-
Hållbarhetsredovisning : grunder, praktik och...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 112 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147097746
- Titel
- Hållbarhetsredovisning : grunder, praktik och funktion
- Författare
- Frostensson, Magnus
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 168 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan alla större företag hållbarhetsredovisar. Det betyder att de redovisar sin ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan. Den här boken ger en introduktion till hållbarhetsredovisning.
Läs mer
Kraven från omvärlden ökar. Företagen förutsätts visa på vilket sätt de tar ansvar och hur deras verksamheter påverkar omgivningen. Trots detta är det många som inte känner till vad hållbarhetsredovisning är och hur den används.
Boken hjälper dig att förstå bakgrunden till hållbarhetsredovisning, hur man upprättar en hållbarhetsredovisning och vilken funktion den fyller. Boken tar även upp det aktuella området integrerad rapportering.
Den tredje upplagan innehåller bland annat ny lagstiftning om obligatorisk hållbarhetsinformation och tar upp utvecklingen och införandet av GRI Standards.
Om författarna
Magnus Frostenson är docent och universitetslektor i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Örebro universitet. Han har publicerat ett flertal artiklar, bokkapitel och rapporter inom ämnet företagsetik, samt inte minst boken Att förstå företagsetik.
Sven Helin är docent och universitetslektor i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Örebro universitet. Han har tidigare arbetat som controller och revisor. Sven undervisar framför allt i redovisning och hållbart företagande.
Liber 1 9789147097746 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789189483699
- Titel
- Välfärdsstatens nya ansikte
- Författare
- Rothstein, Bo
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 205 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 377 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Marknadslösningarna i den svenska välfärden har ökat dramatiskt. Debatten har handlat om ekonomisk effektivitet, men borde handla om demokrati, makt och rättigheter.
Kan valfrihet och rättvisa kombineras i en marknadsstyrd välfärd? Vilka av demokratins principer gäller när marknadsmodeller används vid genomförandet av offentliga uppgifter? Vilka effekter medför olika marknadsmodeller inom skolan respektive sjukvården?
Bokförlaget Atlas 9789189483699 -
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 2012. 300 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075747
- Titel
- Ungdomsgrupper i teori och praktik
- Författare
- Philip Lalander - Thomas Johansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger kunskaper om ungdomars livsvillkor i en dynamisk samtidskultur, i vilken sociala förändringar och ny medieteknik kontinuerligt förändrar förutsättningar och villkor för identitetsskapande och ungdomskultur. I boken riktas starkt fokus mot gruppen och dess betydelse för ungdomars vardagsliv. Författarna blandar illustrativa och levande exempel med teoretiska begrepp från ungdomsforskning. Ungdomsforskning är ett expansivt och vitalt akademiskt område. I den här boken får vi ta del av en bred och samtidigt ingående och nyanserad bild av hur ungdomars uppväxtvillkor formas, och hur de själva formar sina liv i ett samhälle som ställer stora krav.
I denna fjärde upplaga har boken uppdaterats vad gäller ungdomsforskning inom olika områden samt försetts med nya bilder och exempel. Den nya upplagan tar på ett tydligare sätt upp hur frågor om klass åter har blivit högaktuella i ett Sverige där vissa grupper marginaliseras och uppfinner kulturellt kreativa strategier för att skapa mening, sammanhang och respekterade identiteter.
Ungdomsgrupper i teori och praktik vänder sig till universitets- och högskolestuderande vid lärar-, socionom-, fritidspedagog- och polisutbildningar samt utbildningar inom socialpsykologi, sociologi och kultursociologi. Boken kan också användas vid till exempel vidareutbildningar av personal inom socialtjänst eller av fritidsgårdspersonal.
Studentlitteratur AB 4 9789144075747 -
I en klass för sig, genus, klass och sexualit...
Häftad bok. ORDFRONT. 1 uppl. 2003. 360 sidor.
ISBN 9789170370273
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKORDFRONT 1 9789170370273 -
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 250 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144041186
- Titel
- Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
- Författare
- Gytz Olesen, Søren - Møller Pedersen, Peter - Johansson, Ingmar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inom pedagogiken finns det idag ett växande intresse för sociologiska teoribildningar. De klassiska pedagogiska teorierna trängs tillbaka samtidigt som man i allt högre grad arbetar med pedagogikens sociala kontext. Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv är ett bidrag till denna utveckling.Antologin ger en introduktion till ett antal sociologiska tänkare som spelar en viktig roll i den pedagogiska debatten: Karl Marx och Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe samt Anthony Giddens. Utgångspunkten för presentationen är de olika uppfattningar av förhållandet mellan pedagogik, bildning, socialisation, habitus och identitet som dessa författarskap representerar.
De samhällsteorier som beskrivs kan tillsammans ge en djupare förståelse av den sociala värld som pedagoger lever i och som inte bara påverkar dem i deras yrke utan också är avgörande för pedagogisk praxis. Titeln Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv understryker att pedagogik inte bara är en fråga om goda avsikter. Utbildning och lärande är underkastad sociala förhållanden som också måste värderas sociologiskt.Boken vänder sig främst till studerande vid lärarutbildningen och annan pedagogisk utbildning samt till studerande inom social- och vårdutbildning. Den erbjuder även värdefull läsning för yrkesverksamma inom dessa områden och för alla andra som är intresserade av pedagogiska problemställningar. Översättning: Ingemar Johansson
Studentlitteratur AB 1 9789144041186 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144018904
- Titel
- Pedagogisk filosofi
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner.
I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.
Studentlitteratur AB 2 9789144018904 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144068060
- Titel
- Mer om nätbaserad utbildning
- Författare
- Lindh, Jörgen
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 323 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning och lärande via nätet har blivit ett vanligt inslag inom olika utbildningstyper. I Mer om nätbaserad utbildning delar författarna med sig av sina erfarenheter och aktuella forskningsresultat för att skapa fördjupad förståelse av vad undervisning och lärande via nätet kan vara. Kapitlen går bland annat in på ämnen som sociala medier i undervisningen samt dialog, kamratgranskning, bedömning och handledning via nätet. Boken vänder sig till lärare, studenter och andra som arbetar med utveckling av nätbaserad utbildning. Den är även relevant för företag och andra organisationer som utvecklar eller bedriver utbildning på nätet. Till boken hör en webbplats med ytterligare material samt länkar för inspiration och vidare läsning. Det finns också ett Twitterflöde där författarna kontinuerligt delar med sig av aktuella tips om nätbaserad utbildning.
Studentlitteratur 1 9789144068060 -
Individ, skola och samhälle : utbildningsfilo...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2004. 224 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127097995
- Titel
- Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde utgåvan
John Dewey (1859–1952) brukar anges som det främsta namnet inom amerikansk filosofi. Han arbetade också mycket med utbildningsfilosofiska frågor. Hans pedagogiska texter lade den teoretiska grunden för arbetet med att finna praktiska lösningar på 1900-talets pedagogiska problem. Dewey kallas ibland för den progressiva pedagogikens fader, men det vore kanske riktigare att kalla honom för den reflekterade pedagogikens viktigaste filosof.
De flesta pedagogiska riktningar har de senaste hundra åren på något sätt knutit an till hans texter. Under senare år har intresset för hans filosofi ökat över hela världen och är i dag större än någonsin. Han hävdade konsekvent att allt praktiskt pedagogiskt arbete hade sin teori och all pedagogisk teori borde prövas i praktisk pedagogik.
John Deweys namn finns med i alla filosofiska och pedagogiska handböcker, men det är kanske inte så många som har kommit i direktkontakt med hans egna texter. I denna antologi har de mest betydelsefulla och åberopade korta texterna förts samman till en bok. För urvalet och kommentarerna svarar professor Sven Hartman och professor Ulf P. Lundgren. I denna fjärde utgåva har kommentarerna uppdaterats och boken har kompletterats med en ytterligare uppsats av John Dewey (50 sidor).
Antologin är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven Hartman, Alf Ahlberg
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127097995 -
Skola och makt : om viljan till kunskap beroe...
Häftad bok. Carlsson. 3 uppl. 2014. 254 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173316361
- Titel
- Skola och makt : om viljan till kunskap beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola
- Författare
- Persson, Anders
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 254 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 132 x 205 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Persson, Anders
Ytterligare designers: Ölander, Ellinor
Ytterligare designers: Sjöström, Eva
Carlsson 3 9789173316361 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9189140125
- Titel
- Sidospår : essäer om klass & politik
- Författare
- Svallfors, Stefan
- Förlag
- Borea Bokförlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Sidospår kastas nytt ljus över klassamhällets förändring, politikens möjligheter och välfärdsstatens kris. I elva essäer samsas här Karl Marx med Bruce Springsteen, Ken Loach med Margaret Thatcher, Göran Persson med Pierre Bourdieu och Anthony Giddens. Med iakttagelser från stadsvandringar i London, daghemsdebatter i Umeå och valkampanjer i Nya Zeeland, spänner boken från det stora till det lilla, från det nära till det avlägsna. Den hålls samman av en stillsam vrede över sakernas tillstånd och den samtida debattens torftighet. Stefan Svallfors är professor i sociologi och verksam som huvudsekreterare inom humaniora och samhällsvetenskap på Vetenskapsrådet samt forskningsledare vid Institutet för framtidsstudier i Stockholm.
Borea Bokförlag 9189140125 -
Social exkludering : perspektiv, process och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 286 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144109824
- Titel
- Social exkludering : perspektiv, process och problemkonstruktion
- Författare
- Petersson, Frida - Petersson, Frida - Davidsson, Tobias
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 417 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här antologin samlas 14 forskare som argumenterar för vikten av att studera det samtida sociala arbetet utifrån social exkludering som teoretiskt perspektiv. Exkludering betraktas ofta som ett tillstånd eller statisk position vars omfattning kan mätas och kvantifieras. Här anläggs ett annat perspektiv: att social exkludering bör förstås och studeras som en process. Exkluderingsprocesser handlar om gränsdragningar och kontroll av gränser. I fokus för antologibidragens analyser står de aktörer, tekniker, ideologier och praktiker som understödjer, ger upphov till och reproducerar social exkludering i form av ojämlika livsvillkor, nedtystade röster eller otrygga, underordnade positioner. Social exkludering: Perspektiv, process, problemkonstruktioner kan användas på socionomprogrammets grundutbildning men lämpar sig även för kurser i sociologi, kriminologi, socialpsykologi och socialpedagogik. Den vänder sig också till yrkesverksamma socionomer som vill vidareutveckla det sociala arbetets praktik, liksom till andra som är intresserade av frågor som rör sociala problemkonstruktioner, kategoriseringar och dess konsekvenser.
Studentlitteratur AB 1 9789144109824 -
Pedagogik för 2000-talet
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 5 uppl. 2009. 311 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127117396
- Titel
- Pedagogik för 2000-talet
- Författare
- Egidius, Henry
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Med paroller som självstyrt lärande, uppgiftsbaserat och arbetsplatsförlagt lärande, delaktighet och jämställdhet riktas fokus lika mycket på dem som lär sig som på dem som undervisar och handleder. IT och flexibelt lärande, nya former för bedöming och betygsättning sätter sin prägel på alla former av studier.
Bokens första del ägnas åt den moderna pedagogikens förgrundsgestalter, exempelvis Dewey, Montessori, Freinet, Freire, Piaget, Vygotskij, Rogers och Gardner. Deras teorier och visioner sätts in i ett historiskt sammanhang.
Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en konkret framställning av nya pedagogiska arbetssätt, bedömningsformer och kvalitetsarbete i vår tids anda. Denna del av boken handlar bl a om e-lärande, casemetoden, problembaserat lärande, handledning och projektarbete, kritisk läsning, betygsättning och utvecklingsarbete.
Natur & Kultur Akademisk 5 9789127117396 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789171731340
- Titel
- Praktiskt förnuft
- Författare
- Bourdieu, Pierre
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pierre Bourdieu har i denna bok samlat ett antal föreläsningar som genom konkreta exempel redogör för grundtankarna och de centrala begreppen i hans teori.
Bourdieu beskriver sin vetenskapsfilosofi som relationell, den sätter relationer före substantiella »realiteter» som till exempel individer och grupper. Denna relationella vetenskapsfilosofi bryter med det gängse sättet att studera samhället. De objektiva relationerna är inte omedelbart tillgängliga eller påtagliga utan måste erövras, konstrueras och göras giltiga genom vetenskapligt arbete.
Bourdieu utvecklar vidare en handlingsfilosofi som han kallar dispositionell och som tar fasta på de möjligheter som finns inskriva i agenternas kroppar och i den struktur som präglar de situationer i vilka agenterna handlar. Denna handlingsfilosofi kan sammanfattas i några nyckelbegrepp - habitus, fält, kapital - och definieras av den dubbelriktad relationen mellan de sociala fältens objektiva strukturer och habitus förkroppsligade strukturer.
I Praktiskt förnuft - bidrag till en handlingsteori ges exempel på hur dessa begrepp kan användas genom en rad konkreta analyser, från en diskussion av den moderna statens födelse till en redogörelse för familjen som centrum för den sociala reproduktionen, från en analys av de symboliska tillgångarnas ekonomi till tankar kring den politiska moralens sociala förutsättningar.
Praktiskt förnuft - bidrag till en handlingsteori utgör en utmärkt introduktion till Pierre Bourdieus tänkande.
Bokförlaget Daidalos Tredje 9789171731340 -
Skolan och ojämlikhetens urbana geografi : om...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2013. 209 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171734198
- Titel
- Skolan och ojämlikhetens urbana geografi : om skolan, staden och valfriheten
- Författare
- Hammarén, Nils
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 319 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Klyftan mellan de bäst bemedlade och de mest utsatta fortsätter att öka i Sverige och får bland annat tydliga rumsliga konsekvenser i städerna ? somliga områden anses åtråvärda, andra inte. Den som är hänvisad till en stigmatiserad adress riskerar att bli stämplad som en förlorare från första början, medan de resursstarka kan välja var de vill bo och med vilka deras barn ska gå i skola. På detta sätt förstärks och reproduceras social ojämlikhet från generation till generation.
Denna antologi undersöker de konsekvenser som denna samhällsomvandling och stadsutveckling har haft för skolan och för elevernas upplevelse av det urbana rummet. Hur har skolorna hanterat de marknadsvillkor som i allt högre grad bestämmer deras verksamhet? Vilka följder får glappet mellan den officiella valfrihetsretoriken och den dagliga skolverksamhetens ekonomiska och sociala villkor? Hur påverkas skolorna av den symboliska laddning som själva stadsrummet numera har kommit att få? Och hur ser eleverna på sig själva och sin skolgång i ljuset av denna ojämlikhetens geografi?
Bokförlaget Daidalos 1 9789171734198
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn