Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789188149039

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Leda och lära tillsammans: medledarskap i förskolan

Leda och lära tillsammans: medledarskap i förskolan

Häftade böcker. Lärarförlaget. 1 uppl. 2018. 160 sidor.

När man bjuder in alla medarbetare till att bli aktiva medledare - då syns resultaten i hela verksamheten. Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och stormöten med pedagogiksamtal är ett par av de inslag som skapat stort engagemang och arbetsglädje i två verksamhetsområden i Halmstads kommun. I grunden finns ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar.Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög är förskolechefer. År 2013 tilldelades de Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera och sprida sina erfarenheter. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap. RECENSIONER"Boken sätter fingret på betydelsen av långsiktighet och av att inte förvänta sig omedelbara resultat när målet är att skapa förändring på djupet."
- Peter Fowelin, Tidningen Chef & Ledarskap, 29 aug 2019"... helt klart en läsvärd bok för dig som är förskolechef eller arbetar med förskoleutveckling i någon form .... Jag tycker att den här boken är en hjälp i att få en vetenskaplig grund till hur systematiskt utvecklingsarbete kan bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Författarna bjuder på en rad olika teorier, modeller och tolkningar av dem för att lyckas i praktiken. Samtidigt genomsyras boken av ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar."
-Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare, Pedagog Mölndals bokblogg INNEHÅLLFörord
Presentation av författarna
1. Bakgrund
2. Teorier till stöd
Den lärande organisationen
Medledarskap och kollegialt lärande
Långsamhetens lov
Systemets delar påverkar varandra
Relationer inom systemet 
3. Utvecklingsarbetet startar
Behov av samling
De nya forumen tar form
Ut i det okända
Väntan på resultat
4. Tre rationaliteter
Den målrationella rationaliteten
Den kommunikativa rationaliteten
Den kritiska rationaliteten
5. Den viktiga dokumentationen
Kollegahandledning
Det cirkulära samtalet
Gemensam litteraturläsning
Ett steg mot pedagogisk dokumentation
Pedagogens roll
6. Ett högre syfte
Pyramiden för logiska förändringsnivåer
Vikten av krångliga samtal
Pyramiden nerifrån och upp
Avtryck i verksamheten
7. En reflekterande kultur
Läsa varandras texter
Respons och feedback som leder vidare
8. Läroplanen och kvalitetsarbetet
Alla dessa mål
Aktionsforskning och underifrånperspektiv
Att misslyckas för att lyckas
Gropen en modell för förändring och lärande
Statiskt och dynamiskt mindset
9. Både och igen
Att förena två perspektiv
10. Visionsstyrningen tar form
Med stöd i pyramiden
Pedagogernas utvecklingsplaner
11. Långsamt vetande ger resultat
Att utforska skriftspråket
En tillbakablick
En osäker och tillfällig kvalitet
Slutord
Referenser  

Förlagsfakta

ISBN
9789188149039
Titel
Leda och lära tillsammans: medledarskap i förskolan
Författare
Jönsson, Ann-Charlotte
Förlag
Lärarförlaget
Utgivningsår
2018
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
270 g
Språk
Svenska