-
Att göra utredningar inom offentlig sektor
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 144 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144143620
- Titel
- Att göra utredningar inom offentlig sektor
- Författare
- Paulsson, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagligen utförs en mängd utredningar inom den offentliga sektorn. Även om spännvidden är stor vad gäller fackområde, beslutssituation och omfattning har utredningarna det gemensamt att de behöver vägledas av rekommendationer för hur utredningsarbete bedrivs och bedöms på bästa sätt.
Att göra utredningar inom offentlig sektor strävar efter att presentera olika metodfrågor på ett enkelt sätt. Boken förklarar också logiken bakom olika metodkrav, till exempel kravet på källhänvisningar, samt betonar att utredningsarbetet ska vara effektivt. Det gäller att, utifrån de ramar som lagar och förordningar sätter samt givna resurser, samla in och analysera så mycket relevant information som möjligt. Den främsta resursen är den tid som den enskilda utredaren eller utredningsgruppen lägger ner.
Boken vänder sig till studenter som, efter sin examen, kommer att arbeta inom verksamheter där det ingår att utföra och bedöma praktiskt utredningsarbete, och är främst tänkt att användas på högskolor, universitet och annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot den offentliga sektorn. Boken är även användbar i olika fortbildningar.
Studentlitteratur AB 1 9789144143620 -
Conscious capitalism - liberating the heroic...
Inbunden bok. Harvard Business Review. 2018. 344 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781422144206
- Titel
- Conscious capitalism - liberating the heroic spirit of business
- Författare
- Sisodia, Rajendra
- Utgivningsår
- 2018
- Språk
- English
Harvard Business Review 9781422144206 -
Svenska kriser och internationella konjunktur...
Häftad bok. Ekonomiska - historiska föreningen i Lund, vol. VIII. 1970. 345 sidor.
Mycket gott skick. Ded. till Bo Södersten,. Doktorsavh.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKEkonomiska - historiska föreningen i Lund, vol. VIII -
Development economics
Inbunden bok. Princeton university press. 1 uppl. 1998. 848 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780691017068
- Titel
- Development economics
- Författare
- Ray, Debraj
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- English
Princeton university press 1 9780691017068 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780077114534
- Titel
- Development economics
- Författare
- Clunies-Ross, Anthony Ian
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
McGraw-Hill 1 9780077114534 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780198776260
- Titel
- Poverty and development
- Förlag
- Oxford University Press
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 584 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 189 x 246 mm
- Vikt
- 1368 g
- Språk
- Svenska
Oxford University Press 9780198776260 -
Ingen tid för illusioner
Inbunden bok. Bokförlaget Atlas. 1 uppl. 2021. 257 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nyskick. rec. stämpel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174450071
- Titel
- Ingen tid för illusioner
- Författare
- Borgnäs, Kajsa
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 198 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 478 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Kajsa Borgnäs nya bok har potential att bli 20-talets klimatbibel." FlammanUnder 2020-talet kommer det att avgöras om vi lyckas nå våra klimatmål. Det är nu vi måste få den teknik, de marknader och de politiska beslutsprocesser på plats som vi vill ska dominera samhället efter 2050. Vi har redan tagit första viktiga steg. Men vi står inför stora målkonflikter och svåra val, gemensamt och som individer. Denna bok är en reseguide. Genom omställningens Sverige och Europa. Till det nya som måste ersätta det gamla. Den visar att mycket kommer att behöva bli väldigt annorlunda för att det vi tycker är verkligt viktigt ska kunna förbli ungefär som det är.Kajsa Borgnäs är tidigare SSU-ordförande och har arbetat för Arbetarrörelsens tankesmedja samt tyska tankesmedjan Stiftung Arbeit und Umwelt der IG BCE. Hon har läst nationalekonomi samt doktorerat vid Potsdams universitet. Ingen tid för illusioner är hennes första bok."årets viktigaste politiska bok" Rörelsen
Bokförlaget Atlas 1 9789174450071 -
The Five Dysfunctions of a Team: An Illustrat...
Häftad bok. John Wiley & Sons. 2008. 173 sidor.
Mycket gott skick. Märke efter prislapp bak.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780470823385
- Titel
- The Five Dysfunctions of a Team: An Illustrated Leadership Fable, Manga Edi
- Författare
- Patrick M. Lencioni - Illustrator:Kensuke Okabayashi
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 229 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 339 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 9780470823385 -
Temperaturen på affärssystem i Sverige
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 291 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053561
- Titel
- Temperaturen på affärssystem i Sverige
- Författare
- Hedman, Jonas - Nilsson, Fredrik, ekonom - Westelius, Alf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 291 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 429 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Affärssystem har stor betydelse för hur verksamheter leds och organiseras. De utgör ryggraden i många organisationers informationsbehandling och styrning. Boken riktar sig till praktiker, studenter och forskare genom att visa på affärssystemområdets bredd och lyfta fram relevanta - och vetenskapligt intressanta - situationer och frågeställningar. Den syftar till att ta temperaturen på affärssystem i Sverige!I boken diskuteras vad affärssystem är, hur utvecklingen av dem förhåller sig till utveckling av skräddarsydda system, varför vi behöver dem och hur de bidrar till att skapa värde. På vilket sätt kan ett affärssystem underlätta införandet av en mer strategisk ekonomistyrning och vilken roll har controllern i arbetet med att ta tillvara systemets möjligheter? Vad kan vi lära oss av de företag som lyckats och varför är det troligt att affärssystem blir politiska verktyg i dragkampen om hur organisationen ska styras? Inte minst i den offentliga sektorn ställs många av dessa frågor på sin spets.
Studentlitteratur AB 1 9789144053561 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789189063945
- Titel
- Matens mångfald i Sverige : biologi, gastronomi, nytta
- Författare
- Ragnar, Martin
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vinnare av Svenska Måltidsakademiens pris i kategorin "Essäer kring måltiden" 2021!
Motivering: En vägvisare till mångfaldens olika dimensioner i det svenska måltidslandskapet och dess nödvändighet för välstånd och hälsa. Vikten av att bejaka såväl arters och sorters mångfald som hela råvarans potential förklaras så tydligt att även en politiker borde förstå. I den här välillustrerade och idérika boken bjuder Martin Ragnar på en engagerad tur in i matens och råvarornas mångfald. Den biologiska rikedomen finns inte bara i det vilda - utan också i det odlade och uppfödda. Arter, raser och sorter uppmärksammas liksom kulturmiljöer, odlingssystem, skördetider, jordtyper och klimatzoner - men även måltidens sammanhang och serveringssätt. Den biologiska mångfalden är inte bara nödvändig utan även grunden för välstånd, hälsa och framgång. Inom turismen är bejakandet av mångfalden självklar.Denna rikedom hotas dock ständigt och behöver värnas och bejakas, framhåller författaren och påpekar att det samtidigt är ett internationellt projekt. I bokens både företal understryker två praktiskt verksamma personer författarens viktiga helhetsgrepp: biologen/fårbonden Björn Hjernquist och kocken Jakob Holmström. De menar att boken inte bara är för de redan "frälsta" utan att dess budskap bör spridas vitt och brett, även till politiker och byråkrater.Martin Ragnar är forskare, författare och entreprenör, till vardags vd för ett företag i vattenreningsbranschen. Matens mångfald i Sverige är en i en lång rad böcker från hans penna inom denna för oss människor så väsentliga fråga om vad vi äter och dricker. Bland hans tidigare böcker kan nämnas Regional matkultur - terroir i matlandet Sverige och den uppskattade Grisens historia. Ragnar har också uppmärksammats och belönats för sitt författarskap. ------------------"Betyg: 5 av 5 Motivering: Omistlig bok!" Elke Jung, Vinbanken
Carlsson 9789189063945 -
De ekonomiska teoriernas historia
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 2007. 536 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048901
- Titel
- De ekonomiska teoriernas historia
- Författare
- Pålsson Syll, Lars
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 536 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 764 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De ekonomiska teoriernas historia är det första heltäckande arbete om de ekonomiska teoriernas historia som skrivits på svenska. Det innehåller en översikt av de ekonomiska teoriernas utveckling från antiken till 2000-talet. I boken presenterar författaren både den internationella och den nationella idéutvecklingen samt analyserar hur ekonomer konstruerar och använder sina teorier och modeller.Den fjärde upplagan av De ekonomiska teoriernas historia innehåller nya avsnitt om ekonometri, reala konjunkturcykler, nykeynesianism, den nya syntesen, postwalrasiansk ekonomi, finansiell beteende-ekonomi, experimentell ekonomi och informationsekonomi. Den behandlar även aktuella frågor kring ekologisk ekonomi, globalisering och postautistisk ekonomi.Boken vänder sig i första hand till studeranden i ekonomiämnen vid universitet och högskolor.
Studentlitteratur AB 4 9789144048901 -
Boosta intraprenörskap : utveckla kreativa me...
Häftad bok. Sanoma Utbildning. 2020. 208 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152359334
- Titel
- Boosta intraprenörskap : utveckla kreativa medarbetare
- Författare
- Haegermark, Charlotte
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 211 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan verksamheter öka sin innovationsförmåga och därmed maxa sin konkurrenskraft? Innovationsförmågan på ett företag bestäms av de anställda. Det är dags att upptäcka intraprenören! I Boosta intraprenörskap får du ta del av både forskning och praktiska erfarenheter från ledare och organisationer. Efter att ha läst boken kommer du bland annat att: Veta vad intraprenörskap är, och varför din verksamhet bör ägna sig åt det. Förstå intraprenörens drivkrafter, arbetssätt, agerande och personliga egenskaper – intraprenörens DNA. Förstå det ledarskap som boostar intraprenörskap. Boken vänder sig till ledare, HR och medarbetare som vill utveckla sin egna och verksamhetens intraprenöriella förmåga.
Charlotte Haegermark är den tidigare motorsportföraren som gick från marknadsföring och employer branding till att bli förändringsledare, teamledare och intraprenör. Med erfarenheter från Porsche, Tesla, Red Bull och försvars- och säkerhetsföretaget Saab delar hon nu med sig av sina innovations- och ledarskapskunskaper med stor passion och energi.
Charlotte har fått flera utmärkelser för sitt arbete, och bland annat blivit nominerad till ”Årets innovativa ledare 2020” (Chef), ”Framtidens kvinnliga ledare 2020” (Ledarna) samt till Forbes talanglista ”30 under 30 list 2017”.
Sanoma Utbildning 9789152359334 -
Allt du behöver veta om marknadskommunikation
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2010. 128 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147095056
- Titel
- Allt du behöver veta om marknadskommunikation
- Författare
- Amnéus, Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en komplett handledning i hur du konkret arbetar med marknadskommunikation, från början och till slutet. Utgångspunkten är en situation många av oss känner igen: bardisken klockan kvart i tre. Hur ska du lyckas marknadsföra dig själv och attrahera andra – Vem ska du prata med? Vad ska du säga? Hur ska du säga det? När det kommer till kritan är det dessa tre frågor som all marknadskommunikation handlar om.
Liber 1 9789147095056 -
Business as equals : jämställdhet, mångfald o...
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2021. 188 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147141517
- Titel
- Business as equals : jämställdhet, mångfald och inkludering ur ett affärsperspektiv
- Författare
- Björn, Urban
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 368 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag talas det mycket om jämställdhet och mångfald i arbetslivet - så varför händer det inte mer? Business as equals visar hur du som chef eller ledare kan driva frågorna i din organisation.
Boken ger dig de baskunskaper du behöver för att kunna diskutera diskriminering, attityder, jargong och andra viktiga frågor öppet med ditt team. Den ger dig nycklar till nya insikter - exempelvis om omedvetna fördomar och om varför hjärnan inte alltid ger oss hela sanningen – så att du kan reflektera över ditt eget beteende och bli en förebild för dina medarbetare.
Författaren visar också hur du kan omsätta dina nya insikter i praktiken, vid lönesättning, i rekryteringsprocesser, när du bedömer medarbetares prestation, och i många andra sammanhang.
Boken Business as equals - Jämställdhet, mångfald och inkludering ur ett affärsperspektiv handlar om potentialen i en inkluderande kultur och ett inkluderande ledarskap. Den visar hur ett fokus på affärsnyttan kan fungera som motor i förändringsarbetet. Den handlar inte om hur man slipper besök av Diskrimineringsombudsmannen utan om hur företaget kan bli mer konkurrenskraftigt och framgångsrikt genom ökad mångfald och inkludering.
Om författaren
Urban Björn har lång erfarenhet av att driva arbetet för ökad mångfald och inkludering i stora företag, bland annat i rollen som ansvarig för Diversity & Inclusion på Swedbank Group. Boken bygger också på lärdomar från 15 år som chef och ledare inom investment- och corporate banking.
Sagt om boken
"Innehållet reflekterar att författaren är mycket påläst och boken håller en bra balans mellan faktabaserad information och personliga exempel." Helhetsbetyg: 4. Publicerat i BTJ-häftet nr 11, 2021. Lektör Louise Sverud.
Liber 1 9789147141517 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144146959
- Titel
- Uppsats med kvantitativ ansats
- Författare
- Greve, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 308 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den som skriver en uppsats i företagsekonomi kan välja en kvantitativ ansats. Det innebär att statistiska metoder kommer att användas för analys av data.
Uppsats med kvantitativ ansats tar sin utgångspunkt i att man kan lyckas med sitt uppsatsskrivande utan djupgående kunskaper i statistisk teori eller tillgång till avancerade statistikprogram. Boken visar hur uppsatsskrivandets olika moment länkar in i varandra och bildar en helhet. Ett uppsatsproblem formuleras. En teoretisk referensram väljs som ligger till grund för teoretisering och formulering av hypoteser. Variabler operationaliseras och kanske måste en enkät utarbetas. En population väljs och ofta tas ett stickprov. Data samlas in, granskas och analyseras. Resultatet diskuteras och utmynnar i slutsatser. De val, svårigheter och möjligheter som en uppsatsstudent står inför är desamma som seniora forskare möter och hanterar. Detta faktum illustreras återkommande i boken med hjälp av en tidigare publicerad forskningsartikel som kommenteras.
Uppsats med kvantitativ ansats vänder sig till studenter inom företagsekonomi som antingen använder eller funderar på att använda kvantitativ metod i sin uppsats.
Studentlitteratur AB 1 9789144146959 -
Group accounting : an analytical approach
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 217 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120188
- Titel
- Group accounting : an analytical approach
- Författare
- Schuster, Walter
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 217 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 329 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Walter Schuster is professor of accounting and managerial finance at the Stockholm School of Economics (SSE). He has been a teacher on the topic of mergers and acquisitions for many years, both in the bachelor and master programs at SSE and in executive education programs. In parallel to this he has worked with standard-setting as a member of the Swedish national standard-setter and in international groupings, such as the Joint International Group on Performance Reporting of the International Accounting Standards Board and the Financial Accounting Standards Board.
Group Accounting
An Analytical Approach
This book presents an analytical method that helps the user form an opinion about the important consequences of a business combination.
Group Accounting – An Analytical Approach has particular focus on the effects on profitability and financial position calculated from consolidated financial statements. Business transactions such as mergers, acquisitions of minority holdings, and disposals are also analysed. In this second edition there are chapters on step acquisitions and disposals and accounting for the cash flow effects of an acquisition. There is also an extended analysis of differences between amortisation of goodwill and impairment testing.
The book discusses the most common methods in group accounting. However, the aim is to provide a general exposition of the issues since accounting rules tend to change over time and sometimes differ across jurisdictions. Numerical examples are used and important concepts are illustrated by excerpts from annual reports.
Group Accounting – An Analytical Approach is intended for university students in accounting and is instrumental for understanding and analysing group accounting.
Second Edition
Studentlitteratur AB 2 9789144120188 -
Sverige och den globala marknaden för kompete...
Häftad bok. Ekerlids. 1 uppl. 2020. 271 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188849557
- Titel
- Sverige och den globala marknaden för kompetens : hur ta tillvara kunskapskapitalet och bli en attraktiv mottagare?
- Författare
- Eliasson, Gunnar
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sveriges industriella utveckling har under århundraden burits fram av kompetenta invandrare, som kompletterat där kunnande och erfarenhet saknats. I dag gäller detta i ännu högre grad. Även det mest avancerade industrilandet måste ständigt fylla på sitt kunskapskapital med global rekrytering. Den kanske viktigaste delen av denna komplettering gäller svenskar på utlandsuppdrag som återvänder hem. Men de har efter några år av bortovaro ofta blivit bortglömda outsiders, som i sitt möte med ett svenskt krångelsystem inte sällan finner sig bättre tillrätta med att återvända till utlandsuppdrag, eller tvingas starta eget. Hemvändarnas problem speglar ett betydligt större samhällsekonomiskt problem. En marknad som fungerar som den för begagnade bilar och undervärderar kompetens skapar med tiden stora samhällsekonomiska kostnader i form av förlorad tillväxt när den stöter bort, i stället för att attrahera kompetenta människor till Sverige. Boken innehåller en historisk översikt av kompetensinvandringens industriella betydelse, en jämförelse med konsekvenserna av dagens invandringspolitik, en diskussion vad HR funktionerna i företag och myndigheter i rent egenintresse bör tänka på, samt illustrerar med referenser till hur man gör i andra länder. Gunnar Eliasson är professor emeritus i industriell ekonomi/dynamik vid KTH, Stockholm. Han var tidigare chef för Industriens Utredningsinstitut (IUI, numera IFN) och dessförinnan chefsekonom på dåvarande Sveriges Industriförbund.
Ekerlids 1 9789188849557 -
Ekonomistyrning : för offentliga verksamheter
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 102 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144134642
- Titel
- Ekonomistyrning : för offentliga verksamheter
- Författare
- Kastberg Weichselberger, Gustaf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 102 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 163 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ekonomistyrning för offentliga verksamheter ger en introduktion till ämnet ekonomistyrning och hur kommuner och regioner arbetar med ekonomisk styrning och ekonomiska styrmodeller. Boken inleds med att ge en introduktion till ämnet ekonomistyrning, vad ekonomistyrning är och hur kommuner och regioner styrs. Därefter behandlas ekonomistyrningens olika delar och modeller samt hur de används eller kan användas i en kommun eller region.
Ekonomistyrning är något som sker i alla organisationer. Det är en praktik som bör anpassas och utvecklas utifrån de specifika förutsättningar, mål och ambitioner som finns. Därför tar boken kommuner och regioners särskilda situation som utgångspunkt. I boken görs en genomgång av centrala begrepp inom ekonomistyrning, som effektivitet, budget, ansvarsutformning och styrning. Ambitionen är att förmedla olika möjliga sätt att arbeta med ekonomistyrning där och ställa det i relation till den specifika verksamhet som bedrivs.
Ekonomistyrning för offentliga verksamheter riktar sig till studenter som läser kurser i offentlig ekonomi eller är intresserade av detta ämne. Boken är främst en introduktion för studenter och praktiskt verksamma som inte tidigare läst ämnet, men fungerar även som en repetition för den som så önskar.
Studentlitteratur AB 1 9789144134642 -
Resultat, kapital och kassaflöde - övningsbok
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 7 uppl. 2020. 101 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144141848
- Titel
- Resultat, kapital och kassaflöde - övningsbok
- Författare
- Lönnqvist, Rune
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 101 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 297 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna övningsbok är främst avsedd att komplettera läroboken Resultat, kapital och kassaflöde av Dag Smith och innehåller ett 30-tal övningar inom områden som:
• flöden och bestånd - sambandet mellan resultat och balans
• innebörd och användning av begreppet eget kapital
• likviditetsberäkningar och kassaflödesanalyser
• resultat, balans och likviditet - tre bilder av företagets ekonomi
• nyckeltal.
Förutom fullständiga lösningar finns texter med vägledning i direkt anslutning till många övningar. Vägledningarna ger tips om arbetsgången i övningen samt ger ett kort referat av de normer och principer som illustreras i övningen. Dessutom har denna upplaga kompletterats med ett antal nya övningar där du kan få röstkommentarer via en webbläsare.
Studentlitteratur AB 7 9789144141848 -
Information för marknadsföringsbeslut
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 2007. 412 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186460853
- Titel
- Information för marknadsföringsbeslut
- Författare
- Per Lekvall - Clas Wahlbin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 412 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 1081 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om behovet av information som underlag för beslutsfattande inom marknadsföring och om hur sådan information kan anskaffas från interna och externa källor. Boken används dels som kurslitteratur inom utbildning i marknadsföring, dels som handbok i praktiskt marknadsanalysarbete. Exempel på frågeställningar är:- informationens och marknadsundersökningens roll i beslutsprocessen- källor och metoder för sökning av information i databaser och publikationer- helhet och delar i en marknadsundersökning- planering och genomförande av marknadsundersökningar- kvalitetssäkring av marknadsundersökningarFrån och med denna fjärde upplaga finns också en särskild webbplats, http://www.marknadsinfo.nu, som ger hjälp med källor och metoder för sökning av redan existerande information i databaser och publikationer.
Studentlitteratur AB 4 9789186460853 -
Handbok i projektekonomi - med praktiska mall...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 96 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147072958
- Titel
- Handbok i projektekonomi - med praktiska mallar på CD
- Författare
- Östlund, Agneta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken riktar sig till dig som är projektledare. Till dig som vill få handfast kunskap om hur man på bästa sätt handskas med projektekonomin. Den ökar dina möjligheter att föra projekten i mål i tid och med önskat resultat inom budgetens ram. På den medföljande cd:n finns praktiska mallar för budgetering och uppföljning och checklista för att hjälpa projektledaren att hålla grepp om projektets ekonomi.
Läs mer
Om Handbok i projektekonomi:
Ger projektledare konkret hjälp och stöd att driva sina projekt med ett fast grepp om projektets budget och utfall.
Tar upp bland annat budgetering, uppföljning och efterkalkyl.
Visar hur projektekonomin kan bli ett styrmedel om den används rätt.
Inkluderar cd med checklista och konkreta mallar för budgetering och uppföljning.
Riktar sig främst till projektledare inom produkt- och systemutvecklande verksamheter, men även till projektledare inom tjänsteföretag och andra med ett intresse för projektekonomi.
Nu har Agneta Östlund samlat sina erfarenheter i Handbok i projektekonomi - en praktisk handledning i konsten att hålla greppet om projektets plånbok.
- Ekonomin är ett utmärkt styrmedel om man använder den rätt, säger hon.
För många kommer kostnaderna som en överraskning i efterhand. Genom att systematiskt dela upp budgeten efter hur projektet planeras framskrida behåller man kontrollen över kronorna, och kan snabbt reagera om utgifterna verkar för höga eller rentav för låga.
- Många blir glada om det gått åt mindre pengar än de budgeterat för. Men det kan faktiskt också vara en varningssignal. Kanske har jobbet inte blivit gjort ordentligt? säger Agneta Östlund.
Vinsterna med en ökad kunskap om projektekonomi är enligt författaren många.
- Framför allt styr man sina projekt mycket effektivare. Sen lär man sig ju för framtiden. Genom att analysera vad som gick bra respektive dåligt får man bättre tumregler och typvärden med sig till nästa gång.
Med boken följer en cd, som innehåller ett antal kalkylark för budgetering och uppföljning samt en checklista för projektplanering. Hjälpmedel som läsaren antingen kan använda som de är eller modifiera efter egna önskemål.
Om författarna
Agneta Östlund arbetar som konsult inom projektstyrningsfrågor och driver tillsammans med maken företaget Ceterum AB. Hon bor i Sollentuna och är hängiven trädgårdsentusiast, men ägnar sig på fritiden med förkärlek även åt litteratur, musik och gamla bilar.
Liber 1 9789147072958 -
Sales : roles, relationships, routines, rules...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 162 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075754
- Titel
- Sales : roles, relationships, routines, rules and resources
- Författare
- Osowski, Dariusz
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 162 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 245 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Sales are a vital part of organisational and business life yet few know how to tackle the subject.
The book provides recent insights about changes in the sales role as analysed from the vantage point of some important organisational relationships, routines, rules and resources. In general, the book addresses issues such as various nuances of internal and external relationships, the need for stable and flexible routines, the existence and development of various logics for rules, and the use of a variety of human and structural resources. The themes discussed in the book include value, teamwork, attention, motivation, empathy and emotions, data and analytics, digitalisation and new technologies, and personality, as well as expertise and skills.
The book applies a broad perspective to sales, encompassing sales on both business and consumer markets, and illustrates the main ideas with appropriate examples.
Studentlitteratur AB 1 9789144075754 -
Kommunala bolag : styrning, öppenhet och ansv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 204 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144137902
- Titel
- Kommunala bolag : styrning, öppenhet och ansvarsutkrävande
- Författare
- Erlingsson, Gissur Ó
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste decennierna har det blivit allt vanligare att kommuner bildar, äger och driver aktiebolag. Bolagsformen anses bland annat vara mer kostnadseffektiv jämfört med traditionell förvaltning. Kommunala bolag väcker emellertid en rad frågor om snedvriden konkurrens på marknader, om tillsättningen av bolagsstyrelser och om försvårat ansvarsutkrävande.
Mot bakgrund av de kommunala bolagens allt viktigare samhällsekonomiska roll - tillsammans omsätter de årligen långt över 200 miljarder kronor och sysselsätter omkring 55 000 personer - är det angeläget att granska deras verksamheter och ställa kritiska frågor om ägarstyrning, granskning och ansvarsutkrävande.
Denna bok samlar författare från flera olika discipliner för att ge sina perspektiv på de kommunala bolagen, allt ifrån styrning och ledning till juridiska frågor och särdrag, men också till särskilda frågor, som t.ex. den om kommunala
bolags sponsring av idrottslag.
Studentlitteratur AB 1 9789144137902 -
Bokföring & bokslut - Grundkurs
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2008. 126 sidor.
Nyskick. detta är ett omtryck 2021, spiralhäfte
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144052007
- Titel
- Bokföring & bokslut - Grundkurs
- Författare
- Tullgren, Sven
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 126 sidor
- Bandtyp
- Spiral
- Mått
- 210 x 297 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 527 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokföring & bokslut ger grundläggande kunskaper om bokföring och bokslut. Läromedlet kräver inga förkunskaper och är därför lämpligt för fristående grundkurser i bokföring. Det passar också mycket väl till bokföringsavsnittet i kurserna Företagsekonomi och Småföretagande. Läromedlet bygger på praktiska övningar, som ger färdigheter i bokföringstekniken, både manuellt och med dator. Övningarna är upplagda så att eleven kan arbeta i egen takt. De är också gjorda på ett sätt som ökar förståelsen för ekonomiska begrepp och för den ekonomiska rapporteringen. Övningarna är helt programoberoende - det går att använda valfritt bokföringsprogram. Fullständiga lösningar finns i ett lösningshäfte som ingår i läromedlet. Allt är således praktiskt samlat i en bok!
Studentlitteratur AB 2 9789144052007 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147131785
- Titel
- Att leda i kris
- Författare
- Runnquist, Carolin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En kris behöver inte bli en katastrof – om den hanteras på rätt sätt. De snabba förändringarna i vår omvärld gör att risken för ett företag att drabbas av en kris är större idag, och det innebär en ökad sårbarhet. Det företag som hanterar krisen på ett bra sätt kan få ett större förtroende från kunder och allmänhet och till och med ett ökat aktievärde. En illa hanterad kris kan däremot resultera i det motsatta.
Ett företag behöver vara förberett på hur man ska hantera situationen om en kris uppstår. Det gäller att veta vad man som ledare ska göra och hur. Här får du kunskap om vad som definierar en kris, hur människor fungerar i en utsatt situation och hur du kan vara en bra ledare.
Du får konkreta verktyg att använda innan krisen händer och under tiden den pågår. Du får också veta vad du bör göra efteråt för att återställa organisationen, och minska skadan.
Boken innehåller också ett antal intervjuer med ledare med stor erfarenhet av att hantera kriser, som berättar öppenhjärtigt om sina upplevelser mitt under terrordådet på Drottninggatan, när Arlanda stod still i mer än ett dygn och hur de agerat som ledare i en större omorganisation.
Om författaren
Carolin Runnquist har många års erfarenhet av att jobba med krishantering inom olika företag och branscher. Hon har stöttat landets främsta ledare och organisationer genom kriser med goda resultat. Carolin figurerar ofta som krishanteringsexpert i media och är en flitigt anlitad föreläsare i ämnet. Hon utsågs 2018 till Supertalang av Veckans affärer och till Årets IT-kvinna av Tieto.
Sagt om boken
"Ett antal korta, realistiska fallbeskrivningar skapar närvaro. Stor vikt läggs vid kommunikation. Avsnitten om sociala mediers betydelse är högst adekvata. Avslutningsvis finns checklistor och mallar att arbeta efter. Att leda i kris är en bok som sticker ut, främst genom det lyckade greppet att utmana läsaren till reflektion." Publiceras i BTJ-häftet nr 5, 2020. Lektör Christer Blomgren.
Liber 1 9789147131785 -
Ansvarsfullt ledarskap : vägen till hållbara...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 124 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144139784
- Titel
- Ansvarsfullt ledarskap : vägen till hållbara affärer
- Författare
- Holmberg, Ingalill
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 124 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla hållbara affärer ställer stora krav på innovationsförmåga och ett ledarskap som går bortom finansiella nyckeltal och kortsiktiga ägarintressen. Vad innebär ett sådant ledarskap? Hur kan ansvarsfullt ledarskap göras till en drivkraft för innovation och hållbarhet?
I den här boken beskrivs verktyg och modeller som har utvecklats i olika kontexter för att driva strategiska förändringar där innovation, hållbarhet och ökat ansvar är helt avgörande för organisationens överlevnad och framgång. Ett genomgående tema är de utmaningar och möjligheter som följer av att verka i en global värld med hög förändringstakt.
”I den här boken ligger fokus på ansvarsfullt ledarskap samt de verktyg och metoder som används för att iscensätta innovation och förändring.”
”Det är samspelet mellan individens värderingar, företagets kultur, smarta innovationsdrivande processer och ett holistiskt perspektiv på hållbarhet som lägger grunden för innovationer och lärande.”
Citat ur boken
Studentlitteratur AB 1 9789144139784 -
Quality management : an introduction
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 148 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144132143
- Titel
- Quality management : an introduction
- Författare
- Gremyr, Ida
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 148 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 222 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Quality Management. An Introduction is a multi-purpose book designed for both university students and practitioners. In the book, the authors elaborate on the fundamental principles of quality management by connecting it to relevant practices and methods.
Why is this book important? Change and improvements, productivity, and focus on customers and other stakeholders are at the top of management agendas. Quality management is about managing change and improvements as well as reaching goals, whatever they may be, as efficiently as possible, and making effective efforts to do so.
Scientific methods are the bases for quality management. Furthermore, quality management is a discipline that goes beyond science into the realms of philosophy. It assumes that the changes you seek are improvements, encouraging the idea that the best route is one that leads to improvements not only for yourself but also for other stakeholders.
The book focuses on three fundamental themes in quality management: Customer and stakeholder focus, Models and methods for continuous improvements, and Teamwork and organisational aspects of quality management. The book is designed to be supplemented and supported by other in-depth practitioner texts and research articles in various courses in quality management.
Studentlitteratur AB 1 9789144132143 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198045321
- Titel
- Vem får vad – och varför
- Författare
- Roth, Alvin E.
- Förlag
- Bertil Ohlin förlag
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 508 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Marknader är en urgammal mänsklig uppfinning som används för att organisera, samarbeta, samordna och konkurrera med varandra. I slutänden är marknader ett verktyg för att avgöra vem som får vad. Ibland behöver köpare och säljare bara komma överens om ett pris för att kunna handla med varandra.
Den här boken handlar om när det är mycket svårare än så. På så kallade »matchningsmarknader« måste parterna passa ihop på fler sätt än att komma överens om ett pris. Ibland finns priser inte alls.
Alvin E. Roth tilldelades 2012 Riksbankens pris till Alfred Nobels minne. I boken »Vem får vad – och varför« berättar han om njurbyten, jobbansökningar, läkares AT-tjänstgöring och nätdejting. Samtliga är exempel på när era parter ska hitta varandra och
passa ihop, ofta utan att pengar över huvud taget är inblandade. Så hur kan matchning då ske på ett effektivt och rättvist sätt?
Boken är en initierad och samtidigt lättillgänglig introduktion till det snabbt växande forskningsfältet marknadsdesign, fylld med exempel från det vardagliga livet.
Denna svenska översättning, utgiven av Ohlininstitutet, har ett specialskrivet förord av professor Tommy Andersson, världsledande forskare inom området marknadsdesign. Andersson ligger bland annat bakom Skandinaviens första njurbytesprogram.
Bertil Ohlin förlag 1 9789198045321 -
Innføring i makroøkonomi : oppgaver og løsnin...
Häftad bok. Cappelen Damm. 2021. 312 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9788202692285
- Titel
- Innføring i makroøkonomi : oppgaver og løsninger
- Författare
- Opstad, Leiv
- Förlag
- Cappelen Damm
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Norwegian
- Baksidestext
- Denne oppgaveboka hører til læreboka Innføring i makroøkonomi for økonomisk-administrative studier, som formidler sentrale makroøkonomiske problemstillinger. Forfatteren ønsker å bidra til å gi studentene en grunnleggende innsikt, slik at de kan forstå og delta i økonomiske diskusjoner.
Det er knyttet oppgaver til hvert enkelt kapittel. På denne måten får brukerne av læreboka trening i å løse oppgaver og kan derved arbeid mer aktivt med stoffet.
Boka inneholder tre typer oppgaver – flervalgsoppgaver, teorioppgaver og regneoppgaver – og avsluttes med løsningsforslag og fasit. I tillegg har boka et utvalg av eksamensoppgaver med løsninger.
Cappelen Damm 9788202692285 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9788202700317
- Titel
- Digital markedsføring og kommunikasjon
- Författare
- Furu, Nina
- Förlag
- Cappelen Damm
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 260 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 506 g
- Språk
- Norwegian
- Baksidestext
- Hva fungerer innen digital markedsføring og kommunikasjon, og hva fungerer ikke? For å oppnå resultater må vi ta i bruk digitale kanaler – både websider, Google, e-post, direktemeldinger, Facebook, Instagram og andre sosiale medier. Boken, som er en revisjon av Markedsføring og kommunikasjon på nett, setter leseren i stand til å ta praktiske grep og gjennomføre konkrete kampanjer i egen bedrift eller etat.
Digital markedsføring og kommunikasjon henvender seg til alle som jobber innen dette fagområdet i norske bedrifter og etater, samt alle som utdanner seg innen feltet.
Cappelen Damm 9788202700317
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn