-
Karl XV : folkets monark
Inbunden bok. Historiska Media. 2022. 288 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177891642
- Titel
- Karl XV : folkets monark
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 217 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 532 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Thorsten Sandberg [har] skrivit en lättillgänglig biografi som fyller en lucka i den glesa litteraturen om denne Bernadotte. Författarens stil är effektiv och han behandlar sin huvudperson ur olika vinklar.«Populär Historia»Lättillgänglig« Hufvudstadsbladet Karl XV var äldste son till Oscar I och Josefi na av Leuchtenberg och kröntes till kung av Sverige-Norge 1860. Under sin tid på tronen strävade han efter att stärka sin maktställning, dock utan att lyckas. Internt förlorade han mycket av sitt politiska infl ytande genom representationsreformen och tvåkammarriksdagens införande. Han avled utan manliga arvingar vid endast 46 års ålder. Under sin levnad var dock Karl XV mycket populär bland vanligt folk. Han hade en anspråkslös stil, klädde sig ofta som en vanlig undersåte och sades resa runt i riket inkognito. Sägnerna om honom är många men idag skulle en del kalla honom bortglömd.I denna tematiskt upplagda biografi tar Thorsten Sandberg fasta på den rika floran av berättelser om Karls liv och leverne och menar att man skulle kunna kalla honom för Sveriges siste sägenkung. Här får läsaren möta den notoriskt otrogne kvinnokarlen, den sörjande föräldern, den entusiastiske militären och mannen med stort rättspatos som alltid står på den enkla människans sida.
Historiska Media 9789177891642 -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst I nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978 -
Svenska Varumärken i Hus och Hem.
Nära nyskick. 2011,Historiska Media,Förlagsband med skyddsomslag.,Sid. 190?Mycket rikt illustrerad i färg och svartvitt.,Ägarestämpel på försättsbladen. Små brukarmärken på skyddsomslaget.,Nära nyskick.,9789186297978?,Ett land präglas av att vara sina varumärken i värl läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
9789186297978 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9185377651 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9185377651 -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Hel och fin.
Slitage av låg grad.
Läst ex.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978 -
Svenska Frimärken berättar, Årsbok 1992/1993
Inbunden bok. Posten frimärke. 1993. 42 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Boken ligger i sin originalkartong. 24,5x26,3x0,8 cm. Parallell text på svenska, engelska och tyska. Samtliga frimärken som boken skall innehålla finns med.
Ett cylinderavdrag ingår, tillverkat i begränsad upplaga för denna bok, avutgåvan "Sportmästerska läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPosten frimärke -
Svenska frimärken berättar - Årsbok 1990/1991
Inbunden bok. Posten frimärke, Kista 1991. 15000 uppl. 1991. 40 sidor.
ISBN 9789197160223
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Boken ligger i sin originalkartong. Boken beskriver de svenska frimärken som gavs ut hösten 1990 och våren 1991. Samtliga frimärken, med frankeringsvärde av 245:40 kr, finns med.
Ett svartavdrag ingår, numrerad upplaga nr 14931 av 15000.
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPosten frimärke, Kista 1991 15000 9789197160223 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. (34)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9185377651 -
Svenska varumärken i hus och hem : Historia...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Fin bok utan särskilda skavanker. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9185377651 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst ex. Gammal prislapp på främre omslag. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185377657
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9789185377657 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Oläst ex. Gammal prislapp på främre omslag
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185377657
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9789185377657 -
Postryttaren Årsbok för Postmusei Vänner 2019
Inbunden bok. Postmusei Vänner. Årgång 69 uppl. 2019. 162 sidor sidor.
Mycket gott skick. Pärmens ryggslut nötta och något intryckta. Mycket begränsad nötning av hörnen. Ingen prisetikett. Inlaga i nyskick, ej namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPostmusei Vänner Årgång 69 -
Svenska varumärken i hus och hem historia, en...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Historiska media. 2009. 190 s. 17,5 x 21,5cm. Ca 5 blad i mitten har ett litet hörnveck. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
9789185873791 -
Karl XV : Folkets monark
Inbunden bok. Historiska Media. 2022. 288 sidor.
Nyskick. Förlagsny. Oläst. /// Genom sin frejdighet och sitt rättframma sätt blev Karl XV snabbt populär och kallades i folkmun Kron-Kalle. Han hade en anspråkslös stil, klädde sig ofta som en vanlig undersåte och sades resa runt i riket inkognito. Eftermälet är r läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177891642
- Titel
- Karl XV : folkets monark
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 217 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 532 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Thorsten Sandberg [har] skrivit en lättillgänglig biografi som fyller en lucka i den glesa litteraturen om denne Bernadotte. Författarens stil är effektiv och han behandlar sin huvudperson ur olika vinklar.«Populär Historia»Lättillgänglig« Hufvudstadsbladet Karl XV var äldste son till Oscar I och Josefi na av Leuchtenberg och kröntes till kung av Sverige-Norge 1860. Under sin tid på tronen strävade han efter att stärka sin maktställning, dock utan att lyckas. Internt förlorade han mycket av sitt politiska infl ytande genom representationsreformen och tvåkammarriksdagens införande. Han avled utan manliga arvingar vid endast 46 års ålder. Under sin levnad var dock Karl XV mycket populär bland vanligt folk. Han hade en anspråkslös stil, klädde sig ofta som en vanlig undersåte och sades resa runt i riket inkognito. Sägnerna om honom är många men idag skulle en del kalla honom bortglömd.I denna tematiskt upplagda biografi tar Thorsten Sandberg fasta på den rika floran av berättelser om Karls liv och leverne och menar att man skulle kunna kalla honom för Sveriges siste sägenkung. Här får läsaren möta den notoriskt otrogne kvinnokarlen, den sörjande föräldern, den entusiastiske militären och mannen med stort rättspatos som alltid står på den enkla människans sida.
Historiska Media 9789177891642 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185377657
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9789185377657 -
Svenska frimärken berättar. Jubileumsbok.
ISBN 9197279498
Dekorerat förlagsband. Boken är i mycket gott skick. Innehåller inga lösa frimärken. 2005
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9197279498 -
Svenska frimärken berättar. Årsbok 95/96
Inbunden bok. Posten Frimärken. 1996. 45 sidor.
ISBN 9197279404
Nyskick. Alla frimärken finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPosten Frimärken 9197279404 -
Svenska frimärken berättar 2001
Inbunden bok. Posten Frimärken. 2001. 68 sidor.
ISBN 9197279455
Nära nyskick. Rikt illustrerad. Alla frimärken finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPosten Frimärken 9197279455 -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Förlagets pappband, 8o. Helt och fräscht skyddsomslag. Mycket fint ex! Se också våra övriga böcker - samma fraktpris oavsett antal titlar du beställer av oss. Klicka på Lemon Art nedan! … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. Första upplagan uppl. 2006. 160 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Förlagets röda klotband med skyddsomslag. 19,1 x 13,2 cm. 281 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media Första upplagan 9185377651 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Inlagan i fint skick. Lite fläckigt skyddsomslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Gustav III:s spioner. Historien om när Sverig...
Inbunden bok. Historiska Media. 2006. 160 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Ill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHistoriska Media -
Svenska frimärken berättar - Årsbok 91/92
Inbunden bok.
ISBN 9789197160230
Nyskick. Posten Frimärken, Kista, 1992, dekorerat pappband med guldtryck, 39 s., 24,5x26,3x0,8 cm, 420g, ISSN 1403-0608. Parallell text på svenska, engelska och tyska. Boken beskriver de svenska frimärken som gavs ut hösten 1991 och våren 1992. Samtliga frimärken, läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9789197160230 -
Gustav III:s spioner: Historien om när Sverig...
Inbunden bok. Historiska Media. 2006. 160 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHistoriska Media -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Mycket rikt illustrerad. 18x21 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn