Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Ryktbarhetens ansikte : Verner von Heidenstam, medierna och personkulten i sekelskiftet Sverige

Ryktbarhetens ansikte : Verner von Heidenstam, medierna och personkulten i sekelskiftet Sverige

Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 1 uppl. 2008. 343 sidor.

Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789173532501
Titel
Ryktbarhetens ansikte : Verner von Heidenstam, medierna och personkulten i sekelskiftet Sverige
Författare
Andreas Nyblom
Förlag
Bokförlaget Atlantis
Utgivningsår
2008
Omfång
343 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
162 x 230 mm Ryggbredd 29 mm
Vikt
744 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Kring sekelskiftet 1900 blev författare ofta föremål för personkulter. Deras namn och ansikten var varumärken som sålde mycket annat än litteratur. Ryktbarhetens ansikte handlar om författaren som celebritet, en tidigare outforskad aspekt av vår kulturhistoria.
Boken visar hur Verner von Heidenstam synliggjordes i medierna, från författardebuten 1888 till och med döden 1940. Han skildrades i uppslagsböcker och andra författares romaner, och hans ansikte avbildades på allt från målningar till spelkort. För den samtida publik som sällan läste lyrik eller lärda tidskrifter var Heidenstam en mediepersonlighet snarare än en författare definierad av sina egna verk. Studien presenterar nya perspektiv på litteraturhistorien och bidrar samtidigt till förståelsen av vår egen tids medie- och kändiskultur.