Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Med facit i hand: normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor

Med facit i hand: normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor

Häftad bok

Gott skick. Stockholms Universitet 2007. Häftad. 229 s. Gallrad biblioteksbok. (Stämplar, etiketter etc.) Slitet ex.. 0. Denna avhandling handlar om den läroprocess genom vilken elevskap, en särskild form av normalitet~ formas inom ramen för den svenska skolan. Den svenska skolan ska, enligt de nationella styrdokumenten präglas av demokratiska principer och respekt för individen. Elevsocialisation sker då, som avhandlingen belyser, idealt genom "vänlig maktutövning". Detta förutsätter elever som är benägna att auktorisera lärares maktutövning, tar ansvar och anpassar sig till de normer som råder. Genom den vänliga styrningen leds eleven mot att tillägna sig ett visst vetande för hur en elev ska uttrycka "sig själv" som person, både språkligt och i handling och hantera den mångfald av samtidiga relationer som råder i skolan. Elevskapet handlar också om att göra sig tillgänglig för såväl introspektion, som inspektion av "seende" professionella personer. Skapandet av eleven är en komplex socialisations~ och normaliseringsprocess och huruvida eleven bemästrar detta eller inte mäts i termer av elevens mognad och i vilken utsträckning eleven är "sig själv". Maktutövningen är därför vänlig också genom att omsorg om elevens bästa står i förgrunden, ett omsorgsanspråk som formuleras i en diskursiv växelverkan mellan skolans professionella socialisatörer och dominanta diskurser i samhället kring barn, föräldrar och skolan "idag". Det etnografiska materialet bygger huvudsakligen på fältarbete i en förskoleklass och en klass i skolår fem, i två olika svenska skolor under perioden augusti 1999 till juni 2002. - - - - - - - - - - - - Fraktkostnad tillkommer. Vänligen läs villkoren och ställ gärna frågor innan du beställer..

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789171554413
Titel
Med facit i hand : normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor
Författare
Åsa Bartholdsson
Förlag
Socialantropologiska institutionen
Utgivningsår
2007
Omfång
229 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
368 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Denna avhandling handlar om den läroprocess genom vilken elevskap, en särskild form av normalitet~ formas inom ramen för den svenska skolan. Den svenska skolan ska, enligt de nationella styrdokumenten präglas av demokratiska principer och respekt för individen. Elevsocialisation sker då, som avhandlingen belyser, idealt genom "vänlig maktutövning". Detta förutsätter elever som är benägna att auktorisera lärares maktutövning, tar ansvar och anpassar sig till de normer som råder. Genom den vänliga styrningen leds eleven mot att tillägna sig ett visst vetande för hur en elev ska uttrycka "sig själv" som person, både språkligt och i handling och hantera den mångfald av samtidiga relationer som råder i skolan. Elevskapet handlar också om att göra sig tillgänglig för såväl introspektion, som inspektion av "seende" professionella personer. Skapandet av eleven är en komplex socialisations~ och normaliseringsprocess och huruvida eleven bemästrar detta eller inte mäts i termer av elevens mognad och i vilken utsträckning eleven är "sig själv". Maktutövningen är därför vänlig också genom att omsorg om elevens bästa står i förgrunden, ett omsorgsanspråk som formuleras i en diskursiv växelverkan mellan skolans professionella socialisatörer och dominanta diskurser i samhället kring barn, föräldrar och skolan "idag". Det etnografiska materialet bygger huvudsakligen på fältarbete i en förskoleklass och en klass i skolår fem, i två olika svenska skolor under perioden augusti 1999 till juni 2002.