-
Prislappar för fred och säkerhet
Häftad bok. Stockholm : Sveriges kristna råd. 2014. 219 sidor.
Nyskick. Ett välvårdat ex utan några bruksspår som namn vik eller kladd.
Mycket fin.
nhInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163749827
- Titel
- Prislappar för fred och säkerhet
- Författare
- Ingelstam, Lars - Mellbourn, Anders
- Förlag
- Stockholm : Sveriges kristna råd
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- Svenska
Stockholm : Sveriges kristna råd 9789163749827 -
Teknik i skolan : Perspektiv på teknikämnet o...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 220 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144482019
- Titel
- Teknik i skolan : Perspektiv på teknikämnet och tekniken
- Författare
- Lotta Holme - Lars Ingelstam - Ulla Riis - Aadu Ott - Jörgen Nissen - Britta Hagren - Kajsa Allgurén - Monica H. Sträng - Göran Collste - Björn Andersson - Michael Lindgren - Tanya Elder
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att ge perspektiv på skolämnet teknik och förslag till utgångspunkter och teman för teknikundervisningen. Innehållet anknyter till grundskolans kursplan i teknik och författarna behandlar alltifrån teknikämnets framväxt i Sverige till frågor som rör växelspelet mellan teknik, människa, samhälle och natur. I boken presenteras också intressanta temaförslag och idéer för teknikundervisningen.
Boken vänder sig till alla lärare, och blivande lärare, som ska arbeta med teknik i grundskolans lägre årskurser.
Studentlitteratur AB 1 9789144482019 -
Hur mycket är lagom?
Häftad bok. Sekretariatet för framtidsstudier. 1983. 48 sidor.
Nyskick. Uppsats ursprungligen publicerad av Dag Hammarsköld-fonden 1975. Återutgiven 1983 som ett underlag för debatt om rättvisa, hushållning och livsstil. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSekretariatet för framtidsstudier -
Kampen om kunskapen
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2004. 256 sidor.
Mycket gott skick. Fint exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9185096881 -
Prislappar för fred och säkerhet
Häftad bok. Stockholm : Sveriges kristna råd. 2014.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163749827
- Titel
- Prislappar för fred och säkerhet
- Författare
- Ingelstam, Lars - Mellbourn, Anders
- Förlag
- Stockholm : Sveriges kristna råd
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- Svenska
Stockholm : Sveriges kristna råd 9789163749827 -
Skruven : en diskussionsbok om tekniken i vår...
Häftad bok. Malmö : LiberFörlag. 1 uppl. 1983. 128 sidor.
Mycket gott skick. Pärmen har fått sig en liten törn på framsidan.
Från förord och baksidestext: "En skruv kan vridas åt båda hållen, Några tankar om varför alla bör intressera sig för teknik." "Den som inte intresserar sig för teknik riskerar att bli styrd av apparater." … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138611880
- Titel
- Skruven : en diskussionsbok om tekniken i vår verklighet
- Författare
- Hasselrot, Astrid - Ingelstam, Lars
- Förlag
- Malmö : LiberFörlag
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska
Malmö : LiberFörlag 1 9138611880 -
Teknik i skolan : Perspektiv på teknikämnet o...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 221 sidor.
Mycket gott skick. ANTECKNINGAR SAMT FÄRGLAGD TEXT
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144482019
- Titel
- Teknik i skolan : Perspektiv på teknikämnet och tekniken
- Författare
- Lotta Holme - Lars Ingelstam - Ulla Riis - Aadu Ott - Jörgen Nissen - Britta Hagren - Kajsa Allgurén - Monica H. Sträng - Göran Collste - Björn Andersson - Michael Lindgren - Tanya Elder
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att ge perspektiv på skolämnet teknik och förslag till utgångspunkter och teman för teknikundervisningen. Innehållet anknyter till grundskolans kursplan i teknik och författarna behandlar alltifrån teknikämnets framväxt i Sverige till frågor som rör växelspelet mellan teknik, människa, samhälle och natur. I boken presenteras också intressanta temaförslag och idéer för teknikundervisningen.
Boken vänder sig till alla lärare, och blivande lärare, som ska arbeta med teknik i grundskolans lägre årskurser.
Studentlitteratur AB 1 9789144482019 -
Skola i förändring - En antologi om lärande p...
Häftad bok. Lärarförbundet. 1998. 128 sidor.
Nära nyskick. Oläst, utyan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundet. -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9185096881 -
Grannlaga : kontakter med ryssar och Ryssland
Häftad bok. ML Ingelstam. 1 uppl. 2017. 265 sidor.
Nyskick. (Slut på förlaget.)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163934438
- Titel
- Grannlaga : kontakter med ryssar och Ryssland
- Författare
- Viktor Sundman
- Förlag
- ML Ingelstam
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 265 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sagt om boken:
Relationen med Ryssland är en av Sveriges största säkerhetspolitiska frågor. Trots det har diskussionen hittills endast fokuserat på hur Sverige kan förstärka sin militära kapacitet. Därför är Grannlaga av Lars Ingelstam så viktig. Här är en fakta-späckad och informativ utredning som visar hur en mångsidig satsning på avspänningsåtgärder mellan Sverige och Ryssland kan se ut. Denna läsvärda bok gör det tydligt hur vi kan förskjuta tonvikten i svensk säkerhetspolitik: från den alltmer ökande och ensidiga satsningen på militära insatser till en säkerhetspolitik baserad också på bredare insatser förankrade i en mer långsiktigt hållbar syn på mänsklig säkerhet.
Isak Svensson, professor, Institutionen för freds- och konfliktforskning, Uppsala
När krisen i Ukraina uppstod våren 2014, avbröt EU kontakterna med Ryssland. Ryssland skulle isoleras och konflikten eskalerade. Rapporten Grannlaga talar för det motsatta. Flera kontakter bör skapas på alla plan – diplomati, handel, gräsrotsaktiviteter – och kan bidra till att förebygga konflikt. Fred är inte bara frånvaro av väpnad konflikt. Den är också ett byggnadsarbete som består av kunskap, kontakter och samarbete.
Tarja Cronberg, fredsforskare vid SIPRI, f d arbetsmarknadsminister i Finland och EU-parlamentariker.
De svensk-ryska relationerna på det officiella planet präglas av Rysslands aggression mot och i Ukraina, resp. av Sveriges försvar för folkrätten och den europeiska säkerhetsordningen. Samtidigt förordar regeringen att kontakter mellan medborgare främjas. I det kyliga politiska klimatet är det lätt att bortse från en lång rad kontakter "under den utrikespolitiska radarn". Grannlaga är en värdefull och informativ översikt av detta, förvånansvärt omfattande, utbyte som trots allt äger rum. Den presenterar också idéer om hur dessa kontakter skulle kunna byggas ut.
Michael Sohlman, ordförande Utrikespolitiska institutet, tidigare VD för Nobelstiftelsen
Med en välskriven och skarp analys betonar Lars Ingelstam på ett mycket övertygande sätt vikten av en aktiv och genomtänkt Rysslandspolitik där ledorden är diplomati och dialog - inte bara regeringarna emellan utan framförallt även mellan folken. Genom den rika analysen av existerande och potentiella samverkansområden visar han också hur detta kan och bör se ut i praktiken. Boken rekommenderas därför varmt till alla som är intresserade av Sveriges relationer till Ryssland.
Robert Egnell, professor vid Försvarshögskolan, chefredaktör för nätmagasinet Mänsklig Säkerhet
ML Ingelstam 1 9789163934438 -
Spår av Gud: vänbok till Valborg Lindgärde, r...
Inbunden bok. Stockholm: Teologiska högskolan. 2006. 303 sidor.
Mycket gott skick. Ryggens ovan- och nederkanter lätt tilltryckta. Lätt tilltryckt bakre ryggnederhörn. 476 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163188163
- Titel
- Spår av Gud : vänbok till Valborg Lindgärde, rektor vid Teologiska högskolan Stockholm
- Författare
- Lindgärde, Valborg - Ingelstam, Lars - Jonsson, Johnny - Åqvist, Berit - Teologiska högskolan Stockholm
- Förlag
- Stockholm : Teologiska högskolan
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Stockholm: Teologiska högskolan 9163188163 -
Ekonomi på plats
Häftad bok. Centrum för kommunstrategiska studier. 1 uppl. 2007. 266 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185643084
- Titel
- Ekonomi på plats
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Centrum för kommunstrategiska studier
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 266 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 240 x 165 mm Ryggbredd 16 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En ny bok av Lars Ingelstam
Nya linjer för välfärdssamhället: dela på jobben
och utnyttja det civila samhällets möjligheter!
Huvudfrågan i Ekonomi på plats, Lars Ingelstams nya bok, är hur både välfärd och sysselsättning skall kunna upprätthållas trots de utmaningar som det post-industriella samhället och globaliseringen ställer. I ett avslutande kapitel tecknas tre alternativa framtider för svensk arbetsmarknad och ekonomi de närmaste 20 åren. Förutsättningen i alla tre är att samhället konsekvent ser arbetet som huvudinstrument både för att skapa välfärd och för att alla människor skall ha tillgång till en rimlig köpkraft. En jämnare fördelning av arbete så att de flesta arbetar mindre men andra mera än i dag kommer att medföra lägre skatteuttag och mindre bidragsberoende. Välfärden kan och bör produceras i mer varierade former än i dag: offentliga, privata, civila, kooperativa.
Dessa framtida möjligheter bygger på en genomgång av samhällsekonomin i vid mening. Här redovisas både betalt och obetalt arbete och relationerna mellan offentlig och privat sektor, men också förutsättningarna för den tredje sektorn, som bygger på fritt vald samverkan. Den aktuella diskussionen om social ekonomi, socialt kapital och informationsekonomi redovisas och kommenteras. Lokal ekonomi får stor uppmärksamhet eftersom all ekonomi börjar och slutar i ett lokalt sammanhang. I ett av framtidsalternativen läggs särskilt stor vikt vid den roll som det civila samhället och självorganisering kan spela inom en modern ekonomi.
Ekonomi på plats kan ses som ett seriöst debattinlägg i en av vårt samhälles största framtidsfrågor. Samtidigt är den en lärobok som täcker många aspekter av ekonomi och arbete som annars försummas i undervisning och debatt.
Lars Ingelstam har varit professor i Teknik och social förändring vid Linköpings universitet 1980-2002 och tidigare bland annat chef för Sekretariatet för framtidsstudier. Han har publicerat ett 10-tal böcker.
Centrum för kommunstrategiska studier 1 9185643084 -
Snuttifiering - helhetssyn - förståelse: En t...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. Första uppl. 1988. 103 sidor.
Gott skick. Inbunden i ett grått biblioteksklotband. Omslagen monterade på pärmarna. Med biblioteksstämplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144286619
- Titel
- Snuttifiering - helhetssyn - förståelse
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 103 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skall det framtida samhället bli ett informationssamhälle, ett kunskapssamhälle eller något annat? Debatten har kommit i gång, och exempel på de kunskapsproblem som informationssamhället ställer oss inför kan vi redan se runt omkring oss. De berör inte minst lärare och utbildare på alla nivåer.
Snuttifiering uppstår när information presenteras i små paket, fragment, moduler. I boken finns en översikt över olika krafter i skola och samhälle som gör kunskapen mer eller mindre sönderstyckad.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB Första 9144286619 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9177989821
- Titel
- Ekonomi för en ny tid : lärobok om industrisamhället och framtiden
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsson 9177989821 -
Kampen om kunskapen
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2004. 256 sidor.
Nära nyskick. Hel och ren.
Slitage av låg grad.
Läst ex.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096886
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9789185096886 -
Grannlaga. Kontakter med ryssar och Ryssland.
Häftad bok. Författaren. 1 uppl. 2017. 265 sidor.
Mycket gott skick. I och med Rysslands aggression mot och i Ukraina utgör relationen med Ryssland en av Sveriges största säkerhetspolitiska frågor. Välskriven och skarp analys av en aktiv och genomtänkt Rysslandspolitik. Mjukband. 8:o. 210x146x18 mm. 400 g. Välvårdat och fi läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163934438
- Titel
- Grannlaga : kontakter med ryssar och Ryssland
- Författare
- Viktor Sundman
- Förlag
- ML Ingelstam
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 265 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sagt om boken:
Relationen med Ryssland är en av Sveriges största säkerhetspolitiska frågor. Trots det har diskussionen hittills endast fokuserat på hur Sverige kan förstärka sin militära kapacitet. Därför är Grannlaga av Lars Ingelstam så viktig. Här är en fakta-späckad och informativ utredning som visar hur en mångsidig satsning på avspänningsåtgärder mellan Sverige och Ryssland kan se ut. Denna läsvärda bok gör det tydligt hur vi kan förskjuta tonvikten i svensk säkerhetspolitik: från den alltmer ökande och ensidiga satsningen på militära insatser till en säkerhetspolitik baserad också på bredare insatser förankrade i en mer långsiktigt hållbar syn på mänsklig säkerhet.
Isak Svensson, professor, Institutionen för freds- och konfliktforskning, Uppsala
När krisen i Ukraina uppstod våren 2014, avbröt EU kontakterna med Ryssland. Ryssland skulle isoleras och konflikten eskalerade. Rapporten Grannlaga talar för det motsatta. Flera kontakter bör skapas på alla plan – diplomati, handel, gräsrotsaktiviteter – och kan bidra till att förebygga konflikt. Fred är inte bara frånvaro av väpnad konflikt. Den är också ett byggnadsarbete som består av kunskap, kontakter och samarbete.
Tarja Cronberg, fredsforskare vid SIPRI, f d arbetsmarknadsminister i Finland och EU-parlamentariker.
De svensk-ryska relationerna på det officiella planet präglas av Rysslands aggression mot och i Ukraina, resp. av Sveriges försvar för folkrätten och den europeiska säkerhetsordningen. Samtidigt förordar regeringen att kontakter mellan medborgare främjas. I det kyliga politiska klimatet är det lätt att bortse från en lång rad kontakter "under den utrikespolitiska radarn". Grannlaga är en värdefull och informativ översikt av detta, förvånansvärt omfattande, utbyte som trots allt äger rum. Den presenterar också idéer om hur dessa kontakter skulle kunna byggas ut.
Michael Sohlman, ordförande Utrikespolitiska institutet, tidigare VD för Nobelstiftelsen
Med en välskriven och skarp analys betonar Lars Ingelstam på ett mycket övertygande sätt vikten av en aktiv och genomtänkt Rysslandspolitik där ledorden är diplomati och dialog - inte bara regeringarna emellan utan framförallt även mellan folken. Genom den rika analysen av existerande och potentiella samverkansområden visar han också hur detta kan och bör se ut i praktiken. Boken rekommenderas därför varmt till alla som är intresserade av Sveriges relationer till Ryssland.
Robert Egnell, professor vid Försvarshögskolan, chefredaktör för nätmagasinet Mänsklig Säkerhet
Författaren 1 9789163934438 -
Arbetsliv och samhällsförändringar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 382 sidor.
Mycket gott skick. "Vad hände egentligen med drömmen om det goda arbetet? Hur kunde 1900-talets många arbetslivsreformer följas av den sjukskrivningsvåg som Sverige upplevde under början av 2000-talet? I denna antologi med författare från skilda ämnesinriktningar presentera läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914403878x
- Titel
- Arbetsliv och samhällsförändringar
- Författare
- Fjæstad, Björn - Wolvén, Lars-Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 549 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad hände egentligen med drömmen om det goda arbetet? Hur kunde 1900-talets många arbetslivsreformer följas av den sjukskrivningsvåg som Sverige upplevde under början av 2000-talet? I denna antologi med författare från skilda ämnesinriktningar presenteras en mångfacetterad och idérik bild av ett samhälle och ett arbetsliv stadda i snabb och omfattande förändring. Bokens genomgående tema är att inte bara arbetstagare utan även arbetsgivare vinner på att skapa delaktighet, flexibilitet, mindre stress och mer samspel mellan privat- och arbetsliv. Ett förändrat ledarskap och nya former av organisering kan ge bättre arbetsmiljö och arbetstillfredsställelse, med såväl ökad hälsa som ökad lönsamhet som följd. Boken vänder sig till studerande på kurser inom samhällsvetenskap och ekonomi vid universitet och högskola. Den är också stimulerande läsning för alla de involverade i arbetet för att skapa ett väl fungerande arbetsliv.
Studentlitteratur AB 1 914403878x -
Teknikpolitik : en bok om tekniken, människan...
Pocketbok. Stockholm : Brevskolan. 1978. 182 sidor.
Mycket gott skick. Försättsbladet är utrivet, i övrigt är boken till synes oläst med obruten rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9155022774
- Titel
- Teknikpolitik : en bok om tekniken, människan och socialismen
- Författare
- Ingelstam, Lars - Nilsson, Torsten, 1936-, [redaktör]
- Förlag
- Stockholm : Brevskolan
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
Stockholm : Brevskolan 9155022774 -
Spår av Gud : Vänbok till Valborg Lindgärde,...
Inbunden bok. Stockholm : Teologiska högskolan. 2006.
Nyskick. Slut på förlaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163188163
- Titel
- Spår av Gud : vänbok till Valborg Lindgärde, rektor vid Teologiska högskolan Stockholm
- Författare
- Lindgärde, Valborg - Ingelstam, Lars - Jonsson, Johnny - Åqvist, Berit - Teologiska högskolan Stockholm
- Förlag
- Stockholm : Teologiska högskolan
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Stockholm : Teologiska högskolan 9163188163 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPan/Norstedts
-
Skruven. En diskussionsbok om tekniken i vår...
Häftad bok.
Nära nyskick. Liber 1983. 128 sidor. Häftad. Ett obläddrat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138611880
- Titel
- Skruven : en diskussionsbok om tekniken i vår verklighet
- Författare
- Hasselrot, Astrid - Ingelstam, Lars
- Förlag
- Malmö : LiberFörlag
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska
9138611880 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9185096881 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9185096881 -
Systemen, överflödet och det gemensamma
Häftad bok. Premiss. 1 uppl. 2020. 316 sidor.
Nära nyskick. Liten stämpel övre snittet. Ur läsarrecensioner: "Äntligen insiktsfulla förklaringar av hur samhällets olika system skapas och fungerar. Boken är också aktuell genom att diskutera dagens problem med budgetunderskott kanske inte är något negativt för samhä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189077089
- Titel
- Systemen, överflödet och det gemensamma
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Premiss
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 190 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 422 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sverige är ett rikt land. Men ett modernt samhälles ekonomi består inte bara av ekonomi. Särskilt under 1900-talet har en rad system byggts upp: försörjningssystem, transportsystem, kommunikationssystem, utbildningssystem och många fler. Det behövs därför systemtänkande (a systems approach) för att förstå hur resurser skapas och diskutera hur de bör användas. Några av bokens huvudpunkter: Marknad betonar konkurrens medan system syftar på samarbete. Om ekonomers tänkande får alltför starkt genomslag hotas gemenskapen. Dagens rikedom har byggts upp systemiskt under många generationer. Den är en gemensam ärvd resurs, som bör användas för allas bästa. Föreställningen att det existerar en arbetsmarknad där var och en kan sälja sin arbetskraft och få betalt efter vad den är värd är så orealistisk att den gränsar till det bedrägliga. Om vi enbart strävar efter tillväxt tvingas människor att rikta sina ansträngningar mot sådant som de inte behöver, medan det samtidigt förklaras för dem att vad de behöver kan de inte få. LARS INGELSTAM f. 1937 är tekn.dr i matematik. Han har varit forskare och lärare vid KTH, chef för Sekretariatet för framtidsstudier och under 22 år professor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Han har publicerat ett 10-tal böcker och ett stort antal artiklar i ämnen som teknik och samhälle, ekonomi och arbete, system och framtidsstudier, fred och säkerhet.
Premiss 1 9789189077089 -
Kampen om kunskapen
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. Första uppl. 2004. 256 sidor.
Mycket gott skick. 14 x 21 cm, 400 gram. Postas inom ett dygn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag Första 9185096881 -
Kampen om kunskapen
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2004. 256 sidor.
Mycket gott skick. Häftad med inviksflikar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9185096881 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789189077089
- Titel
- Systemen, överflödet och det gemensamma
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Premiss
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 190 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 422 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sverige är ett rikt land. Men ett modernt samhälles ekonomi består inte bara av ekonomi. Särskilt under 1900-talet har en rad system byggts upp: försörjningssystem, transportsystem, kommunikationssystem, utbildningssystem och många fler. Det behövs därför systemtänkande (a systems approach) för att förstå hur resurser skapas och diskutera hur de bör användas. Några av bokens huvudpunkter: Marknad betonar konkurrens medan system syftar på samarbete. Om ekonomers tänkande får alltför starkt genomslag hotas gemenskapen. Dagens rikedom har byggts upp systemiskt under många generationer. Den är en gemensam ärvd resurs, som bör användas för allas bästa. Föreställningen att det existerar en arbetsmarknad där var och en kan sälja sin arbetskraft och få betalt efter vad den är värd är så orealistisk att den gränsar till det bedrägliga. Om vi enbart strävar efter tillväxt tvingas människor att rikta sina ansträngningar mot sådant som de inte behöver, medan det samtidigt förklaras för dem att vad de behöver kan de inte få. LARS INGELSTAM f. 1937 är tekn.dr i matematik. Han har varit forskare och lärare vid KTH, chef för Sekretariatet för framtidsstudier och under 22 år professor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Han har publicerat ett 10-tal böcker och ett stort antal artiklar i ämnen som teknik och samhälle, ekonomi och arbete, system och framtidsstudier, fred och säkerhet.
Premiss 1 9789189077089 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
Lärarförbundets förlag 9185096881 -
Farväl till ekonomismen och andra politiska b...
Häftad bok.
Nära nyskick. Carlssons 1991. 210 sidor. Paperback. Ett obläddrat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177984463
- Titel
- Farväl till ekonomismen och andra politiska betraktelser
- Författare
- Ingelstam, Lars
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
9177984463 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn