Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning

Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning

Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2006. 289 sidor.

Nära nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9127108007
Titel
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Författare
Blom, Björn - Morén, Stefan - Nygren, Lennart
Förlag
Natur & Kultur
Utgivningsår
2006
Omfång
289 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
157 x 233 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
628 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad är kunskap? Hur bildas kunskap? Hur används kunskap? Frågorna kring vad som är ett kunskapsbaserat socialt arbete har i dag hamnat i brännpunkten. Det gäller inte enbart i Sverige, i och med Socialstyrelsens satsning på nationell kunskapsutveckling i socialt arbete, utan resonemangen speglar även en internationell diskussion. Vilken typ av kunskap bör eftersträvas i socialt arbete? Hur kopplas teorier till praktiken och tvärtom och på vilket sätt befruktar dessa olika positioner varandra? I denna antologi vill författarna få läsaren att reflektera över olika typer av kunskap: den akademiska, den som produceras i det direkta klientarbetet och den som skapas i forskningsmiljöer ute på verksamhetsfältet. Hur ser kunskapsbildningen ut i dag, och hur kan den utvecklas eller förändras framöver? Den yrkesverksamma socialarbetaren är medskapande i kunskapsutvecklingen - praktiken är kunskapsskapande. I boken presenteras också olika exempel på kunskapsanvändning i det vardagliga sociala arbetet, och här problematiseras också varför viss kunskap inte används trots att positiva utvärderingar kring exempelvis arbetsmetoder finns att tillgå. En tanke med boken är att inspirera läsaren till funderingar kring sin egen utveckling vad gäller att ta till sig och även skapa ny kunskap. Boken är avsedd som kursbok för socionomprogrammet och för övriga studerande inom socialt arbete. Den riktar sig också till yrkesverksamma inom t ex socialtjänst, social omsorg och hälso- och sjukvård.