-
Visuell ikonicitet i lyrik : en intermedial o...
Inbunden bok. Gidlunds förlag. 2011. 168 sidor.
Nära nyskick. Enstaka bruks och lagerspår, övrigt i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178448265
- Titel
- Visuell ikonicitet i lyrik : en intermedial och semiotisk undersökning med speciellt fokus på svenskspråkig lyrik från sent 1900-tal
- Författare
- Elleström, Lars
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 250 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Elleström, Lars
Gidlunds förlag 9789178448265 -
Effektiv visuell kommunikation : hur man får...
Häftad bok. Carlsson. 5 uppl. 2004. 317 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172036819
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 317 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 266 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 1212 g
- Språk
- Svenska
Carlsson 5 9789172036819 -
Bild och föreställning : om visuell retorik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 197 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042590
- Titel
- Bild och föreställning : om visuell retorik
- Författare
- Wærn, Yvonne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 197 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 497 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur förmedlas information genom bilder, hur förstår och tolkar vi dem? Om vi vill meddela oss via ett visuellt medium, hur gör vi då? Om vi vill använda bilder för olika ändamål, hur har man gjort, hur kan man göra? I var och en av dessa frågor finns många andra spörsmål som har att göra med teoretiska begrepp, analysmetoder och praktisk användning. Bokens första del beskriver bildens roll ur ett mottagarperspektiv och handlar om att se, tolka och analysera bilder. Den andra delen ser bildens roll ur ett sändarperspektiv. Här presenteras mer detaljerat vad retorik kan handla om och hur bildens retorik uttrycks. Den tredje delen, slutligen, ger några exempel på bildanvändning. Här har vi valt reklam, informationsdesign och utbildning/inlärning. Boken vänder sig till mediestuderande av olika slag: blivande journalister, informatörer och medie- och kommunikationsstuderande, men även lärare, beteendevetare och andra som har intresse av bildens retorik.
Studentlitteratur AB 1 9144042590 -
Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter oc...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 192 sidor.
Gott skick. Skrivet med blyerts på några ställen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147077489
- Titel
- Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia
- Författare
- Carlsson, Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 479 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att förstå hur bilder kommunicerar och samverkar med text, tal, ljud och grafisk design ger nycklar till att läsa och tolka språk, tilltal och uttryckssätt i media.
Läs mer
Den här boken bygger på den tidigare Bild och retorik i media av samma författare. I Visuell retorik får vi se hur visuella uttrycksmedel kan användas för att skapa identiteter och relationer. Den inspirerar och ger verktyg för att arbeta kreativt med nyhetsbilder, reklam, tv-underhållning och genusfrågor. Boken består av tre delar:
Bildanalys, bildspråk och visuella verktyg
Att tolka och läsa bilder i nyhetsrapportering, reklam och visuella media.
Medieretorik
Reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska och visuella retoriken. En modell för tv-analys presenteras med exempel från SVTs Melodifestivalfinal.
Förebilder, rolltagande och identitetsmarkörer
Hur reklam, tv och tidskrifter lanserar förebilder för livsstilar och könsroller. Om identitetsskapandets visuella markörer.
Visuell retorik riktar sig till Samhällsvetenskapsprogrammet och Medieprogrammet, i ämnen som svenska, mediekommunikation, mediekunskap, marknadsföring, fotografisk bild, samhällskunskap och estetisk verksamhet, liksom i ämnesintegrerade projekt kring medier, reklam och samhällsdebatter. Bokens modeller för analys och diskussion lämpar sig även för lärarutbildningar och på kurser i kommunikation och visuella medier på högskolan.
Om författarna
Anders Carlsson är lärare och journalist och undervisar i bildretorik och mediekommunikation på gymnasiet och högskolan.
Thomas Koppfeldt är professor i mediepedagogik på Dramatiska institutet och lektor i bild och visuell kultur på lärarutbildningen vid Konstfack.
Liber 1 9789147077489 -
Skåda all världens uselhet : visuell pedagogi...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178448708
- Titel
- Skåda all världens uselhet : visuell pedagogik och reformism i det sena 1800-talets populärkultur
- Författare
- Hällgren, Anna-Maria
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 215 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- >>Titta nu in i gluggen ska Ni få se! Hu-u-u-u, så rysligt hemskt! Men Ni kan ändå inte låta bli att titta. Ni stå här öga mot öga med en verklighet, som trots sin gräslighet dock måste fängsla intresset genom sin realism.
Gidlunds förlag 1 9789178448708 -
Konst och visuell kultur i Sverige : 1810-200...
Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 2007. 357 sidor.
Mycket gott skick. Dekorerat pappband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896880
- Titel
- Konst och visuell kultur i Sverige : 1810-2000
- Författare
- Lena Johannesson - Toma Björk - Bengt Lärkner - Yvonne Eriksson - Bia Mankell
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 357 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 226 x 281 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare designers: Andersson, Göran
Ytterligare författare: Johannesson, Lena
Ytterligare författare: Björk, Toma
Ytterligare författare: Lärkner, Bengt
Ytterligare författare: Eriksson, Yvonne
Ytterligare författare: Mankell, Bia
Ytterligare redaktörer: Johannesson, Lena
Bokförlaget Atlantis 9789187896880 -
Effektiv visuell kommunikation hur man får et...
Inbunden bok.
Gott skick. Carlsson. uppl.4. 2003. 303 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172035423
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap att nå fram i print, film och webbsajter
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
9789172035423 -
Vår fana röd till färgen : fanor som medium f...
Häftad bok. Tema kommunikation. 1999. 380 sidor.
Hyggligt skick. Bruksspår på pärm, några mindre understrykningar inledningsvis (ca 5 sidor), lätt snedläst. Anteckningar på försättsblad och titelblad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172194863
- Titel
- Vår fana röd till färgen : fanor som medium för visuell kommunikation under arbetarrörelsens genombrottstid i Sverige fram till 1890
- Författare
- Ståhl, Margareta
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Tema kommunikation 9172194863 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Häftad bok. Carlsson. 8 uppl. 2012. 319 sidor.
Nyskick. Använd som kurslitteratur. Mer eller mindre nyskick!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173315074
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår vår visuella kultur
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 190 x 260 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1880 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Finns det en övergripande bok om att kommunicera visuellt? Om tänket bakom, om budskap, om medier? Hur vi påverkas? Men också om bilder,former, färger och texter? Och om kreativitet? Om samspelet text-bild? Om nyheter, reklam om dramaturgi finns den?
Ja, den finns.
I Effektiv visuell kommunikation får du insikt i:
Hur du formar och formulerar ett budskap i nyheter och reklam, hur du planerar strategiskt, hur du når fram och berör läsare och tittare, hur du får bärkraftiga idéer, hur du väljer passande typografi, hur du finner rätt fotografi eller filmsekvens, hur du utnyttjar bildretorikens möjligheter, hur du skapar grafisk form som attraherar, hur du får text och bild att samspela lockande, hur du visuellt profilerar ett företag, hur du skapar ett helhetsuttryck med hjälp av färg, form, ljud, text och bild.
Detta är den åttonde upplagan av populära Effektiv visuell kommunikation.
Bo Bergström är creative director och har arbetat på ett flertal reklambyråer. Han är utbildare och föreläsare i visuell kommunikation och bildkommunikation.
Carlsson 8 9789173315074 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Inbunden bok. Carlsson. 6 uppl. 2007. 315 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173310703
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 185 x 260 mm
- Vikt
- 1218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här kommer den sjätte upplagan av Effektiv visuell kommunikation. Snart trettiotusen läsare har lärt sig grunderna i visuellt budskapsarbete i massmedierna med fokus på nyhetsförmedling, reklam och visuell profilering.
Bokens centralgestalter är redigerare, art directors samt grafiska formgivare.
Författarens ambition är att inspirerande beskriva hela arbetsgången i medryckande text och spännande, aktuellt bildmaterial. Läsare är de som utbildar sig i kommunikationsämnen där rätt text och bild är avgörande för
resultatet. Givetvis finns läsare även bland yrkesverksamma.
Sjätte upplagan tar ett ännu bredare grepp om ämnet med fördjupade och utvecklade resonemang. Exempelvis beskrivs utförligt den maktförskjutning som äger rum från sändaren till mottagaren, från producent till konsument, med delaktiga och medagerande läsare och tittare som resultat. Hur påverkas budskapen? Och formgivningen och bilden?
Författare är Bo Bergström, art director, författare, utbildare, med sex böcker bakom sig. Han är en efterfrågad föreläsare i både hemland och utland och leder kurser i en mängd olika sammanhang.
Carlsson 6 9789173310703 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Häftad bok. Carlsson. 8 uppl. 2012. 319 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173315074
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår vår visuella kultur
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 190 x 260 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1880 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Finns det en övergripande bok om att kommunicera visuellt? Om tänket bakom, om budskap, om medier? Hur vi påverkas? Men också om bilder,former, färger och texter? Och om kreativitet? Om samspelet text-bild? Om nyheter, reklam om dramaturgi finns den?
Ja, den finns.
I Effektiv visuell kommunikation får du insikt i:
Hur du formar och formulerar ett budskap i nyheter och reklam, hur du planerar strategiskt, hur du når fram och berör läsare och tittare, hur du får bärkraftiga idéer, hur du väljer passande typografi, hur du finner rätt fotografi eller filmsekvens, hur du utnyttjar bildretorikens möjligheter, hur du skapar grafisk form som attraherar, hur du får text och bild att samspela lockande, hur du visuellt profilerar ett företag, hur du skapar ett helhetsuttryck med hjälp av färg, form, ljud, text och bild.
Detta är den åttonde upplagan av populära Effektiv visuell kommunikation.
Bo Bergström är creative director och har arbetat på ett flertal reklambyråer. Han är utbildare och föreläsare i visuell kommunikation och bildkommunikation.
Carlsson 8 9789173315074 -
Effektiv visuell kommunikation : så skapas st...
Inbunden bok. Stockholm : Carlsson. 1999.
Mycket gott skick. Småfläckig på omslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172038632
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : så skapas starka idéer, budskap, form och innehåll i tryckta och interaktiva medier
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsson 9172038632 -
Bild och samhälle : visuell analys som vetens...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 318 sidor.
Nära nyskick. Oläst inlaga. Pärm med mycket lätt slitage från förvaring.
! Lika närvarande som bilder är i vardagslivets fotoalbum, i TV-sändningar, i reklamkampanjer och olika visuella uttryck som exempelvis mode, lika frånvarande är de inom samhällsvetenskapens huvu läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144032375
- Titel
- Bild och samhälle : visuell analys som vetenskaplig metod
- Författare
- Árni, Sverrisson - Aspers, Patrik - Fuehrer, Paul
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 792 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lika närvarande som bilder är i vardagslivets fotoalbum, i TV-sändningar, i reklamkampanjer och i olika visuella uttryck som exempelvis mode, lika frånvarande är de inom samhällsvetenskapens huvudfåra. Denna bok avser fylla detta tomrum. I boken har 13 framstående forskare gått samman och författat kapitel som bland annat tar upp visualisering av datamaterial, vardagsfotografi, modefotografi, dokumentärfilm och webbsidor. Volymen innehåller även ett omfattande introduktionskapitel som ger en historisk tillbakablick samt översikt av aktuell forskning inom visuella studier. Genomgående för bidragen är att de tar upp hur man praktiskt går tillväga för att bedriva empiriska studier av och med bilder. Betoningen i boken ligger på metod och integrationen mellan empiri och teori. Författarna kommer från flera olika discipliner, mediavetenskap, socialantropologi, konstvetenskap och sociologi. Boken vänder sig till alla som är intresserade av bildens betydelse i samhället, och särskilt till den som själv vill genomföra empiriska studier.
Studentlitteratur AB 1 9789144032375 -
Combi visuell (5 band)
Inbunden bok. Förlagshuset Norden AB. 1970.
Mycket gott skick. 5 band för 250 kr. För sin tid nytänkande uppslagsböcker. Allmänbildning genom illustrationer och fördjupande förklaringar. Inga skavanker på någon av böckerna. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFörlagshuset Norden AB -
Effektiv visuell kommunikation., Hur man får...
Nära nyskick. 2006,Carlssons,Kartonnage.,Sid. 317?Rikt illustrerad i färg.,Mindre tryckmärke på pärmens framsida.,Nära nyskick.,9789172036819?,Dagligen bombarderas vi av visuella budskap. Så väl tydliga som dolda. Vi är påverkbara, och det är svårt att genomskåda hur d läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172036819
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 317 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 266 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 1212 g
- Språk
- Svenska
9789172036819 -
Guide till Visuell ProjektModellering
Häftad bok.
Nyskick. Edition T P W-Tornet. 1 uppl. 2020. 324 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198209648
- Titel
- Guide till Visuell ProjektModellering med PMG@
- Författare
- Perskaja, Tanya
- Förlag
- Edition TPW-Tornet
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 324 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 215 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken introducerar nytt teoretiskt ämne: Visuell ProjektModellering. Informationen baseras på författarens mångåriga forskning samt på inkorporerade yrkeserfarenheter som projekt & organisationskonsult, utbildare, yrkeskonstnär och diplomerad arkitekt. Boken kompletterar övriga projekt- och management litteratur eller utbildningsmaterial med ett visuellt grafisk generaliserande tillvägagångssätt som bygger på allmängiltiga strukturer och mönster. Författaren presenterar motsvarande verktyg såsom projektkortspel PMG och Ledarskapstester. Texten innehåller bl a exempel av verkliga projekt ur svenskt näringsliv. Ett av 11 kapitel innehåller en PMG:s utvärdering gjord av studenter på Växjö Universitetet, Matematiska Systemutvecklingsinstitution, som testade PMG:kortleken som kursarbetet. Boken rekommenderas som innovations- och kreativitetsstödjande sidolitteratur för tex högskolor och universitet.
9789198209648 -
Bild och föreställning : om visuell retorik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:3 uppl. 2009. 197 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042596
- Titel
- Bild och föreställning : om visuell retorik
- Författare
- Wærn, Yvonne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 197 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 497 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur förmedlas information genom bilder, hur förstår och tolkar vi dem? Om vi vill meddela oss via ett visuellt medium, hur gör vi då? Om vi vill använda bilder för olika ändamål, hur har man gjort, hur kan man göra? I var och en av dessa frågor finns många andra spörsmål som har att göra med teoretiska begrepp, analysmetoder och praktisk användning. Bokens första del beskriver bildens roll ur ett mottagarperspektiv och handlar om att se, tolka och analysera bilder. Den andra delen ser bildens roll ur ett sändarperspektiv. Här presenteras mer detaljerat vad retorik kan handla om och hur bildens retorik uttrycks. Den tredje delen, slutligen, ger några exempel på bildanvändning. Här har vi valt reklam, informationsdesign och utbildning/inlärning. Boken vänder sig till mediestuderande av olika slag: blivande journalister, informatörer och medie- och kommunikationsstuderande, men även lärare, beteendevetare och andra som har intresse av bildens retorik.
Studentlitteratur AB 1:3 9789144042596 -
Effektiv visuell kommunikation : Hur man får...
Inbunden bok. Carlssons. 2001. 303 sidor.
ISBN 91720342034262
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCarlssons 91720342034262 -
Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter oc...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 192 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147077489
- Titel
- Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia
- Författare
- Carlsson, Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 479 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att förstå hur bilder kommunicerar och samverkar med text, tal, ljud och grafisk design ger nycklar till att läsa och tolka språk, tilltal och uttryckssätt i media.
Läs mer
Den här boken bygger på den tidigare Bild och retorik i media av samma författare. I Visuell retorik får vi se hur visuella uttrycksmedel kan användas för att skapa identiteter och relationer. Den inspirerar och ger verktyg för att arbeta kreativt med nyhetsbilder, reklam, tv-underhållning och genusfrågor. Boken består av tre delar:
Bildanalys, bildspråk och visuella verktyg
Att tolka och läsa bilder i nyhetsrapportering, reklam och visuella media.
Medieretorik
Reklamens och journalistikens stilgrepp i ljuset av den klassiska och visuella retoriken. En modell för tv-analys presenteras med exempel från SVTs Melodifestivalfinal.
Förebilder, rolltagande och identitetsmarkörer
Hur reklam, tv och tidskrifter lanserar förebilder för livsstilar och könsroller. Om identitetsskapandets visuella markörer.
Visuell retorik riktar sig till Samhällsvetenskapsprogrammet och Medieprogrammet, i ämnen som svenska, mediekommunikation, mediekunskap, marknadsföring, fotografisk bild, samhällskunskap och estetisk verksamhet, liksom i ämnesintegrerade projekt kring medier, reklam och samhällsdebatter. Bokens modeller för analys och diskussion lämpar sig även för lärarutbildningar och på kurser i kommunikation och visuella medier på högskolan.
Om författarna
Anders Carlsson är lärare och journalist och undervisar i bildretorik och mediekommunikation på gymnasiet och högskolan.
Thomas Koppfeldt är professor i mediepedagogik på Dramatiska institutet och lektor i bild och visuell kultur på lärarutbildningen vid Konstfack.
Liber 1 9789147077489 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Häftad bok. Carlsson. 11 uppl. 2017. 323 sidor.
Nyskick. Inlaga precis som ny! Ser oläst ut.
Se gärna mina övriga annonser för fler liknande böcker, beställ flera böcker samtidigt utan extra fraktkostnad!
H4
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173318372
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profil
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 323 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 185 x 255 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 1080 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ännu en upplaga av storsäljande fackboken Effektiv visuell kommunikation är nu ute, den elfte, 47 000 ex. Den är uppdaterad till form och innehåll utifrån ett medielandskap som är i snabb och ständig förändring. Att en president i ett stort och dominerande land kommunicera med sin omvärld med hjälp av ett socialt medium, Twitter, var tidigare svårt att tänka sig, men inte nu.
Nyhetsförmedlarna och informatörerna tvingas också att finna nya vägar för att nå ut men tyvärr inte alltid med sanningen på sin sida. Fabricerade nyheter, fake news, skapar svårigheter att tolka för läsare och tittare. Reklammakarna tvingas klä de kommersiella budskapen i nya kostymeringar (ofta redaktionella, som i content marketing) för att locka till sig reklamtrötta konsumenter.
Tilltron till nyhetsförmedling och reklam minskar. Finns lösning? Ja, om dagens kommunikatörer skapar en medial mötesplats mellan sändare och mottagare som bygger på ansvar och kritisk hållning i båda riktningar. Nyheterna är sanningsenliga och relevanta samt lockande. Reklambudskapen är rimliga och sansade samt inbjudande.
Denna mötesplats försöker Effektiv visuell kommunikation vara. Här finns mycket att lära i båda riktningar. För den sändande reportern och bildredaktören, för den mottagande läsaren och tittaren. Och det gäller att ständigt tydliggöra Vem som säger Vad till Vem.
Sedan gäller det att hålla i minnet att dagens kommunikatörer fortfarande utnyttjar de så kallade gammelmedierna på papper. Nya medier slår faktiskt sällan helt ut de gamla.
Effektiv visuell kommunikation i sin elfte upplaga, liksom de tidigare, fogar med hjälp av ett helikopterseende samman de olika disciplinerna i kommunikation. Hit hör strategi, budskap, typografi, bild, film, form, färg, samspel text bild. Men huvudperspektivet är det visuella som så starkt formar våra liv. Fotografier vill övertyga oss om en bilmodells säkerhet, en film visar oss vad som just tilldrar i ett land som hotas av förödande orkaner och kanske framträder en visuell symbolik i en knuten näve som höjs mot en grupp nazister.
Effektiv visuell kommunikation riktar sig till elever och studenter på universitet, högskolor, reklam-, foto- och designutbildningar. Till läsarna hör även professionella kommunikatörer inom marknadsföring och nyhetsförmedling. Och, inte att förglömma, läsarna som vill lära sig om den där spännande mötesplatsen som ständigt utvecklas.
Bo Bergström är fil kand i konst, litteratur och pedagogik. Han föreläser inom näringslivet och i en mängd olika sammanhang.
En uppskattad fackbok som framgår av följande omdömen.
Finns inte dess like i Sverige. Staffan Löwstedt, bildredaktör, Svenska Dagbladet.
Ett måste för alla som jobbar med ord eller bild eller både och. Ylva Björnström, copywriter och föreläsare.
Carlsson 11 9789173318372 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Inbunden bok. Carlsson. 7 uppl. 2009. 315 sidor.
Mycket gott skick. Mycket fint exemplar av denna klassiker inom svensk formgivning och kommunikation.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312387
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 191 x 265 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 1045 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu är sjunde upplagan här av denna populära storsäljare, 30 000 läsare har lärt sig grunderna i visuellt budskapsarbete i massmedierna med fokus på nyhetsförmedling, reklam och visuell profilering. Bokens centralgestalter är redigerare, art directors samt grafiska formgivare.
Författaren berättar medryckande hur man med text och bild når fram till läsare och tittare på webben, i tv, i tidningar, i tidskrifter. Han beskriver även det viktiga strategiska arbetet och går igenom hela arbetsprocessen, budskap, påverkan, kreativitet, typografi, bild, video, design samt samspelet mellan text och bild.
Läsarna finner vi bland studenterna vid universitet och högskolor, kursinstitut, reklam- och designskolor och folkhögskolor. Dit hör givetvis även yrkesverksamma på reklambyråer, informations- och marknadsavdelningar, som inspireras av både resonemangen och bildmaterialet.
Boken har även letat sig ut utanför landets gränser och finns nu i en engelsk version, Essentials of Visual Communication. En spansk upplaga ligger också på bokhandelsdiskarna och snart finns där även en portugisisk, polsk och ungersk version.
Författare är Bo Bergström, art director, författare, utbildare, med sex böcker bakom sig. Han är en efterfrågad föreläsare i både hemland och utland och leder kurser i en mängd olika sammanhang. Hans bok Bild och Budskap (Carlsson Bokförlag) vann tävlingen Svenska Publishing-Priset 2001 i klassen Fackböcker.
Carlsson 7 9789173312387 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 020174628x
- Titel
- XML - visuell snabbguide
- Författare
- Castro, Elizabeth
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 270 sidor
- Språk
- Svenska
020174628x -
Bild och föreställning - om visuell retorik.
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2004. 197 sidor.
Mycket gott skick. Illustrationer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042590
- Titel
- Bild och föreställning : om visuell retorik
- Författare
- Wærn, Yvonne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 197 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 497 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur förmedlas information genom bilder, hur förstår och tolkar vi dem? Om vi vill meddela oss via ett visuellt medium, hur gör vi då? Om vi vill använda bilder för olika ändamål, hur har man gjort, hur kan man göra? I var och en av dessa frågor finns många andra spörsmål som har att göra med teoretiska begrepp, analysmetoder och praktisk användning. Bokens första del beskriver bildens roll ur ett mottagarperspektiv och handlar om att se, tolka och analysera bilder. Den andra delen ser bildens roll ur ett sändarperspektiv. Här presenteras mer detaljerat vad retorik kan handla om och hur bildens retorik uttrycks. Den tredje delen, slutligen, ger några exempel på bildanvändning. Här har vi valt reklam, informationsdesign och utbildning/inlärning. Boken vänder sig till mediestuderande av olika slag: blivande journalister, informatörer och medie- och kommunikationsstuderande, men även lärare, beteendevetare och andra som har intresse av bildens retorik.
Studentlitteratur 1 9144042590 -
Bild och samhälle. Visuell analys som vetensk...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2004. 318 sidor.
Gott skick. Tre sidor med markeringar, varav en med några noteringar i marginalen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144032374
- Titel
- Bild och samhälle : visuell analys som vetenskaplig metod
- Författare
- Árni, Sverrisson - Aspers, Patrik - Fuehrer, Paul
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 792 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lika närvarande som bilder är i vardagslivets fotoalbum, i TV-sändningar, i reklamkampanjer och i olika visuella uttryck som exempelvis mode, lika frånvarande är de inom samhällsvetenskapens huvudfåra. Denna bok avser fylla detta tomrum. I boken har 13 framstående forskare gått samman och författat kapitel som bland annat tar upp visualisering av datamaterial, vardagsfotografi, modefotografi, dokumentärfilm och webbsidor. Volymen innehåller även ett omfattande introduktionskapitel som ger en historisk tillbakablick samt översikt av aktuell forskning inom visuella studier. Genomgående för bidragen är att de tar upp hur man praktiskt går tillväga för att bedriva empiriska studier av och med bilder. Betoningen i boken ligger på metod och integrationen mellan empiri och teori. Författarna kommer från flera olika discipliner, mediavetenskap, socialantropologi, konstvetenskap och sociologi. Boken vänder sig till alla som är intresserade av bildens betydelse i samhället, och särskilt till den som själv vill genomföra empiriska studier.
Studentlitteratur 9144032374 -
Spansk - svensk, dansk, norsk. Visuell ordbok
Häftad bok. Globe Förlag. 1 uppl. 2009. 390 sidor.
ISBN 9788779003543
Nära nyskick. Ett effektivt sätt att lära sig och komma ihåg tusentals ord
Med massor av illustrerade föremål och aktiviteter i vardagslivet
Mängder av ord för olika situationer, från hemmet och kontoret till inköp och restaurangbesök
Lätt att använda och med detalj läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGlobe Förlag 1 9788779003543 -
Läsa eller lyssna? Redovisning av jämförande...
Häftad bok. Malmö, LiberFörlag/Gleerup. 1984. 223 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstötta hörn. Mindre fläckar på övre snittet samt främre omslaget. Med disputationsblad och författardedikation. Studia psychologica et paedagogica. Series altera LXX. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140050653
- Titel
- Läsa eller lyssna? : redovisning av jämförande undersökningar gjorda åren 1890-1980 rörande inlärning vid auditiv och visuell presentation samt ett försök till utvärdering av resultaten
- Författare
- Welwert, Claes
- Förlag
- Malmö : LiberFörlag/Gleerup
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Malmö, LiberFörlag/Gleerup 9140050653 -
Blicktrick : vägledning i visuell varseblivni...
Inbunden bok. Bokförlaget Arena. 2007. 270 sidor.
Nära nyskick. Omslaget med liten rispa på baksidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178432318
- Titel
- Blicktrick : vägledning i visuell varseblivning
- Författare
- Uwe Stoklossa
- Förlag
- Bokförlaget Arena
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 250 x 290 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1811 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kärlek vid andra ögonkastet. Du ser något i förbigående. Omedvetet.Men plötsligt måste du ta en ny titt. Någonting stämmer inte. Det är något du inte får grepp om.Men vad? Detta andra ögonkast är frivilligt. Det är aktivt och nära på lustfyllt. Detta andra ögonkast är hemligheten bakom framgångsrik visuell kommunikation.
I Blicktrick avslöjar författaren Uwe Stoklossa hemligheterna bakom det andra ögonkastet.Med hjälp av illustrerande exempel från reklam, grafisk formgivning och konst analyserar och illustrerar boken seendets olika fenomen. Boken är indelad i tio överskådliga kategorier, med hundratals exempel på hur ögat kan vilseledas av visuell information. Blicktrick innehåller även en utförlig teoretisk textdel om seende och perception.
Bokförlaget Arena 9789178432318 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Häftad bok. Carlsson. 8 uppl. 2012. 319 sidor.
Gott skick. Främre pärmdelen samt sidan 1-104. Inget som stör läsningen ///Förlagets beskrivning: "Finns en övergripande bok om att kommunicera visuellt? Om tänket bakom, om budskap, om medier? Hur vi påverkas? Men också om bilder, former, färger... och texter? Och o läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173315074
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår vår visuella kultur
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 190 x 260 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1880 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Finns det en övergripande bok om att kommunicera visuellt? Om tänket bakom, om budskap, om medier? Hur vi påverkas? Men också om bilder,former, färger och texter? Och om kreativitet? Om samspelet text-bild? Om nyheter, reklam om dramaturgi finns den?
Ja, den finns.
I Effektiv visuell kommunikation får du insikt i:
Hur du formar och formulerar ett budskap i nyheter och reklam, hur du planerar strategiskt, hur du når fram och berör läsare och tittare, hur du får bärkraftiga idéer, hur du väljer passande typografi, hur du finner rätt fotografi eller filmsekvens, hur du utnyttjar bildretorikens möjligheter, hur du skapar grafisk form som attraherar, hur du får text och bild att samspela lockande, hur du visuellt profilerar ett företag, hur du skapar ett helhetsuttryck med hjälp av färg, form, ljud, text och bild.
Detta är den åttonde upplagan av populära Effektiv visuell kommunikation.
Bo Bergström är creative director och har arbetat på ett flertal reklambyråer. Han är utbildare och föreläsare i visuell kommunikation och bildkommunikation.
Carlsson 8 9789173315074 -
Combi Visuell bild- och bildningsverket för a...
Inbunden bok. Combi International AB.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. I fem delar. Fler bilder kan skickas
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCombi International AB -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Inbunden bok. Carlsson. 6 uppl. 2007. 315 sidor.
Nyskick. Effektiv visuell kommunikation
Reklam och profilering i vår visuella kultur.
NYSKICK olästInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173310703
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 185 x 260 mm
- Vikt
- 1218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här kommer den sjätte upplagan av Effektiv visuell kommunikation. Snart trettiotusen läsare har lärt sig grunderna i visuellt budskapsarbete i massmedierna med fokus på nyhetsförmedling, reklam och visuell profilering.
Bokens centralgestalter är redigerare, art directors samt grafiska formgivare.
Författarens ambition är att inspirerande beskriva hela arbetsgången i medryckande text och spännande, aktuellt bildmaterial. Läsare är de som utbildar sig i kommunikationsämnen där rätt text och bild är avgörande för
resultatet. Givetvis finns läsare även bland yrkesverksamma.
Sjätte upplagan tar ett ännu bredare grepp om ämnet med fördjupade och utvecklade resonemang. Exempelvis beskrivs utförligt den maktförskjutning som äger rum från sändaren till mottagaren, från producent till konsument, med delaktiga och medagerande läsare och tittare som resultat. Hur påverkas budskapen? Och formgivningen och bilden?
Författare är Bo Bergström, art director, författare, utbildare, med sex böcker bakom sig. Han är en efterfrågad föreläsare i både hemland och utland och leder kurser i en mängd olika sammanhang.
Carlsson 6 9789173310703
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn