Teatertidningen 2021:2-3
Tidning, tidskrift.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Som ensamma surikater i en salong. Eric Stern skriver om hur publikrestriktioner påverkar skådespelarens möte med publiken. * I en tid när allt stått stilla – med mer än någonsin att göra. Sara Bergsmark och Therese Johnson skriver om hur publikrestriktioner påverkar publikens möte med föreställningar. * Vart tog alla rollerna vågen? Anna Hedelius intervjuar skådespelare och regissörer ur fem teateruppsättningar som alla blev skjutna på framtiden på grund av corona. * Teatern tycks vara hemsökt av spöken. Maria Lönn berättar i sin essä om hur teatern på olika sätt varit, och är, en spökvärld. * Det krävs mod att släppa tanken fri. Helena Sandström Cruz skriver regidagbok från uppsättningen av Kleopatra. * Nio världar, trettio roller och en undergång. Birgitta Haglund mejlintervjuar dramatikern och dramaturgen Sophie Helsing. * Pjäsen. Innan Jorden blev rund av Sophie Helsing. * Bokrecensioner. Teaterdagbok – min väg till rollen, Teater Albatross – föreställningar, resor, konst och visioner, Le Théâtre du Soleil – The First Fifty Five Years, Dansare, konstnärer, älskare – Ballet Suédois 1920–1925 och Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete. * Tekniken måste sättas i konstnärernas händer. Robin Jonsson debatterar i sin krönika digital scenkonst. * Det relativa behovet av Katjingi. Carolina Frände skriver om teatern och bolagiseringen. * Barnteater måste vara som en järnhand i en silkesvante. Margareta Sörenson presenterar Ing-Marie Tirén, som grundade Dockteatern Tittut. * Ett år med digital scenkonst – vad har vi lärt oss? Jörgen Dahlqvist skriver om digital scenkonst utifrån två olika teateruppsättningar. * Han koncentrerade tiden och lyfte in samtiden i teatern. Björn Gustavsson undersöker i sin essä vad som var essensen i Lars Noréns dramatik. * I samtal om Norén. Anna Hedelius samtalar med Dimen Abdulla, Lidija Praizovic och Sara Abdullahi om Lars Noréns konstnärskap. * Notiser. . 60 sidor.