-
Good to great : why some companies make the l...
Inbunden bok. Random House UK. 2001. 300 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. (Hylla BY)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780712676090
- Titel
- Good to great : why some companies make the leap and others don't
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- Random House UK
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Built to Last was a phenomenal success: It is a fair assumption that as the seminal importance of this book begins to permeate the upper echelons of business and business schoolsCollins and Porras will emerge as the gurus to watch over the next decade. The Director. Good to Great explores a whole new concept, backed by the rigorous research standards which gave Built to Last such an impact. --This text refers to the Hardcover edition.
Random House UK 9780712676090 -
Hur jättarna går under : och varför vissa för...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 1 uppl. 2009. 221 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388505
- Titel
- Hur jättarna går under : och varför vissa företag aldrig ger upp
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 134 x 204 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Hur jättarna går under - och varför vissa företag aldrig ger upp ställer sig Jim Collins frågan: Hur går det till när mäktiga företag faller? Kan nedgången upptäckas i tid och undvikas? Hur långt kan ett företag falla innan dess totala undergång är oundviklig och alla räddningsförsök förgäves.
Collins forskningsprojekt har pågått i mer än fyra år, och avslöjar fem distinkta steg av nedgång som han beskriver i boken. Genom att förstå stegen i nedgången kan ledare markant minska risken att falla hela vägen ned till botten. Man skulle kunna säga att boken är en spegelbild av hans tidigare storsäljare Good to Great som beskriver uppgångens fem stadier.
Det är nästan omöjligt att låta bli att tänka på ett specifikt svenskt företag när man läser boken. Facit, kanske. Eller SAS. Eller varför inte någon av de banker som inte längre finns. Hade de kunnat rädda sig om de varit mer observanta?
Ingen institution, oavsett hur mäktig den är, är immun mot undergång. Det finns ingen naturlag som säger att de starkaste och största kommer för all framtid att stanna kvar på toppen. Vilket företag som helst kan börja falla, och de flesta gör det förr eller senare. Men som Collins forskning visar, så återhämtar sig vissa företag faktiskt och i vissa fall kan de komma tillbaka ännu starkare.
Om du triumferar eller misslyckas, lider eller avlider, beror mer på vad du gör med dig själv än vad världen gör med dig.
OM FÖRFATTAREN
Jim Collins är en noggrann betraktare av företag stora, svaga, bra och misslyckade sådana från unga start-ups till aktningsvärda institutioner. Författaren till den internationella storsäljaren Good to Great och medförfattare till Built to Last, är Collins en vägledare för ledare inom både i den privata och offentliga sektorn. Hans artiklar har publicerats i Fortune, BusinessWeek, The Economist, USA Today och Harvard Business Review.
BookHouse Editions 1 9789189388505 -
Bring on the Books for Everybody - How Litera...
Häftad bok. Duke University. 2010. 287 sidor.
ISBN 9780822346067
Mycket gott skick. Några enstaka understrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKDuke University 9780822346067 -
Good to great : why some companies make the l...
Inbunden bok. Random House UK. 2001. 300 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780712676090
- Titel
- Good to great : why some companies make the leap and others don't
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- Random House UK
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Built to Last was a phenomenal success: It is a fair assumption that as the seminal importance of this book begins to permeate the upper echelons of business and business schoolsCollins and Porras will emerge as the gurus to watch over the next decade. The Director. Good to Great explores a whole new concept, backed by the rigorous research standards which gave Built to Last such an impact. --This text refers to the Hardcover edition.
Random House UK 9780712676090 -
Great by Choice : hur några företag blomstrar...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2011. 289 sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning överstruken med tippex-roller på försättsblad. Litet jack i omslag på framsida(se bild) Annars fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388758
- Titel
- Great by Choice : hur några företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tu
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 164 x 234 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tio år efter att han skrev Good to Great ställer Jim Collins frågan: "Varför blomstrar några bolag under förhållanden präglade av osäkerhet, ja till och med kaos, när andra inte gör det?" I Great by Choice, lägger Collins och hans kollega Morten T. Hansen fast principerna för att bygga verkligt enastående bolag i tider som är oförutsägbara, tumultartade och snabbrörliga.
Den nya boken skiljer sig från Collins tidigare genom sitt fokus på de slags instabila miljöer som dagens ledare står inför. De företag som valts ut för studien har minst 10 gånger bättre resultat än jämförelseföretagen trots svåra tider. Därför kallas de 10-gångersföretag i boken. Och deras framgång har inget med tur att göra. Det handlar snarare om disciplin och därmed gedigna förberedelser och att hålla sig till uppgjorda planer.
Som Collins berättar i sin bok nådde Amundsen Sydpolen mer än en månad före Scott mycket tack vare sina omsorgsfulla förberedelser där han försökte förutse allt som kunde gå snett. Amundsen lärde sig t.ex. att hundar var de bästa dragarna de svettas som bekant inte och har därför bättre förutsättningar att klara extrem kyla. Scotts hästar blev fuktiga av ansträngningarna och frös så småningom ihjäl, och hans manskap fick då dra slädarna. Amundsen höll sig till sin plan att vandra c:a 30 km om dagen och därefter slå läger för att vila. Däremot drev Scott på extra mycket de dagar när solen sken och det var vindstilla, med följd att hans manskap blev uttröttat och inte orkade ge sig ut de dagar det blåste intensivt.
Amundsen kom tillbaka till basen precis på dagen medan Scott och hans manskap dukade under för svält och kyla bara ett kort stycke från ett av sina stora förråd.
Parallellen med företag och företagsledare är uppenbar. De disciplinerade klarar sig utmärkt det är ju en tes som också upprätthölls av Jim Collins i Good to Great.
Jim Collins:
Professor Jim Collins är författare till sex böcker, bland dem Good to Great, Built to Last och How the Mighty Fall, som har sålt i mer än 10 miljoner exemplar tre riktiga rekordsäljare. Jim började sin forsknings- och undervisningsbana på Stanford Graduate School of Business, där han fick priset som den bäste läraren 1992. Han driver nu ett management laboratorium i Boulder, Colorado.
Morten T Hansen:
Morten T. Hansen är professor i Management vid University of California, Berkeley (School of Information), och vid INSEAD. Morten har skrivit boken Collaboration, var tidigare professor vid Harvard Business School, och är PhD från Stanford Graduate School of Business, där han var en Fulbright stipendiat. Professor Hansen stammar från Norge.
BookHouse Editions 9789189388758 -
Good to great : hur vanliga företag tar språn...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2001. 322 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag saknas. Boken är på svenska. Sidorna 68-82 har ett mjukare vikveck.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388109
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9789189388109 -
Good to great : hur vanliga företag tar språn...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2001. 322 sidor.
Nyskick. Boken är varsamt läst så inlagan är precis som ny! Omslag saknas.
Se gärna mina övriga annonser för fler liknande böcker!
B3Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189388100
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9189388100 -
Good to Great and the Social Sectors
Häftad bok. HarperCollins (USA). 2006. 37 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780977326402
- Titel
- Good to Great and the Social Sectors
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 37 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 235 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 98 g
- Språk
- English
HarperCollins (USA) 9780977326402 -
Good to Great : när vinst inte är målet : var...
Häftad bok. BookHouse Editions. 2006. 40 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388277
- Titel
- Good to Great : när vinst inte är målet : varför företagstänkande inte är lösningen : en monografi som kompletterar Good to great
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 40 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 235 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 90 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare översättare: Arvedson, Lennart
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9789189388277 -
Good to great : Hur vanliga företag tar språn...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 1:a svenska uppl. 2001. 322 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Omslaget sliten på kanter, långa riv skador och tejpad. Pärm slagen en aning på hörnen. Bladen med ny skick. Som oläst. Inga anteckningar. 23.3 cm x 16,4 cm. 710 gram. (låda20240411-2?0). … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388109
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 1:a svenska 9789189388109 -
De 7 goda vanorna – Grunden för personlig utv...
Häftad bok. Lava Förlag – FranklinCovey. 2 uppl. 2015. 371 sidor.
Nyskick. "De 7 goda vanorna anses som en av de mest inspirerande böcker som någonsin har skrivits. De senaste 25 åren har den lett generationer av läsare till att finna ett hållbart och meningsfullt liv. [...]" … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187769399
- Titel
- De 7 goda vanorna : grunden för personlig utveckling och hållbart ledarskap
- Författare
- Covey, Stephen
- Förlag
- Lava Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 371 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 220 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Världens mest lästa ledarskapsbok på svenska
Stephen R. Coveys bok De 7 goda vanorna (The 7 Habits of Highly Effective People) publicerades 1989 och blev genast en succé. Denna klassiker är världens mest spridda ledarskapsbok och har sedan utgivningen sålts i fler än 40 miljoner exemplar på 38 språk.
Nu finns boken tillgänglig igen i en ny översättning.
Stephen R. Covey var en amerikansk föreläsare, affärsman och författare. Hans mest populära bok är De 7 goda vanorna. I boken får man ta del av principer och synsätt för självledarskap som går betydligt djupare än i de vanliga ledarskapsböckerna. De 7 goda vanorna täcker in de viktigaste och mest angelägna aspekterna av livet; hur vi vill vara som människor och hur vi vill leva vårt liv på allra bästa sätt, utifrån våra egna förutsättningar. De 7 goda vanorna har gett generationer av läsare gett nycklarna till hållbart och meningsfullt liv.
Lava Förlag – FranklinCovey 2 9789187769399 -
Good to great : why some companies make the l...
Inbunden bok. HarperCollins (USA). 2001. 300 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Språk: Engelska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780066620992
- Titel
- Good to great : why some companies make the leap and other's don't
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 236 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Built to Last was a phenomenal success: It is a fair assumption that as the seminal importance of this book begins to permeate the upper echelons of business and business schoolsCollins and Porras will emerge as the gurus to watch over the next decade. The Director. Good to Great explores a whole new concept, backed by the rigorous research standards which gave Built to Last such an impact. --This text refers to the Hardcover edition.
HarperCollins (USA) 9780066620992 -
Good to great : why some companies make the l...
Inbunden bok. HarperCollins (USA). 2001. 300 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780066620992
- Titel
- Good to great : why some companies make the leap and other's don't
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 236 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Built to Last was a phenomenal success: It is a fair assumption that as the seminal importance of this book begins to permeate the upper echelons of business and business schoolsCollins and Porras will emerge as the gurus to watch over the next decade. The Director. Good to Great explores a whole new concept, backed by the rigorous research standards which gave Built to Last such an impact. --This text refers to the Hardcover edition.
HarperCollins (USA) 9780066620992 -
Good to great : hur vanliga företag tar språn...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2001. 322 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189388100
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9189388100 -
Great by Choice : hur några företag blomstrar...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2011. 289 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388758
- Titel
- Great by Choice : hur några företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tu
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 164 x 234 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tio år efter att han skrev Good to Great ställer Jim Collins frågan: "Varför blomstrar några bolag under förhållanden präglade av osäkerhet, ja till och med kaos, när andra inte gör det?" I Great by Choice, lägger Collins och hans kollega Morten T. Hansen fast principerna för att bygga verkligt enastående bolag i tider som är oförutsägbara, tumultartade och snabbrörliga.
Den nya boken skiljer sig från Collins tidigare genom sitt fokus på de slags instabila miljöer som dagens ledare står inför. De företag som valts ut för studien har minst 10 gånger bättre resultat än jämförelseföretagen trots svåra tider. Därför kallas de 10-gångersföretag i boken. Och deras framgång har inget med tur att göra. Det handlar snarare om disciplin och därmed gedigna förberedelser och att hålla sig till uppgjorda planer.
Som Collins berättar i sin bok nådde Amundsen Sydpolen mer än en månad före Scott mycket tack vare sina omsorgsfulla förberedelser där han försökte förutse allt som kunde gå snett. Amundsen lärde sig t.ex. att hundar var de bästa dragarna de svettas som bekant inte och har därför bättre förutsättningar att klara extrem kyla. Scotts hästar blev fuktiga av ansträngningarna och frös så småningom ihjäl, och hans manskap fick då dra slädarna. Amundsen höll sig till sin plan att vandra c:a 30 km om dagen och därefter slå läger för att vila. Däremot drev Scott på extra mycket de dagar när solen sken och det var vindstilla, med följd att hans manskap blev uttröttat och inte orkade ge sig ut de dagar det blåste intensivt.
Amundsen kom tillbaka till basen precis på dagen medan Scott och hans manskap dukade under för svält och kyla bara ett kort stycke från ett av sina stora förråd.
Parallellen med företag och företagsledare är uppenbar. De disciplinerade klarar sig utmärkt det är ju en tes som också upprätthölls av Jim Collins i Good to Great.
Jim Collins:
Professor Jim Collins är författare till sex böcker, bland dem Good to Great, Built to Last och How the Mighty Fall, som har sålt i mer än 10 miljoner exemplar tre riktiga rekordsäljare. Jim började sin forsknings- och undervisningsbana på Stanford Graduate School of Business, där han fick priset som den bäste läraren 1992. Han driver nu ett management laboratorium i Boulder, Colorado.
Morten T Hansen:
Morten T. Hansen är professor i Management vid University of California, Berkeley (School of Information), och vid INSEAD. Morten har skrivit boken Collaboration, var tidigare professor vid Harvard Business School, och är PhD från Stanford Graduate School of Business, där han var en Fulbright stipendiat. Professor Hansen stammar från Norge.
BookHouse Editions 9789189388758 -
Good to great : hur vanliga företag tar språn...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2001. 322 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388109
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9789189388109 -
Good to great : why some companies make the l...
Inbunden bok. HarperCollins (USA). 2001. 300 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0066620996
- Titel
- Good to great : why some companies make the leap and other's don't
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 236 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Built to Last was a phenomenal success: It is a fair assumption that as the seminal importance of this book begins to permeate the upper echelons of business and business schoolsCollins and Porras will emerge as the gurus to watch over the next decade. The Director. Good to Great explores a whole new concept, backed by the rigorous research standards which gave Built to Last such an impact. --This text refers to the Hardcover edition.
HarperCollins (USA) 0066620996 -
Vanity Fair 100 years : from the Jazz Age to...
Inbunden bok. New York : Abrams. 2013.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9781419708633
- Titel
- Vanity Fair 100 years : from the Jazz Age to our age
- Författare
- Carter, Graydon - Collins, Amy Fine - Friend, David - Kashner, Sam - Schoenberger, Nancy - Leibovitz, Annie - Windolf, Jim - Collins, Amy Fine. - Friend, David. - Kashner, Sam. - Leibovitz, Annie. - Windolf, Jim.
- Förlag
- New York : Abrams
- Utgivningsår
- 2013
- Språk
- English
- Baksidestext
- Offers the history of "Vanity Fair" by presenting how the magazine displayed American culture in the many decades of its operation, including the Jazz Age, the Depression, the Reagan Years, and the Information Age.
Includes index
The last gentleman : the Frank Crowninshield era / by Sam Kashner and Nancy Schoenberger -- The 1910s -- Steichen's modern eye / by David Friend -- The 1920s -- Impossible interviews -- The 1930s -- Wisdom and whimsy, 1913-1936 and 1983-2013 -- Picture credits -- Vanity Fair, the rebirth / by Jim Windolf -- Vanity Fair, in the beginning / by Annie Leibovitz -- The 1980s -- Iconographer of our time / by Amy Fine Collins -- The 1990s -- The Proust questionnaire -- Some enchanted evening -- The 2000s.
Imported from: mill1.sjlibrary.org:210/INNOPAC (Do not remove)
New York : Abrams 9781419708633 -
Good to Great : när vinst inte är målet : var...
Häftad bok. BookHouse Editions. 2006. 40 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388277
- Titel
- Good to Great : när vinst inte är målet : varför företagstänkande inte är lösningen : en monografi som kompletterar Good to great
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 40 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 235 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 90 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare översättare: Arvedson, Lennart
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9789189388277 -
Good to great: Hur vanliga företag tar språng...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 1:22 uppl. 2015. 322 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388109
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 1:22 9789189388109 -
Good to great : hur vanliga företag tar språn...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2001. 322 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388109
- Titel
- Good to great : hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
BookHouse Editions 9789189388109 -
Great by Choice : hur några företag blomstrar...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2011. 289 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Namn insida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388758
- Titel
- Great by Choice : hur några företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tu
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 164 x 234 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tio år efter att han skrev Good to Great ställer Jim Collins frågan: "Varför blomstrar några bolag under förhållanden präglade av osäkerhet, ja till och med kaos, när andra inte gör det?" I Great by Choice, lägger Collins och hans kollega Morten T. Hansen fast principerna för att bygga verkligt enastående bolag i tider som är oförutsägbara, tumultartade och snabbrörliga.
Den nya boken skiljer sig från Collins tidigare genom sitt fokus på de slags instabila miljöer som dagens ledare står inför. De företag som valts ut för studien har minst 10 gånger bättre resultat än jämförelseföretagen trots svåra tider. Därför kallas de 10-gångersföretag i boken. Och deras framgång har inget med tur att göra. Det handlar snarare om disciplin och därmed gedigna förberedelser och att hålla sig till uppgjorda planer.
Som Collins berättar i sin bok nådde Amundsen Sydpolen mer än en månad före Scott mycket tack vare sina omsorgsfulla förberedelser där han försökte förutse allt som kunde gå snett. Amundsen lärde sig t.ex. att hundar var de bästa dragarna de svettas som bekant inte och har därför bättre förutsättningar att klara extrem kyla. Scotts hästar blev fuktiga av ansträngningarna och frös så småningom ihjäl, och hans manskap fick då dra slädarna. Amundsen höll sig till sin plan att vandra c:a 30 km om dagen och därefter slå läger för att vila. Däremot drev Scott på extra mycket de dagar när solen sken och det var vindstilla, med följd att hans manskap blev uttröttat och inte orkade ge sig ut de dagar det blåste intensivt.
Amundsen kom tillbaka till basen precis på dagen medan Scott och hans manskap dukade under för svält och kyla bara ett kort stycke från ett av sina stora förråd.
Parallellen med företag och företagsledare är uppenbar. De disciplinerade klarar sig utmärkt det är ju en tes som också upprätthölls av Jim Collins i Good to Great.
Jim Collins:
Professor Jim Collins är författare till sex böcker, bland dem Good to Great, Built to Last och How the Mighty Fall, som har sålt i mer än 10 miljoner exemplar tre riktiga rekordsäljare. Jim började sin forsknings- och undervisningsbana på Stanford Graduate School of Business, där han fick priset som den bäste läraren 1992. Han driver nu ett management laboratorium i Boulder, Colorado.
Morten T Hansen:
Morten T. Hansen är professor i Management vid University of California, Berkeley (School of Information), och vid INSEAD. Morten har skrivit boken Collaboration, var tidigare professor vid Harvard Business School, och är PhD från Stanford Graduate School of Business, där han var en Fulbright stipendiat. Professor Hansen stammar från Norge.
BookHouse Editions 9789189388758 -
Good to Great and the Social Sectors
Häftad bok.
Nyskick. HarperCollins US. 2006. 37 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780977326402
- Titel
- Good to Great and the Social Sectors
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 37 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 235 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 98 g
- Språk
- English
9780977326402 -
How the Mighty Fall ( Good to Great #4 )
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. HarperCollins US. 2009. 240 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780977326419
- Titel
- How the Mighty Fall ( Good to Great #4 )
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 196 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 295 g
- Språk
- English
9780977326419 -
Great by Choice
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. HarperCollins US. 2011. 292 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780062120991
- Titel
- Great by Choice
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- Harper Collins USA
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Collins returns with another groundbreaking work, this time to ask, Why do some companies thrive in uncertainty, even chaos, and others do not? Based on nine years of research, buttressed by rigorous analysis, and infused with engaging stories, Collins and his colleague Hansen enumerate the principles for building a truly great enterprise in unpredictable, tumultuous and fast-moving times. 320 pp. 500,000 print. (Business/Economics)
9780062120991 -
Built to last : successful habits of visionar...
Häftad bok.
Nyskick. HarperCollins US. 2002. 333 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780060516406
- Titel
- Built to last : successful habits of visionary companies
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- Harper Collins USA
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 333 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 136 x 205 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 292 g
- Språk
- English
- Baksidestext
Ytterligare författare: Collins, Jim
9780060516406 -
Hur jättarna går under : och varför vissa för...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 1 uppl. 2009. 221 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Några få överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388505
- Titel
- Hur jättarna går under : och varför vissa företag aldrig ger upp
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 134 x 204 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Hur jättarna går under - och varför vissa företag aldrig ger upp ställer sig Jim Collins frågan: Hur går det till när mäktiga företag faller? Kan nedgången upptäckas i tid och undvikas? Hur långt kan ett företag falla innan dess totala undergång är oundviklig och alla räddningsförsök förgäves.
Collins forskningsprojekt har pågått i mer än fyra år, och avslöjar fem distinkta steg av nedgång som han beskriver i boken. Genom att förstå stegen i nedgången kan ledare markant minska risken att falla hela vägen ned till botten. Man skulle kunna säga att boken är en spegelbild av hans tidigare storsäljare Good to Great som beskriver uppgångens fem stadier.
Det är nästan omöjligt att låta bli att tänka på ett specifikt svenskt företag när man läser boken. Facit, kanske. Eller SAS. Eller varför inte någon av de banker som inte längre finns. Hade de kunnat rädda sig om de varit mer observanta?
Ingen institution, oavsett hur mäktig den är, är immun mot undergång. Det finns ingen naturlag som säger att de starkaste och största kommer för all framtid att stanna kvar på toppen. Vilket företag som helst kan börja falla, och de flesta gör det förr eller senare. Men som Collins forskning visar, så återhämtar sig vissa företag faktiskt och i vissa fall kan de komma tillbaka ännu starkare.
Om du triumferar eller misslyckas, lider eller avlider, beror mer på vad du gör med dig själv än vad världen gör med dig.
OM FÖRFATTAREN
Jim Collins är en noggrann betraktare av företag stora, svaga, bra och misslyckade sådana från unga start-ups till aktningsvärda institutioner. Författaren till den internationella storsäljaren Good to Great och medförfattare till Built to Last, är Collins en vägledare för ledare inom både i den privata och offentliga sektorn. Hans artiklar har publicerats i Fortune, BusinessWeek, The Economist, USA Today och Harvard Business Review.
BookHouse Editions 1 9789189388505 -
Great by Choice : hur några företag blomstrar...
Inbunden bok. BookHouse Editions. 2011. 289 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388758
- Titel
- Great by Choice : hur några företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tu
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- BookHouse Editions
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 164 x 234 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tio år efter att han skrev Good to Great ställer Jim Collins frågan: "Varför blomstrar några bolag under förhållanden präglade av osäkerhet, ja till och med kaos, när andra inte gör det?" I Great by Choice, lägger Collins och hans kollega Morten T. Hansen fast principerna för att bygga verkligt enastående bolag i tider som är oförutsägbara, tumultartade och snabbrörliga.
Den nya boken skiljer sig från Collins tidigare genom sitt fokus på de slags instabila miljöer som dagens ledare står inför. De företag som valts ut för studien har minst 10 gånger bättre resultat än jämförelseföretagen trots svåra tider. Därför kallas de 10-gångersföretag i boken. Och deras framgång har inget med tur att göra. Det handlar snarare om disciplin och därmed gedigna förberedelser och att hålla sig till uppgjorda planer.
Som Collins berättar i sin bok nådde Amundsen Sydpolen mer än en månad före Scott mycket tack vare sina omsorgsfulla förberedelser där han försökte förutse allt som kunde gå snett. Amundsen lärde sig t.ex. att hundar var de bästa dragarna de svettas som bekant inte och har därför bättre förutsättningar att klara extrem kyla. Scotts hästar blev fuktiga av ansträngningarna och frös så småningom ihjäl, och hans manskap fick då dra slädarna. Amundsen höll sig till sin plan att vandra c:a 30 km om dagen och därefter slå läger för att vila. Däremot drev Scott på extra mycket de dagar när solen sken och det var vindstilla, med följd att hans manskap blev uttröttat och inte orkade ge sig ut de dagar det blåste intensivt.
Amundsen kom tillbaka till basen precis på dagen medan Scott och hans manskap dukade under för svält och kyla bara ett kort stycke från ett av sina stora förråd.
Parallellen med företag och företagsledare är uppenbar. De disciplinerade klarar sig utmärkt det är ju en tes som också upprätthölls av Jim Collins i Good to Great.
Jim Collins:
Professor Jim Collins är författare till sex böcker, bland dem Good to Great, Built to Last och How the Mighty Fall, som har sålt i mer än 10 miljoner exemplar tre riktiga rekordsäljare. Jim började sin forsknings- och undervisningsbana på Stanford Graduate School of Business, där han fick priset som den bäste läraren 1992. Han driver nu ett management laboratorium i Boulder, Colorado.
Morten T Hansen:
Morten T. Hansen är professor i Management vid University of California, Berkeley (School of Information), och vid INSEAD. Morten har skrivit boken Collaboration, var tidigare professor vid Harvard Business School, och är PhD från Stanford Graduate School of Business, där han var en Fulbright stipendiat. Professor Hansen stammar från Norge.
BookHouse Editions 9789189388758 -
Good to great : why some companies make the l...
Inbunden bok. HarperCollins (USA). 2001. 300 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Samma frakt oavsett hur mycket du handlar.
070Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780066620992
- Titel
- Good to great : why some companies make the leap and other's don't
- Författare
- Collins, Jim
- Förlag
- HarperCollins (USA)
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 236 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Built to Last was a phenomenal success: It is a fair assumption that as the seminal importance of this book begins to permeate the upper echelons of business and business schoolsCollins and Porras will emerge as the gurus to watch over the next decade. The Director. Good to Great explores a whole new concept, backed by the rigorous research standards which gave Built to Last such an impact. --This text refers to the Hardcover edition.
HarperCollins (USA) 9780066620992 -
Good to great: hur vanliga företag tar språng...
Inbunden bok. Bookhouse Editions AB. 13 uppl. 2013. 322 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBookhouse Editions AB 13
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn