-
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3:6 uppl. 2007. 271 s. Häftad.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144014746
- Titel
- Ungdomsgrupper i teori och praktik
- Författare
- Philip Lalander - Thomas Johansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger kunskaper om ungdomars livsvillkor i dagens snabbföränderliga samhälle där tekniska innovationer i form av till exempel TV, Internet och mobiltelefoni har förändrat möjligheterna för identitetsskapande. I detta samhälle blir gruppen allt viktigare. Författarna blandar verklighetsförankrade exempel med teoretiska begrepp från ungdomskulturforskningen.
I denna tredje upplaga har, förutom en generell uppdatering, två nya kapitel tillkommit; ett om förorter och etnicitet och ett teore?tiskt kapitel om kulturteori. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144014746 -
De yngre barnens läroplanshistoria
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:9 uppl. 2002. 216 s. Häftad.
Nära nyskick. Lite kantstött längst ner på pärmens utsida, annars mycket fint skick..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040592
- Titel
- De yngre barnens läroplanshistoria
- Författare
- Ann-Christine Vallberg Roth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samordningen av den svenska förskolan, fritidshemmet och grundskolan har i förening med det professionaliserade läraruppdraget aktualiserat ett tydligt problem hur kan de yngre barnens läroplanshistoria tydliggöras och kommuniceras?
I sammanslagningen med skolan riskerar den omfattande kunskap om de yngre barnens verksamhet och omsorg, som byggts upp utanför skolans ramar, att gå förlorad. Förskolan och fritidshemmet har tidigare inte haft en läroplan av skolans art och de yngre barnens pedagogik behöver klargöras i sitt sammanhang. Författaren speglar förskolans läroplanshistoria i skolans och fritidshemmets, vilket bidrar till att tydliggöra något av en helhet i de yngre barnens historiska läroinnehåll från mitten av 1800-talet till i dag. I boken används ett vidgat läroplansbegrepp, vilket ger möjlighet till analys och jämförelse av innehållet i olika typer av pedagogiskt riktgivande texter över tid. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144040592 -
Kunskap och människans redskap : teknik och l...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2008. 283 s. Häftad.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048321
- Titel
- Kunskap och människans redskap : teknik och lärande
- Författare
- Rystedt, Hans - Säljö, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 515 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom historien har människor omvandlat sina idéer till materiella redskap - konstgjorda ting som vi använder i nästan allt vi gör. Man kan till och med hävda att vi numera är helt beroende av teknik också när vi tänker; vi använder kalkylatorn för att räkna, ordbehandlaren för att skriva och när vi behöver komma ihåg något tar vi till papper och penna eller någon programvara på datorn. Människors kunskaper och färdigheter är kopplade till alltfler sådana redskap, och våra kunskaper har utvecklats genom årtusendena just genom att vi kan uttrycka dem med hjälp av materiella objekt. Syftet med denna bok är att genom exempel från olika områden visa hur nära våra kunskaper är kopplade till teknik, och hur vi lär och gör erfarenheter genom att samspela med en värld av alltmer sofistikerade materiella objekt och redskap. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar, men också till utbildningar inom media-, hantverks- och vårdområdena samt till alla som har ett intresse för lärande i det moderna och komplexa samhället.
9789144048321 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9788887960020
- Titel
- Le fontane : da un progetto per la costruzione di un luna park degli uccellini = The fountains : from a project for the construction of an amusement park for birds
- Författare
- Piazza, Giovanni - Morrow, Leslie
- Förlag
- Reggio Emilia : Reggio Children
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
9788887960020 -
Etik i professionellt lärarskap
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009. 163 s. Häftad.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664174
- Titel
- Etik i professionellt lärarskap
- Författare
- Grønlien Zetterqvist, Kirsten
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 164 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.
Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.
Ann Paulin, universitetsadjunkt, Sara Irisdotter Aldenmyr, FD i pedagogik, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, är alla verksamma som lärarutbildare vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms universitet.
9789140664174 -
Den väsentliga vardagen : några diskursanalyt...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2009. 335 s. Inbunden. 557 gram.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312295
- Titel
- Den väsentliga vardagen : några diskursanalytiska perspektiv
- Författare
- Sparrman, Anna
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 135 x 215 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det handlar om hur människor i olika sammanhang samspelar och skapar mening. Gemensamt för bokens skribenter är att de är eller har varit doktorander för professor Karin Aronsson vid Institutionen Barn och tema Kommunikation, vid Linköpings universitet. Sedan mitten av 1980-talet har institutionen erbjudit en dynamisk forskningsmiljö för personer med intresse för samtal, kulturella uttryck och socialt liv i och utanför institutionella sammanhang. Boken vänder sig till studenter, lärare, forskare samt praktiker med intresse för samtal, kulturella utryck och andra vardagliga fenomen som t.ex. tolkade samtal, flerspråkighet, visuell kultur, kamratrelationer, läsning, bildanvändning, grupparbete, etc. Kapitlen i boken kan med fördel användas såväl inom utbildning, arbetsliv som på fritiden för att fördjupa förståelsen av igenkännbara vardagliga fenomen och öka kunskapen om dessa fenomens komplexitet och mångfacetterade betydelser.
9789173312295 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144002880
- Titel
- Lärande småbarn
- Författare
- Marita Lindahl
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i ettårsåldern är intensivt sysselsatta med att upptäcka och undersöka världen. Deras inneboende intresse för att lösa olika problem motiverar dem att ständigt ta egna initiativ och försöka sig på nya aktiviteter, trots att dessa kanske överstiger den egna förmågan. På så sätt etableras hela tiden nya kunskaper och erfarenheter.Lärande småbarn bygger på studier av de yngsta barnens upptäckter i förskolans värld, och författaren belyser denna spontana lärandeprocess utifrån barnens eget perspektiv. Boken är rik på exempel och beskrivningar som illustrerar vad barn i ettårsåldern riktar sitt intresse mot och hur de upplever förskolemiljön. Vi får bland annat veta hur de tänker, agerar och samspelar med andra samt hur de visar känslor och empatisk förmåga. Dessutom redogör författaren på ett lättillgängligt sätt för centrala teorier kring småbarns utveckling och lärande.Boken är främst avsedd för barn- och ungdomsvetenskaplig utbildning samt för fortbildning av förskolans personal. Även föräldrar och andra som är intresserade av hur små barn tänker och lär har mycket att hämta i boken.
9789144002880 -
Samverkan för barn som behöver
Häftad bok. HLS förlag. 2 reviderade upplagan uppl. 1999. 246 s. Häftad.
Nära nyskick. Lite färg på omslaget har släppt. Men innehållet är i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176564606
- Titel
- Samverkan för barn som behöver
- Författare
- Inga Andersson
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad ska en lärare göra som ser att ett barn mår dåligt? Hur talar man om för föräldrar att deras barn har problem? Hur möter man invandrarföräldrar som har sina egna förväntningar på skolan?
Samverkan för barn som behöver är en praktisk handbok för lärare i grundskolan om hur en god arbetsmiljö kan skapas i skolan.
Utifrån intervjuer med aktiva lärare och egen lång erfarenhet som skolpsykolog diskuterar författaren olika sätt att hantera konflikter mellan elever, lärare och föräldrar, och hur "skolproblem" kan lösas. Hjälpinsatser inom och utom skolan och hur lärare kan få stöd och hjälp i arbetet med barn med särskilda behov behandlas ingående.
Författarpresentation
Inga Andersson är leg.psykolog, fil.dr i psykologi och lektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
9176564606 -
Svensk utbildningshistoria : skola och samhäl...
Inbunden bok. Studentlitteratur. 8:1 uppl. 2010. 287 s. Inbunden.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055527
- Titel
- Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
- Författare
- Richardson, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 231 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 545 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den skola vi har i dag är på många sätt en annan skola än den som flertalet vuxna lärt känna. Vi lever i ett utbildningssamhälle med helt nya former av pedagogisk verksamhet. För att förstå dagens skola och dess problem är det nödvändigt att se den i ett historiskt perspektiv. Men det gäller också att betrakta skolans utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort. Denna bok redogör för skolans och utbildningssystemets utveckling i Sverige från medeltidens klosterskolor till dagens mångskiftande skolsystem med förskola, grundskola och gymnasieskola, vuxenutbildning och folkbildningsarbete, invandrarundervisning och arbetsmarknadsutbildning samt den väldiga expansionen inom högskolan. Tyngdpunkten ligger på 1900-talet och inte minst på tiden efter 1950-talet då reformarbetet tog verklig fart. I denna åttonde upplaga har författaren följt utvecklingen inom det svenska utbildningssystemet fram till år 2010.
9789144055527 -
Utstött : en bok om mobbing
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2007. 161 s. Häftad.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659840
- Titel
- Utstött : en bok om mobbing
- Författare
- Zelma Fors - Peter Gill - Kjell Granström - Solveig Hägglund - Odd Lindberg - Anne-Lie Lindström - Lennart Nilsson - Katta Nordenfalk - Fredrik Olin - Dan Olweus - Christina Salmivalli - Ulrika Willför-Nyman - Marie Wrethander
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 161 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En antologi med de senaste forskningsrönen om mobbning. Boken vänder sig till lärare, skolledare, elevvårdspersonal, lärarstuderande och alla andra som arbetar mot mobbning i skolan. Definitionerna: Mobbning, konflikter och kränkningar kan förklaras. Men finns typiska mobbare och mobboffer? Maktspelen: I varje grupp sker positioneringar. Problemen uppstår när maktspelen blir destruktiva. Vad gör man då? Konsekvenserna: Att bli mobbad sätter spår för livet. Hur undviker man att det går så långt? Kamratkulturen: Inneslutning och uteslutning är en del av barns relationsarbete. När ska man ingripa? Banaliseringen: Företeelser som borde motarbetas kan passera utan att någon lyfter på ögonbrynen. Varför blir det så? Lärarna: Även lärare kan mobba, kränka eller såra, avsiktligt eller oavsiktligt. Men kan lärare mobbas av eleverna? Åtgärderna: Olika förklaringsgrunder ger olika åtgärder. I Norge är mobbningsarbetet grundligt utvärderat. Hur ser det ut i Finland? Tekniken: Internet, mejl och sms smyger sig in i den mobbades hem. Hur mycket kan lärarna om den nya tekniken? I antologin medverkar dessa forskare: Gunnel Colnerud, professor i pedagogik, leg psykolog AnnBritt Enochsson, fil dr i pedagogik Zelma Fors, fil dr i psykologi, leg psykolog/leg psykoterapeut Peter Gill, professor i pedagogik Kjell Granström, professor i pedagogik, leg psykolog Solveig Hägglund, professor i pedagogik Odd Lindberg, docent i socialt arbete Anne-Lie Lindström, fil mag i pedagogik Fredrik Olin, högstadielärare Dan Olweus, professor i psykologi Christina Salmivalli, professor i psykologi Ulrika Willför-Nyman, ped mag i pedagogik Marie Wrethander, fil dr i pedagogik Innehåll: Den grymma tystnaden / Lennart Nilsson Destruktiva maktrelationer / Zelma Fors Skammen är det värsta / Odd Lindberg Olika förklaringar till mobbning / Kjell Granström Mobbning i skolan - fakta och åtgärder / Dan Olweus KiVa - ett forskningsbaserat antimobbningsprogram / Christina Salmivalli & Ulrika Willför-Nyman Banal mobbning - om en vardagsföreteelse i förskola och skola / Solveig Hägglund Uteslutandets komplexitet och skapandet av kamratkulturer / Marie Wrethander När lärare mobbar, kränker eller sårar / Gunnel Colnerud Lärare som provoceras av elever / Kjell Granström Trakasserier och mobbning på den virtuella arenan / AnnBritt Enochsson & Fredrik Olin Mönster i 99 mobbningsoffers berättelser / Peter Gill & Anne-Lie Lindström Den inre rösten vill ut / Katta Nordenfalk
Ytterligare designers: Nordenlöw, Marianne
Ytterligare författare: Colnerud, Gunnel
Ytterligare författare: Enochsson, AnnBritt
Ytterligare författare: Fors, Zelma
Ytterligare författare: Gill, Peter
Ytterligare författare: Granström, Kjell
Ytterligare författare: Hägglund, Solveig
Ytterligare författare: Lindberg, Odd
Ytterligare författare: Lindström, Anne-Lie
Ytterligare författare: Nilsson, Lennart
Ytterligare författare: Nordenfalk, Katta
Ytterligare författare: Olin, Fredrik
Ytterligare författare: Olweus, Dan
Ytterligare författare: Salmivalli, Christina
Ytterligare författare: Willför-Nyman, Ulrika
Ytterligare författare: Wrethander, Marie
Ytterligare illustratörer: Bäckström, Claes
Ytterligare redaktörer: Thors, Christina
9789197659840 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147093762
- Titel
- Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Läs mer
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
9789147093762 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147052080
- Titel
- Hur flickor och pojkar gör kön
- Författare
- Davies, Bronwyn
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 225 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det kan vara ett mödosamt och ibland smärtsamt arbete att konstruera sin egen könsidentitet. Denna bok handlar om hur barn använder den verktygslåda av könsföreställningar som det lokala samhället och kulturen erbjuder dem för att förstå världen och sig själva.
9789147052080 -
Perspectives on Learning
Häftad bok. Teachers' College Press. 5th ed uppl. 2009. 131 s. Häftad.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780807749838
- Titel
- Perspectives on learning
- Författare
- Jonas F. Soltis
- Förlag
- Teachers College Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 155 x 228 mm
- Vikt
- 214 g
- Språk
- English
9780807749838 -
Skolledarskap : om att leda förskolans och sk...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 1:2 uppl. 2011. 257 s. Häftad. 453 gram.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139111764
- Titel
- Skolledarskap : om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete
- Författare
- Rapp, Stephan
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas. Det slår skollagen fast! Trots detta och trots att alla som arbetar i förskolan och skolan ser strävan mot likvärdighet som självklart, finns skillnader mellan såväl förskolor som skolor. En av dem som har störst möjlighet att påverka utbildningens innehåll och därmed likvärdigheten är förskolans chef och skolans rektor. I Skolledarskap diskuteras uppdraget för förskolechefen och rektorn utifrån ett antal perspektiv. I syfte att öka förståelsen för dagens ledaruppdrag ges inledningsvis en kort historisk tillbakablick. Därefter diskuteras bl.a. ledaren som myndighetsutövare, vad skolans kultur kan medföra och hur mål och resultatstyrning och administrativa rutiner kan inverka på verksamheten. I boken visas också konkreta exempel på hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan utformas. Avslutningsvis ges några utblickar som kan komma att få betydelse för framtidens förskola och skola. I boken medverkar åtta författare, samtliga med särskild sakkunskap inom sina områden. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och till dem som är förtroendevalda till att styra skolan. Den är lämplig att använda i olika utvecklingsarbeten och är också tänkt att utgöra ett värdefullt inslag i skolledarutbildningar, inte minst då i det statliga rektorsprogrammet tredje del, Skolledarskap. Arbetet har utförts under redaktion av Stephan Rapp, docent i pedagogik och utbildningsdirektör i Jönköpings kommun. Övriga författare är verksamma inom förskola och skola och/eller är lärare inom högskola och universitet.
9789139111764 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144613918
- Titel
- Lekens möjligheter - Om skapande lekpedagogik i förskola och skola
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om ett gestaltande arbetssätt – en lekpedagogik – som engagerar både barn och personal. Genom att sätta de skapande ämnena i centrum och låta leken samspela med olika kulturformer skapar denna pedagogik nya möjligheter att utveckla lekens roll i förskola och skola.Författaren redogör för de grundläggande idéerna bakom ett lekpedagogiskt arbetssätt och ger mängder av inspirerande exempel på olika lekteman för förskolan och grundskolans lägre årskurser. Hon beskriver också utförligt hur synen på lek har förändrats genom åren.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare.
9789144613918
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn