-
Värst i klassen : berättelser om stökiga pojk...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 183 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378454
- Titel
- Värst i klassen : berättelser om stökiga pojkar i innerstad och förort
- Författare
- Jonsson, Rickard
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 217 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- SKOLANS STÖKIGA pojkar har kanske aldrig diskuterats så flitigt som nu. Killen som inte sköter sina studier är ett hett ämne i den politiska debatten och på tidningarnas ledarsidor. Det talas om honom i klassrum, lärarrum och på föräldramöten. Det är en elev som alla känner till och kan berätta egna minnen om.
Värst i klassen skildrar hur det gick till när »förortseleven« eller »invandrarkillen« de senaste decennierna vuxit fram som nytt namn för skolans stökiga pojkar. Med utgångspunkt i två fältarbeten i gymnasieskolor i Stockholms innerstad och i en förort granskar Rickard Jonsson talet om pojkarnas skolkris och antipluggkultur. Han frågar sig varför Fredrik Reinfeldt en gång ville kalla sig »förortskille« och varför några elever som han följer absolut inte vill bli tilltalade så. Jonsson samlar framgångshistorier bland unga som sökt sig från förorten till innerstaden i det fria skolvalets tid, och han följer andra elever som under sin skoltid haft rollen av att vara den störiga killen.
Värst i klassen kan ses som en fortsättning på Blatte betyder kompis i vilken Rickard Jonsson undersökte skola, maskulinitet och språkanvändning. Men nu riktas analysen också mot innerstaden, svenskheten och antirasismen och hur man kan tala om stereotypen av förortskillen på ett sätt som inte låter nedsättande eller exkluderande och pekar ut dessa som skolans nya stökiga pojkar.
Ordfront Förlag 1 9789170378454 -
Psykologilexikon
Inbunden bok. Natur och Kultur. 2 uppl. 2002. 600 sidor.
Mycket gott skick. Samtida prislapp på främre omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127070255
- Titel
- Psykologilexikon
- Författare
- Egidius, Henry
- Förlag
- Natur och Kultur
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 600 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 1060 g
- Språk
- Svenska
Natur och Kultur 2 9127070255 -
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och...
Häftad bok. Norstedts. 2 uppl. 2009. 212 sidor.
Gott skick. Namnad. Med sidnoteringar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026510
- Titel
- Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
- Författare
- Strandberg, Leif
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vygotskij (1896-1934) är ett stort namn på den internationella arenan och har idag många uttolkare, de flesta på engelska. Leif Strandberg, leg psykolog och författare, redogör för första gången på svenska på ett begripligt sätt grundbegreppen i Vygotskijs kulturhistoriska psykologi. Bokens stomme är de många praktiska exempel på hur Vygotskij kan praktiseras i svenska förskolor och skolor. Den varvar teori och praktik, och innehåller spännande övningsuppgifter.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113026510 -
Bildning och kunskap : särtryck ur Läroplansk...
Häftad bok. Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution. 1994. 85 sidor.
Gott skick. Rikligt med understrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188372804
- Titel
- Bildning och kunskap : särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
- Författare
- Läroplanskommittén - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution 9188372804 -
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2010. 120 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099337
- Titel
- Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
- Författare
- Wehner-Godée, Christina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tar man bäst till vara lusten och nyfikenheten i lärandet? Varför är det ibland lätt att lära och varför går det ibland inte alls?
Christina Wehner Godée beskriver i Att fånga lärandet hur förskolelärare och lärare kan få nya perspektiv på barns lärandesituation med hjälp av pedagogisk dokumentation och olika medier. Genom att använda kamera, ljudupptagare eller penna och papper kan man som pedagog betrakta situationer utifrån och få nya perspektiv på både andras och sitt eget lärande.
Författaren tar avstamp i frågorna: Vad är meningsfullt att dokumentera och varför? På vilket sätt kan man använda de olika medierna? Vad kan dokumentationen få för pedagogiska konsekvenser i ett förändringsarbete?
Om författaren
Christina Wehner-Godée är läromedelsförfattare och har undervisat i didaktik och media vid Lärarhögskolan i Stockholm, nuvarande Stockholms universitet.
Liber 2 9789147099337 -
Göra naturvetenskap i förskolan - med fokus p...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 136 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114092
- Titel
- Göra naturvetenskap i förskolan - med fokus på kommunikation
- Författare
- Thulin, Susanne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 186 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om naturvetenskap i förskolan, men har också didaktiska anspråk. Den berör förskollärares inställning till sitt uppdrag i förskolan, till innehållsområdet naturvetenskap och till hur man arbetar med ämnet. Här tas också kommunikationens betydelse för barns lärande upp.
Liber 1 9789147114092 -
Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 163 sidor.
Gott skick. Har tillhört bibliotek. Stämpel på titelsidan och bak i boken, klistermärke på bakre omslag. Gallrad. Plastad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021216
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
Studentlitteratur AB 1 9144021216 -
Miljöer för lek, lärande och samspel
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 168 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029115
- Titel
- Miljöer för lek, lärande och samspel
- Författare
- Ärlemalm-Hagsér - Sandberg, Anette - Brodin, Jane - Davidsson, Birgitta - Lindstrand, Peg - Vuorinen, Tuula - Karlsson, Rauni
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ser miljöer för lek, lärande och samspel ut idag? Barns handlingar, upplevelser och erfarenheter är, förutom den sociala relationen till andra barn och vuxna, också sammanbundna med de inomhus- och utomhusmiljöer som de vistas i. Både fysiska och sociala miljöer utgör därför väsentliga förutsättningar för barns lek och lärande.I boken belyser författarna olika aspekter av miljöns betydelse och problematiserar värdet av en kreativ, utmanande och utvecklande miljö. Betydelsen av hemliga lekvärldar, barns perspektiv samt samlek relaterat till olika lekmiljöer lyfts fram. Platser som är av särskild betydelse för barns lek, lärande och samspel är exempelvis skogen och lekplatsen samt förskole- och skolgården.Boken vänder sig till studenter inom lärarutbildning med inriktning mot förskola och skolans tidigare år. Den kan också användas som inspirationskälla och som underlag till fördjupande diskussioner i samband med kompetensutveckling av personal inom förskola och skola.
Studentlitteratur AB 1 9789144029115 -
Design för lärande : ett multimodalt perspekt...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 173 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119762
- Titel
- Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att reda ut tankarna och skapa begrepp runt lärande i en värld där kommunikation blir alltmer utvecklad – det är vad Staffan Selander och Gunther Kress gör i denna bok. De bidrar med ett perspektiv som gör det möjligt att förflytta blicken och se lärande på ett delvis nytt sätt och att sätta ord på det som i högt tempo sker idag med hjälp av digitala medier. Denna bok är ett svar på ett behov många pedagoger känner.
Vår, inte minst barns och ungas vardag är full av signaler, tecken, intryck, med andra ord synnerligen multimodal, i vilken de ska orientera sig och skapa mening. Vi vuxna missar något väsentligt om vi inte inser att detta myller spelar roll i lärsituationer. Med en rad utmärkta exempel visar författarna på detta multimodala perspektiv och när läsaren slår ihop boken ser hon eller han lärandeprocesser och meningsskapande aktiviteter med ett oåterkalleligt vidgat perspektiv ett perspektiv för dagens och morgondagens lärsituationer.
Boken vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, lärare och forskare inom pedagogik och didaktik samt olika grenar av kommunikationsvetenskap. Design för lärande - ett multimodalt perspektiv har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 2 9789144119762 -
Förskollärarkompetens i förändring
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 2015. 139 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120423
- Titel
- Förskollärarkompetens i förändring
- Författare
- Sheridan, Sonja - Sandberg, Anette - Williams, Pia
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144120423 -
Hem och förskola - samverkan i förändring
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 132 sidor.
Gott skick. Med sidnoteringar i blyerts på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084265
- Titel
- Hem och förskola - samverkan i förändring
- Författare
- Sandberg, Anette
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 132 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 183 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär egentligen samverkan mellan hem och förskola och hur upplever föräldrar och personal att samverkan fungerar? Boken riktar sig till blivande förskollärare och till personal som redan är verksam i förskolan.
Läs mer
Författarna inspirerar till både reflektion och givande diskussioner inom lärarutbildningen och till fruktbara möten mellan personal och föräldrar. Boken bygger på forskningsprojektet Samverkan förskola och hem, som har skett genom enskilda intervjuer och fokusgruppsintervjuer. Det övergripande syftet med forskningsprojektet är att belysa hur förskollärare och föräldrar ser på de samverkansformer som praktiseras i förskolan.
Om författarna
ANETTE SANDBERG är professor i pedagogik med inriktning mot förskolan.
TUULA VUORINEN är universitetsadjunkt i pedagogik.
Författarna har lång och gedigen erfarenhet av förskoleverksamhet. De är båda verksamma inom förskollärarutbildningen vid Mälardalens Högskola.
Liber 1 9789147084265 -
Sjuk av skolan : om överkänslighet och allerg...
Häftad bok. 1988. 77 sidor.
Gott skick. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9157421595
- Titel
- Sjuk av skolan : om överkänslighet och allergi
- Författare
- Fredholm, Kerstin, frilansjournalist. - Callius, Ulf - Allergiutredningen
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9157421595 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPhoenix 075380190
-
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 178 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036694
- Titel
- Interkulturell pedagogik i teori och praktik
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna antologi handlar om interkulturell pedagogik och de utbildningsmässiga frågeställningar och utmaningar som denna inriktning inom pedagogiken lyfter fram och behandlar. Boken erbjuder en bred bild av interkulturell pedagogik i Sverige och ger exempel på skiftande ämnesmässiga tillämpningsområden. Bidragen i boken definierar kunskapsområdet interkulturell pedagogik med dess målsättningar i historisk belysning samt ger en ansats till interkulturell kunskapsteori. Boken ger också tips och idéer om hur skolan och den högre utbildningen kan utvecklas som en interkulturell lärandemiljö samt hur läraren kan fördjupa sin interkulturella kompetens och kommunikation i undervisningen.
I boken kommer du att finna både handfasta råd och inspiration till egen utveckling inom det spännande fält som av alltfler benämns interkulturell pedagogik. Författarna förmedlar också erfarenheter kring vad det innebär att arbeta och reflektera från ett interkulturellt perspektiv. I boken presenteras högskolepedagogiska frågeställningar, men paralleller kan med fördel dras till alla delar av skolväsendet och andra offentliga verksamheter.
Boken vänder sig till all skolpersonal, studerande och lärare vid högskolor och universitet och till dem som är intresserade av mångkulturella och interkulturella utbildningsfrågor och utmaningar.
Studentlitteratur AB 1 9789144036694 -
Utmaningar i förskolan : Att förebygga proble...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2015. 248 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059863
- Titel
- Utmaningar i förskolan : Att förebygga problemskapande beteenden
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För många barn innebär vardagliga situationer och rutiner i förskolan mycket stora utmaningar. Nyckeln till att hjälpa dessa barn är rätt kunskap hos pedagogerna.
Boken Utmaningar i förskolan – Att förebygga problemskapande beteenden ger råd om hur förskolan, utifrån en ökad förståelse för barnen och de situationer som utmanar, kan arbeta systematiskt för att skapa en positiv och utvecklande tillvaro. Budskapet är att det alltid finns skäl till ett problemskapande beteende men också lösningar.
Utifrån sina egna erfarenheter och reflektioner efter möten med barn, föräldrar, pedagoger och vårdpersonal delar författaren David Edfelt med sig av konkreta idéer och tips. Samtidigt är boken förankrad i forskning och förskolans styrdokument.
Utmaningar i förskolan vänder sig främst till förskollärare och förskolechefer, men kan också inspirera föräldrar och andra som möter yngre barn i sitt yrke.
Sagt om boken
Hör jag hemma här – finns här plats för mig, mitt språk, min röst, mina intressen och erfarenheter, mina möjligheter till gemenskap? Det är den frågan i alla dess olika former och yttringar som förskollärare måste kunna hantera. Men barn är olika, liksom utmaningarna, skriver författaren till Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteenden (2015). För vissa barn är förskolan en extra stor utmaning liksom för deras förskollärare. Här beskrivs hur en förändrad värld också förändrar samhällets krav på förskollärare, barn och förskola men ger också konkreta exempel på olika sätt att möta barn i denna föränderliga värld. Boken diskuterar hur förskolans verksamheter kan byggas utifrån kunskaper om en förändrad värld, om kunskaper om barns olikheter och om möjliga vägar att stötta barnen. Boken lämpar sig särskilt väl som underlag för studiegrupper inom förskolan eller i kompetensutveckling för förskollärare/förskolechefer.
Kerstin Bergöö,fil dr & lärarutbildare
Om författaren
David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat vid Specialpedagogiska Institutionen vid Stockholms Universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik inom förskola och skola, barnpsykiatri och vid Karolinska Universitetssjukhuset.
Studiematerial
Till boken finns också ett studiematerial.
Gothia Fortbildning AB 1 9789172059863 -
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskun...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2015. 261 sidor.
Nära nyskick. Illustrerad. Namnteckning på främre pärmens insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114788
- Titel
- Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning
- Författare
- Karlefors, Inger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 261 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 464 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad händer när vatten fryser till is? Hur övervintrar bin? När dör en morot? Vad behövs för att ett frö ska gro? Dessa och andra till synes enkla frågor leder i boken Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning in på de stora frågorna om allt liv på vår jord, om biologisk mångfald, ekologi och hållbar utveckling.
Bokens författare börjar med att behandla de små atomerna, därefter cellen och villkoren för några olika livsformers liv och växande, och avslutar i ekosystemen och våra mänskliga samhällen. Deras utgångspunkt är övertygelsen om att det naturvetenskapliga ämnesinnehållet ska behandlas tillsammans med de ämnesdidaktiska frågorna.
Den didaktiska belysningen är inspirerad av variationsteorin, en teori om lärande som utgår från att variationen är en viktig förutsättning för att vi ska kunna urskilja saker i vår omvärld. Fokus ligger här på ”lärandets objekt”, det vill säga det som eleverna förväntas lära sig, hur detta lärande görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig.
Boken är främst tänkt som kurslitteratur inom lärarutbildningen och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Den kan också användas i olika barnledarutbildningar inom natur- och fritidssektorn. Intresserade lärare som vill bredda sina kunskaper i ämnet kan också ha stor glädje av boken.
Denna andra upplaga har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden.
Om författarna
Gustav Helldén, professor emeritus i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Per Högström, fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot naturvetenskapernas didaktik vid Luleå tekniska universitet.
Gunnar Jonsson, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande vid Luleå tekniska universitet.
Inger Karlefors, fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet.
Anna Vikström, fil.dr och universitetslektor i naturvetenskapligt lärande på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet.
Sagt om boken
"Vägar till naturvetenskapens värld är skriven av fyra lektorer vid Luleå tekniska universitet och en professor emeritus vid Högskolan Kristianstad. Samtliga med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, didaktik eller lärande. Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två nya kapitel: ett grundläggande från fysikens område och ett om rymden. Boken är främst avsedd att användas som kurslitteratur inom lärarutbildningen för grundskolans tidigare år och grundläggande fortbildningar för förskollärare och lärare. Tanken med boken är att erbjuda möjlighet att utveckla ämneskunskaper samtidigt som didaktisk forskning och teorier om lärande finns med i samtliga kapitel. Fokus i de didaktiska avsnitten ligger på vad eleverna förväntas lära sig, hur lärandet görs möjligt och vad eleverna sedan faktiskt lär sig. Med styrdokumentens delvis nya krav på ämnesinnehåll inom exempelvis de naturvetenskapliga ämnena fyller denna gedigna bok en funktion." BTJ-häftet nr 19, 2015 Lektör Marianne Petrén
Liber 2 9789147114788 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9127030598
- Titel
- Arbetsgruppens psykologi
- Författare
- Barbro Lennéer Axelson - Ingela Thylefors
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 13 x 211 mm Ryggbredd 134 mm
- Vikt
- 259 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Andra utgåvan av en av våra mest lästa kursböcker. Den används dels som kurslitteratur på olika yrkesutbildningar inom högskolan, dels som underlag för studiedirklar (studiehandledning ingår) och vid utveckling av arbetsgrupper. De komplikationer som arbete i grupp kan medföra behandlas i boken på ett lättläst och roligt sätt. Den tar upp arbetsroller, personliga olikheter, gruppdynamik, ledarskap etc.
Natur & Kultur 3 9127030598 -
An introduction to statistics in psychology
Häftad bok. New York : Prentice Hall. Revised 2nd Edition uppl. 2003. 482 sidor.
Gott skick. Text på engelska. Läsveck på ryggen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0131399829
- Titel
- An introduction to statistics in psychology
- Författare
- Howitt, Dennis. - Cramer, Duncan
- Förlag
- New York : Prentice Hall
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
New York : Prentice Hall Revised 2nd Edition 0131399829 -
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet oc...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2016. 194 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122080
- Titel
- Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
- Författare
- Ackesjö, Helena
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 194 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn gör tidigt i livet flera övergångar mellan skolformer och mellan sociala gemenskaper. Dessa övergångar handlar om att lämna något känt och möta något nytt och okänt, vilket ställer stora krav på barnen, men också på de lärare barnen möter i de olika verksamheterna.
Helena Ackesjö ger här exempel på hur lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola kan arbeta för att åstadkomma kontinuitet i övergångarna och progression i den undervisning som erbjuds i de olika verksamheterna. Dessutom beskriver hon hur övergångar kan förberedas och organiseras.
Barns perspektiv på förskoleklassen och på övergångarna till och från förskoleklassen får det största utrymmet i boken, men även övergångar till fritidshem och årskurs 1 samt lärares och skolledares syn på dem beskrivs. Berättelser om övergångarna och om de olika skolformerna kopplas också till de utbildningsförhållanden som råder, och författaren problematiserar barns övergångar i relation till ett utbildningssystem i förändring.
Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och grundlärarutbildningen med inriktning mot undervisning från förskoleklass till och med årskurs 3 samt fritidshem. Men boken lämpar sig även för verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola.
Om författaren
Helena Ackesjö är fil.dr i pedagogik och är verksam vid Linnéuniversitetet. I sin forskning fokuserar hon förskoleklassen som pedagogisk praktik men också barns övergångar mellan förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola. Hon har också arbetat med uppdrag från Utbildningsdepartementet, Skolverket och Skolinspektionen i frågor som rör förskoleklassen.
Sagt om boken
"Ledordet är undervisningskontinuitet som skapas med hjälp av samarbete och kommunikation. Ackesjös ingångar vilar på en vetenskaplig forskningsgrund och läroplanerna tillsammans med berättelser och tankar från barn, pedagoger och skolledare. Boken erbjuder ett viktigt diskussionsunderlag som kan leda till en utveckling och en progression genom de olika skolformerna där de vävs samman för att gynna barnets utveckling och lärande. Flertalet diskussionsfrågor följer varje kapitel och boken avslutas med ytterligare underlag för fortsatta diskussioner mellan pedagoger från, förslagsvis, de olika skolformerna." Publicerades i BTJ-häftet nr 23, 2016, skrivet av lektör Ulf Mårtensson.
Liber 1 9789147122080 -
Att lära andra lära : medveten strategi för l...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2010. 169 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147015191
- Titel
- Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
- Författare
- Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om både barns och vuxnas lärande, om hur förskollärare kan skapa optimala förutsättningar för barns lärande och om lärares eget lärande. Att lära andra lära – medveten strategi för lärande i förskolan innehåller rikligt med exempel på förändringsprocesser där förskollärare fördjupar sina teoretiska kunskaper och omsätter dem i sitt praktiska arbete. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor för diskussion och fördjupning.
Möjligheterna för barns lärande påverkas av hur läraren bemöter dem och vilka förutsättningar som barnen erbjuds att lära sig något, vare sig det sker i lärarstrukturerade och planerade situationer eller i mer improviserade sammanhang.
Ett av bokens kapitel behandlar arbetslaget – en unik och genuin resurs i förskolan och en viktig tillgång i förskolans kvalitetsarbete. Bland annat diskuteras sammansättningen av arbetslaget, olika kompetenser inom arbetslaget, pedagogiskt ledarskap, dokumentation, utvärdering samt vidareutveckling av ett nyanserat yrkesspråk.
Även förskolans strukturella faktorer diskuteras i boken; fler barn i grupperna och minskad personaltäthet innebär att förskollärare utöver det pedagogiska uppdraget får allt fler arbetsuppgifter, där varje lärare måste hitta en balans mellan vad som bör genomföras och vad som är möjligt att genomföra i praktiken.
Boken riktar sig både till lärarstudenter i grundutbildning och till verksamma förskollärare i fortbildning och yrkespraktik.
Om författaren
Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har skrivit denna populärvetenskapliga bok med grund i sin avhandling från 2005. Hon är en av deltagarna i Ingrid Pramling Samuelssons forskargrupp, som på olika sätt bidragit till forskningens utveckling inom early childhood education-fältet.
Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har arbetat i flera olika forskningsprojekt och har en gedigen förankring i förskolans och fritidsverksamhetens praktiker.
En spännande bok att diskutera ute på förskolorna och som utmanar pedagogerna i deras möten med barnen. BTJ Häftepos 10123056 Lektör Ulf Mårtensson
Liber 1 9789147015191 -
Termlexikon : psykologi, pedagogik, psykotera...
Inbunden bok. Solna : Esselte studium. 1983. 280 sidor.
Mycket gott skick. Fjärde upplagan. Namnetikett på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9124324701
- Titel
- Termlexikon : psykologi, pedagogik, psykoterapi
- Författare
- Egidius, Henry
- Förlag
- Solna : Esselte studium
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska
Solna : Esselte studium 9124324701 -
Införlivanden : Om den utvecklande dialogens...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2001. 286 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Skyddsomslaget med riss och revor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127085287
- Titel
- Införlivanden : Om den utvecklande dialogens betingelser
- Författare
- Clarence Crafoord
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 506 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens neurovetenskap gör det möjligt för psykoanalysen att på ett nytt sätt formulera samspelet mellan det yttre och det inre. Vårt jag är vänt både inåt och utåt och strävar efter att samla alla olika inflytelser i ett inre rum. Detta rum utgör vår personlighet en själsförmögenhet som vi kan förvalta eller förspilla. Allt det vi tar in via sinnesorganen reflekteras och förmedlas i en utvecklande dialog med andra människor, som ger bekräftelse och kärlek eller som sviker och överger. Det gäller våra tankar, fantasier, minnen och drömmar, men också upplevelserna av inre organ, kropp och hud. Det kroppsliga samspelar med det psykiska, liksom känslorna med intellektet. Clarence Crafoord presenterar en modell för hur neurovetenskapliga rön, liksom evolutionstänkandet nyare framsteg, kan förenas med hävdvunna psykoanalytiska erfarenheter. På så sätt visar boken också vad författaren under ett aktivt yrkesliv inom människovård införlivat i sitt eget tänkande.
Natur & Kultur 1 9127085287 -
På lång sikt : Fem fallstudier av tidig perso...
Häftad bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2002. 344 sidor.
Gott skick. Namnteckning. Prislapp på bakre omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127091791
- Titel
- På lång sikt : Fem fallstudier av tidig personlighetsstörning i l
- Författare
- Crafoord, Clarence - Andræ, Cecilia
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 511 g
- Språk
- Svenska
Natur & Kultur 2 9127091791 -
Livsstrategier : att göra det som fungerar, a...
Inbunden bok. Prisma. 1 uppl. 2003. 230 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151841800
- Titel
- Livsstrategier : att göra det som fungerar, att göra det viktiga
- Författare
- Phillip C. McGraw
- Förlag
- Prisma
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 228 mm
- Vikt
- 544 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dr Phil, känd från Oprahs TV-show och sedan januari 2003 med eget program på svensk TV, är välkänd för många svenskar som intresserar sig för personlig utveckling och hur man kan lära sig må bättre. Över en halv miljon svenskar ser "Dr Phil" på TV4 varje dag!
Samarbetet mellan Dr Phil och Oprah Winfrey började när hon stod åtalad av ett antal köttproducenter i samband med ett program hon gjort om galna ko-sjukan. Han arbetade bl a med strategiskt tänkande i anslutning till just rättegångar, och var den som hjälpte Oprah genom hela processen med hur hon skulle resonera och agera.
Boken Livsstrategier skrevs efter detta och handlar om hur man kan lära sig tänka mer strategiskt och därigenom nå framgångar med sitt liv. För att utvecklas personligt måste man ta ansvar för sitt liv och sina handlingar, sluta skylla på andra och på omständigheterna.
I boken har Dr Phil identifierat ett antal sanningar som styr våra liv och formulerat sin strategi för hur man kan nå dit man vill och få det man behöver. Mycket kretsar kring att själv ta kontrollen över det som händer, att försonas med det som skett tidigare i livet och lära sig att hantera och påverka sin egen framtid, antingen det gäller att växa som människa, lyckas i arbetslivet eller få relationer i privatlivet att fungera bättre.
Phillip McGraw är utbildad psykolog och har arbetat med mänskliga relationer och strategisk livsplanering i mer än tjugo år. Han är en av grundarna av Courtroom Sciences Inc. och har varit inblandad i några av USAs mest omtalade rättsprocesser. 2002 utkom hans bok Relationsakuten på svenska (Prisma).
Prisma 1 9151841800 -
Hjärtans hjärna
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. Tredje tryckningen uppl. 1999. 239 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Utnyttja din emotionella intelligens : från E till Q. Spår av prislapp på främre omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146174451
- Titel
- Hjärtans hjärna
- Författare
- Lagercrantz, Agneta
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 232 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 533 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ''Aristoteles talade om dygder, Jesus om tro, Freud om det undermedvetna och Daniel Goleman om EQ, emotionell intelligens. Alla vill på olika sätt peka på människans möjlighet att öka sin kunskap om sig själv.'' Journalisten Agneta Lagercrantz skriver här utifrån begreppet emotionell intelligens. Engagerande, roligt, ibland ganska självutlämnande använder hon både sin person och sitt yrkesliv som exempel på hur betydelsefullt det är att både känsla och intellekt - hjärta och hjärna - får ta plats inom individen. ''Min övertygelse är att lärdomen finns i våra egna liv. Även om ledarskapskurser och kurser i personlig utveckling både kan ge oss djupa upplevelser och få oss att ta avgörande steg, så är det vi själva som måste göra jobbet.'' Agneta Lagercrantz är reporter på SvD:s näringslivsredaktion med ledarskapsfrågor och organisationstänkande som specialområde.
Wahlström & Widstrand Tredje tryckningen 9146174451 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789164203212
- Titel
- Nya Barnliv
- Författare
- Katerina Janouch
- Förlag
- Piratförlaget
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 736 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 176 x 246 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1578 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Graviditetstestet är positivt och du ska bli förälder. Grattis! Nu börjar ett oförglömligt äventyr för dig och din partner. Och det kommer att gå undan i svängarna, livet som förälder saknar motstycke i allt som du hittills varit med om.
Under nio månader förbereder du dig för att en dag sitta med din guldklimp i famnen. Nu väntar intensiva tider. Åren går fort och fylls snart med hemläxor, fotbollsträningar och föräldramöten. Innan du vet ordet av står en tonåring framför dig och allt börjar om igen: med sömnlösa nätter, oro och en rejäl dos gap och skrik. Trotsåldern är tillbaka med förnyad styrka.
Barnliv är tänkt som en praktisk och samtidigt underhållande handbok på den spännande föräldraresan. Den ger dig inte bara goda råd utan också uppmuntran i jobbiga stunder. Här kan du läsa om allt från de första åren med blöjbyten och barnsjukdomar till skolstart och tonårsrevolt och den avlägsna dag då ditt barn ska flytta hemifrån
Piratförlaget 2 9789164203212 -
Psykologisk-Pedagogisk Uppslagsbok I-IV (Komp...
Inbunden bok. Natur och Kultur. Andra omarbetade och utvigdgade upplagan uppl. 1956.
Gott skick. Halvfranska band med guldtryck. 1643+225 s. (lexikon och register). Illustrerade. Stor namnteckning i alla delarna på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och Kultur Andra omarbetade och utvigdgade upplagan -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147052301
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Författare
- Forsell (red), Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om författarna
Liber 5 9789147052301 -
Konsten att vara snäll
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. Elfte tryckningen, tusende uppl. 2005. 203 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137128108
- Titel
- Konsten att vara snäll
- Författare
- Einhorn, Stefan
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet snäll kopplas inte sällan till egenskaper som dum, omogen och mesig. I sin bok Konsten att vara snäll lägger Stefan Einhorn en helt annan innebörd i ordet: För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska. Stefan Einhorn menar att vi är våra relationer och att snällhet är något av det finaste som vi kan ägna oss åt. Men varför ska vi vara snälla? Kan vi inte lika gärna vara självupptagna, hänsynslösa eller elaka? Enligt Stefan Einhorn är snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv. Detta gäller för individer såväl som för grupper och samhällen. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så kan vi helt enkelt inte undvika att också göra gott för oss själva. Den goda gärningen gör vi därmed inte bara för andras skull utan också för vår egen. Men snällheten är inte enkel att bemästra. Den innebär inte att vi ska vara undergivna, mesiga eller inställsamma. Snällhet måste hanteras med en stor portion omdöme och klokskap om vi ska undvika fallgroparna och om det ska bli riktigt bra. I Konsten att vara snäll kan vi läsa om vad äkta snällhet innebär, vilka motkrafter det finns som hindrar oss från att vara snälla, få exempel på vetenskapliga studier som visar att snällhet lönar sig och slutligen tillägna oss en rad handfasta råd om hur vi kan använda snällhet för att bli framgångsrika i våra liv. Vem vill inte vara god? Vem vill inte vara framgångsrik? Vi kan bli både och, om vi väljer att vara snälla. Som Stefan Einhorn skriver: Så enkelt och så svårt är det nog till slut att snällhet är det största vi kan erbjuda vår omvärld, och oss själva. Stefan Einhorn är professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset. Han har skrivit böcker inom områdena populärmedicin och religionsfilosofi, däribland En dold Gud, samt den skönlitterära berättelsen Den sjunde dagen.
Bokförlaget Forum Elfte tryckningen, tusende 9789137128108 -
Mamma hela livet : om förhållandet till våra...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1997. 176 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Översättning Suzanne Almqvist.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127059979
- Titel
- Mamma hela livet : Om förhållandet till våra vuxna barn
- Författare
- Adams, Jane
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 354 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att ha vuxna barn är långt ifrån så problemfritt som den stressade småbarnsmamman kanske föreställer sig. Jane Adams räds inte att belysa alla de svårigheter och snårigheter som kan göra förhållandet jobbigt för båda parter.
Hur behandlar man "bumerangbarnet" - den osäkra dottern eller sonen som återvänder till nästet efter varje motgång i livet? Kan man vara objektiv vid barnens skilsmässor, och i vad mån får man fortsätta hålla kontakten med exmaken/exmakan, som man kanske hunnit fästa sig vid? Och framförallt : Hur behåller man den viktiga kontakten med barnbarnen? Hur välkomnar man sin sons älskare? I vilken utsträckning ska man hjälpa sina vuxna barn ekonomiskt – nu när man trott att det äntligen var dags att sätta sina egna materiella behov i första rummet?
När vi uppfostrade barnen var vårt mål och vår förhoppning att de skulle utvecklas till starka, självständiga människor. Varför är det då nu så svårt att låta dem bestämma själva – särskilt när vi tycker att deras beslut beträffande till exempel valet av yrke eller partner är alldeles uppåt väggarna felaktiga? Dr Spock talade aldrig om "post-föräldraskap", men det gör Jane Adams i denna varma och roliga bok, fylld av praktiska råd om hur man upprätthåller ett kärleksfullt och sunt förhållande till barn som blivit vuxna. Boken bygger på intervjuer med över hundra föräldrar till barn som är mellan arton och trettiofyra år gamla.
Översättning Suzanne Almqvist
Jane Adams är författare och journalist och har skrivit många böcker och artiklar om familjers problem i stort och smått. Hon är en eftersökt person i amerikanska radio- och TV-program. Hon är frånskild och mor till två vuxna barn.
Natur & Kultur 1 9127059979
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn