-
Propagandans berättarteknik
Inbunden bok. Ellerströms förlag AB. 2016. 240 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172474598
- Titel
- Propagandans berättarteknik
- Författare
- Vulovic, Jimmy
- Förlag
- Ellerströms förlag AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 229 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 530 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Propagandister har i alla tider påverkat människors världsuppfattningar och handlingar. För att den strategiska kommunikationen ska lyckas måste mottagarens tolkning kontrolleras. I Propagandans berättarteknik synliggör Jimmy Vulovic flera berättargrepp som syftar till att styra hur budskap ska tolkas. I boken studeras såväl fiktiva som journalistiska berättelser om bland annat hjältar, fiender, krigsilldåd, arbete och utopiska paradis. Även redaktörers och de sociala mediernas propagandaroll diskuteras. Framställningen tar avstamp i de likheter som finns mellan kommunistisk och nationalsocialistisk propaganda. I analysmaterialet, som sträcker sig från mellankrigstidens press till vår samtids digitala publikationer, påvisas de historiska och teoretiska aspekter som på ett berättartekniskt plan förenar olika ideologier i ett gemensamt språk.
Ellerströms förlag AB 9789172474598 -
Tidskriftsdesign
Dek. pappbd. Ordfront, 2004, 367 sid. Rikt illustrerad.
Mycket gott skick.
Varför ser dagens svenska tidskrifter ut som de gör? Och vilken effekt uppnår man med olika typer av layout? Eva Jais-Nielsen förklarar hur tidskriften byggs upp med ledare och krönikor, notiser och artiklar, plocksidor och annonser. Och hon berättar om läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170370366
- Titel
- Tidskriftsdesign
- Författare
- Eva Jais-Nielsen
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 179 x 226 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 828 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den som går in i en större tidskriftsbutik drabbas lätt av en känsla av svindel: man möts av hundratals stirrande ögon, mer eller mindre nakna kroppar och en kaskad av färgsprakande omslag.
Men hur ser tidskrifter egentligen ut idag när man skärskådar dem närmare? Och varför ser de ut som de gör? Hänger framgång och utseende ihop? Är det sant att blåa omslag säljer bättre än gröna?
Tidskriftsdesign är den första svenska, hett efterlängtade, hand-
boken om grafisk formgivning i tidskrifter och magasin. Boken beskriver »bygget« av hela tidskriften med ledare, notiser, krönikor, artiklar och annonser. Vi får handfasta tips, exempel på layoutmallar och en genomgång av olika designprinciper. Efter en blick bakåt i historien på veckotidningarnas uppkomst får vi lära oss formgivning av vitt skilda tidskriftskategorier, allt från familjetidningar, livsstilsmagasin och modemagasin till affärstidningar och kulturtidskrifter.
Det finns idag ca 3000 svenska tidskrifter och närmare hälften av befolkningen läser en eller flera varje dag. Intresset för tidskriftsformgivning växer också i takt med det ökande antalet utbildningar inom journalistik, media och design.
Boken ingår i serien Skrivandets hantverk.
FÖRFATTAREN: Eva Jais-Nielsen är grafisk formgivare på Ordfront magasin. Hon arbetade tidigare på tidningen Res, och har drygt 15 års erfarenhet av tidningsformgivning i olika kategorier. Sedan ett tiotal år föreläser hon och håller kurser om tidskrifter och layout på universitet, högskolor och folkhögskolor.
9789170370366
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn