Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Den rörliga skämtteckningen. Stil, transformation och kontext.

Den rörliga skämtteckningen. Stil, transformation och kontext.

Dekorerat förlagsband. Flera stämplar "Leksands bibliotek" och "Gallrad. Leksands bibliotek". Bortsett från det och att ett blad har veck är boken i mycket gott skick. 2009

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789185951093
Titel
Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext
Författare
Midhat Ajanovic
Förlag
Optimal Press
Utgivningsår
2009
Omfång
508 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 47 mm
Vikt
1373 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv.

I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen.


För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet.



Midhat ”Ajan” Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.