-
Värdera och utvärdera
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2003. 128 sidor.
Mycket gott skick. Enstaka understrykningar men god bok i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096855
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
Lärarförbundets förlag 9789185096855 -
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2010. 118 sidor.
Mycket gott skick. Pärmens nedre högra hörn liten skada.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197761567
- Titel
- Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
- Författare
- Ylva Elvin-Nowak - Synöve Faldalen - Gunilla Granath - Ilse Hakvoort - Ingela Kolfjord - Katta Nordenfalk - Mimmi Palm - Sven Rosell - Heléne Thomsson - Robert Thornberg - Christina Thors
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 118 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 143 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur får man tvååringarna i förskolan att godvilligt turas om med leksaksapan det vill säga, att känna sina egna behov och förstå andras? Är kamratmedling alltid bra? Hur undviker man att strida med sina kollegor om vems kompetens som är störst? Dessa frågor får du svar på i denna antologi. De forskare och pedagoger som medverkar i Låt oss tvista igen! om konflikthantering i förskolan och skolan, är eniga om att konflikter, vare sig de uppstår i förskolan, i fritidshemmet, i skolan eller i arbetslaget, kan få goda lösningar. Konstruktivt hanterade motsättningar kan utmynna i utveckling. Men det går inte utan vidare. Det duger inte, att som lärarutbildningen hittills gjort, lämna över till lärarna själva att fundera ut hur tvister ska lösas. Därför har vi samlat aktuell teoretisk och praktisk kunskap om hur konflikter kan förebyggas och hanteras. Några av bokens reportage och vetenskapliga artiklar är tidigare publicerade i Pedagogiska magasinets tema Konflikt, passion och kollision från 2008, andra är helt nyskrivna. Antologin vänder sig till yrkesverksamma förskollärare, frtitidspedagoger, lärare, lärarstuderande, lärarutbildare och alla andra som vill bli bättre på att hantera konflikter. I antologin medverkar: Ylva Elvin-Nowak, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Synöve Faldalen, pedagog Gunilla Granath, journalist och forskare i pedagogik Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik Ingela Kolfjord, rättssociolog och docent i socialt arbete Katta Nordenfalk, journalist Mimmi Palm, journalist Sven Rosell, journalist Heléne Thomsson, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Robert Thornberg, universitetslektor i pedagogik Christina Thors, journalist Innehåll: Förord Medverkande Våga vara i det obehagliga/Gunilla Granath Bara bråk? Bygg en pyramid!/Ilse Hakvoort Barn medlar på barns språk/Christina Thors Vem löser bråket skolan eller polisen?/Ingela Kolfjord ... och alla krig var slut/Mimmi Palm Människors mål kan var oförenligt utan att de själva är det/Synøve Faldalen Grunden till fred läggs i förskolan /Sven Rosell Vilken fostransstil har jag som lärare?/Robert Thornberg Nattvarden och karikatyren läraren som gillade konflikter/Mimmi Palm En spegel av barnens känslor Sonja i soffan /Mimmi Palm Vad spännande att det blev så knasigt/Christina Thors Ska du låta dig tystas?/Ylva Elvin-Nowak&Heléne Thomsson Se människan/Katta Nordenfalk Redaktör: Mimmi Palm I boken finns ett tiotal illustrationer på verk av Antohy Gormley, samt foto av Nattvarden, Ecco Homo av Elisabeth Ohlson Wallin.
Ytterligare fotografer: Olsson Walllin, Elisabeth
Ytterligare författare: Elvin-Nowak, Ylva
Ytterligare författare: Faldalen, Synöve
Ytterligare författare: Granath, Gunilla
Ytterligare författare: Hakvoort, Ilse
Ytterligare författare: Kolfjord, Ingela
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Palm, Mimmi
Ytterligare författare: Rosell, Sven
Ytterligare författare: Thomsson, Heléne
Ytterligare författare: Thornberg, Robert
Ytterligare författare: Thors, Christina
Ytterligare illustratörer: Gormley, Antony
Ytterligare redaktörer: Palm, Mimmi
Lärarförbundets förlag 1 9789197761567 -
Elevnära skolledarskap ( orig. titel : Studen...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1:a svenska uppl. 2015. 192 sidor.
Nära nyskick. Pärm sliten en aning på kanter. Bladen är nya. Oläst. 21 cm x 15 cm. (låda20230703-2?0).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176254
- Titel
- Elevnära skolledarskap
- Författare
- Robinson, Viviane
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolledare drivs av en vilja att göra skillnad för sina elever. Att arbeta med ett elevnära skolledarskap innebär att fokusera på undervisningens kvalitet och elevernas lärande och resultat.
Viviane Robinson presenterar fem forskningsbaserade kategorier av effektivt ledarskap som påverkar lärare och elever. Hennes modell ger konkreta och praktiknära råd om hur skolledaren kan stärka lärarnas samarbete och hela tiden med eleverna i centrum.
Det handlar om tydliga mål, strategisk resursfördelning, att leda lärarnas lärande och att säkra kvalitén på såväl undervisningen som skolmiljön.
VIVIANE ROBINSON är en internationellt ledande forskare inom skolledarskap och skolutveckling. Hon är professor vid University of Auckland, Nya Zeeland och gästprofessor vid Institute of Education, University of London.
Hennes bok Elevnära skolledarskap finns även översatt till norska och danska.
en intressant och praktisk bok som betonar betydelsen av ett ledarskap på skolor som sätter elevernas lärande och lärares undervisning i centrum.
Ur inledningen av Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet
INNEHÅLL
Inledning till den svenska utgåvan av Ulf Blossing
Kapitel 1 Vad och hur i elevnära ledarskap
Ledarskap i tider av utmaningar
Vad är elevnära ledarskap?
Vems ledarskap?
Vad och hur i elevnära ledarskap
Att skapa en balans
Sammanfattning
Kapitel 2 Tre kompetenser i elevnära ledarskap
Att tillämpa relevant kunskap
Att lösa komplexa problem
Att bygga förtroendefulla relationer
De avgörande faktorerna för förtroende
Sammanfattning
Kapitel 3 Målsättande och tydliga förväntningar
Effekten på elevernas resultat
Så fungerar målsättande
Hur många mål?
Sammanfattning
Kapitel 4 Strategisk resursfördelning
Strategiska beslut om bemanning
Strategiska beslut om undervisningsresurser
Strategiska beslut om undervisningstid
Lektionstid och extraundervisning
Sammanfattning
Kapitel 5 Säkerställa undervisningskvaliteten
Effekten på elevresultaten av att säkerställa undervisningskvaliteten
Ledarskap som utvecklar en samsyn på undervisningen
Behovet av en teori om undervisningskvalitet
Att bygga en kultur av evidensbaserad undersökning och förbättring
Sammanfattning
Kapitel 6 Leda lärares lärande och utveckling
Effekten på elevernas resultat av att leda lärares lärande
Lärarnas lärprocesser som en kollektiv strävan
Kompetent ledarskap i lärarnas lärande
Förmåga att leda effektivt professionellt lärande
Sammanfattning
Kapitel 7 Säkerställa en trygg och säker miljö
Effekten på elevernas resultat av att skapa en säker och trygg miljö
Ett elevnära perspektiv på kategori fem
Att öka engagemanget genom en trygg skolmiljö
Att stärka engagemanget genom starka band mellan föräldrar och skola
Sammanfattning
Kapitel 8 Återinför pedagogiken i det pedagogiska ledarskapet
Elevnära ledarskap kräver pedagogisk expertis
Värdesätt och gläds åt ledarskapet
Ledarskap eller administration?
Lärarförlaget 1:a svenska 9789198176254 -
Utstött - en bok om mobbing
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1:3 uppl. 2010. 161 sidor.
Nära nyskick. Format 21 x 14,5 cm Vikt 265 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v teckningar och diagram. Pedagogiska magasinet skriftserie nummer 6. INNEHÅLL: Förord. Medverkande. Den grymma tystnaden. Destruktiva maktrelationer. Skammen är det värsta. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197659843
- Titel
- Utstött : en bok om mobbing
- Författare
- Zelma Fors - Peter Gill - Kjell Granström - Solveig Hägglund - Odd Lindberg - Anne-Lie Lindström - Lennart Nilsson - Katta Nordenfalk - Fredrik Olin - Dan Olweus - Christina Salmivalli - Ulrika Willför-Nyman - Marie Wrethander
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En antologi med de senaste forskningsrönen om mobbning. Boken vänder sig till lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande och alla andra som arbetar mot mobbning i skolan. Definitionerna: Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? Konsekvenserna: Att bli mobbad sätter spår för livet. Hur undviker man att det går så långt? Kamratkulturen: Inneslutning och uteslutning är en del av barns relationsarbete. När ska man ingripa? Banaliseringen: Företeelser som borde motarbetas kan passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Varför blir det så? Lärarna: Även lärare kan mobba, kränka eller såra, avsiktligt eller oavsiktligt. Men kan lärare mobbas av eleverna? Åtgärderna: Olika förklaringsgrunder ger olika åtgärder. I Norge är mobbningsarbetet grundligt utvärderat. Hur ser det ut i Finland? Tekniken: Internet, mejl och sms smyger sig in i den mobbades hem. Hur mycket kan lärarna om den nya tekniken? I antologin medverkar dessa forskare: Gunnel Colnerud, professor i pedagogik, leg psykolog AnnBritt Enochsson, fil dr i pedagogik Zelma Fors, fil dr i psykologi, leg psykolog/leg psykoterapeut Peter Gill, professor i pedagogik Kjell Granström, professor i pedagogik, leg psykolog Solveig Hägglund, professor i pedagogik Odd Lindberg, docent i socialt arbete Anne-Lie Lindström, fil mag i pedagogik Fredrik Olin, högstadielärare Dan Olweus, professor i psykologi Christina Salmivalli, professor i psykologi Ulrika Willför-Nyman, ped mag i pedagogik Marie Wrethander, fil dr i pedagogik Innehåll: Den grymma tystnaden / Lennart Nilsson Destruktiva maktrelationer / Zelma Fors Skammen är det värsta / Odd Lindberg Olika förklaringar till mobbning / Kjell Granström Mobbning i skolan - fakta och åtgärder / Dan Olweus KiVa - ett forskningsbaserat antimobbningsprogram / Christina Salmivalli & Ulrika Willför-Nyman Banal mobbning - om en vardagsföreteelse i förskola och skola / Solveig Hägglund Uteslutandets komplexitet och skapandet av kamratkulturer / Marie Wrethander När lärare mobbar, kränker eller sårar / Gunnel Colnerud Lärare som provoceras av elever / Kjell Granström Trakasserier och mobbning på den virtuella arenan / AnnBritt Enochsson & Fredrik Olin Mönster i 99 mobbningsoffers berättelser / Peter Gill & Anne-Lie Lindström Den inre rösten vill ut / Katta Nordenfalk
Ytterligare designers: Nordenlöw, Marianne
Ytterligare författare: Colnerud, Gunnel
Ytterligare författare: Enochsson, AnnBritt
Ytterligare författare: Fors, Zelma
Ytterligare författare: Gill, Peter
Ytterligare författare: Granström, Kjell
Ytterligare författare: Hägglund, Solveig
Ytterligare författare: Lindberg, Odd
Ytterligare författare: Lindström, Anne-Lie
Ytterligare författare: Nilsson, Lennart
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Olin, Fredrik
Ytterligare författare: Olweus, Dan
Ytterligare författare: Salmivalli, Christina
Ytterligare författare: Willför-Nyman, Ulrika
Ytterligare författare: Wrethander, Marie
Ytterligare illustratörer: Bäckström, Claes
Ytterligare redaktörer: Thors, Christina
Lärarförbundets förlag 1:3 9197659843 -
Värdera och utvärdera
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2003. 128 sidor.
Gott skick. Några understykningar med blyerts och överstrykningspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096855
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
Lärarförbundets förlag 9789185096855 -
Värdera och utvärdera
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2003. 128 sidor.
Nära nyskick. 142 x 210 mm. --- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096855
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
Lärarförbundets förlag 9789185096855 -
Utstött : en bok om mobbning
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2007. 161 sidor.
Nära nyskick. Välaktat ex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197659843
- Titel
- Utstött : en bok om mobbing
- Författare
- Zelma Fors - Peter Gill - Kjell Granström - Solveig Hägglund - Odd Lindberg - Anne-Lie Lindström - Lennart Nilsson - Katta Nordenfalk - Fredrik Olin - Dan Olweus - Christina Salmivalli - Ulrika Willför-Nyman - Marie Wrethander
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En antologi med de senaste forskningsrönen om mobbning. Boken vänder sig till lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande och alla andra som arbetar mot mobbning i skolan. Definitionerna: Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? Konsekvenserna: Att bli mobbad sätter spår för livet. Hur undviker man att det går så långt? Kamratkulturen: Inneslutning och uteslutning är en del av barns relationsarbete. När ska man ingripa? Banaliseringen: Företeelser som borde motarbetas kan passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Varför blir det så? Lärarna: Även lärare kan mobba, kränka eller såra, avsiktligt eller oavsiktligt. Men kan lärare mobbas av eleverna? Åtgärderna: Olika förklaringsgrunder ger olika åtgärder. I Norge är mobbningsarbetet grundligt utvärderat. Hur ser det ut i Finland? Tekniken: Internet, mejl och sms smyger sig in i den mobbades hem. Hur mycket kan lärarna om den nya tekniken? I antologin medverkar dessa forskare: Gunnel Colnerud, professor i pedagogik, leg psykolog AnnBritt Enochsson, fil dr i pedagogik Zelma Fors, fil dr i psykologi, leg psykolog/leg psykoterapeut Peter Gill, professor i pedagogik Kjell Granström, professor i pedagogik, leg psykolog Solveig Hägglund, professor i pedagogik Odd Lindberg, docent i socialt arbete Anne-Lie Lindström, fil mag i pedagogik Fredrik Olin, högstadielärare Dan Olweus, professor i psykologi Christina Salmivalli, professor i psykologi Ulrika Willför-Nyman, ped mag i pedagogik Marie Wrethander, fil dr i pedagogik Innehåll: Den grymma tystnaden / Lennart Nilsson Destruktiva maktrelationer / Zelma Fors Skammen är det värsta / Odd Lindberg Olika förklaringar till mobbning / Kjell Granström Mobbning i skolan - fakta och åtgärder / Dan Olweus KiVa - ett forskningsbaserat antimobbningsprogram / Christina Salmivalli & Ulrika Willför-Nyman Banal mobbning - om en vardagsföreteelse i förskola och skola / Solveig Hägglund Uteslutandets komplexitet och skapandet av kamratkulturer / Marie Wrethander När lärare mobbar, kränker eller sårar / Gunnel Colnerud Lärare som provoceras av elever / Kjell Granström Trakasserier och mobbning på den virtuella arenan / AnnBritt Enochsson & Fredrik Olin Mönster i 99 mobbningsoffers berättelser / Peter Gill & Anne-Lie Lindström Den inre rösten vill ut / Katta Nordenfalk
Ytterligare designers: Nordenlöw, Marianne
Ytterligare författare: Colnerud, Gunnel
Ytterligare författare: Enochsson, AnnBritt
Ytterligare författare: Fors, Zelma
Ytterligare författare: Gill, Peter
Ytterligare författare: Granström, Kjell
Ytterligare författare: Hägglund, Solveig
Ytterligare författare: Lindberg, Odd
Ytterligare författare: Lindström, Anne-Lie
Ytterligare författare: Nilsson, Lennart
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Olin, Fredrik
Ytterligare författare: Olweus, Dan
Ytterligare författare: Salmivalli, Christina
Ytterligare författare: Willför-Nyman, Ulrika
Ytterligare författare: Wrethander, Marie
Ytterligare illustratörer: Bäckström, Claes
Ytterligare redaktörer: Thors, Christina
Lärarförbundets förlag 1 9197659843 -
Utstött. En bok om mobbing.
Häftad bok. Lärarförbundet. 1:2 uppl. 2009. 161 sidor.
Mycket gott skick. Antologi med forskningsrön om mobbning för lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande, skolpolitiker och alla som arbetar mot mobbing i skolan. Teckningar Claes Bäckström (1927-2015). (Pedagogiska magasinets skriftserie, 6.) Häftad (mjukband). läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659840
- Titel
- Utstött : en bok om mobbing
- Författare
- Zelma Fors - Peter Gill - Kjell Granström - Solveig Hägglund - Odd Lindberg - Anne-Lie Lindström - Lennart Nilsson - Katta Nordenfalk - Fredrik Olin - Dan Olweus - Christina Salmivalli - Ulrika Willför-Nyman - Marie Wrethander
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En antologi med de senaste forskningsrönen om mobbning. Boken vänder sig till lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande och alla andra som arbetar mot mobbning i skolan. Definitionerna: Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? Konsekvenserna: Att bli mobbad sätter spår för livet. Hur undviker man att det går så långt? Kamratkulturen: Inneslutning och uteslutning är en del av barns relationsarbete. När ska man ingripa? Banaliseringen: Företeelser som borde motarbetas kan passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Varför blir det så? Lärarna: Även lärare kan mobba, kränka eller såra, avsiktligt eller oavsiktligt. Men kan lärare mobbas av eleverna? Åtgärderna: Olika förklaringsgrunder ger olika åtgärder. I Norge är mobbningsarbetet grundligt utvärderat. Hur ser det ut i Finland? Tekniken: Internet, mejl och sms smyger sig in i den mobbades hem. Hur mycket kan lärarna om den nya tekniken? I antologin medverkar dessa forskare: Gunnel Colnerud, professor i pedagogik, leg psykolog AnnBritt Enochsson, fil dr i pedagogik Zelma Fors, fil dr i psykologi, leg psykolog/leg psykoterapeut Peter Gill, professor i pedagogik Kjell Granström, professor i pedagogik, leg psykolog Solveig Hägglund, professor i pedagogik Odd Lindberg, docent i socialt arbete Anne-Lie Lindström, fil mag i pedagogik Fredrik Olin, högstadielärare Dan Olweus, professor i psykologi Christina Salmivalli, professor i psykologi Ulrika Willför-Nyman, ped mag i pedagogik Marie Wrethander, fil dr i pedagogik Innehåll: Den grymma tystnaden / Lennart Nilsson Destruktiva maktrelationer / Zelma Fors Skammen är det värsta / Odd Lindberg Olika förklaringar till mobbning / Kjell Granström Mobbning i skolan - fakta och åtgärder / Dan Olweus KiVa - ett forskningsbaserat antimobbningsprogram / Christina Salmivalli & Ulrika Willför-Nyman Banal mobbning - om en vardagsföreteelse i förskola och skola / Solveig Hägglund Uteslutandets komplexitet och skapandet av kamratkulturer / Marie Wrethander När lärare mobbar, kränker eller sårar / Gunnel Colnerud Lärare som provoceras av elever / Kjell Granström Trakasserier och mobbning på den virtuella arenan / AnnBritt Enochsson & Fredrik Olin Mönster i 99 mobbningsoffers berättelser / Peter Gill & Anne-Lie Lindström Den inre rösten vill ut / Katta Nordenfalk
Ytterligare designers: Nordenlöw, Marianne
Ytterligare författare: Colnerud, Gunnel
Ytterligare författare: Enochsson, AnnBritt
Ytterligare författare: Fors, Zelma
Ytterligare författare: Gill, Peter
Ytterligare författare: Granström, Kjell
Ytterligare författare: Hägglund, Solveig
Ytterligare författare: Lindberg, Odd
Ytterligare författare: Lindström, Anne-Lie
Ytterligare författare: Nilsson, Lennart
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Olin, Fredrik
Ytterligare författare: Olweus, Dan
Ytterligare författare: Salmivalli, Christina
Ytterligare författare: Willför-Nyman, Ulrika
Ytterligare författare: Wrethander, Marie
Ytterligare illustratörer: Bäckström, Claes
Ytterligare redaktörer: Thors, Christina
Lärarförbundet 1:2 9789197659840 -
Pedagogiska magasinets skriftserie 1-2 : Lära...
Häftad bok. Lärarförbundet.
Mycket gott skick. /nära nyskick. Ägarnamn i första boken, andra boken oläst................// .Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att sjä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundet -
Utstött -en bok om mobbing
Häftad bok. Pedagogiska magasinet skriftserie 6. 1:3 uppl. 2010. 161 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPedagogiska magasinet skriftserie 6 1:3 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096857
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
Lärarförbundets förlag 9185096857 -
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2010. 118 sidor.
Nära nyskick. paperback 195 g kortsida 150mm höjd 210mm tjocklek 8mm toppskick används som kurslitteratur på lärarutbildningen ingår i pedagogiska magasinets skriftserie
porto 62 kr kan även avhämtas utanför mariestad utanför sverige 95 kr OBS FOREIGN CUSTOMERS A läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197761567
- Titel
- Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
- Författare
- Ylva Elvin-Nowak - Synöve Faldalen - Gunilla Granath - Ilse Hakvoort - Ingela Kolfjord - Katta Nordenfalk - Mimmi Palm - Sven Rosell - Heléne Thomsson - Robert Thornberg - Christina Thors
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 118 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 143 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur får man tvååringarna i förskolan att godvilligt turas om med leksaksapan det vill säga, att känna sina egna behov och förstå andras? Är kamratmedling alltid bra? Hur undviker man att strida med sina kollegor om vems kompetens som är störst? Dessa frågor får du svar på i denna antologi. De forskare och pedagoger som medverkar i Låt oss tvista igen! om konflikthantering i förskolan och skolan, är eniga om att konflikter, vare sig de uppstår i förskolan, i fritidshemmet, i skolan eller i arbetslaget, kan få goda lösningar. Konstruktivt hanterade motsättningar kan utmynna i utveckling. Men det går inte utan vidare. Det duger inte, att som lärarutbildningen hittills gjort, lämna över till lärarna själva att fundera ut hur tvister ska lösas. Därför har vi samlat aktuell teoretisk och praktisk kunskap om hur konflikter kan förebyggas och hanteras. Några av bokens reportage och vetenskapliga artiklar är tidigare publicerade i Pedagogiska magasinets tema Konflikt, passion och kollision från 2008, andra är helt nyskrivna. Antologin vänder sig till yrkesverksamma förskollärare, frtitidspedagoger, lärare, lärarstuderande, lärarutbildare och alla andra som vill bli bättre på att hantera konflikter. I antologin medverkar: Ylva Elvin-Nowak, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Synöve Faldalen, pedagog Gunilla Granath, journalist och forskare i pedagogik Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik Ingela Kolfjord, rättssociolog och docent i socialt arbete Katta Nordenfalk, journalist Mimmi Palm, journalist Sven Rosell, journalist Heléne Thomsson, fil dr i psykologi och utvecklingskonsult Robert Thornberg, universitetslektor i pedagogik Christina Thors, journalist Innehåll: Förord Medverkande Våga vara i det obehagliga/Gunilla Granath Bara bråk? Bygg en pyramid!/Ilse Hakvoort Barn medlar på barns språk/Christina Thors Vem löser bråket skolan eller polisen?/Ingela Kolfjord ... och alla krig var slut/Mimmi Palm Människors mål kan var oförenligt utan att de själva är det/Synøve Faldalen Grunden till fred läggs i förskolan /Sven Rosell Vilken fostransstil har jag som lärare?/Robert Thornberg Nattvarden och karikatyren läraren som gillade konflikter/Mimmi Palm En spegel av barnens känslor Sonja i soffan /Mimmi Palm Vad spännande att det blev så knasigt/Christina Thors Ska du låta dig tystas?/Ylva Elvin-Nowak&Heléne Thomsson Se människan/Katta Nordenfalk Redaktör: Mimmi Palm I boken finns ett tiotal illustrationer på verk av Antohy Gormley, samt foto av Nattvarden, Ecco Homo av Elisabeth Ohlson Wallin.
Ytterligare fotografer: Olsson Walllin, Elisabeth
Ytterligare författare: Elvin-Nowak, Ylva
Ytterligare författare: Faldalen, Synöve
Ytterligare författare: Granath, Gunilla
Ytterligare författare: Hakvoort, Ilse
Ytterligare författare: Kolfjord, Ingela
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Palm, Mimmi
Ytterligare författare: Rosell, Sven
Ytterligare författare: Thomsson, Heléne
Ytterligare författare: Thornberg, Robert
Ytterligare författare: Thors, Christina
Ytterligare illustratörer: Gormley, Antony
Ytterligare redaktörer: Palm, Mimmi
Lärarförbundets förlag 1 9789197761567 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096857
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
Lärarförbundets förlag 9185096857 -
Utstött : en bok om mobbing
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2007. 161 s. Häftad.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659840
- Titel
- Utstött : en bok om mobbing
- Författare
- Zelma Fors - Peter Gill - Kjell Granström - Solveig Hägglund - Odd Lindberg - Anne-Lie Lindström - Lennart Nilsson - Katta Nordenfalk - Fredrik Olin - Dan Olweus - Christina Salmivalli - Ulrika Willför-Nyman - Marie Wrethander
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En antologi med de senaste forskningsrönen om mobbning. Boken vänder sig till lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande och alla andra som arbetar mot mobbning i skolan. Definitionerna: Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? Konsekvenserna: Att bli mobbad sätter spår för livet. Hur undviker man att det går så långt? Kamratkulturen: Inneslutning och uteslutning är en del av barns relationsarbete. När ska man ingripa? Banaliseringen: Företeelser som borde motarbetas kan passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Varför blir det så? Lärarna: Även lärare kan mobba, kränka eller såra, avsiktligt eller oavsiktligt. Men kan lärare mobbas av eleverna? Åtgärderna: Olika förklaringsgrunder ger olika åtgärder. I Norge är mobbningsarbetet grundligt utvärderat. Hur ser det ut i Finland? Tekniken: Internet, mejl och sms smyger sig in i den mobbades hem. Hur mycket kan lärarna om den nya tekniken? I antologin medverkar dessa forskare: Gunnel Colnerud, professor i pedagogik, leg psykolog AnnBritt Enochsson, fil dr i pedagogik Zelma Fors, fil dr i psykologi, leg psykolog/leg psykoterapeut Peter Gill, professor i pedagogik Kjell Granström, professor i pedagogik, leg psykolog Solveig Hägglund, professor i pedagogik Odd Lindberg, docent i socialt arbete Anne-Lie Lindström, fil mag i pedagogik Fredrik Olin, högstadielärare Dan Olweus, professor i psykologi Christina Salmivalli, professor i psykologi Ulrika Willför-Nyman, ped mag i pedagogik Marie Wrethander, fil dr i pedagogik Innehåll: Den grymma tystnaden / Lennart Nilsson Destruktiva maktrelationer / Zelma Fors Skammen är det värsta / Odd Lindberg Olika förklaringar till mobbning / Kjell Granström Mobbning i skolan - fakta och åtgärder / Dan Olweus KiVa - ett forskningsbaserat antimobbningsprogram / Christina Salmivalli & Ulrika Willför-Nyman Banal mobbning - om en vardagsföreteelse i förskola och skola / Solveig Hägglund Uteslutandets komplexitet och skapandet av kamratkulturer / Marie Wrethander När lärare mobbar, kränker eller sårar / Gunnel Colnerud Lärare som provoceras av elever / Kjell Granström Trakasserier och mobbning på den virtuella arenan / AnnBritt Enochsson & Fredrik Olin Mönster i 99 mobbningsoffers berättelser / Peter Gill & Anne-Lie Lindström Den inre rösten vill ut / Katta Nordenfalk
Ytterligare designers: Nordenlöw, Marianne
Ytterligare författare: Colnerud, Gunnel
Ytterligare författare: Enochsson, AnnBritt
Ytterligare författare: Fors, Zelma
Ytterligare författare: Gill, Peter
Ytterligare författare: Granström, Kjell
Ytterligare författare: Hägglund, Solveig
Ytterligare författare: Lindberg, Odd
Ytterligare författare: Lindström, Anne-Lie
Ytterligare författare: Nilsson, Lennart
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Olin, Fredrik
Ytterligare författare: Olweus, Dan
Ytterligare författare: Salmivalli, Christina
Ytterligare författare: Willför-Nyman, Ulrika
Ytterligare författare: Wrethander, Marie
Ytterligare illustratörer: Bäckström, Claes
Ytterligare redaktörer: Thors, Christina
9789197659840 -
Värdera och utvärdera
Häftad bok. Lärarförbundet. 2003. 128 s. Häftad. 21x14cm. 210 gram.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096857
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
9185096857 -
Värdera och utvärdera
Häftad bok. Lärarförbundet. Första uppl. tredje tryckningen 2007. 128 s. Häftad. 21x14,2cm. 267 gram.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096855
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
9789185096855 -
Värdera och utvärdera
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2003. 128 sidor.
Gott skick. paperback lärarförbundet 200g 128s pedagogiska magasinets skriftserie nr 2 2007 första upplagan tredje tryckningen kortsida 155mm höjd 210mm tjocklek 10mm
fint till mkt fint skick obs dock ett antal sidor med ngn tunn rad färgöverstrykning ca 10 sid t läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096855
- Titel
- Värdera och utvärdera
- Författare
- Thors Hugosson, Christina - Brohult, Grethel - Lindberg, Stefan F. - Lärarförbundet
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering, uppföljning och kvalitet är begrepp som hör nära samman och som fått en allt större betydelse i dagens decentraliserade skolsystem. Värdera och utvärdera tar upp bakgrund, tankar och problem kring detta ämne och ger idéer för hur arbetet med utvärdring kan gå till.
Boken bygger till stora delar på det mycket efterfrågade (och slutsålda) numret av Pedagogiska magasinet med samma tema (nr 4/98). Innehållet har uppdaterats och kompletterats med nyskrivet material.
Värdera och utvärdera riktar sig till både lärarstuderande och redan yrkesverksamma lärare och förskollärare. I boken medverkar svenska och amerikanska forskare samt Pedagogiska magasinets egna journalister. Boken är illustrerad med konstverk av Grethel Brohult åtegivna i färg.
Innehåll:
Utvärdering ska leda till utveckling / Lena Fejan Ljunghill
Utvärderingens innehåll speglar maktförhållanden / Mikael Alexandersson
Utvärdering ett försummat kapitel i den svenska skolan / Lena Fejan Ljunghill
Extern och intern utvärdering snurrar i sina egna cirklar / Rolf Lander
Att se sig själv tillsammans / Leif Mathiasson
Behovet av praktikbaserad utvärdering / Ove Karlsson
Med dagboken som redskap / Karin Rönneman
Dynamisk kunskapsprocess eller förstelnad ritual / Mikael Alexandersson
När lärare lär av varandra / Christina Thors Hugosson
Utvärdering som en källa till insikt och hjälp / Lorrie A Shepard
De dubbla aspekternas dilemma / Thomas A Schwandt
Utvärdering som en analytisk kunskapsprocess / Mikael Alexandersson
Vägledning genom litteraturen / Ove Karlsson
Redaktör: Christina Thors Hugosson.
Lärarförbundets förlag 9789185096855
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn