-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789188149091
- Titel
- Psykologi för klassrummet
- Författare
- Lehtinen, Tuija
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.
I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.
Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.
RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, SkolledarenEn inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare
Innehåll
Förord
Inledning
1. Känslornas psykologi
2. Anknytning och nya relationsmodeller
3. Lärande och motivation
4. Lärande och en känsla av sammanhang
5. Att lära är läskigt
6. Elever i konflikt
7. Föräldrar i konflikt
8. Att forma en elevgrupp
9. En känslokompetent skola
10. En elevhälsa som stödjer målen
Litteratur
Lärarförlaget 1 9789188149091 -
Psykologi för klassrummet
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2016. 296 sidor.
Nyskick. Förlagsny. Oläst. /// Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha rela läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149091
- Titel
- Psykologi för klassrummet
- Författare
- Lehtinen, Tuija
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.
I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.
Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.
RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, SkolledarenEn inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare
Innehåll
Förord
Inledning
1. Känslornas psykologi
2. Anknytning och nya relationsmodeller
3. Lärande och motivation
4. Lärande och en känsla av sammanhang
5. Att lära är läskigt
6. Elever i konflikt
7. Föräldrar i konflikt
8. Att forma en elevgrupp
9. En känslokompetent skola
10. En elevhälsa som stödjer målen
Litteratur
Lärarförlaget 1 9789188149091
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn