Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789127094383
Titel
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar
Författare
Anders Broberg - Kjerstin Almqvist - Tomas Tjus
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2003
Omfång
368 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
160 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
755 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Boken vill belysa hur den psykiska utvecklingen hos barn kan ta sig olika vägar. Psykisk ohälsa ses därvid som en avvikelse från normalutvecklingen. Utifrån frågeställningar som varför barn blir rädda, ängsliga eller arga beskriver författarna vad det är som gör att vissa barn kan behöva professionell hjälp för att utvecklas i rätt riktning. Boken består av två delar. I den första ges en allmän introduktion till den kliniska barnpsykologin. Författarna redogör för bland annat utvecklingspsykopatologin och anknytningsteorin. Genomgående presenteras utvecklingen som ett ständigt pågående samspel mellan barnets medfödda egenskaper och den omgivande miljöns sätt att svara på barnets behov och personliga uttryckssätt. Barnets föräldrar har därvidlag en unik betydelse, vilket inte innebär att andra miljöfaktorer, som syskon och jämnårigas betydelse, förringas. I denna del presenteras och diskuteras också det psykiatriska diagnosbegreppet och dess tillämpbarhet inom klinisk barnpsykologi. I den andra delen använder författarna sin långa kliniska erfarenhet för att presentera olika former av psykisk ohälsa hos barn. I de olika kapitlen belyses med konkreta kliniska exempel utredning och förslag till behandling av barn med inåtvända (ångest och depression), utagerande (ilska och bråk) eller mer neuropsykologiska besvär. Boken riktar sig till studerande inom psykologi, pedagogik, socialt arbete och andra vårdutbildningar. Den vänder sig också till yrkesverksamma inom barnhälsovård, skola, socialtjänst m.m. och till vidareutbildningar i psykoterapi.