-
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2006. 152 sidor.
Nära nyskick. Namn på försättsblad, enstaka markeringar i blyerts, obruten rygg
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015224
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Inger Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans läroplan Lpfö-98 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till förskolan, arbetslaget och varje lärares bedömning i mötet med barnen.Boken som har skrivits på uppdrag av Skolverket är ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Den fokuserar på barns lärande, lärares förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan. Barn föds med lust och förmåga att erfara och lära i ett kontinuerligt samspel med omgivningen. De första åren i ett barns liv består av ett ständigt utforskande av omvärlden, vilken det erövrar genom att utveckla kunskaper av olika slag. Boken lyfter fram det faktum att barn är kompetenta, och skildrar hur förskolan kan stödja, stimulera och utmana barns livslånga lärande i riktning mot de mål läroplanen anger. Den här andra upplagan har uppdaterats med avseende på de senaste årens forskning och allmänna råd som har påverkat och utvecklat arbetet i förskolan.Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskolan samt verksamhetens lednings- och utbildningsansvariga. Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144015224 -
Juridik för pedagoger
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 2007.
Nära nyskick. Namn på försättsblad i övrigt inga anteckningar, obruten rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048543
- Titel
- Juridik för pedagoger
- Författare
- Erdis, Mare
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144048543 -
Röster från den mångkulturella skolan
Häftad bok. Kunskapsföretaget. 2003. 78 sidor.
Nyskick. Obruten rygg, inga anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189040457
- Titel
- Röster från den mångkulturella skolan
- Författare
- Spowe, Bengt
- Förlag
- Kunskapsföretaget
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 78 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Spowe, Bengt
Kunskapsföretaget 9189040457 -
Den mångkulturella förskolan : motsägelser oc...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 146 sidor.
Nyskick. Obruten rygg, inga anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040912
- Titel
- Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
- Författare
- Johannes Lunneblad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 146 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144040912 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789162244989
- Titel
- Nya Lus-boken
- Författare
- Sundblad, Bo
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2001
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 169 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsutvecklingsschemat, LUS, är ett kvalitativt bedömningsinstrument för läsutveckling. Nu finns Nya Lusboken som gör användandet av LUS ännu lättare.
Sanoma Utbildning 9789162244989 -
Det matematiska barnet
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2004.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Inga markeringar eller anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722941
- Titel
- Det matematiska barnet
- Författare
- Lie Reikerås
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Specialbindning
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Det matematiska barnet fokuserar författarna på hur barn utvecklar, använder och uttrycker sin matematiska förmåga i förskoleåldern och i de första skolåren. Det är en bok som ger insikter och kunskaper som gör det lättare att möta det matematiska barnet. Här finns många, ibland dråpliga, t o m rörande, exempel på hur barn använder matematik i olika situationer.
Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722941 -
Boken om att lära sig läsa och skriva
Häftad bok. Gleerups. 2005. 354 sidor.
Nyskick. Obruten rygg, inga anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164622363
- Titel
- Boken om att lära sig läsa och skriva
- Författare
- Birgitta Kullberg
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 354 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 740 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Innehållet i Boken om att lära sig läsa och skriva handlar om hela människan. Vi lär oss skriftspråket med hela vår kropp, alla våra känslor, våra kunskaper, behov, intressen, vår kapacitet och våra förmågor.
Bokens huvudsakliga innehåll är det undervisningsbaserade lärandet av skriftspråket, dvs det lärande som sker i utbildningen i förskoleklassen och grundskolans första skolår och som leds av lärare. Ett av bokens kapitel har en historisk prägel och beskriver utvecklingen av undervisningssätt, läroböcker och läroplaner i ämnet svenska parallellt med samhälls- och skolutveckling.
Den förberedande undervisningen
Ett stort kapitel handlar om hur du som lärare kan förbereda undervisningen i svenska med en grupp nybörjare och hur du då kan arbeta och vad du ska tänka på när du tar till dig elevernas förförståelser för att sedan använda dessa i undervisningen. Du får lära dig betydelsen av att dina elever kan och förstår grundläggande orienterings begrepp (under, över, bakom, först etc), att de får sjunga, rimma, rytmiskt röra sig och dansa för att bli medvetna om språkets alla delar, att de först lär sig att vara i skolan och att de lär sig lära, innan du hjälper dem att rikta sitt tänkande mot att lära sig läsa och skriva efter den alfabetiska koden.
Bokstäverna och träning att läsa
Du får även läsa om hur du tillsammans med barnen kan arbeta med bearbetningen av bokstäverna i det svenska alfabetet samt hur du kan guida barnen i träningen i att läsa och senare även i den fortsatta läs- och skrivträningen.
Boken har även ett avsnitt om samverkan mellan hem och skola, ett avsnitt om hur föräldrar och andra vårdnadshavare hemma kan hjälpa till i barns skriftspråkslärande.
Bokstavsspråkets historia
Boken om att lära sig läsa och skriva innehåller slutligen ett avsnitt som beskriver hur vårt bokstavsspråk tog sin början i bilder och från dessa genom tiden utvecklades till vårt alfabet.
Boken är rik på didaktiska förslag.
Ur innehållet
Läsning, skrivning och svenska då och nu
Så möter du nybörjarna
Samverkan med föräldrarna
Fortsatt läs- och skrivträning
Gleerups 9164622363 -
Läsa högt för barn
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 169 sidor.
Nyskick. Obruten rygg, inga anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035222
- Titel
- Läsa högt för barn
- Författare
- Dominkoviæ, Kerstin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 295 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn föds idag till en värld fylld av texter och bilder - skyltar, reklam, böcker och tidningar, tabeller och varudeklarationer. Hur tillägnar sig barn denna text- och bildvärld? Vilka erfarenheter kan ge dem verktyg att hantera all information och få makt över sitt språk? Läsa högt för barn betonar betydelsen av att vuxna läser högt för alla barn och speciellt för små barn. Samspelet mellan barnet, den vuxne och boken öppnar möjligheter för goda boksamtal, vilka i sin tur har visat sig ge effekter på barns literacyutveckling. Författarna visar med en beskrivning av två högläsningssituationer samt med teoretiska resonemang hur högläsningen gynnar barns tänkande och språkliga utveckling. Boken vill inspirera alla vuxna som umgås med barn att ofta läsa högt för barnen och därigenom också få stunder som berikar dem själva. Boken vänder sig främst till lärarstuderande och till verksamma inom förskola, fritidshem och skola. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och alla andra som vill fördjupa sina kunskaper om högläsningens betydelse för små barns lärande och språkutveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144035222
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn