-
4 myter om professionella organisationer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 166 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144071251
- Titel
- 4 myter om professionella organisationer
- Författare
- Alvehus, Johan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 166 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur leds och styrs egentligen professionella organisationer? Är det professionella ideal eller är det effektivitet och kostnadsbesparingar som är viktigast? Vad spelar arbetsprocesser, strukturer och strategier för roll? Och behövs verkligen ledarskap?
I ett försök att besvara dessa frågor ger sig boken i kast med fyra myter, eller populära föreställningar, om professionella serviceorganisationer:
1 Professionella serviceorganisationer är platta organisationer
med låga inslag av byråkrati
2 Professionellt arbete präglas av frihet och autonomi
3 a) Professionella arbetare måste styras
b) Professionellt arbete måste styras
4 Professionella behöver ledarskap
De fyra myterna belyses i detalj och både ifrågasätts och nyanseras. I centrum för resonemanget står arbete, och boken närmar sig frågor om struktur, strategi, ledarskap och olika former av styrning, bl.a. human resource management, kulturstyrning och tidsstyrning. Bokens bidrag till teori, praktik och den bredare samhällsdebatten sammanfattas i form
av fyra motmyter.
4 myter om professionella organisationer tar sin utgångspunkt i aktuell forskning inom företagsekonomi och professionssociologi och vänder sig till studerande inom områdena organisation, management och ledarskap. Boken kan även ses som ett inlägg i debatten om hur professionella organisationer bör styras, vilket gör den intressant för såväl chefer som medarbetare inom den typen av organisationer.
Studentlitteratur AB 1 9789144071251 -
Följ mig! En ledarskapsresa i tiden. Från ant...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 178 sidor.
Mycket gott skick. Danskt band.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789147109333
- Titel
- Följ mig! : en ledarskapsresa i tiden : från antiken till aktuell spetsforskning
- Författare
- Hasselmark, Folke
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att vara ledare i dagens kunskaps- och tankesamhälle är något helt annat än för bara några årtionden sedan. På våra arbetsplatser förväntas allt fler ta ledningen och visa initiativförmåga. Ändå vill allt färre bli chefer.
Välutbildade och självförverkligande människor väljer dessutom om de verkligen vill följa någon som ledare. Ställning och position betyder därför allt mindre för den som vill kunna påverka andra.
Läs mer
Den här boken ger ett kulturellt, historiskt och filosofiskt perspektiv på det goda ledarskap som överlever alla trender. Den beskriver dessutom dagens spetsforskning på området och ger praktiska råd om hur du som ledare får andra att vilja följa dig.
Boken vänder sig till dig som vill utveckla ditt eget ledarskap och få andra att ta ökat ansvar i den egna verksamheten. Den vänder sig också till dig som vill utveckla din förmåga att påverka den organisation du arbetar i och själv bli en ledare.
Om författarna
Folke Hasselmark är fil. mag. i ekonomisk historia och idéhistoria och arbetar som ledarskapskonsult inom förändringsarbete och verksamhetsutveckling. Förutom chefsarbete inom offentlig och privat sektor har han drivit egna företag inom marknadsföring och försäljning. Han föreläser också om ledarskapets historia samt leder kurser i retorik.
Liber 1 9789147109333 -
Magnifik magnefit. En bok om Nymölla bruk
Inbunden bok. Stora Enso Nymölla AB. 2002. 349 sidor.
Mycket gott skick. Inbundet pappband. Obetydligt kantstötta hörn. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163121387
- Titel
- Magnifik magnefit : en bok om Nymölla bruk
- Författare
- Hallberg, Harriet - Stora Enso Nymölla AB
- Förlag
- Nymölla : Stora Enso Nymölla AB
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stora Enso Nymölla AB 9163121387 -
En företagsängel behöver ingen fallskärm
Häftad bok. Bokförlaget Franka. 2005. 142 sidor.
Mycket gott skick. Danskt band. Illustrerad. Dedikation från förf.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163176327
- Titel
- En företagsängel behöver ingen fallskärm
- Författare
- Vareman, Kaj - Nilsson, Per
- Förlag
- Lund : Franka
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Bokförlaget Franka 9163176327 -
Planning and implementing electronic records...
Inbunden bok. Facet Publishing. 2009. x+218+(2) sidor.
Gott skick. Hard-cover. Slightly bumped spine. A couple of library stamps inside.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781856046152
- Titel
- Planning and implementing electronic records management : a practical guide
- Författare
- Smith, Kelvin
- Förlag
- London : Facet Pub
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- English
Facet Publishing 9781856046152 -
Predictable Surprises. The Disasters You Shou...
Häftad bok. Harvard Business. 2008. xvi+319 sidor.
ISBN 9781422122877
Gott skick. Limmat mjukband. Enstaka blyertsförstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHarvard Business 9781422122877 -
Företagsstrategiska perspektiv
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 2011. 304 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Senaste upplagan.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144060088
- Titel
- Företagsstrategiska perspektiv
- Författare
- Bengtsson, Lars
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om företagsstrategiska perspektiv (skolor) och de synsätt, tankemodeller, angreppsmetoder och verktyg som kännetecknar dessa perspektiv. Fokus i framställningen ligger på de företagsstrategiska perspektiv som har haft stor genomslagskraft i svenska företag. Boken tar upp viktiga och uppmärksammade aspekter av de olika skolorna, men också den kritik som är möjlig att rikta mot dessa. Boken ger en aktuell och relevant beskrivning, inte bara av de historiska utvecklingslinjerna utan också av de strategiska frontlinjerna. I ett avslutande kapitel behandlas den företagsstrategiska perspektivutvecklingsprocessen. Vad beror de olika skolornas genomslagskraft på? Kan man skönja några brytpunkter i de företagsstrategiska perspektivens utveckling? Vilket är det grundläggande mönstret vad beträffar utvecklingen av det företagsstrategiska tänkandet (och av handlandet), såväl i praktik som i teori? Den fjärde upplagan innehåller två helt nya kapitel om innovationsbaserade strategier, ett tema som ökat starkt de senaste åren inom den företagsstrategiska forskningen och praktiken. I övrigt har boken uppdaterats och förnyats särskilt vad gäller avsnitten om service-, resursbaserade och digitala strategier.
Studentlitteratur AB 4 9789144060088 -
Take Off. Företagande i en ny tid. Företagsek...
Inbunden bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2011. 411 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Illustrerad. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140673619
- Titel
- Take Off Företagsekonomi 1 och 2 Faktabok
- Författare
- Eriksson, Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 412 sidor
- Bandtyp
- Board book
- Mått
- 172 x 242 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Take off är en serie läromedel som kombinerar kurserna företagsekonomi 1 och 2 på ett modernt, pedagogiskt och inspirerande sätt. Med Take off 1 och 2 Fakta och Övningar får du ett heltäckande material för båda kurserna med en struktur som tydligt kopplar företagandets verklighet till läroplanerna. Serien finns som tryckt fakta- och elevbok, lärarhandledning samt digitalt läromedel.
Take off 1 och 2 Fakta innehåller fyra teman:
Starta
Planera
Driva
Utvärdera
Läromedlet följer företagarprocessen steg för steg, från starta och planera till driva och utvärdera. Eleverna får följa företagarna Emelie och Niklas som är hotellägare i fjällvärlden. Deras företag löper som en röd tråd genom boken. Traditionellt svåra avsnitt presenteras på ett lättförståeligt sätt, och teori varvas med reflekterande frågor som visar eleverna förstått. Stor vikt läggs vid omvärldsanalys, fungerande nätverk, kontaktvägar till myndigheter och andra organisationer – samt allt annat som ligger till grund för ett framgångsrikt entreprenörskap. Här finns också en omfattande ordlista med svenska och engelska ekonomiska termer.
Take off 1 och 2 Fakta i korthet:
• modernt, pedagogiskt och inspirerande läromedel som sätter entreprenörskap i fokus
• en struktur som tydligt kopplar företagandets verklighet till läroplanerna
• följer företagarprocessen steg för steg, från starta och planera till driva och utvärdera
• traditionellt svåra avsnitt presenteras på ett lättförståeligt sätt
Gleerups Utbildning AB 2 9789140673619 -
Lean Administration
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2008. 168 sidor.
Gott skick. Inbundet pappband. Något kantstötta hörn och rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147089321
- Titel
- Lean Administration
- Författare
- Larsson, Linus
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken fungerar både som en handledning och en inspirationskälla. Mot bakgrund av huvudprinciperna för Lean Administration och exempel från verkligheten beskriver författaren på ett målande sätt hur du på bästa sätt går till väga för att praktisera Lean i din administrativa stödprocessmiljö. Det handlar till 80 procent om kulturfrågor, att få arbetet med ständiga förbättringar att bli en naturlig del av verksamheten, och till 20 procent om att tillämpa ett antal beprövad verktyg.
Läs mer
Intresset för Lean växer och sprider sig från fabriksgolvet till tjänstesektorn och det offentliga Sverige. Nu tas nästa steg med Lean Administration – hur man arbetar med Lean inom administrativa stödprocesser som ekonomi, personal, inköp och kundtjänst.
Lean Administration är ett kund- och efterfrågestyrt förbättringskoncept, där kärnan består av att fokusera på det som skapar verkligt kundvärde. Det handlar om att systematiskt och kontinuerligt arbeta med ständiga förbättringar, om att ta bort alla former av spill, slöseri, ojämnheter och överbelastningar.
Om författarna
Linus Larsson är konsult i PA Consulting Group och arbetar med operationell strategi.
Liber 1 9789147089321 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147090396
- Titel
- Nätverksorganisationer - outsourcing, partnerskap och nya organisationsformer
- Författare
- Edgren, Jan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 304 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken sätter fokus på den trend inom företagsorganisation som kallas nätverksorganisation. Det stora integrerade företaget, som håller ihop en hel produktionsprocess, håller på att ersättas av nätverk av företag som specialiserar sig på var sin del av värdekedjan eller produktionsprocessen. Företagsledare höjer sina blickar för att hitta resurser och kompetenser runt om i världen och knyter samman dessa i olika nätverkslösningar. Den här boken belyser huvudtyper av nätverksorganisation samt ger många exempel och praktiska råd.
Läs mer
Boken belyser följande typer av nätverksorganisation: Outsourcing, Orkestrerade affärsnätverk, Leverantörsnätverk och försörjningskedjor, Samverkan och partnerskap med mellanhänder och slutkunder, Franchisebaserade nätverk, Federativa organisationer, Professionella partnerföretag, Strategiska allianser, Innovationsnätverk och Regionala företagskluster. Den rymmer en rad exempel från såväl svenskt som internationellt näringsliv, bland annat: Ericsson, Scania, Zara, Gant, Benetton, Ikea, Toyota, Ica, Coca-Cola, McDonald’s, Praktikertjänst, McKinsey, Astra Zeneca, Airbus, SAS och Star Alliance.
Denna andra upplaga är kraftigt reviderad. Framställningen har fördjupats och aktualiserats genom nya praktiska erfarenheter och teoretiska insikter. De pedagogiska elementen i boken har förstärkts i syfte att stimulera diskussion, undervisning och praktisk problemlösning när det gäller sambandet mellan affärsmodell, strategi och organisation.
Den första upplagan av "Nätverksorganisationer" tilldelades utmärkelsen Årets HR-bok 2010.
Sagt om boken
"I teknikföretag är det nödvändigt att behandla frågor om affärsmodell, strategi och organisation både samtidigt och på ett integrerat sätt. Boken Nätverksorganisationer är en utmärkt plattform för sådana diskussioner." Lars Bengtsson, professor Lunds Tekniska Högskola och Carl-Johan Asplund, universitetslektor Lunds Tekniska Högskola
”Företaget, som en fabrik som tar in råvaror i ena änden och levererar färdiga produkter till marknaden i andra änden, är dött. Ur dödsbålets aska har i stället nätverksföretaget lyft som idealmodellen för framgångsrik affärsverksamhet. Edgren och Skärvads viktiga bidrag är att göra denna luftiga vision begriplig och innehållsrik. De beskriver utförligt huvudtyper av nätverksbaserad affärsverksamhet. De ger exempel på hur små och stora företagare betett sig för att skaffa sig lukrativa positioner i det intrikata globala nätverk som varje enskild konsument blir alltmer uppknuten i. Författarna kommer också med praktiska råd grundade på deras långa verksamhet som näringslivsföreträdare, konsulter och inte minst som forskare som bidragit till en kraftfull, ny organisationsteori.” Bengt Stymne, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm
”Äntligen! En bok om nätverk som beskriver hur det ser ut i verkligheten och tillför en begreppsapparat som gör denna verklighet begriplig.” Lennart Rohlin, grundare och ledare av MiL Institute och MiLgårdarna.
”Inom Trelleborg AB utvecklar vi högpresterande lösningar som dämpar, tätar och skyddar i krävande industriella miljöer. Detta kräver tillgång till kunskap inom många olika applikationsområden. För att fånga den nödvändiga kunskapen är samarbeten med externa partners ett måste för oss: vi måste arbeta i nätverk. Boken Nätverksorganisationer innehåller spännande idéer och intressanta koncept som har stor praktisk bärkraft.” Peter Nilsson, vd och koncernchef i Trelleborg AB
”För att lyckas med affärsutveckling och organisationsuppbyggnad i den hypersnabba digitala världen är det nödvändigt att använda externa resurser, kompetenser och partners, både för den tekniska utvecklingen och för den affärsmässiga utvecklingen. Teorier om nätverk och nätverksorganisationer har en stark förankring i dagens affärsvärld.” Magnus Nilsson, serieentreprenör, COO & Co-founder av iZettle AB
Om författarna
Jan Edgren är seniorkonsult och tidigare direktör vid SAF, nuvarande Svenskt Näringsliv. Han har också varit adjungerad professor vid Luleå tekniska universitet och Högskolan i Halmstad.
Per-Hugo Skärvad är docent i företagsekonomi, verksam vid Ekonomihögskolan i Lund samt partner i BSI & Partners.
Liber 1 9789147090396 -
Teams in the spotlight. A handbook for team d...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 2 uppl. 2019. 184 sidor.
Mycket gott skick. Hard-cover. Corners arevery slightly bumped.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789127818996
- Titel
- Teams in the spotlight : A handbook for team development
- Författare
- Sandahl, Mette
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 157 x 216 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 358 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Teams are the building blocks of an organisation. Despite this, most organisations focus on individual, rather than team, development. Shining a spotlight on teams, this book outlines practical, hands-on methods and tools to improve collaboration and performance, allowing teams to reach their full potential. The theoretical background to the text is Susan A. Wheelan’s research on teams and her Integrated Model of Group Development (IMGD), which is evidence based and easy to apply. Throughout the book there are real life examples, reflections made by team members and managers, that illustrate team development in practice.
Teams in the spotlight is essential reading for team members, team leaders, team consultants and anyone working in HR.
The tools and practices from the book are available for purchase in a downloadable format. Read more about the tools here.
Mette Sandahl (organisational consultant, ICF certified coach), Mattias Wihlborg (work environment specialist, organisational consultant), Maria Åkerlund (licensed psychologist, organisational consultant,) and Christian Jacobsson (associate professor, licensed psychologist) all have extensive experience as team consultants within international as well as Swedish organisations.
Natur & Kultur Akademisk 2 9789127818996 -
Irony and Organizations. Epistemological Clai...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 304 sidor.
Gott skick. Original printed wrappers. Laminated with a couple of library labels and stamps.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075270
- Titel
- Irony and Organizations - Epistemological Claims and Supporting Field Stories
- Författare
- Johansson, Ulla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 809 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The book provides insights ”from the field” about ironists, irony in discourse and in situations, and interpretations of the paradoxes and ambiguities faced in different cultural and organizational settings.
Läs mer
”Irony and Organizations suggests important new research directions for organizational theorists and is a wellspring of insights into organizations and organizing that will be useful to anyone whose life is touched by the world of work.” – Professor Mary Jo Hatch, McIntire School of Commerce, University of Virginia.
Om författarna
Ulla Johansson is Assistant Professor at Växjö University, Sweden. Jill Woodilla is Assistant Professor of Management at Sacred Heart University, Connecticut, USA.
Liber 1 9789147075270 -
Sveriges bränntorvindustri 1940-1946
Inbunden bok. Aktiebolaget Svensk Torvförädling. 1948. xv+(1)+286 sidor.
Gott skick. Förlagets klotband. Något kantstötta hörn och rygg. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAktiebolaget Svensk Torvförädling -
Normer och praxis - tre ideella föreningar oc...
Häftad bok. BAS Publisher. 2006. (10)+196 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Enstaka biblioteksstämplar. Med disputations- och erratablad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172462310
- Titel
- Normer och praxis [Elektronisk resurs] tre ideella föreningar och deras redovisning
- Författare
- Gustafson, Agneta - Polesie, Thomas - Gerdin, Jonas - Wijkström, Filip - Örebro universitet Institutionen för ekonomi, statistik och informatik
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The focus of this study is the accounting of private non-profit organizations. Accounting is understood as a situated practice under specific conditions prevailing in different types of private non-profits. First, a pilot study of the financial reports of 39 Swedish non-profit organizations was undertaken. It identified similarities and differences between their reporting and the norms used in commercial accounting. Three case studies of private non-profits of different kinds and sizes were then undertaken. The purpose was both to describe how non-profits report their activities and their financial position to external interest groups and attempt to explain what lies behind their accounting practices. A combination of an institutional perspective and a resource dependence perspective has been used. The study contributes to our knowledge of practices in non-profit organization accounting and suggests some explanations of their accounting practices. The following research question was explored: When does institutional isoformism and when does resource dependence determine the accounting practices in these private non-profits? The main findings are the following: the purpose of the annual reports of these private non-profits is to show how they have used their resources. Their income statements are more like reports of financial flows. It has been difficult to measure the efficiency of their activities and for that reason they report more about doing the “right” things. A verbal story is needed to give a fair account of their performance. In trying to explain the accounting practices of these organizations four things were highlighted: · They imitated conventional accounting norms when the issues had no direct influence on future resources. · They diverged from conventional accounting norms and showed their distinctive character in that they created ways of presenting information according to what was needed by their interested parties, when the issues could influence future flow of resources. This is true even after the accounting regulations were established in 2001. However, when they were forced to follow conventional accounting norms, coercive isomorphic pressure meant that they had less freedom. · When the organizations used other channels than their annual reports to communicate with their supporters, the accounting practices did not influence future resources. Then they applied conventional accounting norms for business organizations. · When the organizations used their annual reports in planning for future obligations and in internal follow up, the accounting practices were also influenced by internal considerations. As they diverged from commercial accounting their differences form commercial organizations were highlighted and their need to communicate in a somewhat different way was seen. Key words : Private non-profit organizations, accounting, accounting theory, accounting norms, accounting practices, institutional theory, isomorfism, resources, resource dependence theory.
Diss. Örebro : Örebro universitet, 2006
BAS Publisher 9172462310 -
Ethics for International Business
Häftad bok. Routledge. 2 uppl. 2010. xiv+278+(1) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Förstrykningar. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415999434
- Titel
- Ethics for international business : decision making in a global political economy
- Författare
- Kline, John M.
- Förlag
- New York : Routledge
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
The value foundation for a global society -- Ethics and international business -- Human rights concepts and principles -- Political involvements by business -- Labor and production standards -- Product and export controls -- Marketing motives and methods -- Culture and the human environment -- Nature and the physical environment -- Business guidance and control mechanisms -- Deciding ethical dilemmas.
Imported from: z3950cat.bl.uk:9909/BNB03U (Do not remove)
Routledge 2 9780415999434 -
Drömstart.nu. Entreprenörskap, motivation & k...
Inbunden bok. Me University. 2008. 83 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnageband. Övre ryggslutet obetydligt kantstött.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789197603683
- Titel
- Drömstart.nu : [entreprenörskap, motivation & karriärplanering : arbetsbok]
- Författare
- Me University
- Förlag
- Sunne : Me University
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Me University 9789197603683 -
Arbetsmiljö
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2005. 240 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Aningen kantstött. Senaste upplagan.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144032535
- Titel
- Arbetsmiljö
- Författare
- Zanderin, Lars
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 353 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sedan den första upplagan av Arbetsmiljö kom ut har det skett stora förändringar på arbetsmiljö- och folkhälsoområdet. Regelsystemet vad gäller systematiskt arbetsmiljöarbete har förändrats liksom reglerna vid arbetsskador och rehabilitering. Sjuktalen i arbetslivet har stigit på ett explosionsartat sätt och den psykosociala arbetsmiljön har blivit tuffare bland annat på grund av slimmade organisationer och personalminskningar. Antalet personer som är under rehabilitering har ökat i omfattning och med nya metoder och ett gemensamt synsätt skall försäkringskassan göra det möjligt för fler människor att återvända till sina tidigare arbetsplatser.Boken Arbetsmiljö ger grundläggande kunskaper inom området och innehåller fem centrala delområden: regelsystem, folkhälsofrågor, fysisk arbetsmiljö, psykosocial arbetsmiljö samt rehabilitering.Boken vänder sig till studerande vid universitet och högskolor på grundläggande utbildningar i arbetsmiljö, arbetsrätt och folkhälsovetenskap samt till arbetsmiljöansvariga inom kommuner, landsting, statliga myndigheter och privata företag. Även fackligt förtroendevalda kan ha glädje av innehållet.
Studentlitteratur AB 2 9789144032535 -
Varför arbetar så få kvinnor med finanser? En...
Häftad bok. BAS Förlag. 2007. (10)+266+(4) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Svagt veck i främre pärmen. Gallringsstämpel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172462465
- Titel
- Varför arbetar så få kvinnor med finanser? : en studie av vardagen i finanssektorn
- Författare
- Renemark, David
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
BAS Förlag 9789172462465 -
Lönande lärande. Teknologisk förändring, yrke...
Inbunden bok. Lunds Universitet. 2007. xii+230+(4) sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Gallringsstämpel på sista sidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789122021681
- Titel
- Lönande lärande : teknologisk förändring, yrkesskicklighet och lön i svensk verkstadsindustri omkring 1900
- Författare
- Lundh Nilsson, Fay
- Förlag
- Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inom internationell forskning har på senare år intresset ökat för frågan om vad de
teknologiska och organisatoriska förändringarna under den andra industriella revolutionen
innebar för kraven på arbetskraftens kvalifikationer och kompetens. Av de industrier som kom att spela en viktig roll för den starka ekonomiska utvecklingen i Sverige från 1890-talet och framåt befann sig verkstadsindustrin i frontlinjen. I denna studie, som baseras på ett unikt källmaterial med detaljerade uppgifter på individ- och företagsnivå, studeras sambandet mellan teknologisk förändring, yrkesskicklighet och lön i ett antal verkstadsföretag. I avhandlingen visas att den snabba utvecklingen av verkstadsindustrin i hög grad underlättades av en välutbildad arbetskraft och av att ett betydande humankapital hade ackumulerats i branschen i slutet av 1800-talet.
Erfarenhet var den viktigaste lönebestämmande faktorn, men även formell utbildning hade börjat få betydelse för verkstadsarbetarnas löneutveckling. I avhandlingen visas också att den relativa efterfrågan på yrkesskicklig arbetskraft följde de stora cykliska förändringarna i den ekonomiska utvecklingen under 1800-talets senare decennier.
Lunds Universitet 9789122021681 -
En samhällsforskares minnesbilder
Häftad bok. Lunds universitet. 1997. 103 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Med planscher.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9163056003
- Titel
- En samhällsforskares minnesbilder
- Författare
- Åkerman, Johan - Lunds universitet. Institutet för ekonomisk forskning
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Lunds universitet 9163056003 -
Handelns historia i Sverige. En bokfilm.
Inbunden bok. Kulturhistoriska förlaget. 1954. 1026 sidor.
Gott skick. Förlagets dekorerade helskinnband med övre guldsnitt. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKulturhistoriska förlaget -
Projekt för chefer - chefens olika roller i e...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Gott skick. Flexband. Obetydligt kantstötta hörn. Blyertsförstrykningar i delar av inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170053344
- Titel
- Projekt för chefer - chefens olika roller i en projektvärld
- Författare
- Lundin, Olle
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 521 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad behöver du som chef veta och göra för att arbetsplatsens alla projekt ska gå bra? Denna unika bok i projektledning fokuserar på en hittills bortglömd person i projektarbetet, den linjechef som har det yttersta ansvaret för verksamheten.
Läs mer
Inom alla typer av företag och organisationer bedrivs alltfler verksamheter som projekt. Det förekommer en rad kurser i och det skrivs många böcker om hur man ska arbeta bättre i projekt och hur man ska bli en bra projektledare. Dock har det saknats en bok för chefer. Tills nu!
Den ökande projektverksamheten påverkar alla företag och organisationer och dess chefer och ledare. Chefen ska vara med och tillsätta projektledare och projektmedarbetare, tvingas avstå en medarbetare som i stället ska jobba i ett projekt och chefen kanske själv ska vara projektledare under en tid. Som chef måste man också ingå i styr- och referensgrupper, vara beställare och kanske upphandla externa projektresurser, samtidigt som verksamheten och medarbetarna ska utvecklas.
Som en av de första böckerna i sitt slag tar den här boken sin utgångspunkt i ett tidigare försummat område, nämligen chefens olika roller och förhållande till projekt. Den är därmed angelägen för alla som är eller kommer att vara chefer i olika verksamheter. Boken innehåller en rad exempel på hur chefer på olika sätt kan förstå och dra nytta av projektarbete och stötta i stället för att motarbeta projekt.
Om författarna
Författaren Olle Lundin har lång erfarenhet av att arbeta med och i projekt. Han har varit projektledare för en rad olika projekt och dessutom som linjechef kunnat betrakta projekt utifrån en annan synvinkel. Hans erfarenhet sträcker sig över både stora och små verksamheter och boken behandlar projekt ända ifrån industri till kultursektorn.
Liber 1 9789170053344 -
Ekonomi för en ny tid. Lärobok om industrisam...
Inbunden bok. Carlssons. 1995. 370 sidor.
Gott skick. Kartonnageband. Något kantstött rygg. Med dedikation från förf.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177989821
- Titel
- Ekonomi för en ny tid : lärobok om industrisamhället och framtiden
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Carlssons 9177989821 -
Marknadsföring i konstföretag. En balansakt m...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 164 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad. Biblioteksetikett på främre omslaget och enstaka stämplar i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144034792
- Titel
- Marknadsföring i konstföretag : en balansakt mellan konstnären och konstföretagaren
- Författare
- Elisabeth Lindfors
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 164 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 246 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I konstprojektet, vare sig det rör sig om en teater- eller dansföreställning, ett operaprojekt, en utställning, en bok eller ett enskilt konstverk, ligger komplexa och ibland svårtolkade idéer. Konstnärens uppgift är att skapa ett så fullödigt konstverk som möjligt medan konstföretagaren ska skapa så goda förutsättningar som möjligt för mötet mellan konstverket och publiken, det vill säga en plattform för konsten.
Författaren ställer sig frågan hur konstföretagen kan skapa en relation till publiken utan att manipulera eller begränsa publikens synfält och utan att konsten blir kommersialiserad? Konstföretagaren borde vända blicken från projektorientering till publikrelation, menar hon. Konsten talar med sin publik i mötet och konstföretagaren ska väcka intresse för mötet. Det intressanta i marknadsföringssammanhang är hur konstföretagaren för en dialog med publiken, inte hur konsten gör det.
Författaren visar hur marknadsföring i konstföretagen måste starta med en helhetssyn på företagets värderingar och innehåll samt viljan att skapa en relation med betydligt fler människor än de redan trogna.
Boken vänder sig till studenter vid universitet och högskolor, yrkesverksamma inom kulturområdet och enskilda konstnärer.
Studentlitteratur AB 1 9144034792 -
Sustainable Employer Branding. Guidelines, Wo...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 176 sidor.
Gott skick. Soft-cover. Slightly bumped. Pencil notes in the outer margins.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147090518
- Titel
- Employer Branding - Guidelines, Worktools and Best Practices
- Författare
- Parment, Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 304 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nominerad till Årets HR-bok 2009!
Great employees – and strategies to attract, keep and recruit the right talent for the organization – will be a defining characteristic of the competitive landscape in years to come. To build a sustainable employer brand, attention must be paid to the mechanisms that create an attractive workplace, regardless of the state of the economy.
Läs mer
This book pinpoints a number of topics that organizations need to consider to be able to stay competitive in the future. Based on multinational research and experience, Anders Parment and Anna Dyhre give you the background, models and tools necessary to develop a strong, consistent and sustainable employer brand.
Om författarna
Anders Parment, Ph. D., is a research follow at Stockholm University School of Business with main focus on employer branding and market communication. Anna Dyhre, Master of Law, is Country Manager for Sweden at the global employer branding company Universum.
Liber 1 9789147090518 -
Globalism and Localism in Telecommunications...
Inbunden bok. Elsevier. 1997. xxxix+(1)+391 sidor.
Gott skick. Hard-cover. A couple of library stamps inside.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0444823824
- Titel
- Globalism and localism in telecommunications
- Författare
- Noam, Eli M. - Wolfson, Alex J.
- Förlag
- Amsterdam : Elsevier
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- English
Elsevier 0444823824 -
The IMF and European Economies. Crisis and Co...
Inbunden bok. Palgrave. 2012. ix+(1)+239 sidor.
Gott skick. Hard-cover. Laminated. Label on the front cover and a couple of library stamps inside.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780230300651
- Titel
- The IMF and European economies : crisis and conditionality
- Författare
- Rogers, Chris
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
Dawson
Palgrave 9780230300651 -
Vikings and Mandarins. Sino-Scandinavian Busi...
Inbunden bok. Handelshøjskolens Forlag. 1997. 247 sidor.
Mycket gott skick. Hard-cover. The spine is very slightly bumped.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 8716133609
- Titel
- Vikings and Mandarins : Sino-Scandinavian business cooperation in cross-cultural settings
- Författare
- Worm, Verner
- Förlag
- Copenhagen : Handelshøjskolens Forl
- Språk
- English
Handelshøjskolens Forlag 8716133609 -
Rubiner & (o)slipade diamanter
Inbunden bok. Infotain & Infobooks Sweden. 2008. 186 sidor.
Gott skick. Inbunden. Ryggen obetydligt kantstött. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170032646
- Titel
- Rubiner & (o)slipade diamanter
- Författare
- Haag, Martin
- Förlag
- Infotain & Infobooks Sweden
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 186 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 172 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 646 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rubiner och oslipade diamanter
- om kommunikationens betydelse för framgångsrika affärer
Informationsbranschen omsätter årligen 36 mdr kronor i Sverige. Framgångsrik kommunikation är värd sin vikt i guld för affärerna eftersom effekten på aktiekurs, varumärke och organisation av olika händelser i stor utsträckning beror på hur frågorna kommuniceras.
Det finns många böcker om kommunika-tion och informationsstrategi i teorin. Rubiner och oslipade diamanter innehåller kött och blod, människors erfarenheter och tankar.
Titeln hänvisar till Rubinpriset, som tilldelas personer som gjort särskilt framstående insatser i yrket. Därutöver porträtteras ett antal informationschefer
mitt i sin yrkeskarriär samt några som nyss börjat i yrket - oslipade diamanter.
Boken illustreras med några händelser där informationshanteringen varit avgörande för utgången - vid krishantering, fusioner och förvärv, varumärkesbyggande, produktlanseringar, skandaler etc.
Rubiner och oslipade diamanter kan läsas med behållning av såväl personer med branschintresse som av företagsledare och samhällsintresserad allmänhet.
Rubiner och oslipade diamanter är en spännande bok om framgångar och motgångar i svenskt näringsliv och samhälle.
OM FÖRFATTARNA
Martin Haag, civ.ek. och skribent. Han har bl.a. skrivit boken Percy Barnevik, och är i dag senior partner på Halvarsson & Halvarsson som arbetar med finansiell kommunikation.
Malin Siwe, ekonomijournalist och tidigare ledarskribent på DN, skribent på Veckans Affärer, tidningen Metro m.m.
Lena Katarina Swanberg, journalist och författare. Hon har skrivit för bl.a. MånadsJournalen samt flera uppmärksammade böcker, bl.a. Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak och Blod, svett och tårar.
Hans Wigstrand, frilansskribent och författare, som bl.a. skrivit den uppmärksammade boken Dryckesbröder - om familjen Spendrup samt boken 50 år med svensk reklam.
Infotain & Infobooks Sweden 9789170032646 -
Att bestämma sig utan grund. Om omdöme och öv...
Häftad bok. Arvinius Förlag. 1 uppl. 2005. 424 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något blekt och kantstött rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185213004
- Titel
- Att bestämma sig utan grund : om omdöme och övertygelse i riskkapitalinvesteringar
- Författare
- González Guve
- Förlag
- Arvinius Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 424 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 127 x 209 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 572 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om omdöme och övertygelse. Den behandlar frågan: Hur kan vi förstå vad vi gör då vi bestämmer oss? Hur ska vi förstå att vi trots att vi inte kan veta, inte nödvändigtvis tvivlar?
Utifrån finansiärers bedömningar av industriella utvecklingsprojekt presenteras en bild av bedömning som någonting mer komplext än rationellt. Exemplen kommer främst från Industrifonden, där författaren själv varit anställd som bedömare. Med avstamp i bl a Ludwig Wittgensteins kritik av exakthetsidealet argumenteras att bedömning handlar om att söka övertygelse och att denna inte kan nås som en strikt rationell slutsats. Övertygelsen växer fram ur den väv resonemang, som berättelsen om bedömningen utgör, i vilket premisser och slutsatser ömsesidigt stödjer varandra. Från tvivel till övertygelse sker ett språng över en avgrund som inte kan ske genom endast insamling av information och analys, utan som kräver av oss ett ställningstagande. Bedömning handlar om att ta ställning i en situation där ingen slutgiltig säkerhet finns, om en övertygelse utan grund.
José Bertil González är forskare vid institutionen för industriell ekonomi och organisation på KTH i Stockholm, där han även undervisar i bl a industriell ekonomi, strategi och vetenskapsteori.
Arvinius Förlag 1 9185213004
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn