Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Dracon i skolan : drama, konflikthantering och medling

Dracon i skolan : drama, konflikthantering och medling

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 171 sidor.

Mycket gott skick. /nära nyskick. Med CD......................//Drama, konflikthantering och medling
DRACON I SKOLAN riktar sig till alla som söker pedagogiska verktyg för undervisning i konstruktiv konflikthantering. DRACON-programmet (drama–conflict) fokuserar på tredje parts agerande i konflikter, leder fram till rollspelsträning i medling och avslutas med kamratundervisning.

Boken inleds med en översikt över hur träning av konflikthantering i skolan utvecklats i ett internationellt perspektiv och knyter an till nordiskt utvecklingsarbete i skolmedling.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144043906
Titel
Dracon i skolan : drama, konflikthantering och medling
Författare
Grünbaum, Anita
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2005
Omfång
171 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
285 g
Språk
Svenska
Baksidestext
DRACON I SKOLAN riktar sig till alla som söker pedagogiska verktyg för undervisning i konstruktiv konflikthantering. DRACON-programmet (drama–conflict) fokuserar på tredje parts agerande i konflikter, leder fram till rollspelsträning i medling och avslutas med kamratundervisning.
Boken inleds med en översikt över hur träning av konflikthantering i skolan utvecklats i ett internationellt perspektiv och knyter an till nordiskt utvecklingsarbete i skolmedling. Författarna presenterar teoribildning kring upplevelsebaserat lärande och dramapedagogik samt belyser de konfliktteorier som ingår i DRACON-programmet. De beskriver ett konkret steg-för-steg-program för tolv möten, som bl.a. omfattar en introduktion i ABC-teorin om upptrappning och nedtrappning av konflikter, analys av konfliktstilar samt rollspel.
Den medföljande dvd-filmen ger livfulla glimtar från en högstadieklass arbete med programmet, och vi får följa hur elever och lärare reflekterar över sina erfarenheter.
Författarna vill inspirera pedagoger att använda ett skapande och lustfyllt arbetssätt för att utveckla kunskap om konflikthantering och medling. Tanken med boken är dels att den ska användas i lärarutbildning samt kompetensutveckling av skolpersonal, dels att den ska omsättas praktiskt i undervisningen av tonåringar och vuxna.
Bokens uppläggning finns att ladda ner under fliken Extramaterial.