-
Den rörliga skämtteckningen : stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
Den rörliga skämtteckningen : stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198381238
- Titel
- Karolina Lotmans två makar
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handlingen i romanen utspelas i en lugn förort i Göteborg. Karolina Lotman, en konstnär som arbetar med digital 3D-teknik, har skapat ett nytt videospel får vilket hon har fått ett ansenligt arvode. Hon lever i ett så kallat polyamoriförhållande med två män. Den ene är Simon, vars yrke är odefinierat, medan hennes andra man Harald jobbar som journalist på en lokaltidning.
En morgon hittas Karolina förgiftad i sin lägenhet.
Läsaren följer två parallella utredningar om Karolinas död, en som leds av Karolinas nyfikna grannar, paret Mirela och Enver, som på samma gång är berättare i romanen.
I den andra utredningen möter vi polisinspektör Dahlin som misstänker två änklingar, men även Mirela och en annan granne, Jacob, som visar sig ha varit kär i Karolina.
Kritiken av den moderna civilisationen och vår postmoderna livsstil genomsyras av surrealistisk humor och ironi, nostalgi, betraktelser om matlagning, litteratur och modern konst, men framför allt av kärlek till människor, djur och livet som sådant.
Midhat ”Ajan” Ajanović är högskolelärare i filmvetenskap och författare född i Sarajevo 1959, som sedan 1994 bor och arbetar i Göteborg. Som en ung författare lovade han till sig själv att en dag skriva en deckare. Med denna bok är detta löfte uppfyllt.
Chris Landreth är en välkänd amerikansk konstnär och animatör som bor i Toronto sedan mitten av 1990-talet. År 2004 vann han en Oscar får sin animerade film Ryan.
Una förlag 1 9789198381238 -
De visuella tonsättarna 2 - animationens mäst...
Häftad bok. Optimal Press. 1 uppl. 2012. 224 sidor.
Nyskick. Format 22 x 14,5 cm Vikt 385 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, rikt sv/v illustrerad med teckningar och foton.
// Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BO läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951451
- Titel
- De visuella tonsättarna 2 - animationens mästare i urval
- Författare
- Midhat "Ajan" Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 14 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Animationsexperten Midhat "Ajan" Ajanovic har valt ut ytterligare 30 av sina favoriter i De visuella tonsättarna 2. Läs om animatörer som Raoul Barré, Quirino Cristiani, Robert Storm Petersen, Len Lye, Ub Iwerks, Chuck Jones, Ray Harryhausen, Dusan Vukotic, Fjodor Chitruk, Kihachiro Kawamoto, Georges Schwizgebel, Bruno Bozzetto, Katsuhiro Otomo, Jerzy Kucia, Cordell Barker, Andrej Chrzjanovskij, Nick Park och Peter Lord, Koji Yamamura, John Lasseter, Bill Plympton, Joanna Quinn, Ryan Larkin, Chris Landreth, Pjotr Sapegin, Igor Kovaljov, Michel Ozelot, samt Gil Alkabetz. Framstående svenskar som Johannes Nyholm och Jonas Odell porträtteras förstås också, liksom den amerikanska distributionspionjären Margaret Winkler.
>br>
Ajan har själv gjort sju animerade kortfilmer, och är en mångsysslare som även är verksam som bland annat författare, lärare, skämttecknare och journalist. 2009 doktorerade han i filmvetenskap med sin avhandling Den rörliga skämtteckningen, som även den han handar om animerad film. Han är född i Sarajevo, Bosnien 1959 och sedan 1994 bosatt i Göteborg med sin familj. En del av artiklarna har tidigare publicerats i annan form i Göteborgs-Posten, där Ajan medverkar regelbundet som både skribent och tecknare.
DE VISUELLA TONSÄTTARNA 2 - ANIMATIONENS MÄSTARE I URVAL är på 224 sidor sv/v och häftad. Boken är självfallet rikt illustrerad.
Optimal Press 1 9789185951451 -
Den rörliga skämtteckningen : stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad. 18x24 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
De visuella tonsättarna. Del 1 + 2 : animatio...
Häftad bok. Optimal.
Mycket gott skick. 9188334899 Del 1 (2005) ; 220 sidor
9789185951451 Del 2 (2012) ; 223 sidor
MAKULERADE BIBLIOTEKSEX. MKT BRA TILL BRA SKICK. DIV BIBLIOTEKSUTRUSTNING SOM BL.A. STÄMPLAR, ETIKETTER OCH SIGNUM PÅ RYGGEN … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKOptimal -
Porträtt tecknat i kol och regn
Inbunden bok. Una förlag. 1 uppl. 2009. 255 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197635011
- Titel
- Porträtt tecknat i kol och regn
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 255 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom minnen som genomkorsas av handlingens nutid, avbildas en människa som inte tillhör någon värld, en figur i gränszonen mellan sitt förflutna och sin obefintliga framtid, en människa dränkt i nihilistisk hopplöshet som paradoxalt nog hyser hopp om kärleken.
Romanens huvudkaraktärs behov av skönhet konkretiseras i hans besatthet av en målarinna från hemlandet som han i hela sitt liv varit djupt förälskad i. Den här kärlekshistorien, det eviga sökandet efter skönhet och närhet, beskrivs med stor autenticitet och associationsrikedom, vilka alltid leder antingen till
henne eller till döden. Framställningen av kärleken i romanen visar vad minnena gör med oss och vad vi kan göra med minnena
Una förlag 1 9789197635011 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197635073
- Titel
- Besvärjelser
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 399 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På nyåret 1963 hittas den lilla flickan Una halvt ihjälfrusen av en bosnisk familj som hon sedan blir kvar hos. Hon växer upp och visar sig ha särskilda gåvor som gör mycket starka intryck på hennes omgivning,
inte minst på tecknaren Mustafa, filmkritikern Nino och taxichauffören Nebojsa.
Med rejäla doser burlesk och råbarkad magisk realism har författaren och filmvetaren Midhat Ajanovic från Göteborg skrivit en roman som både är en föga glamourös tillbakablick på livet i det gamla landet och en lätt vilsen uppgörelse med det nya, samtidigt som boken hela tiden är en hyllning till fantasi och skapande och till slut rör sig bortom tid och rum.
Una Förlag 1 9789197635073 -
Katapulten
Häftad bok. Una förlag. 1 uppl. 2011. 263 sidor.
Nära nyskick. Butikspris och annonsnummer skrivet i blyerts på titelsida, utöver detta som oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197635035
- Titel
- Katapulten
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ingenjören, en genial datahacker och 3D-animatör, använder internet för att manipulera människor. Särskilt är han inriktad på invandrartäta förorter samt de vänsteraktivister som protesterar mot en stor internationell konferens som äger rum i den nordeuropeiska staden Nordburg.
Han skapar kaos i staden för att avleda polisens uppmärksamhet samtidigt som han iscensätter vad han ser som sitt livsverk - århundradets terrordåd.
Una förlag 1 9789197635035 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198381238
- Titel
- Karolina Lotmans två makar
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handlingen i romanen utspelas i en lugn förort i Göteborg. Karolina Lotman, en konstnär som arbetar med digital 3D-teknik, har skapat ett nytt videospel får vilket hon har fått ett ansenligt arvode. Hon lever i ett så kallat polyamoriförhållande med två män. Den ene är Simon, vars yrke är odefinierat, medan hennes andra man Harald jobbar som journalist på en lokaltidning.
En morgon hittas Karolina förgiftad i sin lägenhet.
Läsaren följer två parallella utredningar om Karolinas död, en som leds av Karolinas nyfikna grannar, paret Mirela och Enver, som på samma gång är berättare i romanen.
I den andra utredningen möter vi polisinspektör Dahlin som misstänker två änklingar, men även Mirela och en annan granne, Jacob, som visar sig ha varit kär i Karolina.
Kritiken av den moderna civilisationen och vår postmoderna livsstil genomsyras av surrealistisk humor och ironi, nostalgi, betraktelser om matlagning, litteratur och modern konst, men framför allt av kärlek till människor, djur och livet som sådant.
Midhat ”Ajan” Ajanović är högskolelärare i filmvetenskap och författare född i Sarajevo 1959, som sedan 1994 bor och arbetar i Göteborg. Som en ung författare lovade han till sig själv att en dag skriva en deckare. Med denna bok är detta löfte uppfyllt.
Chris Landreth är en välkänd amerikansk konstnär och animatör som bor i Toronto sedan mitten av 1990-talet. År 2004 vann han en Oscar får sin animerade film Ryan.
Una förlag 1 9789198381238 -
Den rörliga skämtteckningen : stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
Värstingen från Sarajevo
Häftad bok. Una. 2006. 304 sidor.
Nära nyskick. Boken är oläst!
Så fint och välbevarat exemplar.
Storpocket.
Boken kom ut första gången i Bosnien 1998, en upplaga i Kroatien 2003. Detta är första utgivningen på svenska.
Hylla BX … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197635006
- Titel
- Värstingen från Sarajevo
- Författare
- Ajanović, Midhat
- Förlag
- Una
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Una 9197635006 -
Den rörliga skämtteckningen : stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Mycket gott skick. För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal oc läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
Den rörliga skämtteckningen - Stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Gott skick. Kartonnage. Rikt illustrerad med svartvita bilder. En del understrykningar med märkpenna
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
Den rörliga skämtteckningen - Stil, transform...
Inbunden bok. Optimal Press. 1 uppl. 2009. 508 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage. Rikt illustrerad med svartvita bilder.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
Optimal Press 1 9789185951093 -
De visuella tonsättarna 2 - animationens mäst...
Häftad bok. Optimal Press. 1 uppl. 2012. 224 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951451
- Titel
- De visuella tonsättarna 2 - animationens mästare i urval
- Författare
- Midhat "Ajan" Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 14 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Animationsexperten Midhat "Ajan" Ajanovic har valt ut ytterligare 30 av sina favoriter i De visuella tonsättarna 2. Läs om animatörer som Raoul Barré, Quirino Cristiani, Robert Storm Petersen, Len Lye, Ub Iwerks, Chuck Jones, Ray Harryhausen, Dusan Vukotic, Fjodor Chitruk, Kihachiro Kawamoto, Georges Schwizgebel, Bruno Bozzetto, Katsuhiro Otomo, Jerzy Kucia, Cordell Barker, Andrej Chrzjanovskij, Nick Park och Peter Lord, Koji Yamamura, John Lasseter, Bill Plympton, Joanna Quinn, Ryan Larkin, Chris Landreth, Pjotr Sapegin, Igor Kovaljov, Michel Ozelot, samt Gil Alkabetz. Framstående svenskar som Johannes Nyholm och Jonas Odell porträtteras förstås också, liksom den amerikanska distributionspionjären Margaret Winkler.
>br>
Ajan har själv gjort sju animerade kortfilmer, och är en mångsysslare som även är verksam som bland annat författare, lärare, skämttecknare och journalist. 2009 doktorerade han i filmvetenskap med sin avhandling Den rörliga skämtteckningen, som även den han handar om animerad film. Han är född i Sarajevo, Bosnien 1959 och sedan 1994 bosatt i Göteborg med sin familj. En del av artiklarna har tidigare publicerats i annan form i Göteborgs-Posten, där Ajan medverkar regelbundet som både skribent och tecknare.
DE VISUELLA TONSÄTTARNA 2 - ANIMATIONENS MÄSTARE I URVAL är på 224 sidor sv/v och häftad. Boken är självfallet rikt illustrerad.
Optimal Press 1 9789185951451 -
De visuella tonsättarna 2 - animationens mäst...
Häftad bok. Optimal Press. 1 uppl. 2012. 224 sidor.
Nyskick. Tre tillbakavikta hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951451
- Titel
- De visuella tonsättarna 2 - animationens mästare i urval
- Författare
- Midhat "Ajan" Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 14 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Animationsexperten Midhat "Ajan" Ajanovic har valt ut ytterligare 30 av sina favoriter i De visuella tonsättarna 2. Läs om animatörer som Raoul Barré, Quirino Cristiani, Robert Storm Petersen, Len Lye, Ub Iwerks, Chuck Jones, Ray Harryhausen, Dusan Vukotic, Fjodor Chitruk, Kihachiro Kawamoto, Georges Schwizgebel, Bruno Bozzetto, Katsuhiro Otomo, Jerzy Kucia, Cordell Barker, Andrej Chrzjanovskij, Nick Park och Peter Lord, Koji Yamamura, John Lasseter, Bill Plympton, Joanna Quinn, Ryan Larkin, Chris Landreth, Pjotr Sapegin, Igor Kovaljov, Michel Ozelot, samt Gil Alkabetz. Framstående svenskar som Johannes Nyholm och Jonas Odell porträtteras förstås också, liksom den amerikanska distributionspionjären Margaret Winkler.
>br>
Ajan har själv gjort sju animerade kortfilmer, och är en mångsysslare som även är verksam som bland annat författare, lärare, skämttecknare och journalist. 2009 doktorerade han i filmvetenskap med sin avhandling Den rörliga skämtteckningen, som även den han handar om animerad film. Han är född i Sarajevo, Bosnien 1959 och sedan 1994 bosatt i Göteborg med sin familj. En del av artiklarna har tidigare publicerats i annan form i Göteborgs-Posten, där Ajan medverkar regelbundet som både skribent och tecknare.
DE VISUELLA TONSÄTTARNA 2 - ANIMATIONENS MÄSTARE I URVAL är på 224 sidor sv/v och häftad. Boken är självfallet rikt illustrerad.
Optimal Press 1 9789185951451 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9197635006
- Titel
- Värstingen från Sarajevo
- Författare
- Ajanović, Midhat
- Förlag
- Una
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Una 9197635006 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197635011
- Titel
- Porträtt tecknat i kol och regn
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 255 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom minnen som genomkorsas av handlingens nutid, avbildas en människa som inte tillhör någon värld, en figur i gränszonen mellan sitt förflutna och sin obefintliga framtid, en människa dränkt i nihilistisk hopplöshet som paradoxalt nog hyser hopp om kärleken.
Romanens huvudkaraktärs behov av skönhet konkretiseras i hans besatthet av en målarinna från hemlandet som han i hela sitt liv varit djupt förälskad i. Den här kärlekshistorien, det eviga sökandet efter skönhet och närhet, beskrivs med stor autenticitet och associationsrikedom, vilka alltid leder antingen till
henne eller till döden. Framställningen av kärleken i romanen visar vad minnena gör med oss och vad vi kan göra med minnena
Una förlag 1 9789197635011 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197635004
- Titel
- Värstingen från Sarajevo
- Författare
- Ajanović, Midhat
- Förlag
- Una
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Una 9789197635004 -
Filmdockan. Dockfilmen: genre, historia, este...
Häftad bok. Daorson. 1 uppl. 2021. 186 sidor.
Nyskick. Genom att undersöka en gren inom animationen som framstår som en alltmer betydelsefull del av vår tids bildkultur bidrar ”Filmdockan” till den pågående, både livliga och spännande, processen inom forskningen kring animerade bilder. Bokens huvudämne är doc läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198631258
- Titel
- Filmdockan : dockfilmen: genre, historia, estetik
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Daorson
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 186 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 220 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 263 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom att undersöka en gren inom animationen som framstår som en alltmer betydelsefull del av vår tids bildkultur bidrar ”Filmdockan” till den pågående, både livliga och spännande, processen inom forskningen kring animerade bilder. Bokens huvudämne är dockfilm, en filmgenre som kännetecknas av att ett animerat, personifierat och människoliknande föremål används som rollfigur inom ramen för en bildberättelse. Genom undersökningar och analys av de animerade filmernas genrekonventioner, estetik, berättar- och montagestrategier kan man även närma sig en förståelse av de historiska, ideologiska, teknologiska, och politiska klimaten och maktförhållandena vid tidpunkten för deras tillblivelse.
Midhat ”Ajan” Ajanovic är docent i filmvetenskap anställd vid Högskolan Väst i Trollhättan. Denna diskussion om dockfilmen är tänkt som en fortsättning till författarens tidigare böcker i ämnet animation, framförallt Animation and realism (utgiven 2004) och Den rörliga skämtteckningen (utgiven 2009).
Det första avsnittet ”Docka, begrepp och typer” diskuterar olika definitioner av ordet ”docka” som utgår ifrån dockornas ursprung, deras form och funktion, tekniska aspekter etc. I det här avsnittet ligger betoningen på den så kallade föreställande dockan som med hjälp av dockteaterns spelteknik, filmisk eller digital animation framställs som en särskild sorts ”skådespelare”. Avsnittet inkluderar även frågeställningar som specifikt behandlar animationens art, stil och väsentlighet som bland annat diskussioner om genre, estetik, och representation.
Det andra avsnittet ”Historiskt panorama” gör en kronologisk genomgång av både de viktigaste estetiska tendenserna och några av de mest framstående människorna bakom historien om den animerade dockan. Den föreställande dockan är i regel en kulturell symbios – resultatet av mellanfolkliga blandningar. Dockfilmens estetik, teknik, motivkretsar, genrekonventioner och hybridiseringar förflyttar sig över tiden och i geografin via internationella kontakter och relationer mellan olika film- och kulturkretsar.
Det tredje avsnittet ”Dockan på den digitala scenen” framstår som en kort promenad genom historien om digital animation. Flera av pionjärerna inom filmanimation i början av 1900-talet inspirerades av estetiken inom dockteatern i det då nya filmmediet. På samma sätt använde man i slutet av 1980-talet, när den ”digitaliserade dockan” trädde fram, datorer för att skapa en framställningsmodell som i grund och botten har sitt ursprung i teater- och filmanimering.
Ämnet för det avslutande avsnittet ”Visuellt berättande och dockfilm” är alltså berättandet inom animerad film, och framförallt dess dockfilmsgenre. Animationsberättelsen (animerad film) består av filmspråk som grund med animationsspecifika och uttrycksfulla element som dess överbyggnad. Berättandet är även en viktig koppling mellan dockfilmer som stöds av filmisk respektive digital teknik. På det här viset är dockfilmen tydligt definierad i förhållande till berättelsen i allmänhet.
Daorson 1 9789198631258 -
Värstingen från Sarajevo
Häftad bok.
Gott skick. Una förlag. 2006. 304 s. 14 x 22cm. Något gulnad inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197635004
- Titel
- Värstingen från Sarajevo
- Författare
- Ajanović, Midhat
- Förlag
- Una
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
9789197635004 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197635080
- Titel
- Time Lapse
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 13 x 21 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Bosnian
- Baksidestext
- Time Lapse är en fragmentariskt strukturerad roman om ett land som "smälte som en bit smör på den varma spishällen”. Historien om tre generationer av en bosnisk familj berättas som en väg genom rymden, från Pljevlja till München, och genom historien, från mordet på den serbiske kungen Aleksander Obrenović 1903 till terrorattacken mot tvillingtornen i New York 2001. I romanen smälts historia samman med surrealism, patetik med grotesk samt det individuella med det globala. Kända historiska personer möter fiktiva gestalter samtidigt som tragedin och komedin blir danspartners där båda turas om att föra.
Om författaren:
Midhat Ajan Ajanovic är filmvetare, filmare och författare född i Sarajevo 1959. Sedan 1994 bor han i Göteborg. Hans skrivna ord finns publicerade på flera språk (engelska, tyska, italienska, kinesiska, bosniska, kroatiska, mm).
Hittills har han publicerat en stor mängd artiklar och essäer, sju romaner och åta filmvetenskapliga böcker.
Vid Bokmässa i Göteborg 2010 fick han Klas de Vylders pris för invandrarförfattare. Vid den internationella festivalen för animerad film "Animafest" i Zagreb 2010 fick han "Aword for special contribution to animation studies". Han jobbar som högskolelärare vid HV i Trollhättan.
Una förlag 1 9789197635080 -
Värstingen från Sarajevo
Häftad bok. Una förlag. 1 uppl. 2016. 304 sidor.
ISBN 789197635004
Nyskick. ”Den bästa genreromanen som någonsin har skrivits på bosniska.” (Enver Kazaz)
År 1993 i Sarajevo. Kriget är i full gång. Snön faller över det sönderbombade sjukhuset. I ett rum ligger den svårt skadade före detta kriminelle Senad Kapo. Den fruktansvärd läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUna förlag 1 789197635004 -
Den rörliga skämtteckningen. Stil, tradition...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Optimal, 2009. Akademisk avhandling. Förlagsband. 508 s. Illustrerad. Den tecknade skämtfilmen i ett historiskt perspektiv och hur filmens form utvecklats från framväxtern av animationen över ljudfilmens och Disneys genombrott, 1930-talets filmindustri ti läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198381238
- Titel
- Karolina Lotmans två makar
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handlingen i romanen utspelas i en lugn förort i Göteborg. Karolina Lotman, en konstnär som arbetar med digital 3D-teknik, har skapat ett nytt videospel får vilket hon har fått ett ansenligt arvode. Hon lever i ett så kallat polyamoriförhållande med två män. Den ene är Simon, vars yrke är odefinierat, medan hennes andra man Harald jobbar som journalist på en lokaltidning.
En morgon hittas Karolina förgiftad i sin lägenhet.
Läsaren följer två parallella utredningar om Karolinas död, en som leds av Karolinas nyfikna grannar, paret Mirela och Enver, som på samma gång är berättare i romanen.
I den andra utredningen möter vi polisinspektör Dahlin som misstänker två änklingar, men även Mirela och en annan granne, Jacob, som visar sig ha varit kär i Karolina.
Kritiken av den moderna civilisationen och vår postmoderna livsstil genomsyras av surrealistisk humor och ironi, nostalgi, betraktelser om matlagning, litteratur och modern konst, men framför allt av kärlek till människor, djur och livet som sådant.
Midhat ”Ajan” Ajanović är högskolelärare i filmvetenskap och författare född i Sarajevo 1959, som sedan 1994 bor och arbetar i Göteborg. Som en ung författare lovade han till sig själv att en dag skriva en deckare. Med denna bok är detta löfte uppfyllt.
Chris Landreth är en välkänd amerikansk konstnär och animatör som bor i Toronto sedan mitten av 1990-talet. År 2004 vann han en Oscar får sin animerade film Ryan.
Una förlag 1 9789198381238 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789197635035
- Titel
- Katapulten
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ingenjören, en genial datahacker och 3D-animatör, använder internet för att manipulera människor. Särskilt är han inriktad på invandrartäta förorter samt de vänsteraktivister som protesterar mot en stor internationell konferens som äger rum i den nordeuropeiska staden Nordburg.
Han skapar kaos i staden för att avleda polisens uppmärksamhet samtidigt som han iscensätter vad han ser som sitt livsverk - århundradets terrordåd.
Una förlag 1 9789197635035 -
Värstingen från Sarajevo
Häftad bok.
Gott skick. Una förlag. 2006. 304 s. 14 x 22cm. Något gulnad inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197635004
- Titel
- Värstingen från Sarajevo
- Författare
- Ajanović, Midhat
- Förlag
- Una
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
9789197635004 -
Katapulten
Häftad bok. Una förlag. 1 uppl. 2011. 263 sidor.
Nyskick. förfaller oläst, "Ingenjören, en genial datahacker och 3D-animatör, använder internet för att manipulera människor. Särskilt är han inriktad på invandrartäta förorter samt de vänsteraktivister som protesterar mot en stor internationell konferens som äger läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197635035
- Titel
- Katapulten
- Författare
- Ajanovic, Midhat
- Förlag
- Una förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ingenjören, en genial datahacker och 3D-animatör, använder internet för att manipulera människor. Särskilt är han inriktad på invandrartäta förorter samt de vänsteraktivister som protesterar mot en stor internationell konferens som äger rum i den nordeuropeiska staden Nordburg.
Han skapar kaos i staden för att avleda polisens uppmärksamhet samtidigt som han iscensätter vad han ser som sitt livsverk - århundradets terrordåd.
Una förlag 1 9789197635035 -
Den rörliga skämtteckningen. Stil, transforma...
Dekorerat förlagsband. Flera stämplar "Leksands bibliotek" och "Gallrad. Leksands bibliotek". Bortsett från det och att ett blad har veck är boken i mycket gott skick. 2009 … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185951093
- Titel
- Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
- Författare
- Midhat Ajanovic
- Förlag
- Optimal Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
- Vikt
- 1373 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.
I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.
För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.
Midhat Ajan Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.
9789185951093
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn