Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789188748560

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Det är rätt att göra uppror : Mah-Jong 1966-1976

Det är rätt att göra uppror : Mah-Jong 1966-1976

Häftade böcker. Modernista. 2003. 221 sidor.

Mah-Jong var modeföretaget som gjorde kläder till slagord och gav ungdomsrevolten i Sverige en egen look. Tre unga kvinnor Helena Henschen,Veronica Nygren och Kristina Torsson startade företaget och gjorde allting själva. Deras blandning av design och konst, livsstil och samhällsengagemang blev stilbildande.

Men Mah-Jong är långt mer än en sannsaga om 68-rörelsen och dess mest kända stilskapare. Mah-Jong är inte bara dåtid. Det är också nutid. Med sin velourman förde de fram en ny, modern mansvision med en kraft som bara designer som Jean-Paul Gaultier och Ann Demeulemeester kan mäta sig med. De var formgivare som också var opinionsbildare, precis som reklam-fotografen Oliviero Toscani för Benetton. Mah-Jongs ideologiska övertygelse gick långt bortom samhällskritiska reklamkampanjer den genomsyrade hela deras verksamhet. Långt innan H&M efter yttre påtryckningar antog etiska principer för sin verksamhet levde Mah-Jong upp till sina ideal genom att slåss för sömmerskornas arbetsvillkor. Och 30 år innan den internationella anti-globaliseringsrörelsen tog fart vid 90-talets slut pekade de på sambandet mellan modekapitalismen i väst och tillståndet i tredje världen. Mah-Jong är ett drama om vår egen samtid, based on a true story.

Det är rätt att göra uppror: Mah-Jong 19661976 bygger på ett stort antal intervjuer genomförda under våren 2003 och innehåller ett unikt material med modebilder, skisser, reklamkampanjer, brev och mönster.

Salka Hallström Bornold, född 1970 i Stockholm, har jobbat som mode- och kulturjournalist sedan 90-talets mitt.

Pressröster:

»Det är en mycket bra bok, med en ton som är auktoritativ, redig och analytisk samtidigt som den är stilistiskt behaglig och ståtar med ett digert bildmaterial som talar för sig självt.«

Jonas Thente, Dagens Nyheter

»Hallström Bornold har skrivit en underbar bok, lättläst, underhållande och rolig.«

Kim Salomon, Svenska Dagbladet

Förlagsfakta

ISBN
9789188748560
Titel
Det är rätt att göra uppror : Mah-Jong 1966-1976
Författare
Hallström Bornold, Salka
Förlag
Modernista
Utgivningsår
2003
Omfång
221 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
575 g
Språk
Svenska