-
Det gränslösa språkrummet
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.2:4. 2004. 257 s. Förekommer färgmarkeringar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144023595
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9789144023595 -
Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.2:9. 2009. 257 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144023595
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9789144023595 -
Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. uppl.2:3. 2003. 257 s. Laminerad pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144023595
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9789144023595 -
Det gränslösa språkrummet
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.2:3. 2003. 255 s. Rikligt med färgmarkeringar,namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144023595
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9789144023595 -
Den meningsfulla språkväven - Om textsamtalet...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 224 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038834
- Titel
- Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
- Författare
- Lindö, Rigmor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 1 9789144038834 -
SAGOSKOLAN
Häftad bok. Liber Förlag, Malmö. 1986. 112 sidor.
Mycket gott skick. Inga namn eller andra markeringar. Varsamt läst.
SAGOSKOLAN är svaret på flera frågor som varje lärare ställt sig någon gång, t ex: Hur kan jag stimulera varje elev att utveckla sina olika språkfärdigheter på ett harmoniskt sätt? / Hur ska jag skapa e läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138616149
- Titel
- Sagoskolan
- Författare
- Lindö, Rigmor - Andersson, Kjell Ivan
- Förlag
- Malmö : LiberFörlag
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Liber Förlag, Malmö 9138616149 -
Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 257 sidor.
Gott skick. Några understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144023596
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9144023596 -
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalet...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 224 sidor.
Nära nyskick. Ägarsingerad...............// Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfare läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038834
- Titel
- Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
- Författare
- Lindö, Rigmor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 1 9789144038834 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144000731
- Titel
- Vägar till lärares lärande
- Författare
- Maj Björk - Monica Nyström - Lena Folkesson - Rigmor Lindö - Inger Björneloo - Birgitta Kullberg - Eva Längsjö - Lennart Björk
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det?
Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144000731 -
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalet...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 224 sidor.
Nära nyskick. Inga understrykningar eller dylikt. Några få sidor är ytterst lite vikta. Skickas snabbt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038834
- Titel
- Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
- Författare
- Lindö, Rigmor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 1 9789144038834 -
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalet...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 224 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038834
- Titel
- Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
- Författare
- Lindö, Rigmor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 1 9789144038834 -
Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 257 sidor.
Nära nyskick. / nyskick (Rum 1)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144023596
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9144023596 -
Bland barn och datorer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 127 sidor.
Gott skick. Gulpennemarkeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021186
- Titel
- Bland barn och datorer : Lärandets villkor i mötet med nya medier
- Författare
- Mikael Alexandersson - Jonas Linderoth - Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144021186 -
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalet...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2006. Tredje tryckningen. Limhäftad/Paperback. Namnteckning på främre omslagets insida, i övrigt mycket gott skick, och inlagan utan understrykningar och anteckningar. 224 s. ISBN 91-44-03883-6. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144038836
- Titel
- Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
- Författare
- Lindö, Rigmor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.
9144038836 -
Det gränslösa språkrummet
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur. 2002. Häftad. Nära nyskick. namn diskret på pärmens insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144482310
- Titel
- Det gränslösa språkrummet
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förmågan att sovra, strukturera, kritiskt granska och omforma information till personlig kunskap blir allt viktigare i dagens samhälle. Om eleverna ska kunna utveckla denna kompetens måste skolan öppna sig mot samhället och ta steget ut i det gränslösa språkrummet. Barns utveckling av språk och tanke sker under lekfulla och skapande former. De utvecklar sitt talspråk i en ömsesidig social samvaro utan formell undervisning, och många barn erövrar skriftspråket på samma sätt.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144482310 -
Bland barn och datorer - Lärandets villkor i...
Häftad bok. Studentlitteratur. Copyright 2001,tryckår 2005. 127 s. Häftad. Laminerad pärm. 22x15,5cm. 200 gram.
Nära nyskick. Namn övermålat med tippex i övrigt nära nyskick [Hylla:Studentlitteratur].
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021186
- Titel
- Bland barn och datorer : Lärandets villkor i mötet med nya medier
- Författare
- Mikael Alexandersson - Jonas Linderoth - Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
9144021186 -
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalet...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. 2005. 224 sid. Häftad. 22x15,5cm. 322 gram. Mycket gott skick. Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och texts läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144038836
- Titel
- Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
- Författare
- Lindö, Rigmor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.
9144038836 -
Bland barn och datorer - Lärandets villkor i...
Häftad bok.
Studentlitteratur. Copyright 2001 Tryckår 2005. 127 s. Häftad. 22x15,5cm. 200 gram. Namn övermålat med tippex i övrigt nära nyskick. (Rum 1).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021188
- Titel
- Bland barn och datorer : Lärandets villkor i mötet med nya medier
- Författare
- Mikael Alexandersson - Jonas Linderoth - Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
9789144021188 -
Det gränslösa språkrummet. Om batrns tal- och...
Studentlitteratur 2008. Häftad, 257 sidor, 375 gram. Några förstrykningar med färgpenna, för övrigt i mycket gott skick. Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren a läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144023595
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9789144023595 -
Det gränslösa språkrummet
Häftad bok. Studentlitteratur. 2006. 242 s. Häftad.
Mycket gott skick. Pärmarna har en del repor. Understrykningar med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Det gränslösa språkrummet
Häftad bok. Studentlitteratur. 1999. 253 s. Häftad. 380g.
Mycket gott skick. Bokplastad, inga understrykningar/markeringar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144482310
- Titel
- Det gränslösa språkrummet
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förmågan att sovra, strukturera, kritiskt granska och omforma information till personlig kunskap blir allt viktigare i dagens samhälle. Om eleverna ska kunna utveckla denna kompetens måste skolan öppna sig mot samhället och ta steget ut i det gränslösa språkrummet. Barns utveckling av språk och tanke sker under lekfulla och skapande former. De utvecklar sitt talspråk i en ömsesidig social samvaro utan formell undervisning, och många barn erövrar skriftspråket på samma sätt.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144482310 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144023596
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9144023596 -
Det gränslösa språkrummet - om barns tal- och...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur. 2006. Häftad. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144023596
- Titel
- Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
- Författare
- Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan
9144023596 -
Vägar till lärares lärande
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. 1 uppl. 1996. 141 s. Häftad. 212 gram. Exlibris stämpel, oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144000731
- Titel
- Vägar till lärares lärande
- Författare
- Maj Björk - Monica Nyström - Lena Folkesson - Rigmor Lindö - Inger Björneloo - Birgitta Kullberg - Eva Längsjö - Lennart Björk
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det?
Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144000731 -
Sagoskolan
Häftad bok. Gleerups Förlag. 1994. 112 sidor.
Nära nyskick. Illustrerad av Kjell Ivan Andersson. 180 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGleerups Förlag
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn