ARNE HEINES BOK OM TYPOGRAFI
Inbunden bok. Bild & Kultur. 2006. 318 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
–– ABSOLUT NYSKICK, oläst! – Obet. kantmärken på skyddsomslaget. – Helklotband i stort format, ca 23x29 cm! – Se fler bilder! ––
Typografiboken är en praktisk guide till god vardagstypografi. Boken innehåller 500 autentiska exempel tagna ur den typografiska verkligheten – årsredovisningar, platsannonser, brev, tidskrifter etc. Referensverk, uppslagsbok, lärobok.
• Tryckt i 5-färgstryck med lästexten är tryck i mattsvart färg för att texten inte ska blänka. Helklotband med laminerat skyddsomslag.
”Det här är den typografiska bibel och lärobok vi har väntat på. Boken är självklar i all undervisning i typografi.” - Stefan Lundhem, lärare och studierektor vid Grafiska institutet, Sthlms universitet.
”Den här boken önskar jag varje person som arbetar med böcker, tidningar och trycksaker i stort. Alltså inte bara grafiska formgivare utan, i allra högsta grad, redaktörer, skribenter, förläggare, faktorer och alla andra som medverkar till trycksaksproduktion. Det är en imponerande lärobok.” – Marie Glase, grafisk formgivare och 2005 års vinnare av Berlingpriset.
”...en inspirationsbok och uppslagsbok för alla oss i den grafiska branschen som älskar typografisk formgivning när den är som bäst." – Åke Hallberg, tidskriften AGI·395·Feb -06. (Aktuell Grafisk Information).
Svenska Publishingpriset 2006 i klassen "läromedel" tilldelades "Arne Heines bok om typografi".
–– GLÖM INTE ATT TITTA PÅ ALLA MINA ANDRA BÖCKER! –– Samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer! (Gäller inom Sverige)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789189210028
- Titel
- Arne Heines bok om typografi
- Författare
- Arne Heine
- Förlag
- Bild & Kultur
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 237 x 290 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 1800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är den typografiska bibel och lärobok vi har väntat på.
Boken är självklar i all undervisning i typografi.
Stefan Lundhem, lärare och studierektor vid Grafiska institutet,
Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap, Sthlms universitet.
Den här boken önskar jag varje person som arbetar med böcker, tidningar och trycksaker i stort. Alltså inte bara grafiska formgivare utan, i allra högsta
grad, redaktörer, skribenter, förläggare, faktorer och alla andra som medverkar till trycksaksproduktion. Det är en imponerande lärobok.
Marie Glase, grafisk formgivare och 2005 års vinnare av Berlingpriset.
...en inspirationsbok och uppslagsbok för alla oss i den grafiska branschen som älskar typografisk formgivning när den är som bäst."
Åke Hallberg, tidskriften AGI395Feb -06. (Aktuell Grafisk Information).
Grafiska branschens pris på 50 000 kr tilldelat Arne Heine.
Svenska Publishingpriset 2006 i klassen "läromedel" tilldelades "Arne Heines bok om typografi".