar sig aldrig i subtiliteter utan avslöjar milt och barmhärtigt, men på ett kristallklart språk, alla illusioner. Han vill befria läsaren från allt som är overkligt, falskt, oäkta, och få honom att upptäcka verkligheten, sanningen. Och sanningen är att vi är skapade för Gud, att endast han kan mätta vår hunger och släcka vår törst. Denna lilla bok har en utomordentlig förmåga att väcka vår slumrande längtan efter Gud. Just genom sitt enkla sätt att direkt tala till läsarens "djupa hjärta", överför författaren något av sitt eget djupa liv med Kristus. Att det verkligen handlar om ett personligt, genomlevt förhållande till Gud och Kristus, kan ingen tvivla på. Allt som sägs, sägs utifrån en direkt erfarenhet. Författaren uttrycker gärna sina tankar i form av sentenser. Man kan inte annat än tänka på öken fädernas "apoftegmata". Den koncisa, kärnfulla formuleringen bidrar till att ge orden en särskild kraft.

Ur förordet av Wilfrid Stinissen

Förlagsfakta

ISBN
9789186428396
Titel
Om Kristi efterföljelse
Författare
Thomas Thomas a Kempis
Förlag
Catholica AB
Utgivningsår
2004
Omfång
391 sidor
Bandtyp
Inbunden
Språk
Svenska