-
Värdegrund, demokrati och tolerans: om skolan...
Häftad bok. Thales. 2009. 231 sidor.
Gott skick. Ryggen sned med veckrand. Lite stött/veckat ovanhörn på omslagets framsida. Lite skavt bakre ryggovanhörn. 305 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172350748
- Titel
- Värdegrund, demokrati och tolerans : om skolans fostran i ett mångkulturellt samhälle
- Författare
- Nykänen, Pia
- Förlag
- Bokförlaget Thales
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 132 x 202 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare designers: Hansson, Lotta
Ytterligare författare: Nykänen, Pia
Thales 9789172350748 -
Teknikdidaktik
Inbunden bok. Norstedts. 2011. 224 sidor.
Gott skick. Ett par något tilltryckta nederhörn på pärmarna. Fräsch bok. 499 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028439
- Titel
- Teknikdidaktik
- Författare
- Bjurulf, Veronica
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska teknikundervisning bedrivas för att eleverna ska uppleva att ämnet är relevant? Vad vill vi att eleverna ska lära sig? Hur kan vi få fler elever att studera vidare inom det tekniska området?
Teknikämnets didaktiska frågor är centrala i denna bok. Boken tar avstamp i frågan "Vad är teknik?" och tar upp frågor som hållbarhet ur miljösynpunkt, problemlösning och hur man arbetar med ett entreprenöriellt förhållningssätt i teknikundervisningen. Teknikämnet handlar om att se möjligheter, utveckla idéer och prova sig fram till olika lösningar. Boken knyter an till den nya kursplanen i teknik för grundskolan, som träder i kraft hösten 2011.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 9789113028439 -
Det hotade universitetet
Häftad bok. Dialogos. 2016. 282 sidor.
Mycket gott skick. Veckrand på ryggen. 332 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175042992
- Titel
- Det hotade universitetet
- Författare
- Ahlbäck Öberg, Shirin
- Förlag
- Dialogos Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 282 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sedan det moderna forskningsuniversitetet såg dagens ljus för två hundra år sen har forskning och vetenskap gjort bevisligen världen bättre. Kunskap, kreativitet, kritik och kollegialitet har utgjort nyckel till denna exempellösa framgång.
Akademins framgång har dock inte vilat på en demokratisk-politisk logik som genomsyrar dagens samhälle, utan på en parallell och alldeles egen verklighet där forskarna i sitt sökande har drivits av sitt engagemang och sin nyfikenhet.
När denna anda får råda inom vetenskapen blir det också bra för samhället i stort.
Men i dagens projektsamhälle med sina krav på en kortsiktig resultatleverans framstår akademins sätt att fungera som provocerande.
Hur kunde det bli så och vad gör vi åt det?
I denna bok söker ett antal engagerade forskare, tidigare universitetsrektorer och ämbetsmän svar på dessa frågor. De är förskräckta över en utveckling där djup kunskap, vildsint kreativitet, kritiska samtal och kollegialt ansvar kastas på sophögen, denna utveckling får inte fortsätta! Då rycker vi undan mattan för mänskliga framsteg och ett civiliserat samhälle.
Vi måste försvara de värden som akademin står på sedan lång tid tillbaka - inte för att de är traditionella, utan för att de är de modernaste vi har.
Dialogos 9789175042992 -
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
Häftad bok. Studentlitteratur. 2011. 176 sidor.
Mycket gott skick. Några obetydligt stötta/skavda hörn på omslaget. Liten kaffefläck e.d. på sidbladens underkanter. Tryckt 2015. 264 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068909
- Titel
- Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
- Författare
- Eriksson Gustavsson, Anna-Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en rad olika skolmiljöer och lärare. Områden som behandlas är bl.a.: förebyggande arbete och kollegahandledninglärande i matematikinkluderad undervisning i liten klasssärskild undervisningsgruppföräldrainflytande och dokumentation. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildning men riktar sig också till verksamma lärare i grundskolan och andra med intresse av området. För den lärarstudent som ännu inte kommit i kontakt med elever i behov av särskilt stöd ger boken en rad levande exempel på hur sådana möten kan se ut.
Studentlitteratur 9789144068909 -
Det pedagogiska kulturarvet: traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Något tilltryckt ryggnederkant. 728 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Developmental Psychology for Educators: An In...
Häftad bok. McGraw-Hill Education. 2 uppl. 2015. 409 sidor.
Gott skick. Några något stötta hörn på omslaget. Några små märken på omslagets baksida. Många hundöron på sidbladen. Liten kaffefläck e.d. i marginalen på s. 57. 1064 gram. Engelsk text. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781308563664
- Titel
- Developmental psychology for educators - an introduction
- Utgivningsår
- 2015
- Språk
- English
McGraw-Hill Education 2 9781308563664 -
Invandrarens genealogi: den kulturella förkla...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2022. 99 sidor.
Mycket gott skick. Ny bok. 185 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178444700
- Titel
- Invandrarens genealogi : den kulturella förklaringsmodellens historia i det svenska skolväsendet under 1900- och 2000-talet
- Författare
- Yekerusta, Puya
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 226 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan det vara så att den kulturella rasismen får sina grundvalar reproducerade i en av det demokratiska samhällets mest bärande institutioner - skolan? Frågan är central i Puya Yekerustas idéhistoriska studie av det svenska skolväsendets läroplaner och styrdokument under 1900- och 2000-talet. Han finner att skolväsendet är och har varit genomsyrat av en förklaringsmodell som är helt avgörande för kulturrasismens existens och framväxt. En modell med vilken invandraren skulpteras som subjektet för underordning. På ett detaljrikt och originellt vis, och med implikationer som sträcker sig långt bortom skolpolitiken, skildrar Invandrarens genealogi den kulturella förklaringsmodellens uppbyggnad och användande i skolväsendets verksamhet.Puya Yekerusta är leg. psykolog och filosofie master i idé- och lärdomshistoria, examinerad från Göteborgs universitet. Han har främst arbetat som skolpsykolog i och runt Göteborgsområdet och har tidigare skrivit texter om bl.a. psykologins industrialisering, och om förhållanden mellan vetenskap och ideologi i fransk filosofi.
Gidlunds förlag 9789178444700 -
Sporre eller otyg: om bedömning och betyg
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2007. 156 sidor.
Mycket gott skick. 238 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659826
- Titel
- Sporre eller otyg : om bedömning och betyg
- Författare
- Gro Hanne Aas - Peter Fagerlund - Birgitta Högberg - Joakim Landahl - Christina Lundahl - Per Måhl - Bengt Selghet - Jörgen Tholin - Christina Wikström - Dylan Wiliam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg - behövs de? Är de till för eleverna, föräldrarna eller samhället? Leder betyg till förbättrade prestationer? Vad visar forskningen?
Frågorna kring betyg och bedömning i skolan är många och intresset stort. På senare år har debatten varit särskilt intensiv och ämnet blivit en politiskt het fråga.
Författarna diskuterar sin egen och andras forskning samt sina egna erfarenheter av de målrelaterade betyg som vi har i dag. Boken beskriver det aktuella forskningsläget, samt ger en historisk tillbakablick på tidigare betygsystem.
Sporre eller otyg - om bedömning och betyg ger dig en god grund att stå på i diskussionerna om bedömning och betyg!
Boken vänder sig till lärare, skolledare, lärarstuderande, politiker och alla andra som är intresserade av betygsdebatten.
Författarna är forskare och andra verksamma inom skolområdet:
Gro Hanne Aas
Peter Fagerlund
Birgitta Högberg
Viveca Lindberg
Joakim Landahl
Christian Lundahl
Per Måhl
Bengt Selghed
Jörgen Tholin
Christina Wikström
Dylan Wiliam
Redaktör Agneta Petterson
Lärarförbundets förlag 9789197659826 -
Att skriva sig till läsning: IKT i förskola o...
Häftad bok. Liber. 2005. 199 sidor.
Gott skick. Lite veckbildning vid en del av hörnen på omslaget. Lättare ytslitage på omslaget. 334 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052363
- Titel
- Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola
- Författare
- Trageton, Arne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
Läs mer
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författarna
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson
Liber 9789147052363 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172053274
- Titel
- Lärarledarskap
- Författare
- Hellström - Landin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ?Medvetenhet om ledarskapets betydelse är viktig för att läraren ska kunna stärkas i sin roll.?
Läraren har ansvaret för elevernas utveckling på olika plan. Det gäller såväl vägar till kunskap som social kompetens. I debatten har man dock glömt en viktig förutsättning för att skapa ett utvecklande klimat. Lärarna behöver egna insikter och kunskaper i det pedagogiska ledarskapet: lärarledarskapet.
? Hur blir jag trovärdig i ledarrollen?
? Hur kan jag utvecklas som lärare?
? Hur kan jag hantera andras konflikter?
? Hur leder jag svåra samtal?
? Vilken lärarledarstil har jag?
? Vad innebär den nya lärarrollen i praktiken?
Författarna har yrkeserfarenhet från såväl skola som näringsliv och ger här en praktisk handledning i hur man kan bygga upp sitt eget ledarskap.
Gothia 9789172053274 -
Gudlav Bilderboken: en Sollefteåskola och des...
Inbunden bok. Heby: Gudlav Bilderförlaget. 1993. 347 sidor.
Gott skick. Ryggen sned och till synes bleknad; ryggens färg är blå att jämföra med pärmsidornas gröna färg. Något skavda hörn på pärmarna. Lätt tilltryckta ryggnederhörn med en minimal spricka vid främre ryggnederhörnet. Ex libris på främre pärmens insida. 1464 gram läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 916301498X
- Titel
- Gudlav Bilderboken : en Sollefteåskola och dess rötter : ett allvarligt försök att beskriva verkligheten
- Författare
- Hasselberg, Staffan
- Förlag
- Heby : Gudlav Bilderförl
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Heby: Gudlav Bilderförlaget 916301498X -
Bourdieu and Education
Häftad bok. Routledge. 2020. 217 sidor.
ISBN 9780367585983
Gott skick. Ny bok som blivit något klämt/veckat vid ena ovanhörnet på omslagets baksida och på drygt hälften av sidbladen. 420 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRoutledge 9780367585983 -
Är barns bilder språk?
Inbunden bok. Stockholm: Carlsson. 1991. 159 sidor.
Gott skick. En del små stötavtryck/klämavtryck på främre pärmsidan. Litet stötmärke i anslutning till främre ryggovanhörnet. Ryggens ovan- och nederkanter samt något pärmhörn aningen skavda. Rester av prislapp och en liten skrapning nertill på bakre pärmsidan. Namn i läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177984730
- Titel
- Är barns bilder språk?
- Författare
- Ahlner Malmström, Elisabet
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Stockholm: Carlsson 9177984730 -
Skarpa lägen: om barn i svåra situationer: en...
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio (UR). 2005. 240 sidor.
Gott skick. Stött/veckat nederhörn på omslagets framsida. Några mindre märken och ett långt men inte särskilt framträdande veck på omslagets framsida. Lätt mattad ytfinish på omslagets framsida. Namn i bläck och kort blyertsnotering på första bladet. Något stött/veck läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125050039
- Titel
- Skarpa lägen : [om barn i svåra situationer : en handbok]
- Författare
- Ekelund, Gabriella
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger handfast vägledning när det är extra svårt att vara en viktig vuxen i ett barns vardag, men också inspiration från andra erfarna pedagoger, från föräldrar, barn och experter. I arbetet med barn som är utanför, barn som behöver mer stöd än andra, barn som misshandlas eller föräldrar som ställer krav som är svåra att bemöta, utmanas pedagogens roll. I dessa skarpa lägen behöver pedagoger verktyg för att agera för barns bästa. Detta är en handbok för sådana tillfällen. Skarpa lägen riktar sig till pedagoger inom förskolan och de första åren i grundskolan.
Sveriges Utbildningsradio (UR) 9789125050039 -
Minoritetselever och matematikutbildning: en...
Häftad bok. Stockholm: Statens skolverk. 2001. 131 sidor.
Hyggligt skick. Sned rygg. Lättare slitage/nötningar på omslaget. Avtryck från etikett på omslagets baksida. Namn och årtal i blyerts på första bladet. Markeringar med överstrykningspenna. 225 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314298
- Titel
- Minoritetselever och matematikutbildning [Elektronisk resurs] : en litteraturöversikt
- Författare
- Rönnberg, Irene - Rönnberg, Lennart - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Stockholm: Statens skolverk 9189314298 -
Att arbeta med empatidockor
Inbunden bok. Argument Förlag. 2008. 119 sidor.
Gott skick. Något litet skav på pärmarnas kanter/hörn. Någon svag rispa på bakre pärmsidan. Område med avvikande vit färg på främre pärmens insida. Namn m.m. i bläck på första bladet. 504 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173152259
- Titel
- Att arbeta med Empatidockor
- Författare
- Cecilia Werner
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 119 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att arbeta med empatidockor är en handledning i hur man kan arbeta med empatidockor i barngruppen. Boken är rikt illustrerad och tänkt att ge både inspiration och konkreta tips. Hur börjar man? Vad ska man tänka på? Vilka misstag ska man försöka undvika?
Handledningen tar också upp frågor som:
- Empatidockan i gruppen. Hur förhindrar vi att empatidockan blir en ”vanlig” leksak?
- Dockan som samtalspartner. Vad krävs för att ett förtroende mellan docka och barn ska upprättas?
- Dockor och pojkar. Hur får vi pojkarna – de som främst behöver träna på att sätta ord på sina känslor – att våga använda empatidockorna?
I boken medverkar Jørn Martin Steenhold, som författat ett flertal böcker om barns utveckling, lärande och lek. Han beskriver bland annat vilka olika ”klokskaper” (intelligenser) barn besitter, och hur empatidockan kan användas i relation till dessa.
Medverkar gör också Judy Dawes, författare till boken Using empathy dolls with young children, som berättar om erfarenheter från empatidockornas användning i England.
Argument Förlag 9789173152259 -
Vägar till pedagogiken i förskola och fritids...
Häftad bok. Liber. 2000. 239 sidor.
Gott skick. Något lätt stött hörn på omslaget. Kort blyertsnotering på omslagets bakre insida. Tryckt 2007. 347 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049660
- Titel
- Vägar till pedagogiken i förskola
- Författare
- Johansson, Inge - Holmbäck Rolander, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare bildar idag arbetslag som har gemensamt ansvar för barnens lärande. Men hur ska deras respektive roller definieras och hur ska samarbetet fungera? Boken syftar till att öppna för en disskussion om pedagogiken i förskola och fritidshem och dess roll i det svenska utbildningsystemet.
Läs mer
Boken består av tio kapitel författade av forskare inom det aktuella området.
Om författarna
Redaktörer är Inge Johansson, professor vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet och Ingrid Holmbäck Rolander, univ. adj. vid Institutionen för didaktik vid Uppsala universitet. Övriga medverkande författare är forskare från olika institutioner, alla med inriktning mot de tidiga åren.
Liber 9789147049660 -
Att skriva sig till läsning: IKT i förskola o...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 199 sidor.
Gott skick. Långt tvärgående veck på omslagets framsida. Något stött nederhörn på omslagets framsida (ryggnederhörn). Lättare ytslitage på omslaget. Stött parti vid nederkanten på de tre första sidbladen. Tryckt 2006. 341 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052363
- Titel
- Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola
- Författare
- Trageton, Arne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
Läs mer
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författarna
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson
Liber 1 9789147052363 -
Hur blir man matematisk?: att skapa nya relat...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 128 sidor.
Gott skick. Boken vågog i formen. Långt lodrätt veck på omslagets framsida nära ryggdelen. Namn och årtal i bläck på första bladet. Liten fläck på första bladet. Klämt/veckat nederhörn på en del av sidbladen. Understrykningar/markeringar och noteringar med blyerts fö läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093243
- Titel
- Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
- Författare
- Palmer, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 268 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken tar ett helhetsgrepp om frågan om identitet, matematik och genus i förskola och skola. Den beskriver hur identitet formas i sociala samspel, miljöer och media. Den nya upplagan innehåller ett nytt kapitel som tar upp ny forskning om självförståelse i relation till matematik. Nytt är även kapitlet om den internationella strömningen STEAM (Science, Technology, Engineering, Art och Mathematics) som knyter an till frågor om likvärdighet, jämställdhet och feminism.
Läs mer
Boken förhåller sig till aktuella styrdokument och läroplaner och vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Om författarna
Anna Palmer är docent i ämnet förskoledidaktik och föreståndare för Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Liber 1 9789147093243 -
Vad eller vem?: en pedagogisk rekonstruktion...
Häftad bok. Daidalos. 2000. 236 sidor.
Gott skick. Ryggen något sned upptill. En del veck/veckränder på omslaget, inklusive ett hörnveck nertill på omslagets baksida, ca 2 cm långt. Lättare ytslitage på omslaget. Namn i bläck på omslagets främre insida. Understrykningar/markeringar och noteringar med blye läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171731272
- Titel
- Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
- Författare
- von Wright, Moira
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: von Wright, Moira
Daidalos 9789171731272 -
Den bildade människan: hur vi verkligen först...
Inbunden bok. Brain Books. 2000. 253 sidor.
Mycket gott skick. Namn i bläck på främre pärmens insida. 585 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189250362
- Titel
- Bildade människan : hur vi verkligen förstår det vi lär oss
- Författare
- Howard Gardner
- Förlag
- Brain books
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Övrigt
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 581 g
- Språk
- Svenska
Brain Books 9189250362 -
Pedagogiskt arbete och kön: med historiska oc...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2002. 194 sidor.
Gott skick. Något sned rygg. Rester av prislapp på omslagets baksida. Lättare ytslitage på omslaget. Litet hörnveck upptill på omslagets baksida, ca 1 cm långt. Namn i bläck på omslagets främre insida. Någon sällsynt understrykning/markering med blyerts. 356 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144018058
- Titel
- Pedagogiskt arbete och kön - Med historiska och nutida exempel
- Författare
- Tallberg Broman, Ingegerd
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 194 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svensk utbildning har en tydlig köns- och klassrelaterad historia. De olika skolformernas innehåll var avpassat efter de behov och den framtid man tänkte sig för eleverna. Flickundervisning till flickor, pojkundervisning till pojkar, i ett klasskiktat mönster. Kön var en strukturerande och organiserande princip.
Under senare delen av 1900-talet utvecklades en ”förskola och skola för alla”. I denna formas flickor och pojkar av varandra och mot varandra, och tydliga, men föränderliga, genusmönster kan beskrivas. Pedagogens normer och föreställningar om kön/genus sätter nu gränser och skapar olika utvecklingsbetingelser för eleverna. Vad betyder kön/genus för barnens och elevernas utvecklingsmöjligheter i denna kontext? Vad betyder kön/genus för barnens och elevernas relation till förskola och skola och det lärande som sker där? De flesta lärarprofessioner är tydligt könsmärkta såväl i historiskt som i nutida perspektiv. Vilka konsekvenser har detta? Vilka blir villkoren för det underrepresenterade könet? Påverkar lärarens könstillhörighet hur hon/han formar sitt arbete och relaterar till olika elevgrupper? Jämställdhetsambitionerna är höga i förskola och skola och styrdokumenten är mycket tydliga i dessa avseenden. Hur försöker då förskolan och skolan möta de kritiska röster som beskriver en föga likvärdig utbildning och verksamhet? För vem och varför drivs olika former av jämställdhetsprojekt?
Boken riktar sig till alla som är intresserade av utbildning och jämställdhetsfrågor i vid mening, men framför allt till lärarstuderande och verksamma pedagoger.
Studentlitteratur 9789144018058 -
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur. 2013. 228 sidor.
Gott skick. Stött/veckat nederhörn på omslagets framsida, vecket ca 4 cm långt. Något sned rygg. Fräsch inlaga. 349 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144091037
- Titel
- Barndom, lärande och ämnesdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Studentlitteratur 9789144091037 -
Pædagogisk relationskompetence: fra lydighed...
Inbunden bok. Akademisk Forlag. 2005. 304 sidor.
ISBN 9788759105726
Mycket gott skick. Ny bok. Ryggen lätt sned upptill. Några pärmhörn en gnutta skavda. 680 gram. Dansk text.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAkademisk Forlag 9788759105726 -
Pædagogen som myndighedsperson: en grundbog
Inbunden bok. Samfundslitteratur. 2017. 344 sidor.
ISBN 9788759326275
Mycket gott skick. Ny bok. Något sned rygg. 813 gram. Dansk text.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSamfundslitteratur 9788759326275 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187391149
- Titel
- Den engagerade läraren
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att vara toppolitiker innebär inte alltid att skolan var en självklarhet.
Blivande toppolitiker kan känna sig utanför. En av våra ledande politiker hade en plan för att ta sitt liv. En annan lärde sig stava först i gymnasiet. Ministern drabbades när faderns psykiska sjukdom bröt ut. Kollegan var lyckligare lottad - mamma kunde göra henne bäst i klassen. En annan kom från kunskapsskolan i Holland till en rörig miljö i Sverige. En av partiledarna såg ingen utmaning i skolan. Samtidigt tvingades språkröret se partiledardebatten i TV och det politiska intresset väcktes
Christer Isaksson har intervjuat ledande politiker från alla riksdagspartier om deras skolgång och vad som kännetecknade lärare som de tyckte var bra. Han har även talat med några av deras lärare. Den gemensamma nämnaren för de goda lärarna är att de visade stort engagemang, vilket också är temat för boken.
De som berättar om sin skolgång är
Hans Linde, Emma Henriksson, Mikael Damberg, Anna-Karin Hatt, Birgitta Ohlsson, Anna Kinberg Batra, Jimmie Åkesson och Gustav Fridolin.
Den engagerade läraren är ett samarbete mellan Lärarnas Riksförbund och författaren Christer Isaksson. Bo Jansson, ordförande i LR har skrivit bokens förord.
Ekerlids 9789187391149 -
Lärarens professionella frihet
Häftad bok. Studentlitteratur. 2018. 214 sidor.
Mycket gott skick. Ny bok. 465 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144116037
- Titel
- Lärarens professionella frihet
- Författare
- Sandin, Daniel
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lärare finna förhållningssätt som hjälper dem att verka friare och mer professionellt i en skola där pressen och kraven på lärare aldrig tycks minska? I Lärarens professionella frihet argumenteras för att det är fullt möjligt att återta en stor del av den professionella frihet som de senaste decenniernas skol- och samhällsutveckling fråntagit dem.
I boken lyfts ett antal ämnen från skolpraktiken och diskuteras i relation till vad styrdokumenten och forskningen har att säga om dem för att därefter tolkas i ljuset av lärares beprövade erfarenhet. Exempel på ämnen som diskuteras är: pedagogiskt ledarskap, evidens, digitalisering, ämnesövergripande arbeten, elevinflytande och matriser. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som syftar till att hjälpa lärare att tillsammans finna en professionell frihet och utveckla verksamheten. Bokens premiss bygger på att en framgångsrik skola måste ledas av dem som kan verksamheten bäst: lärarna.
Lärarens professionella frihet riktar sig till lärare och lärarstudenter i alla årskurser. Den vänder sig också till rektorer och andra med ledande befattningar i skolan, samt till alla andra som har intresse av frågor som berör skolan och dess utveckling.
Studentlitteratur 9789144116037 -
Developmental Psychology for Educators: An In...
Häftad bok. London: McGraw-Hill Custom Publishing. 2011. 409 sidor.
Mycket gott skick. Lätt stötta hörn på omslaget. Ett fåtal blyertsnoteringar, inkl. en på omslagets främre insida. 870 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781121214712
- Titel
- Developmental psychology for educators : an introduction
- Författare
- Gruber, Michael - Meece, Judith L. - Daniels, Denise H. - Abbeduto, Leonard - Symons, Frank
- Förlag
- London : McGraw-Hill Custom Publishing
- Språk
- English
- Baksidestext
- Selected chapters from: Child and adolescent development for educators / Judith L. Meece, Denise H. Daniels - 3. ed. (2008)
Selected chapters from: Taking sides / selected, edited ... by Leonard Abbeduto and Frank Symons - 6. ed. (2010)
London: McGraw-Hill Custom Publishing 9781121214712 -
Nyckeltexter i utbildningsvetenskap: skolfors...
Häftad bok. Natur & Kultur. 2018. 540 sidor.
Mycket gott skick. Ny bok. Omslagets kanter lite stötta på några punkter. Flexband. 1004 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818903
- Titel
- Nyckeltexter i utbildningsvetenskap : Skolforskares originaltexter i översä
- Författare
- Hjelm, Sara - Kornhall, Per - Hartell, Eva
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 540 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 235 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 1030 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den svenska skoldebatten är frågan om forskningsförankring högaktuell och det hänvisas flitigt till utländska skolforskares texter och artiklar. Lärare och pedagoger som har fått upp ögonen för de här forskarna har hittills haft små möjligheter att ta del av deras texter i original. För att råda bot på detta har tre tongivande svenska skolutvecklare, i samråd med några av originalförfattarna själva, gjort ett urval av viktiga texter. Här publiceras de i svensk översättning med introduktioner som förankrar dem i ett svenskt sammanhang.
Boken inleds med ett specialskrivet förord av den världsledandeskolforskaren Dylan Wiliam. Den riktar sig i första hand till lärarstudenter, yrkesverksamma lärare och skolutvecklare.
Natur & Kultur 9789127818903 -
Pedagogik för 2000-talet
Inbunden bok. Natur & Kultur. 4 uppl. 2003. 325 sidor.
Mycket gott skick. Blyertsnotering på första bladet. 550 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127098091
- Titel
- Pedagogik för 2000-talet
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde, omarbetade utgåvan Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Med paroller som självstyrt lärande, uppgiftsbaserat och arbetsplatsförlagt lärande, delaktighet och jämställdhet riktas fokus lika mycket på dem som lär sig som på dem som undervisar och handleder. IT och flexibelt lärande, nya former för bedöming och betygsättning sätter sin prägel på alla former av studier. Bokens första del ägnas åt den moderna pedagogikens förgrundsgestalter, exempelvis Dewey, Montessori, Freinet, Freire, Piaget, Vygotskij, Rogers och Gardner. Deras teorier och visioner sätts in i ett historiskt sammanhang. Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en konkret framställning av nya pedagogiska arbetssätt, bedömningsformer och kvalitetsarbete i vår tids anda. Denna del av boken handlar bl a om e-lärande, casemetoden, problembaserat lärande, handledning och projektarbete, kritisk läsning, betygsättning och utvecklingsarbete.
Natur & Kultur 4 9789127098091
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn