-
Att förstå barns tankar : kommunikationens be...
Häftad bok. Liber. 4:2 uppl. 2015. 93 sidor.
Nära nyskick. 19*12 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105526
- Titel
- Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
- Författare
- Doverborg, Elisabeth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 93 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 115 x 185 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 95 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att förstå barns tankar – kommunikationens betydelse vill väcka nyfikenhet på och problematisera barns tanke- och erfarenhetsvärld. Boken vill också göra läraren medveten om sitt eget sätt att tänka om och kommunicera med barn.
Läroplanen ställer idag ökade krav på en kunskapande förskola och skola. Därför är det viktigt att lärare får förståelse för barns erfarenhetsvärld genom det strukturerade samtalet så att de på ett interaktivt sätt kan arbeta mot läroplanens mål. Boken beskriver ett synsätt där strukturerade samtal underlättar för barn att berätta och beskriva sina idéer och föreställningar för lärare. Den ger flera belysande exempel på hur lärare kan använda det strukturerade samtalet. Att arbeta med dessa samtal kan utveckla både barns lärande och lärares professionella kompetens. Dessutom kan samtalen hjälpa lärare att få veta vad barn förstår av ett innehåll och de kan därför utmana barnen vidare i deras förståelse för omvärlden.
Att förstå barns tankar vänder sig dels till förskolans och grundskolans lärare samt till fritidspedagoger, dels till studenter på förskollärar- och grundlärarprogrammet.
Om författarna
Författarna, Elisabet Doverborg och Ingrid Pramling Samuelsson, arbetar med forskning om barns lärande vid Göteborgs universitet. Denna fjärde upplaga är reviderad för att bättre överensstämma med läroplanen.
Liber 4:2 9789147105526 -
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1:3 uppl. 2014. 221 sidor.
Mycket gott skick. 23*16 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140677846
- Titel
- Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
- Författare
- Klerfelt, Anna - Qvarsell, Birgitta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken betydelse har barns skapande för deras möjligheter att skapa mening i tillvaron? Hur kommuniceras dessa processer mellan barn och vuxna i den pedagogiska praktiken? Hur gör barn sina röster hörda? Den här boken vill visa på den dynamik som råder mellan å ena sidan pedagogiska och kulturella praktiker och, å andra sidan, teoretiska tolkningar.
Boken är indelad i tre teman: del 1 handlar om barns rätt – barns rätt till kultur. Här diskuteras Barnrättskonventionen i relation till förskolans läroplan och vardagliga rutiner. Del 2 handlar om estetiska läroprocesser. Att lärande också rymmer det estetiska är ingen nyhet, men hur kan detta lärande förstås? Del 3 handlar om estetik som kommunikation. Här illustreras teoretiska resonemang om kommunikation och estetik genom exempel från praktiken. Ett par av kapitlen har utgångspunkt i specialpedagogik som både praktik och vetenskap.
Genom nedslag i olika praktiker undersöker författarna barns liv och villkor idag, i det kulturella, det estetiska, det pedagogiska och det som gäller såväl det enskilda barnets som barnkollektivets, eller barnkulturens, rättigheter. I boken diskuteras också vuxnas plats i verksamheter bland och tillsammans med barn. Studerande och personal inom skola, förskola och fritidshem bidrar med sina tankar och föreställningar om vad som kan vara barns bästa.
Anna Klerfelt, fil. dr i pedagogik. Hon är verksam vid flera lärosäten i Sverige och arbetar med olika former av uppdrag inom utbildning och forskning.
Birgitta Qvarsell, professor emerita i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.
Gleerups Utbildning AB 1:3 9789140677846 -
Barns tankar om vänskap
Inbunden bok. Bonnier impact. 2008. 181 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. laminatband m skyddsomslag, 18*12 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185605477
- Titel
- Barns tankar om vänskap
- Författare
- Grethe Dirckinck-Holmfeld
- Förlag
- Bonnier impact
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 181 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 122 x 182 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi säger ibland att barn inte är så reflekterande. Att de har ett omedelbart, spontant förhållande till allt de är med om och alla de kompisar de träffar. Det är både rätt och fel.
Läs och njut när barn delar med sig av sina klok- och dårskaper kring ämnet vänskap. För inga kan ju så som barnen så enkelt och precist sätta fingret på det allra väsentligaste. Eller som Benjamin, 7 år säger: "Om man inte har några kompisar kan man bara bygga en fälla."
Det här är femte delen i succéserien "Barns tankar om" och är en underbar liten presentbok där barn mellan 6 och 10 år bland annat berättar om hur det är att mista en vän, hur man kan ha djur som vänner och om man kan köpa en vän. Boken är full av guldkorn, som till exempel:
Jag har försökt få en bästa kompis. Jag satte mig bara utanför trädgården och så kom det en.
Ellen 6 år
Dålig vänskap är när den andra vrider om ens arm.
Anna-Sophie 7 år
Man kan alltid få vänner, men man kan aldrig få en hund. För de kostar jättemycket.
Tao 8 år
Det är inget som säger att man inte kan vara jättebra kompis med en tjej. Det är ingen som är det bara.
Nicklas 8 år
Bonnier impact 9789185605477
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn