Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Internetsökningens didaktik

Internetsökningens didaktik

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 152 sidor.

Mycket gott skick. 21*15 cm, fåtal sidor med understrykningar i blyerts

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147084074
Titel
Internetsökningens didaktik
Författare
Enochsson, AnnBritt
Förlag
Liber
Utgivningsår
2007
Omfång
152 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
211 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att använda Internet i undervisningen erbjuder både stora möjligheter och stora utmaningar. I den här boken visar AnnBritt Enochsson, med stöd i sin forskning, på hur man kan använda informationssökning på Internet i undervisningen.

Läs mer
Elever som fått guidning i olika sätt att söka information och möjlighet att träna sina färdigheter kan använda Internet lika väl som någon annan källa till information. Men det finns mycket som skiljer Internet från andra informationskällor. Hur skall lärare kunna förhålla sig till mängden information, till källkritiken, till alla sidor med tvivelaktigt innehåll som de inte vill att eleverna besöker?
Boken ger exempel på hur man som lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna att utveckla sina färdigheter, framförallt när det gäller källkritik. Som med all pedagogik hänger mycket av framgången på den enskilda läraren, menar AnnBritt Enochsson.

Om författarna
AnnBritt Enochsson är fil.dr i pedagogik och forskar vid Karlstad universitet. Hon tillhör KK-stiftelsens forskningsprogram om lärande och IT, LearnIT.

Intervju med AnnBritt Enochsson
Hur kan vi använda internet i skolan?
Hur söker barn och ungdomar på Internet? Vilka svårigheter stöter de på och vilka möjligheter ser de? Hur kan läraren förhålla sig till överflödet av information som finns på Internet? Hur hjälper man eleverna att utveckla förmågan att granska informationen kritiskt och att sålla bort sidor med tvivelaktigt innehåll?
- Jag har länge känt att det behövs mer kunskap om det här. Många lärare är osäkra och vet inte riktigt hur de ska arbeta med Internet. Jag har skrivit den här boken mycket för dem som inte vågar och inte tror att de kan. Man kan börja och göra något, man måste inte kunna allt, säger AnnBritt Enochsson, författare till boken Internetsökningens didaktik.
Hon har under ett antal år följt grundskoleelever i olika åldrar och intervjuat dem om vad som är viktigt att kunna när man söker information på Internet. Genom att se det ur elevernas perspektiv kan läraren möta dem och förstå hur de resonerar.
- Och ATT de resonerar såpass mycket som de gör, vilket många lärare inte verkar tro. Boken handlar mycket om kritiskt tänkande, för det är det som många lärare säger är svårast och som de tror att eleverna har svårt att klara av, säger AnnBritt.
Hon tycker att man mycket väl kan arbeta med Internet med yngre barn.
- Kritiskt tänkande är svårt, men det är just därför som man måste börja tidigt! Jag har sett hur lärare har arbetat framgångsrikt med små barn. Det är klart att om man är sju år har man inte samma erfarenhet som en 17-åring, men det är inte så att de inte kan förstå vad de håller på med. Man får ta lite i taget. Det är bra att de får möjlighet att träna och diskutera tidigt, menar AnnBritt.
Internet är ett växande område, som det knappast går att blunda för i undervisningen.
Att hantera samhällets stora informationsflöde har beskrivits som en ”fjärde basfärdighet” vid sidan av läsa, skriva och räkna.
- Jag tror inte att lärare ifrågasätter att barn behöver kunna det här. Det är nog mer att de kan känna sig osäkra och därför hittar skäl till att de inte kan jobba med detta, säger AnnBritt.
Som till exempel att barnen är för små, eller att man inte har resurser.
- Det har varit väldigt olika förutsättningar på de skolor jag har besökt. En del har datasalar och en del har bara en dator i klassrummet. Givetvis underlättar det om man har många datorer, men det går att turas om. Man får göra det man kan.
Det är också vanligt att lärare känner att eleverna kan så mycket mer om datorer än de själva. Men AnnBritt Enochsson har ofta hört från elever att de inte tycker att de kan så mycket och att de gärna vill lära sig mer.
- Om man sitter i en skolklass och inte kan så mycket, och det är några som kan väldigt mycket, då säger man ju ingenting. Det är alltid några som visar sig. När det gäller att läsa och skriva så är lärare skickliga på att se var problemen finns, men inom det här området verkar de flesta inte så vana att analysera vad eleverna kan och inte kan, påpekar AnnBritt.
Som hjälp för läraren har hon utvecklat en modell för hur man kan tänka didaktiskt kring informationssökning på Internet.
- Det finns säkert massor av sätt att jobba, och det här är ett sätt. Flera av momenten är sådana som lärarna ofta kan väldigt bra, det gäller bara att man ska koppla dem till internetarbetet.
Och framför allt ATT man arbetar med detta. Det är viktigt att barn och ungdomar får med sig den här kunskapen, annars blir de utlämnade till marknadskrafter, till sig själva och till kompisar som kan mer. Alla har inte datorer hemma, och inom vissa grupper i samhället används datorerna mest till att spela spel. Jag tycker att det är en fråga om rättvisa och jämställdhet att jobba med det här i skolan!