-
Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3:2, reviderad och uppdaterad uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. Gedigen grundbok som ger god inblick i vårt svenska skolsystem. Flera nyskrivna kapitel har tillkommit i denna upplaga: Läroplansteori och didaktik, Barndom och pedagogik, Bedömningens dubbla funktion, Utbildningsekonomi samt Framtidens skola och utbildni läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3:2, reviderad och uppdaterad 9789127136021 -
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 204 sidor.
Mycket gott skick. SÅ lär sig barn att läsa och skriva. Häftad. 8:o. 224x155x12 mm. 320 g. Välvårdat ex med smärre bruksspår. [2615]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914434581X
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Caroline Liberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok ger en bred översikt över den tidiga läs- och skrivinlärningen. Boken beskriver hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaro mellan barn och vuxna, en utveckling som liknar talspråksutvecklingen. Det framhålls hur läsinlärningen och skrivinlärningen samverkar och förstärker varandra. Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914434581X -
Literacy-praktiker i och utanför skolan
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013. 136 sidor.
Mycket gott skick. Om läskunnighet ur olika aspekter, hur de utvecklas i och utanför skolan, vilken roll digitala medier spelar och andra influenser i pedagogisk inlärning och kommunikation. Används som kurslitteratur å kurserna US864U, US964U, SV037G, SV014G. Häftad. 8:o. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140684455
- Titel
- Literacy-praktiker i och utanför skolan
- Författare
- Bagga-Gupta (red.), Sangeeta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kännetecknar funktionell kunskap inom specifika literacy-praktiker? Hur kan denna kunskap göras tillgänglig? Hur utvecklas literacy-färdigheter i och utanför skolan? Vilken roll spelar digitala medier?
I Literacy-praktiker i och utanför skolan presenterar en rad forskare studier kring olika literacy-praktiker. Fokus ligger på att synliggöra relationer mellan förväntningar (styrdokument, prov etc.), utbildningspraktiker och livet utanför utbildningssfären. I dag har kommunikationsteknologier och teknologiskt medierad kommunikation blivit centrala i såväl ungas som vuxnas liv, vilket innebär att det didaktiska lärandelandskapet håller på att omdefinieras inom diverse intressegemenskaper.
I bokens olika kapitel diskuterar författarna framväxten av literacy-begreppet, empiriskt baserade näranalyser av ungas bruk av olika kommunikationsteknologier och literacy-verktyg och skolans krav på medieanvändning så som de formuleras i grundskolans styrdokument. Boken berör också vad som kännetecknar en god läsförmåga och hur man kan tala om den, samt svenska som andraspråk som en särskiljande literacy-praktik.
Boken är ett resultat av arbetet i nätverket för forskning om literacy-praktiker. Projektet har pågått under tre år och har finansierats av Vetenskapsrådet.
Redaktörer för boken är Sangeeta Bagga-Gupta, professor, Örebro universitet, Ann-Carita Evaldsson, professor, Uppsala universitet, Caroline Liberg, professor, Uppsala universitet, och Roger Säljö, professor, Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140684455 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Gott skick. Första uppl. Pärmarna är lite nötta. Invändigt är boken fin, sånär som några antecknade texken på titelsidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2009. 210 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043692
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Liberg, Caroline
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 309 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses och skrivs samverkar och förstärker varandra. I den första delen av boken beskrivs barns läs- och skrivutveckling. Här behandlas också likheter med talspråksutvecklingen samt olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Den andra delen består av en diskussion om hur man kan arbeta i förskola och skola för att stödja barns läs- och skrivutveckling och för att skapa rika språkrum. Boken ger konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter. I denna andra upplaga av boken inkluderas de senaste årens forskning inom läs- och skrivutveckling. Avsnitten om hur man kan arbeta i förskola och skola har utökats, och dessutom visar författaren på vilka olika sätt barns läs- och skrivutveckling kan kartläggas. Hur barn lär sig läsa och skriva vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivutveckling: barnskötare och pedagoger inom förskolan och på fritidshem, lärare och specialpedagoger i skolan samt logopeder. Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144043692 -
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2005. 210 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043692
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Liberg, Caroline
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 309 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses och skrivs samverkar och förstärker varandra. I den första delen av boken beskrivs barns läs- och skrivutveckling. Här behandlas också likheter med talspråksutvecklingen samt olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Den andra delen består av en diskussion om hur man kan arbeta i förskola och skola för att stödja barns läs- och skrivutveckling och för att skapa rika språkrum. Boken ger konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter. I denna andra upplaga av boken inkluderas de senaste årens forskning inom läs- och skrivutveckling. Avsnitten om hur man kan arbeta i förskola och skola har utökats, och dessutom visar författaren på vilka olika sätt barns läs- och skrivutveckling kan kartläggas. Hur barn lär sig läsa och skriva vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivutveckling: barnskötare och pedagoger inom förskolan och på fritidshem, lärare och specialpedagoger i skolan samt logopeder. Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144043692 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Utmana, utforska, utveckla! : om läs- och skr...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 126 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055909
- Titel
- Utmana, utforska, utveckla! : om läs- och skrivprocessen i skolan
- Författare
- Liberg, Caroline
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 126 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 195 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsande och skrivande av olika typer av texter är oerhört betydelsefullt för lärandet i alla skolämnen. När man lär sig något inom ett ämnesområde, innebär det också att man lär sig tala, läsa och skriva på ett nytt sätt. Det är framför allt så man får visa upp den kunskap man erövrat. Man förväntas exempelvis lära sig matematikens, fysikens, historieämnets och idrottsämnets språk. För många elever innebär det att de möter och förväntas gå in i ett för dem helt nytt och okänt sätt att uttrycka sig. Det är ett kulturmöte som för en del inte alltid är helt problemfritt. Frågor om elevers språk-, läs- och skrivutveckling och därmed om deras kunskapsutveckling står med andra ord högt upp på skolans agenda.I den här boken behandlas läs- och skrivundervisningen inom olika ämnesområden i framför allt grundskolans mellanår. I de olika kapitlen ger författarna redskap för att utforska läs- och skrivundervisningens grunder, texter och skrivuppgifter, samtalande, läsande och skrivande samt vilka kunskaper och tidigare läs- och skriverfarenheter eleverna men också lärarna själva har med sig in i skolarbetet. Med hjälp av utforskandet ges läraren möjlighet att utmana och utveckla sin egen undervisning.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan, i synnerhet till dem som arbetar med barn i åldrarna 9-13 år.
Studentlitteratur 1 9789144055909 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 1999. 165 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722682
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722682 -
Lärande, skola, bildning – Grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur. 2:3 uppl. 2013. 622 sidor.
Mycket gott skick. Blyertsmarkeringar/understrykningar förekommer bitvis i boken. Annars är det ett mycket fint exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133709
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 622 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 180 x 245 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Den andra utgåvan är uppdaterad med den nya skollagen och Lgr 11.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
"Omfattningen gör att man nästan kan säga att den utgör ett modernt uppslagsverk om undervisning och skola."
Martin Järnek, BTJ-häftet
Caroline Liberg medverkade tillsammans med Daniel Sundberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Natur & Kultur 2:3 9789127133709 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Nyskick. Presentskick. Troligen aldrig läst.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en gen läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 204 sidor.
Mycket gott skick. Varsamt läst bok. Spår efter prislappar på framsidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144345819
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Caroline Liberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok ger en bred översikt över den tidiga läs- och skrivinlärningen. Boken beskriver hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaro mellan barn och vuxna, en utveckling som liknar talspråksutvecklingen. Det framhålls hur läsinlärningen och skrivinlärningen samverkar och förstärker varandra. Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144345819 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 1999. 165 sidor.
Mycket gott skick. Namn på försättsblad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722682
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722682 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Mycket gott skick. Helt och rent ex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 1999. 165 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722682
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722682 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2007. 165 sidor.
Mycket gott skick. 10-e tryckningen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722682
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722682 -
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 204 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914434581x
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Caroline Liberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok ger en bred översikt över den tidiga läs- och skrivinlärningen. Boken beskriver hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaro mellan barn och vuxna, en utveckling som liknar talspråksutvecklingen. Det framhålls hur läsinlärningen och skrivinlärningen samverkar och förstärker varandra. Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914434581x -
Barn utvecklar sitt språk; Andra upplagan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2016, 296 s., uppl. 2:9
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
9789144067438 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 439 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur AB 1 9789144039176 -
Barns tvåspråkighet : rapport från ASLA:s hös...
Häftad bok. Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. 1988.
Mycket gott skick. (4),218 sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska föreningen för tillämpad språkvetenskap -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Gott skick. Gott skick. Fyra innehållssidor är lösa. Ett fåtal understrykning finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 165 sidor.
Gott skick. Förekommer understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722682
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722682 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 439 sidor.
Mycket gott skick. Inga markeringar e.dyl.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur AB 1 9789144039176 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. Första upplagan, nionde tryckningen uppl. 2006. 165 sidor.
Nyskick. 21 x 14,9 cm. 276 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127722686
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk Första upplagan, nionde tryckningen 9127722686 -
Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare
Inbunden bok. Natur och Kultur. 2013.
Nära nyskick. Dek, pappbd,. 622 sid. Ill. Andra utgåvan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och Kultur -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. 2011.
Mycket gott skick. rak och ren, utan namn men med förstykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGyldendal 8702026589
-
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 204 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914434581x
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Caroline Liberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok ger en bred översikt över den tidiga läs- och skrivinlärningen. Boken beskriver hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaro mellan barn och vuxna, en utveckling som liknar talspråksutvecklingen. Det framhålls hur läsinlärningen och skrivinlärningen samverkar och förstärker varandra. Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914434581x -
Hur barn lär sig läsa och skriva
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1997. 204 sidor.
Gott skick. Utgallrat bibl band. Inplastad. Fläckar på snittet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914434581x
- Titel
- Hur barn lär sig läsa och skriva
- Författare
- Caroline Liberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok ger en bred översikt över den tidiga läs- och skrivinlärningen. Boken beskriver hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaro mellan barn och vuxna, en utveckling som liknar talspråksutvecklingen. Det framhålls hur läsinlärningen och skrivinlärningen samverkar och förstärker varandra. Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 914434581x
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn