-
Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2013. 192 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043869
- Titel
- Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
- Författare
- Dougald Macfie
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Norstedts 1 9789113043869 -
Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2013. 192 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Färgillustrerad med fotografier och kartor.
23x16cm
499gInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043869
- Titel
- Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
- Författare
- Dougald Macfie
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Norstedts 1 9789113043869 -
Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2013. 192 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtill-gängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043869
- Titel
- Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
- Författare
- Dougald Macfie
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Norstedts 1 9789113043869 -
Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2013. 192 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Inga namn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043869
- Titel
- Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
- Författare
- Dougald Macfie
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Norstedts 1 9789113043869 -
Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2013. 192 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043869
- Titel
- Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
- Författare
- Dougald Macfie
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Norstedts 1 9789113043869 -
Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Stockholm : Norstedt, 2013 (Lettland) 192 s.[16] pl.-s. 24 x 16 cm. 492 g. Nautiska biblioteket. Foto: ff. ISBN: 978-91-1-304386-9 ; Inb. förlagsband med skyddsomslag. I mycket fint skick, som ny. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043869
- Titel
- Mot Vita havet : med segelbåt på Dödens kanal
- Författare
- Dougald Macfie
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 499 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!
Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.
Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).
Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.
Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
9789113043869
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn