Rätt till en ljusnande framtid : gymnasieelever med svårigheter av DAMP-karaktär
RBU Västmanland, 1998 Hft. 189s. 21x15 cm. 344 g. Mycket gott skick, en liten nagg i pärmkanten. ISBN 9163076195.
Bokens viktigaste avsnitt:
- "Beskrivning av svårigheter av DAMP-karaktär i tonåren." Avsnittet tar upp aktivitetskontroll och uppmärksamhet, motorik, inlärning, tal, kamrater och fritid samt plusfaktorer.
- "Fallbeskrivningar" Här får läsaren möta elever från författarens vardag.
- "Åtta gymnasier i Västmanlands län" och "Befintliga åtgärder på de åtta gymnasierna" innehåller en beskrivning av de åtta gymnasier som deltog i projektet samt en redovisning av de åtgärder som de hade möjlighet att sätta in.
- "Projektbeskrivning" En noggrann beskrivning av hur projektet genomfördes.
- "Elever i projektet - fallbeskrivningar." Här belyses hur man kan arbeta med elever som ingår i ett projekt och visar hur mycket större möjligheterna att genomföra olika åtgärder är.
- "En arbetsmodell" återger vikten av ett mycket noggrant genomförande och uppföljning av åtgärder.
En gymnasielärare skriver: "Rätt till en ljusnande framtid är synnerligen angelägen läsning. Boken borde finnas i varje lärarrum, användas i lärarutbildningen, vid studiedagar och i studiecirklar."
Förlagsfakta
- ISBN
- 9163076195
- Titel
- Rätt till en ljusnande framtid. Gymnasieelever med svårigheter av DAMP-karaktär.
- Författare
- Öhlmér, Inger
- Förlag
- IÖ Respons
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens viktigaste avsnitt:
- "Beskrivning av svårigheter av DAMP-karaktär i tonåren." Avsnittet tar upp aktivitetskontroll och uppmärksamhet, motorik, inlärning, tal, kamrater och fritid samt plusfaktorer.
- "Fallbeskrivningar" Här får läsaren möta elever från författarens vardag.
- "Åtta gymnasier i Västmanlands län" och "Befintliga åtgärder på de åtta gymnasierna" innehåller en beskrivning av de åtta gymnasier som deltog i projektet samt en redovisning av de åtgärder som de hade möjlighet att sätta in.
- "Projektbeskrivning" En noggrann beskrivning av hur projektet genomfördes.
- "Elever i projektet - fallbeskrivningar." Här belyses hur man kan arbeta med elever som ingår i ett projekt och visar hur mycket större möjligheterna att genomföra olika åtgärder är.
- "En arbetsmodell" återger vikten av ett mycket noggrant genomförande och uppföljning av åtgärder.
En gymnasielärare skriver: "Rätt till en ljusnande framtid är synnerligen angelägen läsning. Boken borde finnas i varje lärarrum, användas i lärarutbildningen, vid studiedagar och i studiecirklar."