-
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151840109
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151840109 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151840109
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151840109 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Prisma. 2003. 288 sidor.
Nära nyskick. Akademisk avhandling. Ngt bokhyllenött. Inget skrivet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151840103
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Prisma 9151840103 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag saknas. Pärmen är något solkad, på s.120 finns det några understryk-ningar i blyerts och på s. 111 och 112 en liten del av papperet bortrivet. (knappt synligt) Totalt sett är boken i gott skick. Leverans kan inom Stockholmsområdet göras av säljaren per-
sonligen läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151840109
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151840109 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151840109
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151840109 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Nära nyskick. dekorerat originalkartonnage i rakt och rent skick, överstruket namn men inga skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151840109
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151840109 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151840103
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9151840103 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 288 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal utsuddade blyertsanteckningar i marginalen, samt ett fåtal subtila överstrykningar i gult.
Bokförlaget Prisma.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151840103
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9151840103 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Nära nyskick. Prisma, 2003. 287 sid. Förlagsband, nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151840103
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
9151840103 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 288 sidor.
Nyskick. Prisma, 2003, inbunden, 287 sidor. I nyskick, oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151840103
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9151840103
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn