-
Universities, inclusive development and socia...
Inbunden bok. Springer. 2017. xii+405 sidor.
Mycket gott skick. Hard-cover. The upper spine end is very slightly bumped.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783319436982
- Titel
- Universities, inclusive development and social innovation - an international perspective
- Förlag
- Springer
- Utgivningsår
- 2017
- Baksidestext
- This book examines the ways in which universities can play a crucial role in inclusive development, social innovation and social entrepreneurship. It aims to prove the importance of inclusive development and inclusive innovation on economic growth and demonstrate the ways in which universities can be pioneers in this area through initiatives in social responsibility and social innovation. For example, providing access to a university education without discrimination of race, gender, income status, or other factors would help to diminish the increasing income differentials currently being experienced in many countries, especially in the developing world. The research and studies included in this book provide insight into possible actions that can be taken by universities and public and private shareholders in inclusive development, social innovation, social entrepreneurship and overall regional economic and social development. Innovation is currently considered to be the most important and dynamic factor explaining growth and development. At the same time, the traditional view considering innovation as having to be commercialized at any price is being challenged. Lately, there has been growing interest in innovation in the public sector, particularly with respect to social innovations designed to reduce income inequality. To address these concepts, constant exchange of ideas and information between research groups became necessary. UniDev (Universities in Development - the Evolving Role of Academic Institutions in Innovation Systems and Development) is an international research group with researchers in twelve countries interested in the role of universities in development. This book features the results of research performed by eleven research groups from UniDev country communities, presenting in-depth and comparative case studies from universities around the world, including Latin America, Northern and Eastern Europe, and sub-Saharan Africa. This title will be of interest to students, academics, researchers, and policy makers interested in the role of universities in development, social innovation and social entrepreneurship
Springer 9783319436982 -
Det nationalekonomiska motivet i svensk pedag...
Häftad bok. Uppsala. 1949. viii+410+(1) sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något kantstött överskjutande omslag med mindre revor och pappersförlust. Veck på sid. 409-410. Enstaka biblioteksstämplar. Delvis ouppskuren. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUppsala -
Hermeneutik och pedagogisk psykologi. Premiss...
Häftad bok. Stockholm, Norstedts. 1986. 281 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Hörnen en liten aning tillstötta. Dedikation från förf.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9118631711
- Titel
- Hermeneutik och pedagogisk psykologi : premisser för tolkning och förståelse inom beteendevetenskap
- Författare
- Åkerberg, Hans
- Förlag
- Stockholm : Norstedt
- Språk
- Svenska
Stockholm, Norstedts 9118631711 -
På spaning efter livets mening. Om livsfrågor...
Häftad bok. Malmö : Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan. 1999. 226 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Dedikation från förf. Studia psychologica et paedagogica seies altera CXLIII
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188810054
- Titel
- På spaning efter livets mening : om livsfrågor och livsåskådning hos äldre grundskoleelever i en undervisningsmiljö som befrämjar kunskapande
- Författare
- Eriksson, Keijo
- Förlag
- Malmö : Institutionen för pedagogik, Lärarhögsk
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Malmö : Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan 9188810054 -
Svikna barn. Om bristande omsorg och vårt ans...
Inbunden bok. Stockholm, Wahlström & Widstrand. 1993. 496 sidor.
Gott skick. Inbundet pappband. Något kantstött. Ryggen något blekt. Fläckar på främre snittet. Ägarstämpel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146163336
- Titel
- Svikna barn : om bristande omsorg och vårt ansvar för de utsatta barnen
- Författare
- Killén, Kari - Andersson, Sten - Lundén, Karin
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm, Wahlström & Widstrand 9146163336 -
An Invitation to Cognitive Science. Volume 1:...
Häftad bok. Massachusetts Institute of Technology. 1990. xix+(1)+273+vii+(1)+356 sidor.
Gott skick. Printed wrappers, two volumes. The wrappers are slightly worn. Illustrated. A third volume, "Thinking", was issued.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMassachusetts Institute of Technology -
Livet som utmaning. Existentiell ångest hos s...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 1987. 498 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Lätt skavd i kanterna. Anteckning på smutstitelbladet. Med disputationsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9118731414
- Titel
- Livet som utmaning : existentiell ångest hos svenska gymnasieelever
- Författare
- Åkerberg, Hans
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1987
- Omfång
- 498 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9118731414 -
Att bygga ett skolväsende. Folkskolans föruts...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2014. 445 sidor.
Gott skick. Kartonnageband. Skyddsomslaget saknas. Inlagan aningen "vågig". Blyertsförstrykningar i delar av inlagan. Dedikation från förf.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187675379
- Titel
- Att bygga ett skolväsende : folkskolans förutsättningar och framväxt 1840-1900
- Författare
- Westberg, Johannes
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 830 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka var drivkrafterna bakom den avgörande förändring som den svenska folkskolan innebar? Under 1800-talet ökade antalet lärare dramatiskt och skolhus byggdes i var och varannan by. Från att ha varit en angelägenhet främst för de mer välbärgade kom skolan nu att bli en självklar del av människors liv och undervisningen en viktig del av barndomen.
I Att bygga ett skolväsende presenterar Johannes Westberg en ny förklaring till skolsystemets tillväxt. I stället för att knyta expansionen till elitens, statens eller lokalsamhällets motiv och behov visar författaren hur skolornas antal steg tack vare kyrkoförsamlingarnas organisation, fastighetsmarknadens utveckling, tillgången på lokal arbetskraft och nya finansieringsformer.
Processer som tidigare inte stått i fokus framstår därmed som centrala för skolans historia. Författaren uppmärksammar de avgörande roller som bondesamhällets bönder, torpare och hantverkare spelade i skolväsendets utveckling. Även sådant som dagsverken, entreprenadauktioner och amorteringslån visar sig tillhöra folkskolans grundläggande förutsättningar.
Boken är tänkt att inspirera till fortsatta studier av de samverkande sociala, ekonomiska och kulturella processer som utgör skolans historia.
Nordic Academic Press 1 9789187675379 -
"Milieu-therapy" with children. Planned envir...
Inbunden bok. Lejre, Perikon. 1 uppl. 2009. 369 sidor.
Gott skick. Hard-cover. Slightly bumped spine. Scratch mark on the back board.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 8788503569
- Titel
- "Milieu-therapy" with children - planned environmental therapy in Scandinavia
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 369 sidor
- Bandtyp
- Hd. bd
- Språk
- English
Lejre, Perikon 1 8788503569 -
Praktisk parapsykologi. Paranormala fenomen i...
Inbunden bok. Zindermans. 1990. 144 sidor.
Hyggligt skick. Inbundet pappband. Något nött och fläckig pärm. Inlagan solkig i nedermarginalen (därav priset). Illustrerad. Efterfrågad.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 915280481X
- Titel
- Praktisk parapsykologi - paranormala fenomen i vardagslivet
- Författare
- Björkhem, Örjan
- Utgivningsår
- 1990
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
Zindermans 915280481X -
From children's services to children's spaces...
Häftad bok. Routledge. 2002. (8)+200 sidor.
Mycket gott skick. Printed wrappers.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415247825
- Titel
- From children's services to children's spaces - public policy, children and childhood
- Författare
- Moss, Peter
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
Routledge 9780415247825 -
Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 2 uppl. 2013. 270 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Inplastad. Innehållsligt identisk med tredje upplagan som utgivits på Liber (ISBN 978-91-47-11458-0).
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789176566756
- Titel
- Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Pettersson, Astrid - Stockholms universitet
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 432 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
Läs mer
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Stockholms Universitets förlag 2 9789176566756 -
Från lydnad till ansvar. Kunskapssyn, känslor...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 133 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något skavt omslag.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144051345
- Titel
- Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
- Författare
- Margareta Normell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 203 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144051345 -
Pedagogisk retorik. Den muntliga relationen i...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 142 sidor.
Mycket gott skick. Inbundet pappband. Obetydligt kantstött rygg.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789127130067
- Titel
- Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
- Författare
- Tina Kindeberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk retorik är ett kunskapsområde där didaktik och retorik förenas. Dagens professionella lärare måste självklart vara ämneskunniga, men det räcker inte. De behöver också ha insikt i hur man väcker intresse för det aktuella ämnet och ökar förståelsen hos de studerande. Med hjälp av rösten, uttryckssättet och yrkesidentiteten framträder läraren som mer eller mindre trovärdig och ämnet som mer eller mindre intressant. Lärarens förmåga att kommunicera kunskap, skapa en trygg lärmiljö och ett öppet samtalsklimat är direkt avgörande för de studerandes lärande.
Pedagogisk retorik riktar sig till såväl yrkesverksamma lärare som till studerande på akademisk nivå, vilka i sin kommande profession ska leda lärande. Denna bok fick ett hedersomnämnande i Natur & Kulturs manustävling för kurslitteratur till den nya lärarutbildningen. Så här skriver juryn, bestående av Sigbrit Franke, Ingvar Lundberg och Ulf P. Lundgren i sitt utlåtande:
I Pedagogisk retorik ger sig författaren i kast med ett ytterst relevant område som hittills försummats inom lärarutbildningen. Insiktsfullt och kreativt bryter hon ny mark genom att utforska den muntliga relationen, och visa varför den är en förutsättning för att lärare ska kunna utöva och utveckla sin profession på ett tilfredsställande sätt."
Tina Kindberg är docent och universitetslektor i pedagogik och retorik vid Lunds universitet.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127130067 -
Åtgärdsprogram i praktiken. Att arbeta med el...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 155 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144050096
- Titel
- Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
- Författare
- Asp-Onsjö, Lisa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 233 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga.
Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att främja de pedagogiska förutsättningarna? Hur kan åtgärdsprogrammen bli en naturlig del i arbetet med elever i behov av särskilt stöd?
Den här boken utgår från sex autentiska fallbeskrivningar där skolan upprättat åtgärdsprogram för elever med olika typer av stödbehov. Analysen visar att de arbetslag som bjuder in föräldrar och elever till en öppen dialog kring aktuella åtgärder skapar förutsättningar för en inkluderande skola där elever med olika förutsättningar och behov kan arbeta tillsammans. I boken presenteras dessutom Skolverkets allmänna råd För arbete med åtgärdsprogram.
Åtgärdsprogram i praktiken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning, blivande specialpedagoger och speciallärare. Den passar också utmärkt som kursbok på skolledarutbildning samt som kompetensutveckling för verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144050096 -
Skolan och den radikala estetiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 236 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Inplastad.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144030579
- Titel
- Skolan och den radikala estetiken
- Författare
- Aulin-Gråhamn, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Studentlitteratur AB 1 9789144030579 -
Den vänliga maktutövningens regim. Om normali...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 208 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något kantstött. Enstaka biblioteksstämplar. Glipa på främre omslaget.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789147084753
- Titel
- Den vänliga maktutövningens regim
- Författare
- Bartholdsson, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 279 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är boken som handlar om hur lärare bemöter elever och hur "den normala eleven" skapas. I styrdokument, läroplaner osv. talas det om hur vi ska arbeta enligt demokratiska principer och hur varje elev ska bemötas utifrån sina förutsättningar. Författaren visar i sin forskning hur lärare genom s.k. "vänlig maktutövning" får eleverna att anpassa sig till en bild av den normala eleven. Att t.ex. vara snäll, skötsam blir "att vara sig själv så som man är egentligen".
Sagt om boken
Författaren Åsa Bartholdssons avhandling, Den vänliga maktutövningens regim, tilldelades 2008 Skolportens stipendium för "största potential" med motiveringen: "För att hon genom att sätta fokus på hur "en normal elev" skapas i skolan synliggjort en omsorgskultur som riskerar att tappa respekten för enskilda barns personliga enskildheter och överskugga skolans kunskapsuppdrag. "Med störst potential avsågs den doktorsavhandling som juryn tror har störst möjlighet att stärka skolans vetenskapliga grund. Forskaren har kommit något på spåren som har betydelse och som möjligen kan få ännu större sådan i framtiden. Avhandlingsförfattaren premieras därmed för sin skärpa, klarsynthet och tyngd.
Om författarna
Åsa Bartholdsson har disputerat på Socialantropologiska institutionen vid Stockholms universitet och undervisar nu inom lärarutbildningen på Högskolan i Dalarna.
Liber 1 9789147084753 -
Lehrerverhalten im Spiegel praktischer Erfahr...
Häftad bok. Löhinngen. 1984. 209+ca 100 sidor.
Gott skick. Printed wrappers. Slightly bumped. Minor brown spot on the front wrapper.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLöhinngen -
Entwurf einer Therapiekonzeption auf der Grun...
Häftad bok. Berlin. 1983. 271+(4) sidor.
Mycket gott skick. Printed wrappers.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBerlin -
Lärande i teamorganiserad produktion. En stud...
Häftad bok. Linköpings Universitet. 2002. 270+5+4+4+4+3+(6) sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Övre hörnet aningen kantstött. Summary in English. Linköping Studies in Education and Psychology. Dissertation No. 85.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173733075
- Titel
- Lärande i teamorganiserad produktion : en studie av tre industriföretag
- Författare
- Kock, Henrik
- Förlag
- Linköping : Univ
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Linköpings Universitet 9173733075 -
Empowerment. A question about democracy and e...
Häftad bok. Stockholm Institute of Education Press. 2004. Ca 200 sidor.
Gott skick. Printed wrappers. Slightly bumped. With dissertation sheet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176565637
- Titel
- Empowerment [Elektronisk resurs] a question about democracy and ethics in everyday life : ICT and empowering relationship as support for persons with intellectual disabilities
- Författare
- Renblad, Karin - Brodin, Jane
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Stockholm : Stockholms universitet, 2003
Stockholm Institute of Education Press 9176565637 -
Goda råd till mödrar i de vigtigaste punktern...
Inbunden bok. Stockholm, tryckt hos P G Berg. 1844. 120 sidor.
Hyggligt skick. Samtida osignerat halvskinnband, originalomslagen ej medbundna. Nött pärm med början till sprickor i innerfalsen. Försättsbladet saknas. Delar av inlagan brunfläckad. … läs mer
FRI FRAKT inrikesStockholm, tryckt hos P G Berg -
Psychoanalysis in a new light
Häftad bok. Cambridge University Press. 2010. xix+(1)+209 sidor.
Gott skick. Soft-cover. Damage on the front cover.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780521122443
- Titel
- Psychoanalysis in a new light
- Författare
- Karlsson, Gunnar
- Förlag
- Cambridge : Cambridge University Press
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
Dawson
Cambridge University Press 9780521122443 -
Utbildningskontraktets villkor. Utbildningsfö...
Häftad bok. Arkiv förlag/A-Z förlag. 2016. 234 sidor.
Mycket gott skick. Limmat mjukband. Med disputationsblad och dedikation från förf.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789179242824
- Titel
- Utbildningskontraktets villkor : utbildningsförlopp på en förändrad gymnasielärarutbildning
- Författare
- Persson, Magnus
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 234 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 216 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om utbildningen av blivande gymnasielärare, en lärarkategori som upplevt dramatiska förändringar i sitt yrke och sin sociala position under de sista femtio åren. Magnus Persson ställer frågan hur det är att studera på en utbildning som alla kommer in på och som leder till ett yrke vars sociala position är i en brant utförsbacke. Han gör det med hjälp av begreppet utbildningskontrakt, ett "socialt kontrakt" mellan å ena sidan studenten med sina förväntningar om vad utbildningen ska gå ut på och å andra sidan universitetets och lärarnas definition av dess innehåll, organisering och krav. Persson visar hur utbildningskontraktet präglas av hur studenterna, utifrån sina förutsättningar, hanterar sin lärarutbildning inom ramen för den snabbt växande högre utbildningen.
Gymnasielärarstudenternas utbildningsförlopp ser olika ut beroende på hur väl kontraktet upprätthålls under utbildningen. De olika utfallen - om studenterna tar examen eller ej, blir lärare eller inte - bildar ett tydligt socialt mönster. Utbildningsförloppens resultat bidrar både till att återskapa redan rådande sociala skillnader mellan studenterna och till att förstärka den sociala utförslöpa som präglat lärarutbildningen, och särskilt gymnasielärarutbildningen, under de senaste decennierna.
Magnus Persson har lång erfarenhet som gymnasielärare. Utbildningskontraktets villkor är hans doktorsavhandling i sociologi vid Linnéuniversitetet.
Arkiv förlag/A-Z förlag 9789179242824 -
Dövhet och hörselnedsättning. Specialpedagogi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 254 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något skavd.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9144047320
- Titel
- Dövhet och hörselnedsättning : specialpedagogiska perspektiv
- Författare
- Roos, Carin - Fischbein, Siv
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 254 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 369 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144047320 -
Blueprint. Hur DNA ritar om vår psykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 322 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnageband med skyddsomslag. Obetydligt kantstött skyddsomslag.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789127826939
- Titel
- Blueprint : hur DNA ritar om vår psykologi
- Författare
- Plomin, Robert
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vårt DNA utgör själva den ritning som gör oss till dem vi är. Konsekvenserna för våra liv – för barnuppfostran, utbildningssystemet och samhället – är enorma. Men ändå är det bara en föraning av framtiden: att kunna förutse psykiska problem och styrkor med hjälp av vårt DNA. Vi befinner oss nu vid den vändpunkt där genetiken förändrar psykologin och dess betydelse för våra liv. Vår framtid stavas DNA.
Blueprint summerar många års forskning om genetik och sambandet med psykologiska egenskaper, och Robert Plomin beskriver bättre än någon annan det genombrott som skett de senaste åren. Han utforskar på djupet en av samtidens stora frågeställningar: arvets kontra miljöns betydelse för individen.
Robert Plomin är psykolog och beteendegenetiker, född 1948 i Chicago och verksam som professor vid King’s College i London.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127826939 -
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns u...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 250 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Något kantstött.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789147111558
- Titel
- Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
- Författare
- Askland, Leif
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt visar Leif Askland och Svein Ole Sataøen nya sätt att närma sig en förståelse av små barns utveckling. Författarna presenterar aktuella teorier och forskning om barns utveckling, lek, lärande och bildning. Boken är en källa till kunskap om barns utveckling och samspel i sin helhet, från födseln till skolstarten.
Innehållet är organiserat efter livsteman som representerar de stora mänskliga utmaningar som barn möter under uppväxten. Hur barn upplever sig själva, sampel med andra och omvärlden i övrigt behandlas grundligt i en pedagogisk kontext.
Boken ger förskolläraren användbara redskap för att kunna dokumentera barns utveckling och välbefinnande. Den ger en bakgrund för att kunna analysera och kritiskt reflektera över professionella och etiska utmaningar i samband med pedagogiskt arbete med barns utveckling, lek, lärande och bildning.
Denna andra upplaga av boken innehåller ny forskning och har delvis fått en ny disposition. Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare på förskolenivå.
Om författarna
Leif Askland är högskolelektor vid Högskolan i Oslo och Akershus, fakultet for lärarutbildning och internationella studier. Svein Ole Sataøen är förste amanuens i pedagogik vid Högskolan i Bergen, avdelning for lärarutbildning.
Liber 2 9789147111558 -
Zum Wesen der Mythologie in der Pädagogik
Häftad bok. Zürich, Zentralstelle der Studentenschaft. 1983. 193+(2) sidor.
Gott skick. Printed wrappers.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKZürich, Zentralstelle der Studentenschaft -
The Development of Working Memory in Children
Häftad bok. Sage Publications. 2012. xvi+376 sidor.
ISBN 9781847873293
Gott skick. Printed wrappers. Slightly bumped.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSage Publications 9781847873293 -
Hypnosen i mänsklighetens tjänst
Häftad bok. Stockholm, Litteraturförlaget. 1946. 179 sidor.
Hyggligt skick. Trådhäftad. Veck och revor i omslaget. Med rättelseblad.
FRI FRAKT inrikesStockholm, Litteraturförlaget
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn