-
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Dåligt skick. Dåligt skick pga många anteckningar i boken, annars är boken i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 275 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059860
- Titel
- Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 225 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.
Studentlitteratur 1 9789144059860 -
Att skriva bättre i jobbet : en basbok om bru...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 5 uppl. 2014. 191 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139113683
- Titel
- Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
- Författare
- Barbro Ehrenberg-Sundin - Kerstin Lundin - Åsa Wedin - Margareta Westman
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 216 mm
- Vikt
- 288 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När vi skriver i arbetet på myndigheten, på företaget eller i organisationen är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs och läsarvänlig.
Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.
Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen?
Norstedts Juridik AB 5 9789139113683 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 156 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144116822
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 238 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år.
Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 2 9789144116822 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Nära nyskick. Inget skrivet, ser bra ut!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2012. 152 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 245 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med fåtal figurer. INNEHÅLL: Förord. 1. Inledning 2. Den språkande människan 3. Barn utvecklar språk - det språkande barnet 4. En mångfald av språkliga register och varietete läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1:2 9789144057507 -
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andr...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 112 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056531
- Titel
- Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 173 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär det att som vuxen lära sig läsa och skriva på ett nytt språk, ett språk som kanske till och med använder ett annat skriftsystem än vad man själv är van vid? Vilka särskilda villkor gäller för vuxnas utveckling av läsning och skrivning på svenska som andraspråk? Hur skapar man förutsättningar för en effektiv undervisning där deltagarna får möjlighet att utveckla de färdigheter som de själva ser som meningsfulla? Som lärare i svenska för invandrare och svenska som andraspråk möter man elever med vitt skilda förkunskaper och erfarenheter, något som ställer stora krav på lärarens egna kunskaper om språk och språkutveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144056531 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Hyggligt skick. Understrykningar och några korta noteringar i bläck förekommer på sidorna 29-35.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 275 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059860
- Titel
- Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 225 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.
Studentlitteratur 1 9789144059860 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Nära nyskick. Ett fåtal understrykningar i texten. Titta gärna på mina andra annonser, samma frakt oavsett antalet böcker ni köper.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Pocketbok. Studentlitteratur. Andra uppl. 2017.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144116822
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 238 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år.
Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur Andra 9789144116822 -
Transspråkande i svenska utbildningssammanhan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 280 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119755
- Titel
- Transspråkande i svenska utbildningssammanhang
- Författare
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne - Rosén, Jenny - Straszer, Boglárka - Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 404 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet transspråkande är användbart för att analysera språkande där en mångfald av språkliga resurser ingår. Transspråkande som pedagogik utmanar traditionella förhållningssätt och arbetssätt till förmån för sådana där elevernas språkliga repertoarer erkänns och används i lärprocesser. Transspråkande som praktik innebär därmed att man i den pedagogiska verksamheten utgår från flerspråkighet som norm för människors sätt att vara i och använda språk.
Författarna i denna antologi utforskar transspråkande i svensk utbildningskontext från förskola till högre utbildning och i relation till svenska styrdokument och rådande pedagogiska villkor. Syftet är att studera och synliggöra språkideologiska, teoretiska och pedagogiska perspektiv på transspråkande, bland annat som resurs för elevers utveckling och lärande, i förhållande till digitala medier, som meningsskapande praktik, som norm och ideologi samt som rum för transspråkande.
Boken aktualiserar på så sätt frågor som många lärare brukar ställa om hur en transspråkande undervisning kan se ut och vad teoretiska och ideologiska reflektioner kring den kan innebära för den dagliga praktiken. Transspråkande i svenska utbildningssammanhang vänder sig främst till lärarstuderande, verksamma lärare och andra med intresse för flerspråkighet och lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144119755 -
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 275 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059860
- Titel
- Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 225 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.
Studentlitteratur 1 9789144059860 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 156 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, förekommer fåtalet understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144116822
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 238 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år.
Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 2 9789144116822 -
Fästa prat på pränt : hur man skriver läsvärd...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 3 uppl. 2009. 100 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139109983
- Titel
- Fästa prat på pränt : hur man skriver läsvärda protokoll och minnesanteckningar
- Författare
- Kerstin Lundin - Åsa Wedin
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 100 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 216 mm
- Vikt
- 161 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I företaget, på myndigheten, i den kommunala nämnden på många skilda håll har man sammanträden där protokoll ska skrivas. Men hur gör man för att förmedla det som sagts och bestämts på bästa sätt?
Fästa prat på pränt ger inspiration och idéer för de sekreterare som känner att gamla skrivmallar inte längre är funktionella. Här kan också mindre vana sekreterare hitta skrivråd och modeller som får dem att känna större säkerhet och skrivglädje.
Norstedts Juridik AB 3 9789139109983 -
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 275 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059860
- Titel
- Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 225 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.
Studentlitteratur 1 9789144059860 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Mycket gott skick. Fint exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Att skriva bättre i jobbet – En basbok om bru...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 4:4 uppl. 2013. 193 sidor.
Mycket gott skick. "När vi skriver i arbetet- på myndigheten, på företaget eller i organisationen - är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då är det viktigt att försöka hitta den tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att bud läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139109426
- Titel
- Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
- Författare
- Åsa Wedin - Kerstin Lundin - Margareta Westman - Barbro Ehrenberg-Sundin
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 193 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 288 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde upplagan av detta standardverk som är en handledning och uppslagsbok för var och en som hanterar texter i sitt arbete. När vi skriver i arbetet- på myndigheten, på företaget eller i organisationen - är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då är det viktigt att försöka hitta den tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Den behandlar sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur text kan göras läs- och läsarvänlig. Vissa vanliga typer av text i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, t.ex. protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver texter som ska visas på en dataskärm. Dessutom skriver Olle Josephson, chef för språkrådet, om några språkriktighetsfrågor som ofta väcker heta känslor och leder till livliga diskussioner; ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före?
Norstedts Juridik AB 4:4 9789139109426 -
Visst går det att förändra myndighetsspråket!...
Häftad bok.
Gott skick. Sthm 1993. Stor 8:o. 86 s. + tryckt omslag. Limhäftad, ett blad löst i slutet av boken. Bidrag av Barbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Marianne Sterner, Ingela Tykesson-Bergman och Åsa Wedin. (Ds 1993:61.) [44C] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
FRI FRAKT inrikes
- ISBN
- 9789147112081
- Titel
- Klassrumsinteraktion och flerspråkighet
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan ska ge alla elever möjligheter till kunskapsutveckling. För elever med svenska som andraspråk är klassrumsinteraktionen särskilt betydelsefull för att utveckla de språkliga kompetenser som krävs för att lyckas i skolan. Just för de elever som inte har tillgång till andra register av svenska än vardagsspråk utanför skolan måste klassrumsinteraktionen erbjuda tillräckliga möjligheter för språkutveckling.
Detta gör klassrumsinteraktionens innehåll till en demokratisk fråga. Klassrumsinteraktionen måste därför innehålla tillfällen för alla elever att möta och själva använda det språk de förväntas utveckla.
I boken behandlar författarna tre perspektiv av klassrumsinteraktion: som språk, som social samvaro och som pedagogik. Även om de tre perspektiven är nära sammanknutna uppmärksammas varje aspekt i varsin del av boken. Huvuddelen av den forskning och de mångtaliga exempel som presenteras i boken bygger på etnografiskt inriktad forskning, det vill säga forskning där materialet skapats genom deltagande i olika verksamheter och nära de personer som studeras.
I konkreta exempel och modeller ges såväl analys av klassrumsinteraktion som handfasta förslag på hur lärare kan arbeta i klassrummet för en tydligare språkutveckling hos eleverna. Här presenteras undervisning för alla åldrar, från förskola till SFI.
Klassrumsinteraktion och flerspråkighet – ett kritiskt perspektiv vänder sig i första hand till lärarstudenter, lärare, skolledare och andra personer med intresse för lärande i klassrum där flerspråkiga personer deltar.
Sagt om boken
[...] "Författarna problematiserar den starka enspråksnorm som råder och belyser vikten av ge alla elever tillgång till undervisningen och möjlighet till skolframgång. Ämnet har diskuterats tidigare men den ingång författarna här väljer, att studera ämnet genom klassrumsinteraktionen, är nytt och spännande samt öppnar för utvecklande vidare diskussion. Boken är relevant för alla verksamma inom skolan, stora grupper studenter samt alla övriga intresserade av detta högst aktuella ämne. Det är en akademisk text och därför av nödvändighet inte alldeles lättillgänglig, men de många exemplen och den välskrivna prosan gör texten läsbar även utanför akademin." Karin Alvehus, lektör, BTJ-häftet nr 5, 2016.
Om författarna
Åsa Wedin är fil.dr i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Jenny Rosén är lektor i svenska som andraspråk och postdoktor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Liber 1 9789147112081 -
Transspråkande i svenska utbildningssammanhan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 280 sidor.
Nyskick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144119755
- Titel
- Transspråkande i svenska utbildningssammanhang
- Författare
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne - Rosén, Jenny - Straszer, Boglárka - Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 404 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet transspråkande är användbart för att analysera språkande där en mångfald av språkliga resurser ingår. Transspråkande som pedagogik utmanar traditionella förhållningssätt och arbetssätt till förmån för sådana där elevernas språkliga repertoarer erkänns och används i lärprocesser. Transspråkande som praktik innebär därmed att man i den pedagogiska verksamheten utgår från flerspråkighet som norm för människors sätt att vara i och använda språk.
Författarna i denna antologi utforskar transspråkande i svensk utbildningskontext från förskola till högre utbildning och i relation till svenska styrdokument och rådande pedagogiska villkor. Syftet är att studera och synliggöra språkideologiska, teoretiska och pedagogiska perspektiv på transspråkande, bland annat som resurs för elevers utveckling och lärande, i förhållande till digitala medier, som meningsskapande praktik, som norm och ideologi samt som rum för transspråkande.
Boken aktualiserar på så sätt frågor som många lärare brukar ställa om hur en transspråkande undervisning kan se ut och vad teoretiska och ideologiska reflektioner kring den kan innebära för den dagliga praktiken. Transspråkande i svenska utbildningssammanhang vänder sig främst till lärarstuderande, verksamma lärare och andra med intresse för flerspråkighet och lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144119755 -
FRI FRAKT inrikes
- ISBN
- 9789188149183
- Titel
- Språklig mångfald i klassrummet
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 158 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 211 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den svenska skolan har en enspråkig undervisning länge varit norm. Men i dag kommer många elever till skolan med en rad olika språkliga erfarenheter. I takt med att forskningen har visat positiva effekter av flerspråkighet och av att stödja elevers olika språkfärdigheter har styrdokumenten ändrats, men fortfarande saknar många lärare kunskap om undervisningsformer där elevernas språkliga resurser tas tillvara.
Åsa Wedin är lektor i svenska som andraspråk och professor i pedagogiskt arbete. I antologin Språklig mångfald i klassrummet visar hon tillsammans med fem forskare och praktiker på olika sätt att konkret arbeta med detta i klassrummet. Boken vänder sig till lärare i grundskolan och specialskolan och de flesta exemplen är hämtade från årskurs F6.
Kort sagt kommer det kulturella, språkliga och intellektuella kapitalet i våra samhällen att öka dramatiskt när vi slutar se barn med kulturella och språkliga olikheter som ett problem som ska lösas och i stället öppnar våra ögon för de // tillgångar de för med sig.
Jim Cummins, professor i språkvetenskap och föregångare inom forskning kring flerspråkighet och andraspråksutveckling.
Innehåll
Medverkande
Förord
Introduktion
Åsa Wedin
Flerspråkighet som resurs för lärande
Åsa Wedin
Transspråkande för förstärkt flerspråkighet
Gudrun Svensson & Ann-Christin Torpsten
Jag tycker det är bra med translanguaging
Ann-Christin Torpsten & Gudrun Svensson
Jag tror att det hjälper min hjärna att växa
Jim Cummins
Att arbeta med nyanlända på flera språk
Anneli Wessman
Flerspråkighet och teckenspråkiga miljöer
Karin Allard
Lärarförlaget 1 9789188149183 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2012. 152 sidor.
Nära nyskick. Första upplagan. Boken förefaller helt oläst och ser ut som ny, med endast mycket lätta hanteringsspår.
"I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspr läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1:2 9789144057507 -
Klassrumsinteraktion och flerspråkighet - ett...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 232 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147112081
- Titel
- Klassrumsinteraktion och flerspråkighet
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan ska ge alla elever möjligheter till kunskapsutveckling. För elever med svenska som andraspråk är klassrumsinteraktionen särskilt betydelsefull för att utveckla de språkliga kompetenser som krävs för att lyckas i skolan. Just för de elever som inte har tillgång till andra register av svenska än vardagsspråk utanför skolan måste klassrumsinteraktionen erbjuda tillräckliga möjligheter för språkutveckling.
Detta gör klassrumsinteraktionens innehåll till en demokratisk fråga. Klassrumsinteraktionen måste därför innehålla tillfällen för alla elever att möta och själva använda det språk de förväntas utveckla.
I boken behandlar författarna tre perspektiv av klassrumsinteraktion: som språk, som social samvaro och som pedagogik. Även om de tre perspektiven är nära sammanknutna uppmärksammas varje aspekt i varsin del av boken. Huvuddelen av den forskning och de mångtaliga exempel som presenteras i boken bygger på etnografiskt inriktad forskning, det vill säga forskning där materialet skapats genom deltagande i olika verksamheter och nära de personer som studeras.
I konkreta exempel och modeller ges såväl analys av klassrumsinteraktion som handfasta förslag på hur lärare kan arbeta i klassrummet för en tydligare språkutveckling hos eleverna. Här presenteras undervisning för alla åldrar, från förskola till SFI.
Klassrumsinteraktion och flerspråkighet – ett kritiskt perspektiv vänder sig i första hand till lärarstudenter, lärare, skolledare och andra personer med intresse för lärande i klassrum där flerspråkiga personer deltar.
Sagt om boken
[...] "Författarna problematiserar den starka enspråksnorm som råder och belyser vikten av ge alla elever tillgång till undervisningen och möjlighet till skolframgång. Ämnet har diskuterats tidigare men den ingång författarna här väljer, att studera ämnet genom klassrumsinteraktionen, är nytt och spännande samt öppnar för utvecklande vidare diskussion. Boken är relevant för alla verksamma inom skolan, stora grupper studenter samt alla övriga intresserade av detta högst aktuella ämne. Det är en akademisk text och därför av nödvändighet inte alldeles lättillgänglig, men de många exemplen och den välskrivna prosan gör texten läsbar även utanför akademin." Karin Alvehus, lektör, BTJ-häftet nr 5, 2016.
Om författarna
Åsa Wedin är fil.dr i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Jenny Rosén är lektor i svenska som andraspråk och postdoktor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Liber 1 9789147112081 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver...
Häftad bok. Gothia. 1 uppl. 2007. 79 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172054998
- Titel
- Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
- Författare
- Kerstin Lundin - Åsa Wedin
- Förlag
- Gothia
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 79 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 141 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handbok för socialsekreterare och biståndshandläggare om hur man kan skriva bättre och enklare texter.
Denna användbara lilla bok innehåller massor av tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa och boken ger bland annat svaren på de här frågorna:
Hur disponerar man texten i en utredning?.
Hur framhäver man det viktiga i texten?.
Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?.
Hur skriver man levande och informativa rubriker?
Hur binder man ihop texten så att det blir flyt i den?
Hur formulerar man ett beslut så att mottagaren begriper?
Författarna till boken är språkkonsulenterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin. De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
Gothia 1 9789172054998 -
New perspectives on translanguaging and educa...
Häftad bok. Bristol Multilingual Matters. 2017. 233 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781783097807
- Titel
- New perspectives on translanguaging and education [Elektronisk resurs]
- Författare
- Paulsrud, BethAnne - Rosén, Jenny - Straszer, Boglárka - Wedin, Åsa - Stockholms universitet Humanistiska fakulteten - Stockholms universitet Humanistiska fakulteten
- Förlag
- Bristol Multilingual Matters
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- English
- Baksidestext
- This edited collection explores the immense potential of translanguaging in educational settings and highlights teachers and students negotiating language ideologies in their everyday communicative practices. It makes a significant contribution to scholarship on translanguaging and considers the need for pedagogy to reflect and embrace diversity. The chapters provide rich empirical research and document translanguaging in varied educational contexts, with studies from pre-school to adult education in different, mainly European, countries, where English is not the dominant language. Together they expand our understanding of translanguaging and how it can be applied to a variety of settings. This book will be of interest to students and researchers, especially in education, language education and applied linguistics, as well as to professionals and policymakers.
Bristol Multilingual Matters 9781783097807 -
Att skriva bättre i jobbet – En basbok om bru...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 4:4 uppl. 2013. 193 sidor.
Nära nyskick. Närmast som ny.
"När vi skriver i arbetet- på myndigheten, på företaget eller i organisationen - är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då är det viktigt att försöka hitta den tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139109426
- Titel
- Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
- Författare
- Åsa Wedin - Kerstin Lundin - Margareta Westman - Barbro Ehrenberg-Sundin
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 193 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 288 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde upplagan av detta standardverk som är en handledning och uppslagsbok för var och en som hanterar texter i sitt arbete. När vi skriver i arbetet- på myndigheten, på företaget eller i organisationen - är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då är det viktigt att försöka hitta den tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Den behandlar sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur text kan göras läs- och läsarvänlig. Vissa vanliga typer av text i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, t.ex. protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver texter som ska visas på en dataskärm. Dessutom skriver Olle Josephson, chef för språkrådet, om några språkriktighetsfrågor som ofta väcker heta känslor och leder till livliga diskussioner; ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före?
Norstedts Juridik AB 4:4 9789139109426 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Mycket gott skick. understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 152 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144057507
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn