-
Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2010. 181 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056616
- Titel
- Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv
- Författare
- Beata Molin - Irene Lund - Stefan Lundeberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 181 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Smärta och värk är ett folkhälsoproblem och en av de vanligaste orsakerna till att människor söker vård. Smärta innebär ofta ett stort lidande för den enskilda individen men påverkar även den nära omgivningen och får konsekvenser för samhället i stort.
Det är viktigt att alla personalkategorier som arbetar med människor med smärtor har en god grundläggande kunskap om smärtans bakomliggande fysiologiska mekanismer och de behandlingsmetoder som finns, så att de kan erbjuda bästa möjliga omhändertagande och behandling.
Boken handlar om smärta ur ett fysiologiskt perspektiv med stor tonvikt lagd på att på enklast möjliga sätt belysa uppkomstmekanismer till olika smärttillstånd samt beskriva hur olika behandlingsalternativ, såväl farmakologiska som fysikaliska, kan påverka dessa. Boken riktar sig till studenter på grundutbildningarna till bland annat sjukgymnast, arbetsterapeut, naprapat, sjuksköterska, läkare, tandläkare och kiropraktor men kan även komma till användning såväl bland andra yrkeskategorier som på utbildning på avancerad nivå.
Som ett komplement till boken finns även ett webbaserat instuderingsmaterial för att underlätta inlärning och självevaluering, www.studentlitteratur.se/omsmarta
Studentlitteratur AB 1:2 9789144056616 -
Formler och Tabeller, andra upplagan
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 2:5 uppl. 2012. 115 sidor.
Gott skick. Tryckt 2016. Blyertsanteckningar finns några få. Pärmar något skavda i hörnen och baksidans kanter. Sidor, övre delen av sidorna är vågiga
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127422452
- Titel
- Formler och Tabeller, andra upplagan
- Författare
- Alphonce, Rune
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 171 x 241 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Andra upplagen av den populära formelsamlingen Formler och Tabeller är i fyrfärg med tydlig form och pedagogiska illustrationer. Dessutom har innehållet anpassats till Gy 2011.
Formler och Tabeller innehåller en omfattande formeldel med tydliga definitioner, figurer, formler och förklaringar. I bokens fysik- och kemidel finns gott om användbara tabeller. I matematikdelen har hänsyn tagits till att dagens miniräknare gjort många tabeller överflödiga.
Natur & Kultur Läromedel 2:5 9789127422452 -
Så låter det! : en bok om ljud, hur det uppko...
Inbunden bok. Stockholm : Natur och kultur. 1973. 82 sidor.
Mycket gott skick. Ren inlaga. På framsidan är två röda cirklar inritade som glasögon för personen, se bilden.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127473007
- Titel
- Så låter det! : en bok om ljud, hur det uppkommer, uppfattas och spelas in
- Författare
- Ulvönäs, Staffan, 1928?-
- Förlag
- Stockholm : Natur och kultur
- Utgivningsår
- 1973
- Språk
- Svenska
Stockholm : Natur och kultur 9127473007 -
Progress Gold B Elevbok med digital del - Eng...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2008. 352 sidor.
Mycket gott skick. Tryckt år 2010. Sidorna 136-153 finns inte "sätt/tryckfel" då de inte är utrivna. Ett par sidor med rosa överstrykningspenna, i övrigt inga defekter. Boken är välbehållen. En CD-skiva finns med i en plastficka i bakre pärmen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035611
- Titel
- Progress Gold B Elevbok med digital del - Engelska 6
- Författare
- Watcyn-Jones, Peter
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 179 x 254 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 1092 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Progress Gold för kompletteringsköp.
För dig som är intresserad av Progress Gold vill vi presentera vårt nya läromedel Solid Gold.
Solid Gold är skrivet av samma författare som Progress Gold och tar fasta på allt som kännetecknat och varit uppskattat med det läromedlet. Solid Gold är nyskrivet efter de senaste ämnesplanerna och är än mer tillgängligt via de digitala delarna av materialet som medföljer i elevpaketet. Solid Gold finns för Engelska 5, 6 och 7.
Progress Gold B
Progress Gold är ett komplett läromedel i engelska för i första hand gymnasiets studieförberedande program samt för vuxna elever. Elevpaketet Progress Gold B består av en elevbok, en digital del samt arbetshäftet Vocabulary Trainer. Progress Gold finns för kurserna Engelska 5, 6 och 7.
Elevbok
Elevboken till Progress Gold B är en allt-i-ett-bok med texter, övningar, grammatik, studietips och ordlistor.
Vocabulary Trainer
Arbetshäftet Vocabulary Trainer förstärker inlärningen av kursens centrala glosor. Häftet kan även beställas separat i 10-pack till förmånligt pris.
Digital del
Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning
Interaktiva uppgifter för grammatik-, uttals- och ordträning, inlästa med autentiskt tal
Ljudet till hörövningarna och varierande extra övningar
I våra digitala läromedel kan du alltid söka i innehållet. Du kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten som sparas automatiskt och som enkelt kan samlas ihop och skrivas ut. Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och i mobil och aktiveras med koden som finns i elevboken.
Studentlitteratur AB 2:3 9789144035611 -
Blueprint A Version 2.0 Kursbok
Häftad bok. Liber. 2:6 uppl. 2007. 336 sidor.
Gott skick. Tryckår 2017. Det finns flera blyertsanteckningar, svenska, engelska och arabiska, i delar av boken. Bilden visar exempel på hur en sida med översättningar ser ut. Det går att ta bort, det är blyerts. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147080557
- Titel
- Blueprint A Version 2.0 Kursbok
- Författare
- Lundfall, Christer
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 166 x 238 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 561 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Blueprint A version 2.0 är ett omtyckt läromedel i Engelska 5 för gymnasiets högskoleförberedande program och komvux. Elevljudet finns som hämtningsbar fil på liber.se så att den studerande ska kunna lyssna till bokens inlästa texter.
Liber 2:6 9789147080557 -
Becoming a reader : the experience of fiction...
Häftad bok. Cambridge : Cambridge University Press. 1994. 228 sidor.
Mycket gott skick. Ren inlaga, några hörn i boken har hundöronsvikning, framsidans övre och nedre högra hörn aningen tilltryckta någon millimeter, omslagets baksida en vikning upptill. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780521467568
- Titel
- Becoming a reader : the experience of fiction from childhood to adulthood
- Författare
- Appleyard, Joseph A.
- Förlag
- Cambridge : Cambridge University Press
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- English
Cambridge : Cambridge University Press 9780521467568 -
Upp systrar väpnen er : kön och politik i 180...
Inbunden bok. Bokförlaget Atlas. 1 uppl. 2005. 213 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173891486
- Titel
- Upp systrar väpnen er : kön och politik i 1800-talsfeminism
- Författare
- Manns, Ulla
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I mitten av 1800-talet blev kvinnosaken en fråga som engagerade många. En rad personer, däribland flera riksdagsmän, tog strid för kraven på frihet för kvinnor och jämlikhet mellan könen. Målet var inte bara att kvinnor skulle uppnå det som män redan hade.
Inga reella förändringar var möjliga om inte män och därmed normer för manlighet också påverkades. Anspråken på frihet var kontroversiella, inte minst som manlighetens konstruktioner kritiserades för att underblåsa sexuellt förtryck av kvinnor.
Friheten att välja livsväg och frihet från förtryck, var det som merparten av 1800-talets feminister samlades kring. Men skillnader fanns förstås. Hur långt man ville gå i förändringsarbetet och vilka moralregler som skulle följas var de största stötestenarna.
Boken Upp systrar, väpnen er! skildrar utvecklingen av kvinnosaken i Sverige från 1840-talet fram till 1880-talet då en organiserad kvinnorörelsetog form. Ulla Manns är idéhistoriker och undervisar i genusvetenskap vid Södertörns högskola, Stockholm.
Bokförlaget Atlas 1 9789173891486 -
Regeringsformen : en kommentar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2015. 316 sidor.
Mycket gott skick. Boken är i näranyskick sånär som övre högra hörnet på omslaget som har en liten knäckning, helt ren och obruten inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144106526
- Titel
- Regeringsformen : en kommentar
- Författare
- Thomas Bull - Fredrik Sterzel
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 463 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Regeringsformen är en uppdaterad och användarvänlig genomgång av bestämmelserna i vår viktigaste grundlag. Den ger en koncis och komplett bild av grundlagsregleringen av vårt statsskick. Ett introduktionskapitel ger en överblick och identifierar de stora utvecklingstrenderna, varefter författarna går igenom varje kapitel i regeringsformen paragraf för paragraf. Alla centrala delar av svensk demokratis rättsliga reglering belyses, såsom riksdagens ställning, regeringens förhållande till myndigheterna, enskildas rättighetsskydd och domstolarnas ställning och uppgifter.
Boken vänder sig med en lättillgänglig framställning till en intresserad allmänhet, till studenter inom juridik och samhällsvetenskap samt till alla praktiskt verksamma på områden som berörs av grundlagen.
Studentlitteratur AB 3 9789144106526 -
Kristin Lavransdotter - Brudkronan - Husfrun...
Inbunden bok. P. A. Norstedt & Söners Förlag Stockholm. 1982. 860 sidor.
Mycket gott skick. Skinninbunden med huvud i guldsnitt, även text och bilder på ryggen likväl på framsidan är i guld. En "intryckning" på framsidan under figuren, vilket kan ses i bilden. Ren obruten inlaga. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9118211437
- Titel
- Kristin Lavransdotter
- Författare
- Undset, Sigrid - Eurén, Teresia
- Förlag
- Stockholm : Norstedt
- Utgivningsår
- 1982
- Språk
- Svenska
P. A. Norstedt & Söners Förlag Stockholm 9118211437 -
Kattraser : den nya, utförliga handboken
Inbunden bok. Läsförlaget. 1 uppl. 1998. 80 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 3829009208
- Titel
- Kattraser : den nya, utförliga handboken
- Författare
- Paddy Cutts
- Förlag
- Läsförlaget
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 80 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 195 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 141 g
- Språk
- Svenska
Läsförlaget 1 3829009208 -
Stora boken om handarbete
Inbunden bok. Västerås : Specialpublikationer / Ica-förlaget AB. 1978. 224 sidor.
Mycket gott skick. Bokens framsnitt har gulnat.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9153404610
- Titel
- Stora boken om handarbete
- Författare
- Falkenborg, Marie Louise
- Förlag
- Västerås : Ica bokförl
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
Västerås : Specialpublikationer / Ica-förlaget AB 9153404610 -
Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 248 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068497
- Titel
- Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
- Författare
- Henry, Alastair - Gurdal, Sevtap - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Komplexiteten i läraruppdraget innebär att lärare dagligen ställs inför olika dilemman. Inte sällan sätts olika perspektiv, intressen, ambitioner, ansvar och krav mot varandra. Att vara lärare och ansvarig för barns och ungdomars lärande och utveckling kräver därför en mängd olika kompetenser.Boken är indelad i fyra teman som syftar till att öka medvetenheten om läraruppdragets mångfasetterade natur och komplexitet – elevers förutsättningar, undervisning, sociala kategoriseringar och samhälleliga uppdrag. De olika områdena belyses i bokens kapitel i form av olika autentiska fall som speglar de erfarenheter som författarna själva har mött som lärare, lärarutbildare och forskare och är konstruerade på ett sätt som inbjuder till tolkning, reflektion och diskussion.För att sätta igång tankeprocesser och för att stimulera till diskussion finns diskussionsfrågor i anslutning till varje fall. Hur du använder dessa fall är en fråga för dig som läsare, men oavsett hur boken används kan varje kapitel bidra till möjligheten att förbereda sig på den centrala frågan: Vad innebär det att vara lärare?Boken vänder sig främst till lärarstuderande och passar utmärkt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningen. Den kan även med fördel användas som kompetensutveckling av verksamma lärare och vara av intresse för alla som är engagerade i skolfrågor och lärares uppdrag.
Studentlitteratur 1 9789144068497 -
Bedömning i och av skolan : praktik, principe...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:9 uppl. 2010. 318 sidor.
Nära nyskick. Tryckår 2015.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056814
- Titel
- Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
- Författare
- Anders Holmgren - Johan Hofvendahl - Alli Klapp Lekholm - Helena Korp - Annica Löfdahl - Héctor Pérez Prieto - Daniel Pettersson - Henrik Román - Ann-Christine Vallberg Roth - Florian Waldow - Barbro Westlund - Oscar Öquist
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 451 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de mest diskuterade pedagogiska områdena i dag. I boken beskriver och analyserar författarna några av de vanligaste bedömningsformerna lärare genomför i relation till barn och elever och själva är föremål för i sin yrkesutövning. Det handlar om omdömen i individuella utvecklingsplaner i förskola och skola, betyg, utvecklingssamtal, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar.Med boken finns en tydlig ambition att betrakta bedömning i ett brett perspektiv. I bokens olika kapitel behandlas bedömning så som den kommer till uttryck både i den praktiska skolverksamheten och som utbildningspolitik. De olika kapitlen är indelade i fyra principiella teman som utgångspunkter: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman är lika relevanta att beakta oavsett var i utbildningssystemet lärare befinner sig och arbetar med bedömning.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.
Ytterligare författare: Christian Lundahl, Maria Folke-Fichtelius, Åsa Avdic, Astrid Birgitte Eggen
Studentlitteratur AB 1:9 9789144056814 -
Skolan som politisk organisation 2:a uppl
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2:3 uppl. 2012. 216 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140677969
- Titel
- Skolan som politisk organisation 2:a uppl
- Författare
- Maria Jarl (red.) - Jon Pierre (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 394 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Styrningen av skolan sker i ett spänningsfält mellan stat och kommun, och mellan politiker och de som arbetar i skolan. Staten bestämmer de övergripande målen för skolan, men det är kommunen som ansvarar för genomförandet av skolpolitiken. De statliga politiska målen är ofta svåra att tolka och genomföra i den kommunala skolmiljön, där lärare och rektorer har professionella uppfattningar om vad som kännetecknar en god skola. Den skolpolitiska agendan förändras dessutom ständigt: utvecklingslära eller kreationism, integration eller mångkulturalism, myndighetsmål eller marknadsmål? Resultatet av styrningen ovanifrån blir därmed att lokala och varierande praktiker och rutiner utvecklas för att lärarna ska ha riktlinjer för sitt vardagliga arbete och för att de ska veta hur olika situationer bör hanteras.
Skolan som politisk organisation belyser dessa frågor genom historiska tillbakablickar och framåtblickande diskussioner. Boken vill både ge exempel på värdekonflikter som kan uppstå i skolan och visa på olika strategier som används för att hantera dessa konflikter. Sammantaget ger boken en god introduktion till området för studenter inom utbildningsvetenskap, lärare och skolpersonal, skolpolitiker i stat och kommun samt andra med intresse för skolfrågor.
Boken bygger på ett forskningsprogram i utbildningsvetenskap om värdekonflikter i skolan. Författarna är Anders Fredriksson, Maria Jarl, Hanna Kjellgren, Sofia Persson, Jon Pierre, Ann Quennerstedt, Bo Rothstein och Fredrik Sjögren.
Maria Jarl är universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Jon Pierre är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 2:3 9789140677969 -
Samspel i grupp
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:11 uppl. 2005. 184 sidor.
Mycket gott skick. Tryckt år 2013. Finns två streck på baksidan av boken och övre kanten är lite stött. I övrigt är boken som i näranyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043548
- Titel
- Samspel i grupp
- Författare
- Björn Nilsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 289 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett genomgående budskap i boken är att det går att få grupper att fungera bättre. Olikheter i personlighet, värderingar och erfarenheter gör det svårt för personer i en grupp att samarbeta, något som kan leda till konflikter och bristande effektivitet. Björn Nilsson menar att med kunskaper om vad som brukar hända i grupper och med verktyg för att hantera olika svårigheter kan man få alla kategorier av grupper att fungera bättre.
I boken behandlas vilka faktorer som är viktiga i gruppers utveckling såsom normer, roller och ledarskap. Författaren beskriver olika aktiviteter som sker i grupper, exempelvis kommunikation, problemlösning, beslutsfattning och konflikthantering samt redogör för vad som kan gå fel i en grupp. Han föreslår läsaren olika verktyg för att kunna skapa effektivitet och bra klimat i grupper.
Boken vänder sig till ledare, handledare, lärare och andra som vill utveckla sina gruppfärdigheter och sitt ledarskap.
Studentlitteratur AB 1:11 9789144043548 -
Välkommen in i mitt klassrum!
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2016. 208 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144108681
- Titel
- Välkommen in i mitt klassrum!
- Författare
- Hvenmark Nilsson, Katja
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ”Jag vet en massa saker i teorin, men hur gör man rent praktiskt?” Välkommen in i mitt klassrum svarar på frågor lärarstudenter ställt till författaren. Det handlar om allt från lektionsplanering och formativa strategier i klassrummet till upplägg inför föräldramöten och utvecklingssamtal. Katja Hvenmark-Nilsson ger konkreta förslag och praktiska tips för denna lärarvardag.
Författaren tar oss med genom skolporten och in i klassrummet. Vi får följa olika klasser under två veckor, där varje dag har ett tema. Alla scenarier är hämtade ur verkligheten och relateras till den forskning som lärarstudenter möter på utbildningen. Katja Hvenmark-Nilsson visar här på läraryrkets fantastiska möjligheter genom att beskriva några av dess utmaningar.
Välkommen in i mitt klassrum ger funktionell och inspirerande vägledning för lärarstudenter på den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. I förordet intygar Patricia Diaz, känd språklärare, föreläsare och författare, att denna inspiration fungerar lika väl för dem som redan befinner sig i klassrumsvardagen.
Studentlitteratur AB 1:1 9789144108681 -
Skriva och samtala - Lärande genom responsgru...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:12 uppl. 2001. 278 sidor.
Nära nyskick. Tryckt år 2012.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016733
- Titel
- Skriva och samtala - Lärande genom responsgrupper
- Författare
- Torlaug Løkensgard Hoe
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överföra ett redan färdigt budskap till läsaren. Läsaren är en aktiv person som tolkar och omskapar texten, vilken därigenom blir ett slags gemensamt författarskap mellan den som skriver och den som läser. Boken spänner över ett vitt fält och bygger på modern forskning om skrivning, läsning, genrer, samtal, interaktion, responsgivning – och sträcker sig alltifrån olika skrivteorier till deras praktiska tillämpning i klassrumskulturen. Skriva och samtala vänder sig till såväl lärare som studerande vid lärarutbildningen och inom universitetsämnen som språkvetenskap och pedagogik, samt till lärare på grund- och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1:12 9789144016733 -
Att undervisa är att välja : mångkulturalitet...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2009. 220 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055060
- Titel
- Att undervisa är att välja : mångkulturalitet, innehåll och meningsskapande
- Författare
- Linnér, Bengt - Westerberg, Boel
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken fångar tre grundläggande innehållsfrågor i skolan och lärarutbildningen. Frågor som lyfter fram centrala perspektiv på såväl skola som lärarutbildning, men som också visar kritiska punkter och konfliktladdade struktur- och innehållsproblem inom all undervisning. I Att undervisa är att välja får frågorna liv och aktualitet genom att de som lever med dem till vardags - studenter, lärare och lärarutbildare - själva formulerar dem i sina samtal och diskussioner.
Studentlitteratur AB 1:1 9789144055060 -
Populärkulturen och skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:12 uppl. 2000. 226 sidor.
Nära nyskick. Tryckår 2011.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144014135
- Titel
- Populärkulturen och skolan
- Författare
- Persson, Magnus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förhållandet mellan skolan och populärkulturen är inte det bästa. När det gäller den kultur som eleverna själva föredrar kan skolan se tillbaka på en lång tradition av misstro och kritik. Nya medier och kulturella uttrycksformer har alltid utlöst vuxen- och skolvärldens oro. Men populärkulturens betydelse och expansion fortsätter att öka och för många håller den på att bli den enda kulturen. I ett sådant läge måste skolan börja ta populärkulturens produkter och de nya medierna på allvar, och försöka hitta produktiva sätt att hantera dem som går bortom både det enkla avståndstagandet och det okritiska hyllandet.Denna bok lyfter fram centrala frågor och belyser dem historiskt och ur ett nutida perspektiv, både nationellt och internationellt. Hur har skolan införlivat populärkulturen i undervisningen och med vilka syften? Vilken pedagogik och metodik har förordats? Hur har man sett på förhållandet mellan populärkultur och finkultur? Bokens första del behandlar dessa frågor genom att lyfta fram de historiskt dominerande förhållningssätten till populärkulturen inom svensk skola. Den andra delen presenterar några tongivande företrädare för de viktigaste positionerna i den internationella debatten om populärkultur och undervisning.
Boken ger en mängd konkreta exempel på hur lärare kan använda populärkulturellt material i sin undervisning. Exemplen som hämtats från olika stadier och skolformer i utbildningssystemet, spänner över många olika medieformer. Boken är skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan också läsas som en introduktion till de centrala teoribildningarna om populärkulturen. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 1:12 9789144014135 -
Lära om språk, 2 uppl : Språkvetenskaplig int...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2:3 uppl. 2011. 208 sidor.
Mycket gott skick. Tryckår 2014. Insida en rad med anteckningar. Några hundöronsvikningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678003
- Titel
- Lära om språk, 2 uppl : Språkvetenskaplig introduktion – grundläggande termer och begrepp
- Författare
- Rehnqvist, Gunilla
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lära om språk är en grundbok för alla som studerar och arbetar med språk. Författarna redogör överskådligt för den terminologi och de grundläggande begrepp som utgör basen för alla språkstudier. Boken belyser områden som språkutveckling, inlärarspråk och språkhistoria. Basala grammatiska begrepp med tillämpningar utgör en väsentlig del av innehållet.
Lära om språk har också ett genomgående andraspråksperspektiv. I boken belyses, ur flera synvinklar, den process då inlärare utvecklar sina språkliga färdigheter i andraspråket. Genom att exemplifiera speciella svårigheter inom svenska språket får lärare verktyg att hjälpa elever med svenska som andraspråk på alla nivåer, från förskola till vuxenutbildning, att finna vägar till fördjupad kunskap i svenska.
I denna andra upplaga av boken har lästips och litteraturreferenser uppdaterats. Nutida språkforskning har getts större plats och en del begrepp inom grammatiken har förtydligats och i några fall har övningar modifierats.
Boken riktar sig främst till lärarstuderande på grundnivå men kan med fördel användas av alla som är intresserade av de språkliga begrepp som är nödvändiga kunskaper när man studerar språkvetenskapliga ämnen.
Gunilla Rehnqvist, FM, och Gudrun Svensson, FD, Linnéuniversitetet, har båda lång erfarenhet av andraspråksundervisning inom olika områden som Sfi, gymnasium och lärarutbildning. De har i många år arbetat vid Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet.
Gleerups Utbildning AB 2:3 9789140678003 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på insidan, anteckningsfri
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Critical Environmental Politics
Häftad bok. Routledge. 1 uppl. 2014. 350 sidor.
ISBN 9780415631228
Mycket gott skick. Inga anteckningar men överstrykningar med gul penna över några av rubrikerna i försättsblad och innehållsförteckning. Ytterst litet hundörastukning, övre högra hörnet på pärm och ett tiotal sidor in i boken. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRoutledge 1 9780415631228 -
Marknadsföring i tjänsteföretag
Häftad bok. Liber. 3:7 uppl. 1998. 195 sidor.
Nära nyskick. Tryckt år 2019, Kina. Oläst, obruten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147043897
- Titel
- Marknadsföring i tjänsteföretag
- Författare
- Grönroos, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 332 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan man marknadsföra tjänster på samma sätt som varor? Nej, det krävs ett helt annat, relationsinriktat synsätt, menar författaren. Boken förmedlar teori och praktik om extern och intern marknadsföring av tjänster.
Det tjänsteorienterade synsätt och de modeller som beskrivs i boken är till hjälp vid utveckling av ett marknadsorienterat sätt att tänka också vid business-to-business.
Om författaren
Christian Grönroos är professor med inriktning mot tjänste- och relationsmarknadsföring vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.
Liber 3:7 9789147043897 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1:2 uppl. 2000. 279 sidor.
Gott skick. Rosa överstrykningsmarkeringar likaså understrykningar och anteckningar i blyerts men även bruna märken efter metallgem på ett tjugotal sidor. Snygga pärmar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151837284
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1:2 9789151837284 -
I rättvisans namn - Ansvar, skuld och säkerhe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 344 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053544
- Titel
- I rättvisans namn - Ansvar, skuld och säkerhet i vården
- Författare
- Ödegård, Synnöve - Wallgren, Gunnel A.
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 601 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken utgår från tre omdebatterade händelser vad gäller synen på ansvar, skuld och säkerhet. Utifrån ett av fallen diskuteras olika aspekter av patientsäkerhet, och boken tar också upp samhällets hantering av ansvarsfrågorna i vården, synen på individuell skuld och systemets ansvar. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården, sjuksköterske- och medicinstudenter samt studenter på andra långa och medellånga vårdutbildningar.
Om författarna
Synnöve Ödegård är leg. sjuksköterska och doktor i folkhälsovetenskap. Hon har länge arbetat med patientsäkerhet och har också skrivit en avhandling i ämnet. Övriga författare är framstående forskare och specialister inom sina respektive områden.
Liber 1 9789147053544 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789186093051
- Titel
- Doxologi : en essä om kunskap
- Författare
- Rosengren, Mats
- Förlag
- Retorikförlaget
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 125 x 200 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betyder det att all kunskap som vi människor
har alltifrån teoretiska insikter till praktiska färdigheter är just vår kunskap?
Genom att vända på värderingen av termerna i den
klassiska motsättningen mellan doxa - vad vi tror om
världen och oss själva - och episteme hur det egentligen ligger till - och hävda att all kunskap i grund
och botten är doxisk försöker jag skissera ett annat
slags kunskapslära - en doxologi.
Mats Rosengrens essä rör sig mellan fakta, tolkning,
kunskap och vetande.
Med utgångspunkt i Protagoras homo mensura-sats - "Människan är alltings mått: måttet för det varande, att
det är, och för det ickevarande, att det icke är" - jagar den efter ett användbart kunskapsbegrepp och finner
en kompromiss mellan den eviga, absoluta Sanningen och den totala relativismen: retorikens situerade, doxiska syn på sanning och kunskap.
2008 blev Doxologi - en essä om kunskap belönad med
översättningspriset Pro Lingua.
2:a utgåvan 2008.
Retorikförlaget 2 9789186093051 -
Dynamisk psykiatri
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 7:2 uppl. 2003. 520 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i gott skick. Skyddsomslagets skavanker syns i bilden, småskador i kanterna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127093362
- Titel
- Dynamisk psykiatri
- Författare
- Cullberg, Johan
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 520 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 178 x 235 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1160 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dynamisk psykiatri är avsedd att vara en introduktion till psykiatrin och används vid utbildningen av läkare och psykologer liksom vid utbildningen till andra människovårdande yrken. Boken bygger på ett psykodynamiskt synsätt, dvs att kunskaper om personlighetsutvecklingen och om individens förmåga att hantera påfrestningar i livet ger oss bättre möjligheter att förstå den psykiskt sjukes föreställningsvärld.
Psykiatrin har utvecklats snabbt under senare år. Paradigmpendeln är sedan ett antal år på väg mot en mer naturvetenskaplig grundsyn. Den biologiska psykiatrin – inte minst i form av nya läkemedel – har öppnat för nya behandlingsmöjligheter. De dynamiska terapierna har kompletterats av kognitiva och beteendeterapeutiska metoder. Men oavsett vilken behandlingsinriktning som ger det bästa resultatet i det enskilda fallet, kommer alltid behovet av den dynamiska förståelsen av patientens upplevelsevärld och beteende att finnas.
Sjunde utgåvan.
Johan Cullberg är professor i psykiatri med lång erfarenhet från kliniskt och vetenskapligt arbete. Han är efter sin pensionering verksam vid FoU-enheten vid psykiatriska kliniken, Danderyds sjukhus. Johan Cullberg har också skrivit bl a Skaparkriser (1994) och Psykoser (2000, ny utgåva 2004).
Natur & Kultur Läromedel 7:2 9789127093362 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBrunnhages Förlag AB Stockholm
-
Identitet
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2009. 128 sidor.
Mycket gott skick. Två sidor i boken har nedvikningsspår, i övrigt är boken i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147088966
- Titel
- Identitet
- Författare
- Hammarén, Nils
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 188 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Identitet är ett mångbottnat och laddat begrepp som berör allt från förändrade könsstrukturer och medias inverkan på vår självbild till rättvisefrågor, mångkulturalism och internationella konflikter. I den här boken förs en diskussion om och ges några svar på hur vi kan närma oss frågor om identitet och samhälle.
Sagt om boken
"Författarna visar att "less is more" – det lite kortare formatet fungerar utmärkt för att ge ett pregnant perspektiv på vad identitetsbegreppet kan erbjuda samhällsvetare, samtidigt som valen av empiriska exempel – cyberspace, könsidentitet, postkolonialism – provocerar, illustrerar och stimulerar.
Dan Kärreman, professor i Organization Studies and Management, Copenhagen Business School
BeGreppbart är en serie introducerande böcker i samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett centralt begrepp och adderar en pusselbit till vår förståelse av samhället. Utforskande. Fokuserat. Dynamiskt. Greppbar kunskap i ett nötskal. Helt enkelt.
Om författarna
Nils Hammarén är doktor i socialt arbete och verksam som lektor och forskare vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han har tidigare skrivit bl.a. ”Familjeliv”.
Liber 1:2 9789147088966 -
Juridik för pedagoger
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 5:1 uppl. 2011. 176 sidor.
Mycket gott skick. Bokens frontpärm, nedre högra hörnet, två veckstreck annars som näranyskick, se gärna bilden.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074559
- Titel
- Juridik för pedagoger
- Författare
- Erdis, Mare
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 5:1 9789144074559
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn