Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789147045044

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Bild och retorik i media

Bild och retorik i media

Häftade böcker. Liber. 1 uppl. 2001. 144 sidor.

Att inse hur medier verkar via bilder, texter och ljud är en förutsättning för att förstå kommunikationssamhällets olika språk.
Bild och retorik i media är elevens guide till nutida medieuttryck. Boken ger nycklar och praktiska modeller för analys av innehåll i tidningar, reklam och TV. Övningar, s.k. case och projektuppslag hjälper läsaren att gå vidare på egen hand eller i grupp.

Läs mer
Boken innehåller fyra huvudavsnitt:
- Bildanalys: Hur vi tolkar bilder och hur bilder gestaltar och kommunicerar nyheter, reklam och TV-inslag.
- Retorik i medier: Hur ett medium tilltalar och väcker intresse hos en publik. Boken tar upp reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska retoriken.
- Hur veckopressen och reklamen lanserar trender, livsstilar och könsroller genom rollspel i tidningar och TV.
- TV-retorik: Om TV-underhållning och om programledare, gäster och publikens roller i pratshow och livsstilsprogram, till exempel en analys av TV4:s "Sen kväll med Luuk".
Varje avsnitt avslutas med en checklista och en lathund till en praktisk analysmodell som gör att läsaren snabbt kommer igång med sitt eget analysarbete.
Bild och retorik i media ger en fördjupning i Mediekommunikation. Den ger också underlag för samarbete med ämnena Svenska, Samhällskunskap och Massmedier.
Bild och retorik i media kan användas på:
- medie- och estetiska programmen i mediekommunikation, svenska, fotografisk bild, bild och form och samhällskunskap.
- andra gymnasieprogram i svenska och i ämnesintegrerade projekt kring IT och medier
- lärarutbildningar.

Om författarna
Anders Carlsson är f d journalist och undervisar nu bl a i mediekommunikation i gymnasiet och på högskolan. Thomas Koppfeldt är adjungerad professor i mediepedagogik på Dramatiska Institutet, och lärarutbildare i bild och media på Konstfack.

Förlagsfakta

ISBN
9789147045044
Titel
Bild och retorik i media
Författare
Carlsson, Anders
Förlag
Liber
Utgivningsår
2001
Omfång
144 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
364 g
Språk
Svenska