-
Rost
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Förlaget DOG & Fotografiska museet 1983. 12, (4) sidor + planschsidor med fotografier. Text av Leif Wigh. Förlagets röda klotband med svart rygg- och pärmtitel. 30 x 21 cm. Ryggen mycket lätt blekt. Lätt stött vid rygghuvudet. Liten fläck på främre pärm. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198424409
- Titel
- Välstånd
- Författare
- Dawidsson, Björn
- Förlag
- Boris Press
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 210 x 280 mm Ryggbredd 17 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.
DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen.
Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik.
Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament.
DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland.
År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
Boris Press 1 9789198424409 -
Verkligen?
Häftad bok. Hasselblad Center. 2009. 95 sidor.
Mycket gott skick. Redaktör: Niclas Östlind. Rikt fotoillustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHasselblad Center -
M+M serie 1990.
Inbunden bok. Museum Folkwang. 1 uppl. 1993. 40 sidor.
Mycket gott skick. Med tillskrift från Dawid ("Till Anna från Dawid") på smutstitelblad. Ojämnt solblekta pärmar samt något solblekt i rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMuseum Folkwang 1 -
299 nr 1 1980
Tidning, tidskrift. Tidningen 299 inferi. Original uppl. 1980.
ISBN 03492567
Mycket gott skick. Idel helsidesfotografier. A4storlek.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKTidningen 299 inferi Original 03492567 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198424409
- Titel
- Välstånd
- Författare
- Dawidsson, Björn
- Förlag
- Boris Press
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 210 x 280 mm Ryggbredd 17 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.
DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen.
Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik.
Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament.
DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland.
År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
Boris Press 1 9789198424409 -
Farewell to the Cave. The Wästberg Manifesto...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Wästberg 2018, häftad, 55 s, engelsk text, 4:o, mkt gott skick. Lampreklam som konst. Kuriosa: boken förekommer med två varianter av omslaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Välstånd (R6D6)
Inbunden bok. Boris Press. 1 uppl. 2018. 160 sidor.
Nyskick. Utgallrad biblioteksbok med stämplar längst bak, annars utan anmärkning. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198424409
- Titel
- Välstånd
- Författare
- Dawidsson, Björn
- Förlag
- Boris Press
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 210 x 280 mm Ryggbredd 17 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.
DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen.
Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik.
Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament.
DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland.
År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
Boris Press 1 9789198424409 -
Välstånd
Inbunden bok. Boris Press. 1 uppl. 2018. 160 sidor.
Nyskick. 700 ex. Signerad.
DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198424409
- Titel
- Välstånd
- Författare
- Dawidsson, Björn
- Förlag
- Boris Press
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 210 x 280 mm Ryggbredd 17 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.
DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen.
Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik.
Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament.
DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland.
År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
Boris Press 1 9789198424409 -
Dagram
Häftad bok.
Mycket gott skick. Malmö konsthall 1989. 23 fotografiska planscher+ 3 löst bilagda textblad. Häftad. 36x30 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Bilsamhället
Häftad bok.
Mycket gott skick. Röda Rummet. 1978. 80 s. Häftad. 110 gram. Svagt slitna pärmkanter, två små bruna fläckar nederst på frampärm, illustrerad med fotografier i sv. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173620475
- Titel
- Bilsamhället
- Författare
- Mörk, Magnus - Dawid
- Förlag
- Stockholm : Röda rummet
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
9173620475 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9186074067
- Titel
- Rost : fotografier
- Författare
- Dawid - Wigh, Leif - Fotografiska museet - Moderna Museet
- Förlag
- Stockholm : Dog : Fotografiska mus
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska
9186074067 -
Kars
Häftad bok. Dog Förlag. Första uppl. 2011. Häftad. Trådbunden. 20x14,5cm. 548 gram.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186074241
- Titel
- Kars
- Författare
- Dawid - Pihlgren, Joppe
- Förlag
- Stockholm : Dog
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
9789186074241
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn