-
Koralbok för kyrkan, hemmet och skolan. Med s...
Inbunden bok. Beijers bokförlagsaktiebolag. 1901. (2),267 sidor.
Hyggligt skick. Inbunden i förlagets mörkbruna dekorerade klotband. Ryggen nött och rygghuvud och ryggslut med små skador. Försättsbladet med namnteckning daterad 1907. Inlagan med spridda fläckar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBeijers bokförlagsaktiebolag -
Musica sacra II: Körsånger för kyrkan och sko...
Inbunden bok. 1915. 233 sidor.
Hyggligt skick. Inbunden i ett senare svart klotband. Försättsbladet med bläckanteckning "Staffans kyrka" samt stämpel "Pastorsämbetet i Staffan Gäfle stad". Försättsbladet samt titelbladet loss. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Skolan och de kulturella förändringarna
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 204 sidor.
Mycket gott skick. Hft. 8:o En del blyertsunderstrykningar och noteringar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144007930
- Titel
- Skolan och de kulturella förändringarna
- Författare
- Lars Gustaf Andersson - Jan Thavenius - Magnus Persson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken kultur är det egentligen som skolan förmedlar, och vad kännetecknar dess egen kultur? Hur ställer sig skolan till samtidens stora kulturella förändringar? Har elever och lärare några möjligheter att förnya och förändra skolans kultur? Måste man i ett samhälle med många olika kulturer finna nya sätt att möta kravet på demokrati, delaktighet och rättvisa? Detta är några av de viktiga frågor som ställs i boken. Författarnas syfte är att förse läsaren med underlag för de diskussioner som är nödvändiga om skolan ska kunna leva upp till dagens stora krav på förändring.
I bokens första del diskuteras de kulturella förändringar som bildar utgångspunkt för bokens samtliga delar. Mot bakgrund av aktuell forskning redogör författarna i den andra delen för de centrala begreppen kultur, kulturell identitet och kulturella värderingar. I den tredje och sista delen försöker författarna besvara tre frågor: Vilka kulturbegrepp finner man i skolan? Vilka konsekvenser får synen på kunskap som något kulturellt föränderligt i stället för något objektivt givet? Vilka är för- och nackdelarna med att skolan i så hög grad är en del av den vetenskapliga kulturen?
Boken är i första hand skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan med fördel även läsas som en introduktion till det kulturanalytiska tänkandet.
Studentlitteratur AB 1 9144007930 -
För och mot den nya skolan
Inbunden bok. Natur och kultur. 1960. 221,(3) sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Inbunden i förlagets klotband med skyddsomslag. Skyddsomslaget med liten reva och liten fläck.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och kultur -
Betyg på skolan: En ESO-rapport om gymnasiesk...
Häftad bok. Ds 2001:24. 2001. 127 sidor.
ISBN 9138214455
Gott skick. Omslagen lätt nötta.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKDs 2001:24 9138214455 -
Samtal i skolan: En möjlighet till utveckling
Häftad bok. Gothia Fortbildning. 2014. 282 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172058729
- Titel
- Samtal i skolan : en möjlighet till utveckling
- Författare
- Iwarsson, Petter
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 282 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi kunna närma oss en skola för alla? Hur ska vi som är anställda i skolan kunna vara med och bidra till utveckling för alla elever? Hur kan vi använda samtal som ett sätt att skapa bättre förutsättningar för lärande och hälsa?
Ur innehållet
Samtal och relationer är grundläggande för oss människor. Arbetet i skolan – oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör – bygger på och kräver förmåga till samtal. Med hjälp av samtal och goda relationer kan vi stärka elevers självkänsla, bidra till psykisk hälsa och öka möjligheterna till lärande och utveckling. I boken Samtal skolan - en möjlighet till utveckling får du bra och konkreta exempel på metoder och verktyg som kan vara ett stöd för alla som arbetar inom skolan.
Om författaren
Petter Iwarsson är socialpedagog med vidareutbildning inom handledning, familjebehandling och barn- och ungdomspsykoterapi. Efter många år inom BRIS stödverksamhet arbetar han nu med föreläsningar och utbildningar åt BRIS samt som skolkurator.
Petter skrev 2007 boken Samtal med barn och ungdomar – erfarenheter från arbetet på BRIS. Den har kommit ut i flera upplagor och används flitigt, bland annat som kurslitteratur på högskolor och universitet över hela landet.
Sagt om boken
"Om jag fick välja en enda bok av dem jag läst i år skulle det vara denna, både för dess angelägna innehåll men också för med vilken passion Iwarsson förmedlar det. […] Petter Iwarsson ger oss läsare goda möjligheter att utvecklas mot att bli just sådana vuxna som barn behöver, få oss att börja reflektera över oss själva och de barn vi möter, över hur vi bemöter dem, så att vi kan bistå dem och bidra till att skolan och samhället finns där för alla barn. [….] Samtal i skolan är en given bok att sätta upp på julens önskelista – och kommer inte tomten med den kan man alltid ge den till sig själv som ett bra nyårslöfte för 2015."
Maria Herngren, tidningen Modern Barndom 4/14
”Samtal i skolan är en mycket klok bok. Passionerat poängterar författaren vikten av att vi kontinuerligt utvecklar vår förmåga att se tillvaron genom barnets ögon och uppmuntra goda relationer. [...] Det är Iwarssons mångåriga intresse för samtal med barn och ungdomar, och erfarenheter från arbetet på Bris och som skolkurator som talar genom boken. Det tillsammans med en enastående förmåga att väva in komplexa forskningsresultat i en lång spännande berättelse om att dialog, relation och passion i arbetet med barn lönar sig, gör boken extra intressant. Samtal i skolan är ett seriöst verktyg för att vända vanmakt till möjlighet och kan användas för att möjliggöra förändring och utveckling i skolan.”
Joanna Giota, docent i pedagogik
Från Pedagogiska magasinet på lararnasnyheter.se publicerat 2014-09-26 11:05
Gothia Fortbildning 9789172058729 -
Skolan som kunskapsförmedlare: En debattantol...
Pocketbok. Prisma. 1979. 191 sidor.
Mycket gott skick. Ryggen blekt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151812517
- Titel
- Skolan som kunskapsförmedlare : en debattantologi
- Författare
- Peterson, Jan - Arvidson, Stellan
- Förlag
- Stockholm : Prisma
- Utgivningsår
- 1979
- Språk
- Svenska
Prisma 9151812517 -
Hjärnkoll på skolan
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. Första uppl. 2014. 176 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137783
- Titel
- Hjärnkoll på skolan
- Författare
- Ingvar, Martin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 138 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Martin Ingvar och Gunilla Eldh är aktuella med en ny Hjärnkoll-bok
Natur & Kultur Akademisk Första 9789127137783 -
Historisk läsning för skolan och hemmet I-II:...
Inbunden bok. P. A. Norstedt & Söners förlag. VI,434+XII,491 sidor.
Gott skick. 1895-1898. Inbundna i förlagets gröna dekorerade klotband. Titelbladet i band II med reva. Illustrerade.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKP. A. Norstedt & Söners förlag -
Amiralitets Barnhus Skolan i Carlskrona: Träh...
Häftad bok. Föreningen gamla Carlscrona. 1976. 78 sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFöreningen gamla Carlscrona -
Video som språk & kommunikation: Barn och ung...
Häftad bok. Pedagogiska institutionen vid Stockholms Universitet. Lic. avh. uppl. 1998. 121 sidor.
Nära nyskick. Limhäftad 8:o
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPedagogiska institutionen vid Stockholms Universitet Lic. avh.. -
Skolan och de kulturella förändringarna
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 204 sidor.
Hyggligt skick. trådhäftad 8:o. Några få överstrykningar med överstryknimngspenna samt fläck på bakre snittet, annars i mkt bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144007930
- Titel
- Skolan och de kulturella förändringarna
- Författare
- Lars Gustaf Andersson - Jan Thavenius - Magnus Persson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken kultur är det egentligen som skolan förmedlar, och vad kännetecknar dess egen kultur? Hur ställer sig skolan till samtidens stora kulturella förändringar? Har elever och lärare några möjligheter att förnya och förändra skolans kultur? Måste man i ett samhälle med många olika kulturer finna nya sätt att möta kravet på demokrati, delaktighet och rättvisa? Detta är några av de viktiga frågor som ställs i boken. Författarnas syfte är att förse läsaren med underlag för de diskussioner som är nödvändiga om skolan ska kunna leva upp till dagens stora krav på förändring.
I bokens första del diskuteras de kulturella förändringar som bildar utgångspunkt för bokens samtliga delar. Mot bakgrund av aktuell forskning redogör författarna i den andra delen för de centrala begreppen kultur, kulturell identitet och kulturella värderingar. I den tredje och sista delen försöker författarna besvara tre frågor: Vilka kulturbegrepp finner man i skolan? Vilka konsekvenser får synen på kunskap som något kulturellt föränderligt i stället för något objektivt givet? Vilka är för- och nackdelarna med att skolan i så hög grad är en del av den vetenskapliga kulturen?
Boken är i första hand skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan med fördel även läsas som en introduktion till det kulturanalytiska tänkandet.
Studentlitteratur AB 1 9144007930 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Geografiska Bilder från jordens skilda länder...
Inbunden bok. Norrköping, M. W. Wallberg. Tredje uppl. 1880.
Hyggligt skick. (8),381,(1) sidor. Inbunden i ett samtida halvfranskt band. Ryggen hårt nött. Frampärmens insida med elegant guldpräglad röd premieetikett i klot. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNorrköping, M. W. Wallberg Tredje -
Framgångsalternativ: Mötet i skolan mellan ut...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2004. 218 sidor.
Gott skick. Namnteckning samt anteckningar på titelbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144036442
- Titel
- Framgångsalternativ : mötet i skolan mellan utanförskap och innanförskap
- Författare
- Mikael Stigendal
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 218 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dåliga betyg, våld, krossade fönster och många andra problem. Så brukar skolor i mångkulturella områden skildras i massmedia. Men är det verkligen hela sanningen? Denna bok argumenterar för ett annat perspektiv. Skolor i mångkulturella områden utgör arenor för ett möte mellan innanförskap och utanförskap, avgörande för hela samhällets utveckling. Frågor om vad framgång ska betyda blir därför särskilt aktuella på just dessa skolor.Bokens författare söker förklaringarna utifrån ett samhällsperspektiv. Alternativa definitioner och mått på framgång har arbetats fram i ett nära samarbete med elever och lärare. Mycket står redan i Läroplanen men mäts inte av betygen. Hur vet vi att eleverna utvecklas till kritiska och självständiga samhällsmedborgare?Betygen är för trubbiga och måste kompletteras, menar författaren och hans slutsatser gäller alla skolor. Överhuvudtaget kan ett gemensamt arbete med frågorna om hur framgång ska definieras och mätas bli ett kraftfullt instrument för skolutveckling.Stigendal ger en utmanade bild av ett komplext och politiskt känsligt samhällsproblem. Dessutom pekar han ut hur man i skolan konkret kan arbeta fram nya och bättre lösningar.”Det är ovanligt med texter om skolan som på detta sätt med konsekvens och kritisk distans håller samman samhällsdiskussion och skoldiskussion.” (Ur Olle Holmbergs förord)Boken vänder sig till skolvärlden i bredaste möjliga mening. Den kan med fördel användas på grundkurser i lärarutbildningen, men även i fortbildning och som diskussionsunderlag för skolutveckling. Dessutom är den ett viktigt inslag i debatten om skolan i det mångkulturella samhället.
Studentlitteratur AB 9144036442 -
Små-skolan. En handledning för dem, hvilka sy...
Häftad bok. F. & G. Beijers förlagsaktiebolag. 1878.
Hyggligt skick. 101,115,212,89 sidor och tre litografiska planscher. Omslagen nötta och ryggen med stor fuktfläck vilken smyger sig in över omslagen. Ryggen med gammal tejplagning vilket är det enda som håller fast det främre omslaget. Första titelbladet lagerfläckat sam läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKF. & G. Beijers förlagsaktiebolag -
Konststilar och konstslöjd: Handbok för hemme...
Inbunden bok. C.E. Fritzes k. hofbokhandel. 1885. 454 sidor.
Gott skick. Inbunden i ett samtida grönt halvklotband. Frampärmens pärmpapper med fläckar kring nedre pärmhörnet. Försättsbladet med tvenne namnteckningar. Illustrerad. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKC.E. Fritzes k. hofbokhandel -
Hillska skolan å Barnängen 1830-1846: Skildri...
Inbunden bok. Stockholm, Författarens förlag. 1885.
Gott skick. (4),163,(1) sidor. Inbunden i ett blått halvklotband från början av 1900-talet. Snedläst. Försättsbladet med namnteckning daterad 1924. Exlibris. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStockholm, Författarens förlag -
Historisk läsebok för skolan och hemmet. Förr...
Inbunden bok. P. A. Norstedt & Söners förlag. Tredje uppl. 1882. 400 sidor.
Hyggligt skick. Inbunden i förlagets hårt nötta röda halvklotband. Namnteckning på försättsbladet. Med 29 träsnitt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKP. A. Norstedt & Söners förlag Tredje -
Fem decennier i skolan: Samhället, politiken...
Inbunden bok. Nordahl Utbildning. 2017. 240 sidor.
Nära nyskick. Inbunden i förlagets halvklotband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163949821
- Titel
- Fem decennier i skolan : samhället, politiken och pedagogiken i ständig förändring
- Författare
- Nordahl, Tommy
- Förlag
- Nordahl Utbildning
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 193 x 231 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 966 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tommy Nordahl har varit engagerad i skolan som elev och under hela sitt yrkesverksamma liv. Boken behandlar främst perioden från 1940-talet till och med 1980-talet. Under dessa år har han fått se och medverka i en förändring av skolan och samhället som saknar motstycke, en utveckling som pågår alltjämt.
Med historikerns känsla för att kunskap om det som varit är betydelsefullt för framtidens planering, ledsagar Nordahl sina läsare genom en turbulent tid. Med forskarens intresse för detaljer har han löpande sparat noteringar och dokument som han hoppades kunna sammanfatta i en bok. Nu är den här.
Boken skildrar utvecklingen från Gotlands horisont – ön där Tommy Nordahl bott och verkat under största delen av sitt liv. Samma vindar av förändring svepte över hela landet, men mycket upplevs tydligare på en ö, fysiskt isolerad från övriga kommuner och landsting.
Vi har alla en relation till skolan. I denna bok får vi både påminnelser om sådant vi varit med om, men också aha-upplevelser om oanade samband mellan samhällsutvecklingen i stort och skolans värld. En faktaspäckad men spännande och underhållande bok som ger de flesta av oss ett vidgat perspektiv då vi tänker på skolan i framtiden.
Ur förordet av Tommy Nordahl:
"Varje dag är skolan, från förskola till högskola, en arbetsplats för över 10 000 människor på Gotland. Lägger vi till elevernas föräldrar är därmed nästan en tredjedel av Gotlands befolkning dagligen direkt berörd av vad som sker i de olika skolorna. Varje dag, år efter år.
Så har det inte alltid varit. När folkskolan infördes i Sverige för 175 år sedan var visserligen Gotland 'bäst i klassen' i landet med en skola i varje socken. Men det var ändå bara hälften av alla barn som gick i någon av skolorna. När denna bok tar sin början vid andra världskrigets slut har situationen visserligen förändrats. Då går alla ungdomar minst sju år i skolan, men bara fem procent av en årskull, 35–40 elever, börjar gymnasiet. Tjugofem år senare går alla elever nio år i skolan och nästan alla 16-åringar börjar på gymnasiet.
Förändringen av skolan under denna tid bidrar i högsta grad till att den kommunala organisationen förändras. Gotlands 92 kommuner blir en enda och de hundra skolorna blir femtio. 10 000 människor flyttar från landsbygden och öns befolkning minskar med 5 000."
Nordahl Utbildning 9789163949821 -
AV i skolan
Inbunden bok. Natur & Kultur. . 1964. 300 sidor.
Mycket gott skick. Förlagsband. 8:o. Om audiovisuella hjälpmedel i undervisningen, t.ex. bandspelare, grammofoner, magnettavlor, stillbildsprojektorer, kopieringsapparater, fotografering - och inte minst den klassiska "Flanelltavlan" - dåtidens pedagogiska hit! (Släng dig läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur & Kultur. -
Läsebok vid de första innanläsningsöfningarna...
Inbunden bok. P. A. Norstedt & Söners förlag. Femte uppl. 1867. 180 sidor.
Hyggligt skick. Inbunden i ett samtida ljusbrunt skinnryggband. Frontespisen med en lång reva. Med Ellen Belfrages namnteckning daterad 2/2 1869.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKP. A. Norstedt & Söners förlag Femte -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Kvalitet [vad är det?]: Inspirationskälla för...
Häftad bok. Johansson & Skyttmo förlag. Första uppl. 1996. 197 sidor.
Hyggligt skick. En del spridda understrykningar och kommentarer i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKJohansson & Skyttmo förlag Första -
Skolan i våra hjärtan: Från Sörgårdsidyll til...
Inbunden bok. Stockholm : Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet (NBV). 1992. 90 sidor.
Gott skick. Inbunden i förlagets laminerade pappband. Illustrerad. Bilagd ligger ett nummer av BTJ:s "Vandringar med böcker" som behandlar folkskolans 150-årsjubileum samt ett reklamhäfte från förlaget som gör reklam för boken. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172962690
- Titel
- Skolan i våra hjärtan : från Sörgårdsidyll till folkhemmets Rosengård
- Författare
- Cederberg, Irka - Wahlund, Ingrid - Wingborg, Mats - Isling, Åke - Hallman, Joakim - Zimmermann, Gunilla - Tjänstemannarörelsens arkiv och museum - Lärarförbundet - Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet
- Förlag
- Stockholm : Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet (NBV)
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Stockholm : Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet (NBV) 9172962690 -
Hem-skolan. Barnens bok: Första cursen
Inbunden bok. L.J. Hierta. Tredje uppl. 1847. 79 sidor.
Gott skick. Inbunden i ett senare (ca 1880) halvklotband med pappersetikett med texten "ABC-bok" på ryggen. Sidan 49 uppfordrad med nytt papper i nederkanten med textförlust även på följande sida. En del småfläckar på försättsbladet. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKL.J. Hierta Tredje -
Hem-skolan. Barnens bok: Första kursen
Inbunden bok. L.J. Hiertas förlagsexpedition. Sjunde uppl. 1873. 80 sidor.
Hyggligt skick. Inbunden i ett samtida halvfranskt band. Ryggen mycket nött och skadad. Inlagan har vid något tillfälle blivit renoverad, en del blad med förstärkningar och lagningar i kanterna. Nyare försätts- och eftersättsblad. Titelbladet med en namnteckning (?) i gr läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKL.J. Hiertas förlagsexpedition Sjunde -
Årsbok för skolan 1977/78
Häftad bok. Sveriges lärarförbund. 1977. 712 sidor.
Gott skick. Ryggen något nött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSveriges lärarförbund -
Handbok i franska språket och litteraturen fö...
Inbunden bok. C.W.K. Gleerups förlag. Andra uppl. 1859. 790 sidor.
Gott skick. Inbunden i ett samtida svart halvfranskt band med marmorerat pärmpapper. Pärmhörnen nötta och skavda.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKC.W.K. Gleerups förlag Andra
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn