Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Fakturabetalning
  • Inrikes enhetsfrakt 45 SEK
De yngre barnens läroplanshistoria

De yngre barnens läroplanshistoria

av

Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2011. 200 sidor.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 45 SEK

5 dagar sedan

Förlagsfakta

ISBN
9789144055541
Titel
De yngre barnens läroplanshistoria
Författare
Ann-Christine Vallberg Roth
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsdatum
20110607
Omfång
200 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
320 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Boken ger en introduktion i de yngre barnens läroplanshistoria från mitten av 1800-talet till det första decenniet på 2000-talet. Det är dokument som styr mål och innehåll för barn i förskola som står i centrum. I denna reviderade upplaga av boken rör sig innehållet kring läroplansdidaktiska frågor från mitten av 1800-talet och framåt medan dokumentation och bedömning i förskola fokuseras i nutid. I boken används ett vidgat läroplansbegrepp som ger möjlighet för analys och speglingar av innehållet i olika typer av pedagogiskt riktgivande texter.Läroplansteoretisk och didaktisk kompetens betraktas som ett uttryck för lärarprofessionalism. Lärare behöver också få kunskap och reflexivt förhålla sig till didaktiska frågor relaterade till dokumentation och bedömning. Förändringar i utbildningssystemet medför ett vidgat professionellt läraransvar som innefattar lokal måltolkning, dokumentation, utvärdering och utveckling av verksamheten. En läroplanshistorisk studie, med inriktning på förskolan och de yngre barnen, kan bidra med empiriskt underlag, kunskap och summerande begrepp, vilka kan hjälpa oss att få syn på, kritiskt reflektera och kvalificera samtal omkring läroplansdidaktiskt arbete, dokumentation och bedömning.Boken vänder sig till studerande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3. Den är också intressant för forskare, skolledare, beslutsfattare och andra med intresse för de yngre barnens läroplanshistoria.