-
Negotiating Identity: Symbolic Interactionist...
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2015. 263 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780745669731
- Titel
- Negotiating Identity: Symbolic Interactionist Approaches to Social Identity
- Författare
- Susie Scott
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780745669731 -
Implementering av evidensbaserad praktik
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 260 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789140684479
- Titel
- Implementering av evidensbaserad praktik
- Författare
- Nilsen (red.), Per
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 260 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ökade krav och förväntningar på att offentlig verksamhet ska nyttiggöra forskning har lett till ett stort intresse för implementeringsfrågor. Detta är en av de första böckerna på svenska om implementering av evidensbaserad praktik. Bokens första del ger en bakgrund till dagens implementeringsforskning och presenterar relevanta teorier, modeller och ramverk. Den andra delen visar hur dessa teorier, modeller och ramverk kan användas för att vägleda och analysera implementering av evidensbaserad praktik i bland annat intensivvård, mödrahälsovård, fysioterapi, äldreomsorg samt lokalsamhället.
”Jag kan varmt rekommendera denna bok för alla som vill lära sig mer om evidensbaserad praktik, dess implementering samt forskning på området.” - Lars Wallin, professor, Högskolan Dalarna
”Bokens bredd och djup är mycket imponerade och dess multidisciplinära karaktär gör den lämplig för en bred läsekrets av studenter, forskare, praktiker och beslutsfattare.” - Gordon Guyatt, professor, McMaster University, Hamilton, Kanada
”Jag välkomnar varmt detta värdefulla bidrag för ökad förståelse av implementering av evidensbaserad praktik. Boken är fullmatad med angelägen information för implementeringsforskare, bland annat om hur teorier och ramverk kan användas i forskningen.” - Susan Michie, professor, University College London, England
”Boken visar på författarnas omfattande kunskap om beteende- och samhällsvetenskaplig teori. Den rekommenderas starkt för alla som är nyfikna på att veta inte bara om, utan också varför, implementering lyckas eller ej.” - Michel Wensing, professor, Radboud University, Nijmegen, Nederländerna
Per Nilsen är bitr. professor vid Institutionen för medicin och hälsa, Linköpings universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140684479 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
FRI FRAKT inrikes
- ISBN
- 9780754618386
- Titel
- Civil society in the information age
- Utgivningsår
- 2002
- Bandtyp
- Alk. paper
- Språk
- English
9780754618386 -
Geographies of knowledge, geometries of power...
Häftad bok. 2007.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780415963787
- Titel
- Geographies of knowledge, geometries of power : framing the future of higher education
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- English
9780415963787 -
Value practices in the life sciences and medi...
Häftad bok. 2015. 331 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780199689583
- Titel
- Value practices in the life sciences and medicine
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- HBK
- Språk
- English
9780199689583 -
Child Psychology: Development in a Changing S...
Inbunden bok. John Wiley & Sons. 5 uppl. 2008.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780471706496
- Titel
- Child Psychology: Development in a Changing Society, 5th Edition
- Författare
- Ross Vasta
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 225 x 285 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 1721 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 5 9780471706496 -
Intercultural communication in contexts
Häftad bok. 3 uppl. 2004.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780767430135
- Titel
- Intercultural communication in contexts
- Författare
- Martin, Judith N
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- English
3 9780767430135 -
Samhällsekonomi för socionomer
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2018. 200 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789140692061
- Titel
- Samhällsekonomi för socionomer
- Författare
- Lundh Nilsson, Fay
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ekonomi och socialpolitik är två områden som är ömsesidigt beroende av varandra. Utan en väl fungerande samhällsekonomi skapas inga gemensamma resurser för socialt arbete. Utan ett fungerande socialt skyddsnät tas inte de mänskliga resurser tillvara som i sin tur är med och skapar en god samhällsekonomi.
Samhällsekonomi för socionomer ger grundläggande kunskaper om samhällsekonomiska företeelser som påverkar socialpolitikens förutsättningar och finansieringen av välfärdsstaten, liksom det praktiska sociala arbetet och människors möjligheter till försörjning.
Boken inleds med en historisk tillbakablick över hur svensk ekonomi och socialpolitik samspelat och utvecklats sedan mitten av 1800-talet. Fokus ligger emellertid på de utmaningar som verksamma inom socialt arbete ställs inför idag, exempelvis ungas och utrikes föddas etablering på arbetsmarknaden, växande klyftor i samhället och en åldrande befolkning. Boken tar även upp företeelser och utmaningar som vi än bara sett början på, som en ökad privatisering av den offentliga välfärden och en ökad automatisering på arbetsmarknaden.
Syftet med boken är att ge läsaren verktyg för att kunna se och skapa vägar till förändring och förbättring av det sociala arbetet. Den vänder sig primärt till socionomstudenter och verksamma inom socialt arbete, men även till studenter inom närliggande ämnen på universitet, högskolor och folkhögskolor.
Fay Lundh Nilsson är fil. dr i ekonomisk historia. Hon är verksam som forskare vid Ekonomisk-historiska institutionen vid Lunds universitet och har tidigare undervisat i ekonomi och socialpolitik på Socialhögskolan vid Lunds universitet.
Erika Werner är fil. dr i socialt arbete. Hon är verksam som lärare och forskare på Socialhögskolan vid Lunds universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140692061 -
Statsbyggnad : den offentliga maktens organis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 8 uppl. 2018. 112 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144125794
- Titel
- Statsbyggnad : den offentliga maktens organisation
- Författare
- Petersson, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det råder en klassisk motsättning mellan demokrati och byråkrati. Demokrati, som bygger på värden som jämlikhet, delaktighet och individualitet, ställs inte sällan i kontrast till den offentliga förvaltningens krav på hierarki, specialisering och opersonlighet. Denna översikt över dagens offentliga sektor är ett bidrag till diskussionen om förhållandet mellan demokrati och byråkrati.
Den offentliga makten utövas i ett samspel mellan många olika myndigheter och organisationer.
I boken ges en tydlig och kortfattad beskrivning av hur makten är organiserad på statlig, regional, kommunal och internationell nivå. Det visar sig att dagens maktstruktur i mycket bestämts av tillfälligheter. Den offentliga makten i en demokrati måste emellertid ytterst grundas på att medborgarna förstår och samtycker till statsskickets grunder. Statsbyggnad – den offentliga maktens organisation vänder sig i första hand till studenter i statsvetenskap och offentlig förvaltning men bör vara intressant läsning för alla som intresserar sig för frågor om makt, inflytande, demokrati och legitimitet. I denna nya upplaga har faktauppgifter aktualiserats.
Studentlitteratur AB 8 9789144125794 -
Partnering for progress - Boston University,...
Häftad bok. 2009.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9781607521228
- Titel
- Partnering for progress - Boston University, the Chelsea Public Schools, and urban education reform
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
9781607521228 -
Pedagogers arbete med förskolebarns inflytand...
Häftad bok. Malmö högskola. 2016. 206 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789186295172
- Titel
- Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie
- Författare
- Westlund, Kristina
- Förlag
- Malmö högskola
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 415 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I licentiatuppsatsen Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande undersöks vad arbetet med förskolebarns inflytande kan innebära i praktiken. Genom observationer på två förskoleavdelningar samt intervjuer med pedagogerna, besvaras frågor om vilket innehåll, vilka arbetsformer och vilka dilemman som kommer till uttryck i detta arbete. Frågeställningarna handlar även om hur arbetet kan förstås ur ett kritiskt relationellt perspektiv. Arbetet med barns inflytande rymmer en variation i såväl arbetsformer som innehåll, visar studien. Stor vikt läggs vid att barn ska få individuella möjligheter att välja och bestämma. Pedagogerna ställs inför dilemman som bland annat rör genus, individualism och rättvisa. När ett kritiskt relationellt demokratibegrepp används för att förstå pedagogernas arbete, utmanas den individualistiska tolkningen av inflytande som träder fram i resultaten. Begreppet samflytande förs in, vilket vidgar förståelsen av vad barns inflytande kan innebära. Pedagogernas arbete med förskolebarns inflytande visar sig ske i en ständig avvägning mellan frihet och styrning. Det kritiskt relationella perspektivet i studien bidrar till att problematisera detta spänningsfält.
Malmö högskola 9789186295172 -
Anders reser sig upp och går : konduktiv peda...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 183 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144046242
- Titel
- Anders reser sig upp och går : konduktiv pedagogik som redskap för en ny livsstil
- Författare
- Ingrid Liljeroth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 304 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 4,5 år har Ingrid Liljeroth följt Anders väg från rullstolsburen till gående. Det som hjälpt Anders är Konduktiv pedagogik - en pedagogik för personer med rörelsehinder utvecklad i Ungern av András Petö. Den konduktiva pedagogikens grundläggande idé och arbetssätt innebär att man utformar arbetet utifrån individen och dennes livssituation så att nya färdigheter blir användbara redskap i vardagen.
Det omöjliga bestäms ofta av det professionella samhällets normer i utbildningar och verksamheter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144046242 -
Kompletterande anknytningsperson på förskola...
Häftad bok. Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola. 2010.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789186295004
- Titel
- Kompletterande anknytningsperson på förskola [Elektronisk resurs]
- Författare
- Hagström, Birthe - Malmö högskola. Lärarutbildningen
- Förlag
- Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- Svenska
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola 9789186295004 -
Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 163 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144021218
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
Studentlitteratur AB 1 9789144021218 -
Social class in science class
Häftad bok. Malmö högskola. 2018. 242 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789186295318
- Titel
- Social class in science class
- Författare
- Jobér, Anna
- Förlag
- Malmö högskola
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 484 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- English abstract
One of the most important aims of schooling is to give all children an equal education. Despite this, social differences continue to be reproduced in school. Earlier studies show that there is a relation-ship between low socioeconomic background of students and low achievement in science education, thus excluding many students from highly-valued education and positions in society. Building upon established sociological frameworks – particularly those pro-vided by foremost Bourdieu and Bernstein - the overall aim of this thesis was to contribute to a more complex and multi-faceted de-scription and analysis of inequalities in education, focusing on so-cial class in the science classroom. Inspired by an ethnographic ap-proach, the data was produced through observations, field notes, interviews, and a questionnaire in a Swedish compulsory school. The students, aged fourteen and fifteen, were followed during a five week unit on physics (mechanics). Firstly, the descriptions and analyses of the school, the teacher, the student and the science classroom revealed that the knowledge threshold in the classroom has been lowered. This had been done in hidden negotiations (often with good intentions) between the students, the teacher, the sociohistorical legacy of science educa-tion, and a social discourse. It created a knowledge threshold, a lowest common denominator - which was altered not only for stu-dents from lower classes but for all the students in the classroom. Secondly, the descriptions and analyses of the classroom communi-cation showed that being able to translate, interpret and adapt to new or changed ways of talking increased the possibilities of un-derstanding what ways of talking and acting that were valid or not. What also was also shown was that ways of talking were created and influenced in an intricate interplay between the practices in the classroom, the teacher, and the students often in hidden negotiations. Together they constructed what ways of talking were valued and how you could act and talk in the science dialogues. In strongly controlled dialogues, more students could be heard and evaluated. However, it became a type of communication based on the lowest common denominator that in the long term might exclude all students and narrow their room to manoeuvre. Thirdly, laboratory work lessons could be lessons filled with curiosity, freedom and exciting challenges. However another picture emerged in this very common way to work in the classroom. For example, the regulative discourse totally overrode the instructional discourse and became decisive in this practical science activity. In addition, there were at least two parallel codes that needed to be translated and adapted to in the classroom. Laboratory work in this classroom was a social process that needed and was expected to be performed in groups. However, this became problematic since the grades were awarded to individuals and in addition, the reactions and the effects of a hierarchical class-marking group process became decisive. The groups became to some extent safe havens for the students, on the other hand, undermined their chances in the classroom. Labor-atory work left the students and the teacher blaming themselves even though the outcome was a result of the complex interplay be-tween practices, the science field doxa, the curriculum, social class, school premises and educational codes. Science learning and teaching in this classroom at its most basic was a social process and could not be correlated to, for example, inborn facilities per se nor to certain agents in the field. Social class was manifested in the science class, for example in the dialogues or in the laboratory work always performed in groups. However so-cial class must be understood as collective processes and in rela-tionship with, for example, the value that science is ascribed. It must be understood from the possibilities, limitations and the ex-pectations the students and teacher have and how these are used. Through descriptions and analyses of social class in the science class, this thesis revealed that science classroom activities and prac-tices and in turn room to manoeuvre and possibilities, are collec-tive processes.
Malmö högskola 9789186295318 -
Instructional strategies for improving studen...
Häftad bok. 2012.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9781617356292
- Titel
- Instructional strategies for improving students' learning - focus on early reading and mathematics
- Utgivningsår
- 2012
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
9781617356292 -
Learning Stories - Constructing Learner Ident...
Häftad bok.
ISBN 9780857020932
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes9780857020932 -
Connecting Inquiry and Professional Learning...
Häftad bok.
ISBN 9780415478137
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes9780415478137 -
Kvalitet som grund för undervisning och läran...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 179 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144048161
- Titel
- Kvalitet som grund för undervisning och lärande : hur bra är egentligen gymnasieskolan?
- Författare
- Folke Vernersson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 272 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144048161 -
Utveckling av skolmiljöer : aktiviteter och m...
Häftad bok. Göteborg : BAS. 2006.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789172462397
- Titel
- Utveckling av skolmiljöer : aktiviteter och mening i småskaligt arbete
- Författare
- Schürer, Alan
- Förlag
- Göteborg : BAS
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Göteborg : BAS 9789172462397 -
Kategoriseringar av barn i förskoleåldern [El...
Häftad bok. Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola. 2009.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789197710060
- Titel
- Kategoriseringar av barn i förskoleåldern [Elektronisk resurs] : styrning & administrativa processer
- Författare
- Lutz, Kristian - Malmö högskola. Lärarutbildningen
- Förlag
- Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- Svenska
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola 9789197710060 -
Handbook of Special Education
Häftad bok.
ISBN 9780415800723
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes9780415800723 -
Adults in higher education - learning from ex...
Häftad bok. 2 uppl. 2006. 512 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9783039107179
- Titel
- Adults in higher education - learning from experience in the new Europe
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 512 sidor
- Språk
- English
2 9783039107179 -
FRI FRAKT inrikes9780226753393
-
The Heart of Higher Education: A Call to Rene...
Inbunden bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2010.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780470487907
- Titel
- The Heart of Higher Education: A Call to Renewal
- Författare
- Parker J. Palmer - ArthurZajonc - Megan Scribner
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2010
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 164 x 236 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780470487907 -
Empowerment Through Media Education An Interc...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789189471566
- Titel
- Empowerment through Media Education : an Intercultural Dialogue
- Författare
- Carlsson, Ulla - Unesco International Clearinghouse on Children, Youth and Media
- Förlag
- Nordicom
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 433 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Although media, digital and information divides do exist in the world, more and more people have access to a steadily swelling flow of material through many new channels. An interactive and mobile media society has grown up alongside the traditional mass media society. Passive media consumers are becoming active media producers. In the midst of these developments are children and youth. Many parents, teachers and policy-makers are concerned about the negative influence they believe media exert on young people. The media, however, are also valued as social and cultural resources. It is in this complex context that we must see the importance of media literacy and media education. But when issues such as these are discussed, all too often the frame of reference is the media culture of the Western world. There is an urgent need for the agenda to become open to non-Western thoughts and intercultural approaches.
9789189471566 -
Enhancing graduate employability in business...
Häftad bok. 2006.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9781903152157
- Titel
- Enhancing graduate employability in business and management, hospitality, leisure, sport, tourism
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- PBK
- Språk
- English
9781903152157 -
Samhället i narkotikan
Inbunden bok. Academic Publishing of Sweden. 2005. 378 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789163158711
- Titel
- Samhället i narkotikan
- Författare
- Ted Goldberg
- Förlag
- Academic Publishing of Sweden
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 378 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 620 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Röster om Ted Goldberg
vitaliserar och internationaliserar den provinsiellt självgoda svenska narkotikadebatten.
Dagens Nyheter
tar sig an den riskabla uppgiften att nyansera den känsloladdade svenska narkotikapolitiken med ett annorlunda perspektiv.
Socionomen
har skaffat sig en god bakgrund till den teoretiska modell ur socialt perspektiv som han, levande och övertygande med många exempel från den verklighet han mött, framlägger.
Bibliotekstjänsten
Ted Goldberg är professor i sociologi med inriktning mot det sociala arbetet.
Academic Publishing of Sweden 9789163158711 -
Hur blir man narkoman? : och hur hindrar vi d...
Inbunden bok. Academic Publishing of Sweden. 2010. 398 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789163362101
- Titel
- Hur blir man narkoman? : och hur hindrar vi det?
- Författare
- Goldberg, Ted
- Förlag
- Academic Publishing of Sweden
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 398 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 680 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska narkotikapolitiken bygger i stor utsträckning på teorin att narkotika förändrar kroppens funktionssätt och leder till att individen förlorar kontrollen över sitt liv. I denna bok är drogernas biokemiska verkningar bara en av flera viktiga faktorer som uppmärksammas.
Efter en presentation av biokemiskt tänkande om narkotika förklaras varför detta synsätt måste kompletteras med psykosociala variabler. Grundtesen är att kunskap om samhälleliga processer och mänskliga relationer behövs för att förstå beteenden som framträder sedan drogerna startat processer i kroppen. Genom att sammanlänka natur- och samhällsvetenskapliga föreställningar presenteras ett biopsykosocialt perspektiv.
Grundad på deltagande observationsstudier på narkotikascenen i Stockholm har en modell utvecklats för att förklara varför vissa individer som prövar narkotika ger sig in i långvarig och självdestruktiv drogkonsumtion. Med utgångspunkt i deras livserfarenheter förs en diskussion om hur vi kan förebygga narkotikaproblem - dels genom åtgärder på samhällsnivån och dels genom att hjälpa föräldrar förstå vad de kan göra för att skydda sina barn.
Röster om Ted Goldbergs böcker
borde vara obligatorisk läsning för alla som arbetar med missbrukare, eller som vill uttala sig om narkotikapolitiken.
Markus Heilig i Läkartidningen
tar sig an den riskabla uppgiften att nyansera den känsloladdade svenska narkotikapolitiken med ett annorlunda perspektiv.
Ulf G Conrah i Socionomen
vitaliserar och internationaliserar den provinsiellt självgoda svenska narkotikadebatten.
Thomas Nordegren i Dagens Nyheter
ett tungt vägande, lättfattligt, engagerat och initierat inlägg i den narkotikapolitiska debatten. Denna nyanserade och mångsidiga skrift kommer sannolikt att bli en klassiker.
Bibliotekstjänsten
Ted Goldberg är professor i sociologi med inriktning mot det sociala arbetet vid Högskolan i Gävle. Han har forskat om narkotika i mer än fyra decennier och skrivit och medverkat i böcker om narkotika, det moderna svenska samhället, sociologi i praktiskt socialt arbete, invandrare samt alternativ universitetspedagogik.
Academic Publishing of Sweden 9789163362101
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn