-
Tanke, visa, språk : musisk pedagogik med bar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 152 sidor.
Nära nyskick. Välkommen att titta på fler böcker från min sida, klicka på Sollidens böcker nedan. Jag samfraktar gärna vid köp av flera böcker! (upp till 3kg) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035208
- Titel
- Tanke, visa, språk : musisk pedagogik med barn
- Författare
- Uddén, Berit
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn lär sig om livet genom att ta sig an det på ett musiskt sätt. De rytmiserar och sjunger begrepp och uttalar sina tankar högt samtidigt som de utför de handlingar som viktiga personer i deras omgivning ger dem inspiration till. All inlärning på muntlig grund sker på detta sätt. Hjärnan behöver organisera sina sinnesförnimmelser för att minnas upplevelser och lära av dem. Människans medfödda rytmiska kroppsförmåga möjliggör imitation och upprepning och sångförmågan gör det möjligt att ge ljuden känslomässig kvalitet. Dessa förmågor är grunden för talspråkets och tankens utveckling och får oss att lära genom att förstå. Skolningens tidiga koncentration på att sitta tyst och stilla för att lära sig läsa ”avprogrammerar” ofta dessa förmågor. Barnens sätt att lära måste vara utgångspunkt för pedagogiken i skola och förskola. De musiska medlen blir därmed centrala för barnpedagoger. Dagligt bruk av visa, lek och dans integrerat i övrig undervisning fordrar att alla lärare behärskar sin rytmiska kroppsrörelse och sin naturliga sångröst. Det gäller alltså för varje barnpedagog att återuppväcka sina medfödda musiska förmågor. Författaren visar i Tanke – Visa – Språk inte bara varför muntligt lärande barn använder musiska intrycks- och uttrycksformer för att lära, utan ger även underlag för ett didaktiskt tänkande för att kunna använda musisk pedagogik med barn.
Studentlitteratur AB 1 9789144035208 -
Läsning och läsundervisning
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2004. 240 sidor.
Mycket gott skick. Lite matt och skavt omslag, fin inlaga. Inga understrykningar eller noteringar.
Välkommen att titta på fler böcker från min sida, klicka på Sollidens böcker nedan. Jag samfraktar gärna vid köp av flera böcker! (upp till 3kg) … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051809
- Titel
- Läsning och läsundervisning
- Författare
- Elbro, Carsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 348 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsning och läsundervisning är en grundbok som ger en bred och aktuell genomgång av forskningen inom området.
Författaren tar upp ämnen som skriftens principer, läsprocessen, metoder i läsundervisningen och lässvårigheter. I den svenska utgåvan ingår ett nyskrivet kapitel som tar upp svensk bokstavsskrift och stavning. Boken är användbar för alla lärare och lärarstuderande, både de som är inriktade mot nybörjarläsare och de som arbetar med äldre elever.
Om författaren
Carsten Elbro, fil.dr, är professor i läsning och leder Center for Læseforskning vid Köpenhamns universitet.
Liber 1 9789147051809 -
Att skriva sig till läsning - IKT i förskola...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 200 sidor.
Mycket gott skick. Några hundöron, fåtal styckesmarkeringar med blyerts.
Välkommen att titta på fler böcker från min sida, klicka på Sollidens böcker nedan. Jag samfraktar gärna vid köp av flera böcker! (upp till 3kg) … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052363
- Titel
- Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola
- Författare
- Trageton, Arne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
Läs mer
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författarna
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson
Liber 1 9789147052363 -
Barns språkutveckling
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1993. 157 sidor.
Nära nyskick. Välkommen att titta på fler böcker från min sida, klicka på Sollidens böcker nedan. Jag samfraktar gärna vid köp av flera böcker! (upp till 3kg) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144359618
- Titel
- Barns språkutveckling
- Författare
- Anders Arnqvist
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok redovisas hur barnets förmåga att kommunicera i tal och skrift utvecklas från förskoleåldern till tonåren. Bokens inledande kapitel presenterar olika teorier som beskriver och förklarar hur barnets språk växer fram och utvecklas. Därefter introduceras grundläggande språkvetenskapliga begrepp samt ges en översikt över olika aspekter av språkutvecklingen. I detta sammanhang redogör författaren för den fonologiska, semantiska, grammatiska och pragmatiska utvecklingen. Dessutom behandlas läsutveckling, läsförståelse, läs- och skrivsvårigheter samt språk- och talstörning. Boken avslutas med förslag på hur barns tal- och skriftspråk kan stimuleras i förskola och skola.
Boken är avsedd för förskollärar- och grundskollärarutbildningarna. Den är också lämplig vid fortbildning av lärare verksamma inom förskola och skola.
Studentlitteratur AB 1 9789144359618 -
Bland barn och datorer : Lärandets villkor i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 127 sidor.
Mycket gott skick. lite fuktskadad nederkant, i övrigt fin.
Välkommen att titta på fler böcker från min sida, klicka på Sollidens böcker nedan. Jag samfraktar gärna vid köp av flera böcker! (upp till 3kg) … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021188
- Titel
- Bland barn och datorer : Lärandets villkor i mötet med nya medier
- Författare
- Mikael Alexandersson - Jonas Linderoth - Rigmor Lindö
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144021188
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn