Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Dagens Nyheters historia - Tidningen och makten 1864-2000

Dagens Nyheters historia - Tidningen och makten 1864-2000

Bokförlaget DN. 2002. Förlagsband med skyddsomslag. 480 s. Illustrerad.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789175884806
Titel
Dagens nyheters historia : tidningen och makten 1864-2000
Författare
Hadenius, Stig
Förlag
Bokförlaget DN
Utgivningsår
2002
Omfång
480 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
178 x 234 mm Ryggbredd 28 mm
Vikt
1074 g
Språk
Svenska
Baksidestext
»Denne Lenin, som i Ryssland gäller att vara enså mystisk sagofigur, ser inte det minsta vare sig mystisk eller sagolik ut. Tvärtom liknar han vilken skomakare som helst och har intet intressant i sitt ansikte.«Signaturen Masque, Tora Garm, var på reportage-resa i Sovjetunionen i mars 1918 för Dagens Nyheter. Hon gav en annorlunda bild av det som hände i det gamla Ryssland. Därmed är hon en av de många DN-journalister som liksom Jolo och Bang, Red Top och Sven Öste lärt oss något nytt om den värld vi lever i.     Dagens Nyheters historia är den första översikten över tidningens utveckling från 1864 till 2000. Den ger inte bara en bild av journalistiken utan också av förutsättningarna för tidningsutgivningen – ekonomi, distribution och teknik.     Vilken makt har DN haft och vem eller vilka har haft makten över denna tidning som i mer än 100 år varit en av landets ledande? Var det Herbert Tingsten eller Tor Bonnier som bestämde på 1950-talet? Hur var det med Dagens Nyheters »vänster-vridning« på 1970-talet? Många har spått att morgontidningarna inte skulle kunna hävda sig i konkurrensen med nya medier – radio, tv, it osv. Men tidningarna har kunnat hålla sin position genom att förändras och utvecklas samtidigt som de knutit an till sin historia. I boken visar Stig Hadenius hur historien upprepar sig – men bara delvis.