-
De yngre barnens läroplanshistoria
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040592
- Titel
- De yngre barnens läroplanshistoria
- Författare
- Ann-Christine Vallberg Roth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samordningen av den svenska förskolan, fritidshemmet och grundskolan har i förening med det professionaliserade läraruppdraget aktualiserat ett tydligt problem hur kan de yngre barnens läroplanshistoria tydliggöras och kommuniceras?
I sammanslagningen med skolan riskerar den omfattande kunskap om de yngre barnens verksamhet och omsorg, som byggts upp utanför skolans ramar, att gå förlorad. Förskolan och fritidshemmet har tidigare inte haft en läroplan av skolans art och de yngre barnens pedagogik behöver klargöras i sitt sammanhang. Författaren speglar förskolans läroplanshistoria i skolans och fritidshemmets, vilket bidrar till att tydliggöra något av en helhet i de yngre barnens historiska läroinnehåll från mitten av 1800-talet till i dag. I boken används ett vidgat läroplansbegrepp, vilket ger möjlighet till analys och jämförelse av innehållet i olika typer av pedagogiskt riktgivande texter över tid. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040592 -
Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervis...
Inbunden bok. Media-Tryck. 2014. 452 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174738629
- Titel
- Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang
- Författare
- Persson, Anders, sociolog - Johansson, Roger, historiker - Lunds universitet. Institutionen för utbildningsvetenskap
- Förlag
- Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 452 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet är en ny institution
som startade 2011. Institutionen har bland annat uppdraget att samordna
utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet och har tagit initiativ
till ett utbildningsvetenskapligt forskarnätverk med idag drygt 100 forskare
från Lunds universitet.
Bidragen i antologin har samlats under sex olika teman. Under
temat Lärande finns fem kapitel som undersöker innehållet i lättlästa
myndighetstexter, vad förståelse egentligen är och kunskapsinnehållets
betydelse i lärande samt hur och varför digitala läromedel kan bidra till
lärande.
Bakom temat Utbildning finns fyra texter om den så kallade Bolognareformen
inom europeisk högre utbildning, om teori i gymnasiets litteraturundervisning,
om vad slags kunskapsutveckling historieämnets undervisning ger
upphov till och om hur komplexitet i läranderesultat kan bedömas.
Temat Framgångsvägar sammanfattar tre kapitel om hur vägledning
i grundskolan påverkar elevers gymnasieval, om fritidslärande och medleklassvärden
i föräldrars strategier när det gäller de egna barnens karriär
och om hur personlighetsegenskaper och inlärningsstilar påverkar betyg.
I temat Utmanade normer studeras den danska skolans roll i moderniseringen
av Grönland, genus och matematikdidaktik, samhällskunskapsämnets
legitimitetskris och normkritiska och icke-förtryckande sätt att tänka inom
undervisning och lärande.
De fyra kapitlen på temat Förutsättningar behandlar hur lärarutbildningen
kan bidra till utvecklingen av blivande lärares professionella handlingsutrymme,
den högre utbildningens internationalisering, naturveterstudenters
skrivande och skrivträning samt utveckling av forskningsbaserad undervisning
och lärande inom medicinska utbildningar vid Lunds universitet.
Under temat Inramningar, slutligen, analyseras hur visualisering av lärandes
ögonrörelser kan understödja metakognition, starka mikrokulturer inom
högre utbildning, olika yttre och inre inramningar av skolans verksamhet och
didaktiska irritationer inom musiklärarutbildning.
Antologin avslutas med att professor Berit Askling, tidigare huvudsekreterare
för det utbildningsvetenskapliga forskningsområdet inom Vetenskapsrådet,
reflekterar kring bildandet av den nya utbildningsvetenskapliga institutionen
vid Lunds universitet i relation till det nationella utbildningsvetenskapliga
landskapet.
Bokens redaktörer är Anders Persson, professor i sociologi respektive utbildningsvetenskap
vid Lunds universitet, och Roger Johansson, professor i
utbildningsvetenskap vid Lunds
Media-Tryck 9789174738629 -
Välkommen in i mitt klassrum
Inbunden bok. Studentlitteratur. 2017. 208 sidor.
ISBN 9789144119182
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 9789144119182 -
Lära barn skapa - Kreativt arbete med barn
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 176 sidor.
Mycket gott skick. Enstaka understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144395012
- Titel
- Lära barn skapa - Kreativt arbete med barn
- Författare
- Barnes, Rob
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns bilder avspeglar deras personliga mognad och medvetenhet. I former och symboler beskriver de sin värld, och möjligheten att uttrycka sig i bild kan vara avgörande för deras utveckling. Hur kan vi i förskolan och skolan hjälpa barnen att utveckla sitt bildspråk? Hur ger vi dem idéer och inspiration? Denna bok handlar om skapande arbete med barn i åldern fyra till nio år. Praktiska exempel varvas med redogörelser för hur barn tecknar, vilken typ av bilder de gör i olika åldrar, hur de löser problem och hur vi kommenterar deras alster på ett sätt som uppmuntrar kreativiteten. Författaren undviker begreppsmodeller och lyfter istället fram praktiska erfarenheter av skapande arbete med barn.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144395012 -
Utmanande undervisning i klassrummet : återko...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2013. 208 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136328
- Titel
- Utmanande undervisning i klassrummet : återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla
- Författare
- Nottingham, James
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 171 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utmanande undervisning i klassrummet är en praktisk handbok att använda vid planering av undervisning, såväl för enskilda lärare som för arbetslag. Boken ger konkreta förslag på hur man kan skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärandemiljö i klassrummet genom att fokusera på följande fem centrala begrepp:
• Självkänsla
• Ansträngning
• Återkoppling
• Utmaning
• Reflektion
Författaren James Nottingham beskriver hur man kan arbeta för att stärka elevers självkänsla och öka medvetenheten om hur viktig den egna ansträngningen är för lärande. Han belyser också återkopplingens betydelse för elevers motivation och redogör för tre grundläggande aspekter: innehåll, tidpunkt och rollfördelning.
I Utmanande undervisning i klassrummet presenteras hur man kan planera och genomföra undervisning så att eleverna utvecklar sin förmåga att formulera självständiga ståndpunkter och reflektera över sitt eget lärande. Den innehåller också många exempel på lektionsplanering med syfte att utmana och utveckla elevers kreativa och kritiska tänkande.
James Nottingham har flerårig erfarenhet av arbete både som lärare och skolledare i Storbritannien, och har ett nära samarbete med skolforskaren John Hattie. James Nottingham arbetar med skolutveckling och det skandinaviska skolutvecklingsprogrammet Visible Learning Plus.
Läs om boken på IT-mammans blogg.Det som gör hans bok läsvärd och intressant är hans många konkreta lektionsplaneringar och strukturer för undervisning. Han refererar till forskning och visar med många modeller hur eleverna lär sig bättre med hjälp av återkoppling och reflektion. (...) Boken, som är lättläst, indelad i många stycken med underrubriker, färgade ramar m.m, riktar sig till lärare i grundskolans alla år.
Marianne Ericson, BTJ-häftet 2013:18
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127136328 -
Vision och verklighet : Sigtunastiftelsens hu...
Inbunden bok. Sigtuna : Sigtunaskolan humanistiska läroverket. 2001. 425 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163112655
- Titel
- Vision och verklighet : Sigtunastiftelsens humanistiska läroverk 1926-1980 : Sigtunaskolan humanistiska läroverket 1980-2000 : historik
- Författare
- Henriksson, Gunnar - Askaner, Sune - Sigtunaskolan humanistiska läroverket
- Förlag
- Sigtuna : Sigtunaskolan humanistiska läroverket
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Sigtuna : Sigtunaskolan humanistiska läroverket 9163112655 -
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:6 uppl. 2011. 213 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056524
- Titel
- Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
- Författare
- Bo Hejlskov Elvén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Problemskapande beteende stör det normala samspelet mellan människor, och förekommer ofta vid psykiska eller neuropsykiatriska störningar av olika slag. Det kan vara allt från relativt beskedliga tics till vredesutbrott, olydnad, självskadande beteende eller bisarrt uppträdande, och är ett stort problem i många pedagogiska verksamheter. Även föräldrar till barn med särskilda behov kan ha svårt att veta hur man ska handskas med beteendeproblem. Denna bok ger dels en ram för förståelse av olika typer av problemskapande beteende, dels enkla metoder för att förebygga och hantera dessa beteenden. Metoderna tar utgångspunkt i vad som kännetecknar personer med ADHD, autismtillstånd, Tourettes syndrom och andra neuropsykiatriska funktionshinder samt utvecklingsstörning.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.
Studentlitteratur AB 1:6 9789144056524 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127139473
- Titel
- Beteendeproblem i skolan
- Författare
- Elvén, Bo Hejlskov
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beteendeproblem i skolan visar hur skolpersonal kan tänka och agera i mötet med elever som inte beter sig som förväntat i en viss situation. Genom att lära sig mer om beteendeproblem hos barn ökar man möjligheterna till att hantera konflikter som kan stå i vägen för lärarens arbete och elevernas inlärning.
Metoderna som presenteras i Beteendeproblem i skolan utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande, och kan användas från förskolan till gymnasiet. Författaren tar avstamp i belysande exempel, kopplar dem till forskning och beskriver elva praktiska principer som personal kan utgå från för att lösa och förebygga konflikter i vardagen. Genom att arbeta med lågaffektivt bemötande kan man som lärare undvika situationer som stör undervisningen för både barn och vuxna.
Beteendeproblem i skolan riktar sig till alla som arbetar elevnära i en skolverksamhet; lärare, speciallärare, elevassistenter, vaktmästare, fritidspersonal, skolledare etc.
Läs gärna mer på bokens sida på Facebook!
Årets bästa bok hittills.
Torbjörn Hanö i Skolledaren, nr 7, september 2014
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127139473 -
Åtta Sätt att Undervisa : Konsten att Undervi...
Inbunden bok. Brain Books. 1998. 185 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410801
- Titel
- Åtta Sätt att Undervisa : Konsten att Undervisa med Multipla Intelligenser
- Författare
- David Lazear
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 501 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken visar hur man praktiskt kan lägga upp undervisningen för att stimulera elevernas olika intelligenstyper.
David Lazear är en av de främsta med att omsätta Gardners teorier i praktiken. I denna bok behandlas teorierna utifrån lärarens perspektiv. Innehåller även den nya åttonde
Brain Books 9789188410801 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140692092
- Titel
- Läsundervisningens grunder
- Författare
- Alatalo (red.), Tarja
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans kanske viktigaste uppgift är att lära barn att läsa och skriva. För att lärare ska ha möjligheter att genomföra en undervisning som hjälper alla elever att lära och utvecklas krävs både ämneskunskap och didaktisk kompetens. Läsundervisningen behöver vara balanserad, det vill säga utgå från både god läsmiljö och systematisk undervisning, för att läslärandet ska fungera bra.
Hur utvecklar barn läsförberedande kunskaper och färdigheter? Hur kommer de in i och utvecklar avkodning och läsflyt? Vad innebär läsförståelse och textrörlighet? Det är några av frågorna som diskuteras i den här boken, utifrån olika teoretiska infallsvinklar. Boken ger en vetenskaplig och beprövad grund för läsundervisning i förskoleklass och fram till årskurs tre.
Lärarens läsundervisning, didaktiska val och diagnostiska arbetssätt går som en röd tråd genom kapitlen. Till varje kapitel finns förslag på hur läsaren på ett enkelt sätt kan knyta ihop kapitlets teoretiska innehåll med praktiska uppdrag i klassrummet för att öka förståelsen av det lästa och få forskningsgrundade verktyg till sin undervisning.
I boken presenteras ny forskning om ordförrådsbyggande redan i tidig ålder och om möjligheter och dilemman i samband med läsförståelse i matematik. Författarna diskuterar också bedömning av läsning och viktiga pedagogiska frågor i läsundervisning ur ett andraspråksperspektiv. I boken ges också exempel på skriftspråksutvecklande undervisningsmetoder, som språklekar, högläsning och parskrivande på dator.
Bokens författare är verksamma lärare och forskare.
Tarja Alatalo (red.) är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Carina Bååth är universitetsadjunkt i svenska språket vid Högskolan Dalarna.
Christine Cox Eriksson är universitetslektor i engelska vid Högskolan Dalarna.
Ulla Damber är universitetslektor i läs- och skrivutveckling och docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för språkstudier, Umeå universitet.
Elisabeth Frank är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Katarina Herrlin är universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs- och skrivutveckling vid Linnéuniversitetet.
Lena Ivarsson är universitetslektor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Ann-Ki Jones är specialpedagog och läs- och skrivutvecklare i Leksand kommun.
Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.
Ulla-Britt Persson är filosofie doktor i pedagogik och har en bakgrund som lärare på låg- och mellanstadiet.
Kristin Peterson är legitimerad lärare för F–6.
Cecilia Segerby är doktorand i matematikdidaktik vid Malmö högskola.
Catharina Tjernberg är filosofie doktor i specialpedagogik, universitetslektor i specialpedagogik vid Karlstads universitet samt lektor i läs- och skrivutveckling i Enköpings kommun.
Jenny Wiksten Folkeryd är disputerad i lingvistik och arbetar som universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140692092 -
Att forma en ny tid : kvinnor som samhällsped...
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2020. 334 sidor.
Mycket gott skick. Som ny, någon liten fläck på pärmyta.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170313240
- Titel
- Att forma en ny tid : kvinnor som samhällspedagoger runt 1900
- Författare
- Englund, Boel
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Klotband
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 980 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I kvinnors kamp och strävan för rätten till arbete, bildning och medborgarskap gick några pionjärer före. Boken handlar om ett fyrtiotal kvinnor verksamma kring sekelskiftet 1900. Gemensamt för dem är en inriktning mot vad vi kan kalla ett samhällspedagogiskt arbete. Inom sina skilda verksamhetsområden engagerade de sig på olika vis i att fostra, förändra och förbättra människor och någon gång ville de förändra hela samhället. Flera av kvinnorna satte dominerande hierarkier och maktrelationer i gungning, medan andra flyttade fram positioner steg för steg utan att öppet utmana det etablerade. Ämnet rör studier kring kvinnor i yrkeslivet, det civila samhällets organisationer, socialt arbete och pedagogik. Författarna till boken: Boel Englund, Ingrid Heyman, Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin och Eva Trotzig är samtliga forskare i pedagogik.
Stockholmia förlag 1 9789170313240 -
Skolan förr och nu : 50 år av utveckling
Häftad bok. Stockholm : LiberUtbildningsförl. 1984. 186 sidor.
Mycket gott skick. Namnad. Några understryckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140710378
- Titel
- Skolan förr och nu : 50 år av utveckling
- Författare
- Marklund, Sixten
- Förlag
- Stockholm : LiberUtbildningsförl
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Stockholm : LiberUtbildningsförl 9140710378 -
Guldvingar och Gråskägg. Lärande och läkande...
Inbunden bok. Sama förlag. 1996. 142 sidor.
Mycket gott skick. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSama förlag -
Att möta tidens krav : om Lärarförbundet och...
Häftad bok. Lärarförlaget. 2019. 192 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149329
- Titel
- Att möta tidens krav : om Lärarförbundet och dess samtid 1991-2016
- Författare
- Mathiasson, Leif
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Lärarförlaget 9789188149329 -
Litteraturundervisning och interkulturella mö...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 123 sidor.
Nära nyskick. Jag har läst boken en gång inför att recensera den - den är som ny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144114842
- Titel
- Litteraturundervisning och interkulturella möten
- Författare
- Bergman, Lotta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 123 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett välgenomtänkt arbete med skönlitteratur kan få oss att utmana våra egna föreställningar och tankemönster. Både elever och lärare kan lockas att gå utanför sina bekvämlighetszoner i mötet med det som är främmande och annorlunda, och kritiskt granska både sig själva och det egna samhället.
I Litteraturundervisning och interkulturella möten ger författarna både konkreta undervisningsexempel på arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv på läsande och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lärarens viktiga roll i valet av texter, arbetsformer och i relationen till eleverna. Målet är att skapa en trygg arena som ger utrymme för en mångfald av engagerade röster och kritisk reflektion.
Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans senare år och gymnasiet.
Studentlitteratur AB 1 9789144114842 -
Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2005. 259 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144013275
- Titel
- Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
- Författare
- Knud Illeris
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grundtanken i denna bok är att allt lärande omfattar tre dimensioner som är integrerade med varandra: en kognitiv process, en psykodynamisk process och en social eller samhällelig process. De här tre lärodimensionerna representeras i sin klassiska form av Piaget, Freud och Marx.
Utifrån ett brett historiskt perspektiv som omfattar en rad teoretiska skolbildningar - som Frankfurterskolan, postmodernismen och namn som Vygotskij, Kolb, Bateson och Dewey - utvecklar författaren en spännande och integrerad syn på vad lärande innebär i dagens utbildningssystem och samhälle.
Författaren förenar i boken de klassiska teorierna om modern utbildningsteori till en helhetssyn på lärande samt visar hur detta läroperspektiv kan omsättas i praktiken.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 9789144013275 -
Hej hus! : hur hus och närmiljöer kan vara lä...
Häftad bok. Östergötlands museum. 2013. 76 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185908936
- Titel
- Hej hus! : hur hus och närmiljöer kan vara lärmiljöer
- Författare
- Morgansdotter Blomsten, Caroline
- Förlag
- Östergötlands museum
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 76 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 170 mm Ryggbredd 7 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Är ett hus bara ett hus? Svaret på frågan är naturligtvis nej. Men de flesta av oss upplever de byggda miljöer vi dagligen omges av som vardagskulisser. Kulisser vi hastar förbi, men som har mycket att berätta. Att spana, upptäcka och lära i dessa miljöer gör att synen på dem förändras.
Det här är ett inspirationsmaterial för dig som arbetar med barn i årskurs 0-3. Hus är fyllda av berättelser och betydelser. Börja med skolbyggnaden, skolgården, vägen till skolan, husen runtomkring.
Östergötlands museum 9789185908936 -
Skriv en rad : inspirationsbok för barn & ung...
Häftad bok. Kultivera Produktion. 2021. 61 sidor.
Nära nyskick. Boken är som ny - läst den inför att göra recension.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198557398
- Titel
- Skriv en rad : inspirationsbok för barn & unga
- Författare
- Lampreia, Ines
- Förlag
- Kultivera Produktion
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 61 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 160 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi har alla ett grundläggande mänskligt behov av att berätta våra historier, vare sig det gäller någon vi såg på bussen eller tåget i morse, varför vi blev fascinerade av ett musikstycke vi hörde, eller utsikten över soluppgången genom bladlösa träd. Mänsklighet, empati och nyfikenhet lockar oss att vara intresserade av andra att ställa frågor, undersöka, föreställa sig, skapa, försköna. Berättelser börjar i våra sinnen och hjärtan när vi tänker och känner av våra erfarenheter. Redan innan vi tar upp en penna har vi börjat skriva; när vi engagerar oss i den fysiska handlingen blir vi kopplade till oss själva, andra och en större gemenskap. Ju mer vi kan läsa och skriva desto mer kan vi förstå vad det innebär att vara människa.
Young Writers Lab, som skapade denna bok, var ett internationellt experimentellt samarbete med författare och studenter. Arbetet 2016 - 2020 syftade till att stimulera en glädje för kreativt skrivande och tillhörande aktiviteter fram till publicering och presentationer. Denna bok beskriver filosofier och värderingar om vikten av kreativt skrivande för ungdomar. Den bygger på erfarenheter av att arbeta, främst i Sverige och över nationer, för att främja och stödja kreativt skrivande. Här hittar du förslag och verktyg på skrivaktiviteter som kan användas av ungdomar i grupp eller på egen hand. Vi hoppas att användandet av denna bok kommer att ge näring för att starta fantasier till att skriva och dela berättelser och för att låta ungdomarna blomstrar.
Recension: Bokens behållning är just skrivövningarna, vilka är enkla och kreativa och väl anpassade för ungdomar - Publiceras i BTJ-häftet nr 11, 2021.Lektör Jonas Herrlin
Kultivera Produktion 9789198557398 -
Relationskompetens - i pedagogernas värld
Inbunden bok. Runa. 1 uppl. 2003. 285 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298663
- Titel
- Relationskompetens - i pedagogernas värld
- Författare
- Juul, Jesper
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 517 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lydnadskulturen är på väg bort, och samspel måste bygga på personligt ansvarstagande. Bokens centrala begrepp – relationskompetens – är nyckeln till ett sådant samspel mellan barn och vuxna i skola och förskola.
Läs mer
För dem som själva vuxit upp under en tid när barn i allmänhet var rädda för vuxna, väcker dagens frimodighet inte enbart glädje utan också frustration. Många pedagoger upplever vanmakt och osäkerhet, och man kan även se att unga lärare ger upp och söker sig till andra yrken med hänvisning till elevernas uppförande.
Om författarna
Jesper Juul är familjeterapeut och författare. Sedan 1979 leder han The Kempler Institute of Scandinavia där han också är lärare och konsulent. Jesper Juul har tidigare skrivit ett flertal uppmärksammade böcker om relationen mellan vuxna och barn.
Helle Jensen är cand. psych., familjeterapeut och handledare i psykoterapi samt tidigare klinisk psykolog inom pedagogisk-psykologisk rådgivning. Sedan 1992 är hon knuten till The Kempler Institute of Scandinavia där hon är lärare och konsulent.
Runa 1 9188298663 -
Specialpedagogik i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 246 sidor.
Mycket gott skick. I mycket fint skick!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144496419
- Titel
- Specialpedagogik i förskolan
- Författare
- Oddrun Rakstang Eck - Berit Rognhaug - Ingela Josefson - Henning Rye - Liv Hundevadt - Inger Kristine Løge - Erna Horn - Karen J. Andersen - Egil Hunstad - Kari Wigstøl - Guttorm Fløistad - Knut Kjeldstadli - David O'Gorman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbete med funktionshämmade barn ställer stora krav på förskolans personal. Denna grundbok i specialpedagogik förmedlar kunskap om olika typer av funktionsstörningar och ger vägledning i det praktiska arbetet med att hjälpa och stödja barnen. Psykisk utvecklingsstörning, hörsel- och synskador behandlas utförligt liksom socio-emotionella problem samt språk-, tal- och kommunikationssvårigheter. Det viktiga samarbetet mellan olika yrkesgrupper som kommer i kontakt med funktionshämmade barn ägnas ett eget kapitel, likaså de svårigheter som föräldrar och syskon ställs inför. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144496419 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144027931
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144027931 -
Med hjärta för Sverige : [Hermods 120 år]
Inbunden bok. Stockholm : Hermods AB. 2017. 140 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163960574
- Titel
- Med hjärta för Sverige : [Hermods 120 år]
- Författare
- Sjönell, Ylva - Bergstedt, Anna - Duvander, Sassa
- Förlag
- Stockholm : Hermods AB
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- Svenska
Stockholm : Hermods AB 9789163960574 -
Neuropedagogik : en skola för hela hjärnan
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1995. 240 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Smärre kantslitage på skyddsomslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146166658
- Titel
- Neuropedagogik : en skola för hela hjärnan
- Författare
- Bergström, Matti - Söderlind, Stig
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9789146166658 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSama förlag
-
Olika avtryck : konstnärligt kreativt skapand...
Häftad bok. Votum & Gullers Förlag. 1 uppl. 2015. 152 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187283765
- Titel
- Olika avtryck : konstnärligt kreativt skapande oavsett funktionsförmågor
- Författare
- Bohlin Hogen, Karin - Lundgren, Lotta - Olika avtryck (projekt)
- Förlag
- Votum & Gullers Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 192 x 231 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla måste få en chans att lyckas!
Projektet Olika avtryck har startats och genomförts mot bakgrund av insikten om att människor med olika intellektuella eller kognitiva nedsättningar och variationer idag exkluderas från sammanhang och gemenskap i samhället.
Olika avtryck fokuserar på förändring genom att öppna dörrar och visa på vägar i första hand genom att jobba med och erbjuda konstnärligt och kreativt skapande för personer med olika typer av intellektuella eller kognitiva nedsättningar.
Boken är tänkt att fungera som inspiration för alla som arbetar tillsammans med personer med särskilda förmågor eller behov, men också för alla andra som vill pröva att mötas i kreativt skapande utan så mycket förkunskaper eller med vad man kanske upplever som bristande förutsättningar.
Vi vänder oss med boken till personal på boenden och daglig verksamhet, till institutioner som utbildar pedagogisk personal men även personal inom omvårdnaden, vi ser boken som kurslitteratur vid olika typer av fortbildning och som opinionsbildande mot politiker och tjänstemän.
Innehållet formuleras med ett lättillgängligt språk och är rikligt illustrerat. Här finns beskrivet bakgrund, övningar: hantverk, färg & form, musik & rytmik, ord & bild, pedagogik och metod samt reflektioner kring: lyssnande, skapande och kommunikation.
Slutligen även ett antal essäer med berättelser om möten i skapande, där bl.a. personal berättar och beskriver om vad som kan hända i möten och skapande, händelser som förvånat och förändrat!
Votum & Gullers Förlag 1 9789187283765 -
Mure anglune Paramići : sagor på romani chib...
Inbunden bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. 2004. 63 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185128287
- Titel
- Mure anglune Paramići : sagor på romani chib-kelderash
- Författare
- Kaldaras Nikolizsson, Erland - Wallenius, Raija - Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling
- Språk
- English
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling 9185128287 -
För de allra små! : om att uppleva böcker, te...
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 1 uppl. 168 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9129648572
- Titel
- För de allra små! : om att uppleva böcker, teater, film, konst och musik när man är liten
- Författare
- Margareta Sörenson
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 0 x 240 mm
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
Rabén & Sjögren 1 9129648572 -
Inte bara ord. En bok om talad kommunikation.
Studentlitteratur 1991. Häftad bok i läst, fint skick. 215 sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144323212
- Titel
- Inte bara ord : en bok om talad kommunikation
- Författare
- Backlund, Britt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1990
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
9144323212 -
Glädjens pedagogik
Häftad bok. 2009.
Mycket gott skick. Studentlitteratur 2009. Mjuka pärmar. 172 sidor. I mycket fint skick. Det här är en bok om pedagogisk glädje, om arbetsglädje och begeistring. Den handlar om mötet med barn och ungdomar och hur glädje och optimism aktivt kan lyftas in i det pedagogiska ru läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050089
- Titel
- Glädjens pedagogik
- Författare
- Linder, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om pedagogisk glädje, om arbetsglädje och begeistring. Den handlar om mötet med barn och ungdomar och hur glädje och optimism aktivt kan lyftas in i det pedagogiska rummet. Områden som lyfts fram i boken är:trivsel, beslutsamhet och viljaomsorg, uppfostran och bekräftelseglädje, hopp och humorförändring, gyllene ögonblick och stjärnstunderorganisation, struktur, engagemang och motivationkonflikter, glädjetjuvar och morgondagens pedagogiska hjältar.Författarnas hypotes är att när man låter glädjen, optimismen och bekräftelsen utgöra en väsentlig del av den professionella drivkraften, skapas en mjuk buffert mot sådan pedagogisk handlingsförlamning som orsakas av pessimism och katastroftänkande. Det gäller att betona varje lärares starka sidor och personliga resurser.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolor och skolor, psykologer och andra som är intresserade av bejakande relationsarbete i mötet med barn och ungdomar.
9789144050089 -
Vad tycker du?
Inbunden bok. 1976.
Mycket gott skick. Liber läromedel. 1976. Inbunden bok i läst, fint skick. Utgallrad biblioteksbok. Det viktigaste för ett barn som håller på att lära sig läsa är att texten innehåller ett budskap som de kan ta till sig, som angår dem och som får dem att starta en spontan d läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140040720
- Titel
- Vad tycker du?
- Författare
- Lindgren, Barbro
- Förlag
- Lund : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1976
- Språk
- Svenska
9140040720
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn